sandstream skrev:
2296332 Ingen fara
Jag förstår precis vad du menar och kan hålla med till viss del men ändå inte.
Så mycket frihet som möjligt är det ultimata men så länge vi inte lever på vår egna lilla bondgård och odlar/föder upp allt vi behöver är vi beroende av andra och måste då också ta hänsyn till dem.
Grundfrågan blir ju om ett människoliv är värt att skydda eller inte.
Bättre skydd ger minskade skador och därmed minskade kostnader för samhället.
Att rehabilitera någon från en skada för att få tillbaka denne till arbetslivet är dyrt och pengarna kan läggas på något vettigare.
Jag är absolut inte emot att man skall använda alla skydd som finns tillgängliga men jag tycker det är fel angreppspunkt att lagstifta om ryggskydd om man vill minska antalet skadade motorcyklister.
För att göra det måste man minska antalet olyckor!
Enda sättet att minska antalet olyckor är att försöka påverka folk att vara försiktigare och att ta hänsyn. Eller kanske till och med få folk att följa de lagar vi redan har som är till för att förhindra olyckor.
Om man läser vad som skrivs här på forumet får man ju intrycket att folk har en väldig övertro på skyddsutrustningen. Det verkar ju som att det är mycket farligare att glida till kiosken i t-shirt än att dra hela Nynäsvägen på bakhjulet iförd skinnställ.
Skinnställ skyddar mot skrapsår när man glider på asfalt, det är bra. Men glider man in i en kantsten eller stolpe så hjälper inte det. Ett ryggskydd kanske hjälper lite men upp till vilken fart då?
De olyckor som medför svåra skador och/eller dödsfall är ju ofta så våldsamma så inga skydd i världen hjälper.
Om du t.ex. kommer i 150 km/h och frontar med en bil som inte såg dig när han påbörjade en omkörning.
Eller som häromdan när två mc kom i kläm mellan 2 långtradare.
Eller om man går av vägen och in i ett träd pga att 200 km/h var alldeles för fort för den där kurvan.
Vad spelar det för roll vad man har på sig då?
Såna olyckor måste helt enkelt undvikas. Och enda sättet att undvika dem är att köra försiktigt och vara beredd på det oväntade. Det är ju föstås så att alla olyckor kan inte undvikas men man måste ju för fan försöka.