lag på ryggskydd?????

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Victor skrev:
2297888 Appropå fallskärmshoppning; varför har dom hjälm på sig?
Typ en nackkrage eller nått kan jag förstå men hjälm... Ett par skidglasögon för vinden och det borde väl räcka kan man ju tycka.

Om fallskärmen inte utvecklar sig så skyddar ju hjälmen vid en eventuell marksyning.

Nä, men det är nog för att skydda om man slår i något när man hoppar ur planet eller landar i något hårt när man väl kommer ner. Går väl även att ha nån sak i örat som man stoppar i hjälmen som piper när man ska dra ut skärmen.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
IronMike skrev:
2296553 Om man inte har mjäll, å problem med hårbotten å tvingat sig till läkarintyg för att få slippa hjälm :rofl nåra knuttar med skinnväst ordna de, som det vart lite skriverier om

:hihi

kompisen åker bly-släde, fanns tydligen någon som man kunde köpa läkarintyg för 20kkr för att slippa bära hjälm hade han kollat upp :tomten

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Hoj
Triumph Sprint RS
Det är inte farligt att hoppa ut ur ett flygplan på några tusen meters höjd.. Det är farligt att träffa marken för fort. ;-)

Närå, allvarligt talat så finns hjälmkrav vid fallskärmshoppning för att minska risken vid dåliga landningar, men hjälmkraven lindras (från hård till mjuk huvudbonad) då man får högre certgrader och har mer erfarenhet.

(Och ja, det har hänt att fallskärmshoppare har slagit i stabben på flygplanet vid uthoppet.. Fast det är väldigt ovanligt.)

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
motardnisse skrev:
2292757
Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till någon som inte har vett nog att skydda sig ordentligt.

Ser många framförallt kromglidare som inte orkar ha på sig handskar, varför kör de inte utan jacka och byxor när de ändå slarvar?

Skattepengarna går idag främst till väl skyddade förare av snabba motorcyklar, med låga styren och fotpinnarna långt bak. Inget ryggskydd i världen hjälper din nacke, när hojen och kroppen skjuter på efter att någon träffat en bil med ansiktet först. Man skulle knappast rädda liv genom ryggskyddskrav, däremot genom förbud mot framåtlutande körställning.

Fast jag tycker man får bestämma själv, om man vill åka försiktigt, ligga eller sitta, eller ha skydd, varken eller eller både ock!

Victor skrev:
2297888 Appropå fallskärmshoppning; varför har dom hjälm på sig?
Typ en nackkrage eller nått kan jag förstå men hjälm... Ett par skidglasögon för vinden och det borde väl räcka kan man ju tycka.
Fina blåmärken, när man krockar i luften med de andra som gör formationer! Går fort inte bara nedåt, vet du! Ibland krockas det hängande i skärmen, också, osv. Allt som kan tänkas hända, händer ibland. Nånstans..

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...