Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

Bonne

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Halmstad, Stenhuggeriet
Hoj
Monster 620 S.ie
Betala skatt per kilo för att få bort fetman och göra Sverige till ett av världens rikaste land! Men det skulle väl aldrig Persson införa... :)
 

rollex

Guest
Bånner skrev:
2417966 Betala skatt per kilo för att få bort fetman och göra Sverige till ett av världens rikaste land! Men det skulle väl aldrig Persson införa... :)
:D Hah !!! WORD :yoparty
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Tjifen körde 300+ med en ny ZZ-R 1400 på Speed Festival i Västerås nu i somras - polisen hade ställt upp med laser för mätning flygande kilometern och de fick inget utslag på honom med flera som höll över 300.

RRbjorn skrev:
2398136 Såg på ett gammalt Top Gear att lasrarna som polisen använder för fartkameror i England bara fungerar upp till drygt 170 mph (drygt 280 blås). = Det är bara att hålla stumt förbi dem med regplåten fram:tummenupp

Allvarligt! Vad har de för mätratio på kamerorna - hur hög hastighet klarar de att läsa/fota?
 

sluggo

Det går som en saga
Gick med
12 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzuki r1000 racer . detomaso pantera på 4 hjul Gsxr 1000 till glasskiosken
plåt

Swedie skrev:
2398612 Skulle det nå längre kommer jag bedriva en motrörelse mot detta...
Varför bry sig ?
jag har ingen bak så jag tänker inte sätta dit någon fram
Fri fart det räddar mitt välbefinnade:yoparty
 

mickelin

Guest
.

Nu spekulerar jag men det här med ägaransvar är nog inte så kul för polisen om det införs vid fortkörning. Idag är det så att en hastighetsöverträdelse innebär ett strafföreläggande (en bot, dagsböter eller frihetsberövande) till den som utför handlingen, om man har ägaransvar blir påföljden en avgift istället. En av skillnaderna följer nedan.
För att polisen idag ska kunna jaga en brottsling måste det finnas möjlighet för brottslingen att hamna i fängelse. Om påföljden på fortkörning är en fortkörningsavgift kan alltså inte polisen dra igång en polisjakt på fortköraren då det inte är möjligt att få fängelse för att man brutit mot en förordning som renderar i en avgift. Det resulterar i att inte en kotte i sverige med någon form av "cajones" (edit. stavning?) stannar när Harry Haffa står och viftar pinne....
Jämför parkeringsavgift och fortkörningsavgift, det är inte så ofta snuten jagar parkeringssyndare som vägrar stanna när P-Lisa står och skriker.

I det här fallet så har jag inte full koll på juridiken men det här är i stora drag och så som jag uppfattat problematiken. Rätta mig gärna om jag har fel i sak eller missat ngt.
 
Last edited:

missus

Hojflicka
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Örby
Hoj
suzuki gxs400
Bånner skrev:
2417966 Betala skatt per kilo för att få bort fetman och göra Sverige till ett av världens rikaste land! Men det skulle väl aldrig Persson införa... :)

Det finns ett förslag på att införa extra skatt på kaloririka och feta livsmedel, men det förslaget kommer inte från sossarna... :)
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Den enda anledningen till att regeringen/vv vill införa reg.skyltar fram är för att ta oss med hastighetskamerorna, när vi kör lite för snabbt:rolleyes: . Helljuset vore jätte skönt att få ha på hela tiden då bilister skulle kunna urskilja oss på längre håll.
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
mickelin skrev:
2420887 Nu spekulerar jag men det här med ägaransvar är nog inte så kul för polisen om det införs vid fortkörning. Idag är det så att en hastighetsöverträdelse innebär ett strafföreläggande (en bot, dagsböter eller frihetsberövande) till den som utför handlingen, om man har ägaransvar blir påföljden en avgift istället. En av skillnaderna följer nedan.
För att polisen idag ska kunna jaga en brottsling måste det finnas möjlighet för brottslingen att hamna i fängelse. Om påföljden på fortkörning är en fortkörningsavgift kan alltså inte polisen dra igång en polisjakt på fortköraren då det inte är möjligt att få fängelse för att man brutit mot en förordning som renderar i en avgift. Det resulterar i att inte en kotte i sverige med någon form av "cajones" (edit. stavning?) stannar när Harry Haffa står och viftar pinne....
Jämför parkeringsavgift och fortkörningsavgift, det är inte så ofta snuten jagar parkeringssyndare som vägrar stanna när P-Lisa står och skriker.

I det här fallet så har jag inte full koll på juridiken men det här är i stora drag och så som jag uppfattat problematiken. Rätta mig gärna om jag har fel i sak eller missat ngt.

Men när du vägrar att stanna så gör du dig skyldig till flera andra trafikbrott, som kanske inte är ägaransvar, Tex ej uppmärksammat polismanstecken, grov vårdslöshet i trafik osv.... vissa av dessa kan ge fängelse. Fråga bmwjohan här på forumet.
 

mickelin

Guest
Runken skrev:
2421711 Men när du vägrar att stanna så gör du dig skyldig till flera andra trafikbrott, som kanske inte är ägaransvar, Tex ej uppmärksammat polismanstecken, grov vårdslöshet i trafik osv.... vissa av dessa kan ge fängelse. Fråga bmwjohan här på forumet.

Jo, det är sant men grov vårdslöshet i trafik om man inte stannar på polismans tecken? Att inte stanna på polismans tecken är en lite mer komplicerad historia än det verkar, bla så är det inte straffbart att inte stanna om polisen blinkar med blåljusen. Har för mig att de enda polismans tecken som gäller stenhårt är om polisen vinkar med handen resp stoppspade. I bägge fallen så måste polisen köra om ifall mätningen ägt rum bakom fordonet.
Polisen blir i vart fall av med ett av de bästa motmedlen lagen ger dom och jag tror inte dom är så sugna på det....
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
valmers skrev:
2415393 Innan ägaransvar införts är ju dina och andras spekulationer helt meningslösa. Det roliga är att alla moppefuckon är övertygade om att det är en realitet redan idag. Oavsett vad man säger, oavsett hur många gånger man påpekar att fakta finns på vv.se och polisen.se.


Okej, och du tror inte att någon kommer att protestera? Om du tänker efter lite inser du kanske vad det innebär för vår integritet om man inför ägaransvar?

Skiten rullar ju redan i england, behövs inget hightec alls. två kameror + kraften i en PC räcker för att generera över 1000 böter / timme på EN mätsräcka.

Klart som fan att politikerna är sugna på ägaransvar, titta bara på trängselskatten, den kunde man ju tråckla igenom ägaransvar på över ett natt.
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
mickelin skrev:
2422659 Jo, det är sant men grov vårdslöshet i trafik om man inte stannar på polismans tecken? Att inte stanna på polismans tecken är en lite mer komplicerad historia än det verkar, bla så är det inte straffbart att inte stanna om polisen blinkar med blåljusen. Har för mig att de enda polismans tecken som gäller stenhårt är om polisen vinkar med handen resp stoppspade. I bägge fallen så måste polisen köra om ifall mätningen ägt rum bakom fordonet.
Polisen blir i vart fall av med ett av de bästa motmedlen lagen ger dom och jag tror inte dom är så sugna på det....

Jag menar inte att man gör sig skyldig till vårdslöshet genom att inte lyda polisman, men dom som inte stannar brukar gasa mer,dummare omkörningar osv. Det brukar bli vårslöshet.
 

mickelin

Guest
Runken skrev:
2423341 Jag menar inte att man gör sig skyldig till vårdslöshet genom att inte lyda polisman, men dom som inte stannar brukar gasa mer,dummare omkörningar osv. Det brukar bli vårslöshet.

Det skriver jag under på, helt rätt.
Man får hålla tungan i styr om man gör en sådan grej i storebrors-Sverige....
:tummenupp
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ibland känns det ganska skönt att gathojen är såld och enbart bana står på menyn.....
 

jonkster

Fetto MC is da shit.
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Falun
Hoj
CF Moto 650NK. Suzuki M800. Exxo Bullet 150,
Plåt fram

På snöskoter måste man sedan några år montera nummerplåten fram på huven. Inte så snyggt men handlarna levererar oftast skylten löst så man kan sätta den vart man vill, dvs på bandtunneln innanför foten....
 

Fet albatross

Guest
mickelin skrev:
2420887 Nu spekulerar jag men det här med ägaransvar är nog inte så kul för polisen om det införs vid fortkörning. Idag är det så att en hastighetsöverträdelse innebär ett strafföreläggande (en bot, dagsböter eller frihetsberövande) till den som utför handlingen, om man har ägaransvar blir påföljden en avgift istället. En av skillnaderna följer nedan.
För att polisen idag ska kunna jaga en brottsling måste det finnas möjlighet för brottslingen att hamna i fängelse. Om påföljden på fortkörning är en fortkörningsavgift kan alltså inte polisen dra igång en polisjakt på fortköraren då det inte är möjligt att få fängelse för att man brutit mot en förordning som renderar i en avgift. Det resulterar i att inte en kotte i sverige med någon form av "cajones" (edit. stavning?) stannar när Harry Haffa står och viftar pinne....
Jämför parkeringsavgift och fortkörningsavgift, det är inte så ofta snuten jagar parkeringssyndare som vägrar stanna när P-Lisa står och skriker.

I det här fallet så har jag inte full koll på juridiken men det här är i stora drag och så som jag uppfattat problematiken. Rätta mig gärna om jag har fel i sak eller missat ngt.

Du har lite fel i ditt resonemang om att man kan åka vidare om man har lite "stake".
Att inte stanna på polismans begäran, oavsett vad han/hon har för avsikt, räknas som smitning. Smitning är allvarligt och kan ge fängelse. Följdaktligen så kan "herr haffa" jaga dig om du vägrar stanna på hans/hennes begäran.
 

mickelin

Guest
Fet albatross skrev:
2425680 Du har lite fel i ditt resonemang om att man kan åka vidare om man har lite "stake".
Att inte stanna på polismans begäran, oavsett vad han/hon har för avsikt, räknas som smitning. Smitning är allvarligt och kan ge fängelse. Följdaktligen så kan "herr haffa" jaga dig om du vägrar stanna på hans/hennes begäran.

Helt rätt, OM "Herr Haffa" har försökt stoppa mig på rätt sätt.
 

its play time

Clutch it up or die trying!!
Gick med
17 Aug 2006
Ort
helsingborg
Hoj
ducati 900ss
WestW skrev:
2398603 Jag har redan byggt om min i förväg. Vart inte så fult tycker jag.
Nu väntar jag bara på att soppan ska gå upp till 30kr litern samt att det ska bli vägtullar överallt, sen ska jag fira.
skulle man bli förvånad eller, sverige landet som e så rätt men så jävla fel
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Lag om hel ljus! räcker det inte med att bara göra det tillåtet.
eller varför inte blinkande ljus såsom ambulanser, då skulle man synas.
Regplåt fram, :va
 

båge

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
alingsås
Hoj
TT600R
Peterlan skrev:
2398052 Lyssnade just på nyheterna i P3, och där sa dom att det (troligen?) blir lite nya regler för motorcyklar, b.l.a skulle det bli obligatoriskt med helljus på dagen och nummerplåt fram. Helljus kan jag gå med på, men hur tusan placerar man en nummerplåt fram på en modern hoj?
Jag har alltid kört med helljus på, på dan! Sen `78. Då syns man åtminstone!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top