lag på ryggskydd?????

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
enhjuling skrev:
2293894 Men du tänker själv.....
Har du nåt exempel på lagar som är skapade av extremt trångsynta som man därigenom kan skita i?
Vi kan väl hålla os till sånt som rör trafiken.

Hastighetsgränserna ligger väl närmast till, men även dom är skrivna med en god intention, man kan inte ha fri fart för då skaffar sig det största puckot det snabbaste fordonet......

Felet med våra hastighetsgränser är att dom sattes på stenåldern (67 tror jag det var) och sedan dess har både vägar och fordon utvecklats.

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Svart 600 Hornet
Är det inte lag på DUFF med? Det skulle behövas tänk på alla förkylda halsar som bli flera sjukdagar!!!

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
motardnisse skrev:
2293407 Ööööh
:7peta
Va fan fick du luft ifrån, du har inte märkt vad du har för avatar? Skillnad mellan dig och mig är att min bild kommer från en bana vilket knappast din bild kommer ifrån!

Jag är medveten om att hojkörning är farligt DÄRFÖR använder jag kompl utrustning för att undvika skador så gott de går, men sådana som du tycker om att pröva med jeans & tröja! :7peta

Om du kör 10ggr hårdare enligt din mening så är det frågan om du behöver utrustning överhuvudtaget!!!!

Varför köpte du motard?

Jag köpte motard enbart för det är så kul att busa runt på bakhjulet etc.
Och det angående jeans. Körde i ca 15 km/h när jag körde omkull pga av grus.
Körde enbart så sakta pga av klädseln etc.
Hade jag haft skyddskläder hade jag nog kommit i det dubbla och slagit mig 4 ggr så hårt.

DÄRIMOT tycker jag inte man ska klaga på andra att dom inte ska få köra utan ordentliga skydd pga av skattepengar när man själv busar runt etc.
Trots att man har skydd.
Så därför tycker jag folk får köra utan skydd om dom vill.
Inte mitt problem.

För inte ska man köra på bakhjulet på bana väll? :7peta
Eftersom ur säkerhetssynvinkel samt skattebetalningssynvinkel, pga av omullkörnings risken ökar markant om man kör på 1 hjul istället för 2.
Därför ska man hålla sig på 1 hjul oavsett bana lr inte.
Som sagt skattebetalarna som står för notan om det blir sjukan trots att det bana väll?

Så det jag försöker säga är att jag tycker det är fel samt dubbelmoral att klaga på folk som kör utan full skyddsutrustning när man själv trots utrustning kör runt och busar och har sig.
För visst håller du väll inte hastigheten alltid då du kör gata?

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Gulleplutt skrev:
2293972 1. Hehe ja vi kan ju bara ta det här med att alkohol är tilllåtet men inte marijuana.

2. Eller att kungen får mörda folk utan att straffas men inte alla andra.

3. Ska vi hålla oss till trafiken så är det ju tex olagligt att köra mot rött eller stopplikt.

alla tre tycker jag är riktigt pundade grejor.

1. Hade alkohol uppfunnits samtida med marijuana m.fl drogor hade det säkert inte vart tillåtet idag...

2. Kungen får inte mörda utan att bli straffad! Han har imunitet mot straff i sverige, det är ett privilegium som den svenska kungen åtnjuter men som likväl är indragbart! skulle han mörda någon skulle hans imunitet dras in och han skulle straffas.

3. :va Du kanske tycker vi ska avskaffa alla trafikskyltar och lysen direkt??

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Gulleplutt skrev:
2293972 1. Hehe ja vi kan ju bara ta det här med att alkohol är tilllåtet men inte marijuana.

3. Ska vi hålla oss till trafiken så är det ju tex olagligt att köra mot rött eller stopplikt.

1 och 2 har väl knappast med trafik att göra så de kommenterar jag inte.
3an däremot, jag vill inte att andra skiter i rödljus eller stopplikt och kör ut framför mig.
Tycker du det skulle vara OK?
Eller du kanske menar att andra skall stanna men du som tänker själv kan skita i det?

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Cervantes skrev:
2294279 2. Kungen får inte mörda utan att bli straffad! Han har imunitet mot straff i sverige, det är ett privilegium som den svenska kungen åtnjuter men som likväl är indragbart! skulle han mörda någon skulle hans imunitet dras in och han skulle straffas.
Inte för att märka ord, men han "får" mörda utan straff. Fast egentligen ska det väl vara "kan"

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Freddola skrev:
2294244
För inte ska man köra på bakhjulet på bana väll? :7peta

Om det är en go-cart bana samt inga andra hojar bakom så varför inte få till en powerwhellie.

Och om det inte är ditt problem så vill du säkert att de fördubblar försäkringspremierna en ribba högre för en ryggskada kan kosta multum för samhället. Då är allt skydd bra skydd!

Det är inte alla försäkringsbolag som godtar körning på bana, därför är det svårt att få med dem för att förbättra körsättet på en del förare!

Ang hastighet på gatan, såklart vi har ju hastighetsbegräsningar!
:3freak

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
KTM Superduke
Smart

Gulleplutt skrev:

Om du slutar att använda substanserna i exempel nr 1 så mycket kanske du ser saker och ting lite klarare.........

cowe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2006
Hoj
såld:( ny köpt vtr 1000 (gul)sålde den köpte tilbaka ninjan:)
lag på ryggskydd

hehe
visste att de skulle bli klart mer intressant att ställa frågan här på sph
istället för att tex ringa vägverket.alltid kul med lite debatt. :hihi
antar alltså att de INTE blev någon lag på ryggskydd..
de va körskoleläraren som yrade om de, :tomten så jag va tvungen å kolla upp det..
tack för alla svar... :tummenupp

ps:kör ändå med ryggskydd(nästan jämt):ds

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Gulleplutt skrev:

Du verkar ha tänkt till innan du skrev detta inlägg, :rolleyes:
Pinsamt :3freak :lol

Interceptor skrev:
2292783 Man ska inte behöva lagstadga om allt, vissa saker är självklara.
Att använda ryggskydd är en av dom.

Att man inte ska köra bil eller mc med alkohol i blodet är självklart, men det görs ändå. Vissa saker behövs lagstadgas... Men även om vissas saker lagstadgas följs det ju inte ändå, tyvärr

Last edited:

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Ankan_84 skrev:
Att man inte ska köra bil eller mc med alkohol i blodet är självklart, men det görs ändå. Vissa saker behövs lagstadgas... Men även om vissas saker lagstadgas följs det ju inte ändå, tyvärr

Även om man bortser från vissa personers förmåga att tänka själva är lagstadgning inte den enda lösningen på allt eftersom du själv skriver, de följs ändå inte, och lagen förlorar därmed i kraft.
Om man inte förstår innebörden med att köra på fyllan, eller förstår att en ryggskena kan vara räddningen vid klotning hjälper knappast någon lag.
Återigen så måste man väcka folks egna medvetande,kanske genom information om aktuell fråga, innan man lagstadgar.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Interceptor skrev:
2294738 Även om man bortser från vissa personers förmåga att tänka själva är lagstadgning inte den enda lösningen på allt eftersom du själv skriver, de följs ändå inte, och lagen förlorar därmed i kraft.
Om man inte förstår innebörden med att köra på fyllan, eller förstår att en ryggskena kan vara räddningen vid klotning hjälper knappast någon lag.
Återigen så måste man väcka folks egna medvetande,kanske genom information om aktuell fråga, innan man lagstadgar.

Det är sant, men dom flesta som kör mc åker aldrig utan hjälm, men man åker ofta utan ryggskydd och skyddskläder. Hjälm är det lag på att man ska ha, därför har alla det. Om man gör en lag om ryggskydd så kanske det kommer att användas mer men alla kommer in te att använda det, dock så syns det väldigt tydligt att man har/inte har hjälm på sig, men det syns inte om man har/inte har ryggskydd på sig. Därför skiter nog folk i ryggskydd även om det finns lag på det, såsom bilbälte.

Till poängen....
Finns det en lag om ryggskydd kommer nog FLER (inte alla) folk använda ryggskydd. Det tror jag iaf :rolleyes:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Freddola skrev:
2295324 Det dära är ingen powerwheelie :7peta

Och på vilket sätt kan du se det smartass?

Kom till stockholm så får jag väl visa dig, för din reser sig väl på 1 alt 2 enbart med gas eller?

Freddola du börjar sväva lite ifrån tråden! :7peta

Last edited:

sandstream

Guest
Eftersom det finns så många i Sverige, och inte minst på SH att döma av den här tråden och flera andra, som inte kan tänka hela vägen själva behövs det lagar och regler.

En fråga till er som inte tycker om lagar eftersom de ändå inte efterlevs av alla: Ska vi ta bort lagen om att man inte får stjäla?
Det finns ju ändå en massa folk som skiter i den och det vore ju rätt bra om man kunde plocka det man ville ha, tex din hoj.

Även om alla inte följer lagarna, tex hastighetsbegränsningarna, så har de en effekt eftersom de flesta har dem som ett riktmärke för hur fort det är okej att köra.
Skulle det införas en lag om ryggskydd så skulle självklart t-shirtmaffian[tm] skita i den men många som åker utan i dag skulle börja använda ryggskydd och en och annan invaliditet skulle kanske kunna undvikas.

Personligen tycker jag att det skulle vara lag på komplett skyddsutrustning vid hojkörning :)

gulingen

Börjar få upp den
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
en vit blå
Tycker att själv klart det ska vara lag på att bära rygg skydd varför!
Det var det som räddade mig när jag åkte om kull hade jag inte haft det så hade jag nog inte gått idagens läge(RYGGSKYDETT SPRACK)Ser bara positivt på en sådan lag

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
sandstream skrev:
2295899 Eftersom det finns så många i Sverige, och inte minst på SH att döma av den här tråden och flera andra, som inte kan tänka hela vägen själva behövs det lagar och regler.

En fråga till er som inte tycker om lagar eftersom de ändå inte efterlevs av alla: Ska vi ta bort lagen om att man inte får stjäla?
Det finns ju ändå en massa folk som skiter i den och det vore ju rätt bra om man kunde plocka det man ville ha, tex din hoj.

Även om alla inte följer lagarna, tex hastighetsbegränsningarna, så har de en effekt eftersom de flesta har dem som ett riktmärke för hur fort det är okej att köra.
Skulle det införas en lag om ryggskydd så skulle självklart t-shirtmaffian[tm] skita i den men många som åker utan i dag skulle börja använda ryggskydd och en och annan invaliditet skulle kanske kunna undvikas.

Personligen tycker jag att det skulle vara lag på komplett skyddsutrustning vid hojkörning :)

Lagstifta om allt!
Ryggskydd, skinnställ, färgen på kalsonger osv. så behöver ingen tänka längre alls. Alla kommer att se likadana ut dessutom.
Förbjud motorcyklar som har en teoretisk toppfart över de rådande hastighetsgränserna. Osv, osv.....
Så vill vi väl inte ha det???
Men det jag retar mig mest på är när folk som hyllar bakhjulsåkning, fartrekord på allmän väg, allmänt bus i trafiken osv. gnäller över andra som inte har komplett skyddsutrustning oavsett hur de kör.
Va faan man blir väl inte osårbar för att man har ryggskydd?
Det som är allra viktigast är hur man kör, följer de lagar som redan finns, visar hänsyn mot andra och tänker lite framåt. Då kanske man kan undvika en olycka. Det gör man INTE bara för att man har ryggskydd.
Däremot är jag säker på att det är bra att ha ryggskydd och använder det också själv nästan jämt men det hör inte hit, jag vill iaf inte ha en lag om det.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...