lag på ryggskydd?????

sandstream

Guest
enhjuling skrev:
2295953 Lagstifta om allt!
Ryggskydd, skinnställ, färgen på kalsonger osv. så behöver ingen tänka längre alls. Alla kommer att se likadana ut dessutom.
Förbjud motorcyklar som har en teoretisk toppfart över de rådande hastighetsgränserna. Osv, osv.....
Nu var det ju inte riktigt vad jag skrev men du tolkade det tydligen så.

Varför har vi en lag om att man ska ha hjälm när man kör hoj?
Borde det inte vara upp till var och en att bestämma hur de vill göra?
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
sandstream skrev:
2295963 Nu var det ju inte riktigt vad jag skrev men du tolkade det tydligen så.

Varför har vi en lag om att man ska ha hjälm när man kör hoj?
Borde det inte vara upp till var och en att bestämma hur de vill göra?

Sorry Sandstream,
Det var inte ett angrepp på just det du skrev utan hela tråden.
du råkade bara bli den jag svarade....
Men eftersom du frågar så,
Personliga skydd som bilbälte, hjälm, skinnställ och ryggskydd tycker jag man borde få bestämma själv eftersom man bara skadar sig själv genom att inte använda det.
Farligt uppträdande där man riskerar att skada andra helt oskyldiga bör däremot lagstiftas om.
 

sandstream

Guest
enhjuling skrev:
2295986 Sorry Sandstream,
Det var inte ett angrepp på just det du skrev utan hela tråden.
du råkade bara bli den jag svarade....
Ingen fara :tummenupp
enhjuling skrev:
Men eftersom du frågar så, Personliga skydd som bilbälte, hjälm, skinnställ och ryggskydd tycker jag man borde få bestämma själv eftersom man bara skadar sig själv genom att inte använda det. Farligt uppträdande där man riskerar att skada andra helt oskyldiga bör däremot lagstiftas om.
Jag förstår precis vad du menar och kan hålla med till viss del men ändå inte.
Så mycket frihet som möjligt är det ultimata men så länge vi inte lever på vår egna lilla bondgård och odlar/föder upp allt vi behöver är vi beroende av andra och måste då också ta hänsyn till dem.

Grundfrågan blir ju om ett människoliv är värt att skydda eller inte.
Bättre skydd ger minskade skador och därmed minskade kostnader för samhället.
Att rehabilitera någon från en skada för att få tillbaka denne till arbetslivet är dyrt och pengarna kan läggas på något vettigare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
sandstream skrev:
2296332
Att rehabilitera någon från en skada för att få tillbaka denne till arbetslivet är dyrt och pengarna kan läggas på något vettigare.

Dåså, då förbjuder vi hjälm så blir det färre att rehabilitera...

Jag är bara emot att lagstifta om allt möjligt, säkerhetskampanjer är jag helt och hållet för, men folk måste få ha lite frihet också.
Billigast vore ju att förbjuda alla motorcyklar, det finns absolut ingen nytta med fordonet i fråga, och det skulle spara massor av rehabpengar.
Framförallt borde vi förbjuda hetskörning på bana, rent av tävlingar, där många stressas till att köra omkull, visst är säkerheten på banorna bra, men att införa ett tävlingsmoment är ju att pressa folk och material till det yttersta, och då är olyckan inte långt borta.

Näe, det där var onödigt magsurt, men du fattar min poäng va?
 

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Någonstans där man är välkommen
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
Ankan_84 skrev:
2295093 Det är sant, men dom flesta som kör mc åker aldrig utan hjälm, men man åker ofta utan ryggskydd och skyddskläder. Hjälm är det lag på att man ska ha, därför har alla det. Om man gör en lag om ryggskydd så kanske det kommer att användas mer men alla kommer in te att använda det, dock så syns det väldigt tydligt att man har/inte har hjälm på sig, men det syns inte om man har/inte har ryggskydd på sig. Därför skiter nog folk i ryggskydd även om det finns lag på det, såsom bilbälte.

Till poängen....
Finns det en lag om ryggskydd kommer nog FLER (inte alla) folk använda ryggskydd. Det tror jag iaf :rolleyes:

Nä,dom flesta åker definitivt inte utan ryggskydd och skyddskläder.

Man kanske ska lagstifta om att använda sin hjärna istället...ja just de jag..det syns ju inte att man använder den å då e vi ju tebax på ruta 1. :död
EOS/ :7peta
 
Last edited:

IronMike

Guest
GuW skrev:
2292673

Tro inte allt du hör, det enda skydd som det är lag på är hjälm.
Om man inte har mjäll, å problem med hårbotten å tvingat sig till läkarintyg för att få slippa hjälm :rofl nåra knuttar med skinnväst ordna de, som det vart lite skriverier om

:hihi
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Interceptor skrev:
2296531 Nä,dom flesta åker definitivt inte utan ryggskydd och skyddskläder.

Man kanske ska lagstifta om att använda sin hjärna istället...ja just de jag..det syns ju inte att man använder den å då e vi ju tebax på ruta 1. :död
EOS/ :7peta

Det är fler som åker utan ryggskydd och skyddskläder än hjälm. :fatta!
Det ser man ganska ofta att det komemr folk i hjälm, T-shirt och kortbyxor :fatta! Sen är det lättare att lagstifta att man ska ha ryggskydd än att man ska "använda hjärnan".

"det syns ju inte att man använder den å då e vi ju tebax på ruta 1????????"
Förklara... :3freak
 
Last edited:

IronMike

Guest
Jag har alltid på mig full klädsel om det ska gasas helvete, det är självklarhet..

MEN

...ska man till affärn å handla en liter mjölk, 30-sträcka hela vägen 900 meter, inte fan dör man pga av att man sket i att ha på sig lite extra skinn, man åkte trimmad moppe när man va 15 bast i shorts i 90 blås, utan ryggplatta, på fyllan för jämman.

Skulle vara förbannat jobbigt med en lag på ryggplatta/skydd, om man nu bara ska puttra ner till affärn för att handla.

Sunt förnuft borde det vara lag på....finns ju dom som åker ner till affärn å drar ur 1an å 2an, då snackar vi 190 blås kanske på en nyare r-hoj, en annan sak. Är man förnuftig, så kan man puttra utan skydd i låg fart, om man kan hålla igen.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
IronMike skrev:
2296608 Jag har alltid på mig full klädsel om det ska gasas helvete, det är självklarhet..

MEN

...ska man till affärn å handla en liter mjölk, 30-sträcka hela vägen 900 meter, inte fan dör man pga av att man sket i att ha på sig lite extra skinn, man åkte trimmad moppe när man va 15 bast i shorts i 90 blås, utan ryggplatta, på fyllan för jämman.

Skulle vara förbannat jobbigt med en lag på ryggplatta/skydd, om man nu bara ska puttra ner till affärn för att handla.

Sunt förnuft borde det vara lag på....finns ju dom som åker ner till affärn å drar ur 1an å 2an, då snackar vi 190 blås kanske på en nyare r-hoj, en annan sak. Är man förnuftig, så kan man puttra utan skydd i låg fart, om man kan hålla igen.

Men hur jobbigt är det att ta på hjälmen??
Hur jobbigt är det att ta på ett ryggskydd?? tar ca 5 sek
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
sandstream skrev:
2296332 Ingen fara :tummenupp
Jag förstår precis vad du menar och kan hålla med till viss del men ändå inte.
Så mycket frihet som möjligt är det ultimata men så länge vi inte lever på vår egna lilla bondgård och odlar/föder upp allt vi behöver är vi beroende av andra och måste då också ta hänsyn till dem.

Grundfrågan blir ju om ett människoliv är värt att skydda eller inte.
Bättre skydd ger minskade skador och därmed minskade kostnader för samhället.
Att rehabilitera någon från en skada för att få tillbaka denne till arbetslivet är dyrt och pengarna kan läggas på något vettigare.


Jag är absolut inte emot att man skall använda alla skydd som finns tillgängliga men jag tycker det är fel angreppspunkt att lagstifta om ryggskydd om man vill minska antalet skadade motorcyklister.

För att göra det måste man minska antalet olyckor!

Enda sättet att minska antalet olyckor är att försöka påverka folk att vara försiktigare och att ta hänsyn. Eller kanske till och med få folk att följa de lagar vi redan har som är till för att förhindra olyckor.

Om man läser vad som skrivs här på forumet får man ju intrycket att folk har en väldig övertro på skyddsutrustningen. Det verkar ju som att det är mycket farligare att glida till kiosken i t-shirt än att dra hela Nynäsvägen på bakhjulet iförd skinnställ.
Skinnställ skyddar mot skrapsår när man glider på asfalt, det är bra. Men glider man in i en kantsten eller stolpe så hjälper inte det. Ett ryggskydd kanske hjälper lite men upp till vilken fart då?
De olyckor som medför svåra skador och/eller dödsfall är ju ofta så våldsamma så inga skydd i världen hjälper.
Om du t.ex. kommer i 150 km/h och frontar med en bil som inte såg dig när han påbörjade en omkörning.
Eller som häromdan när två mc kom i kläm mellan 2 långtradare.
Eller om man går av vägen och in i ett träd pga att 200 km/h var alldeles för fort för den där kurvan.
Vad spelar det för roll vad man har på sig då?
Såna olyckor måste helt enkelt undvikas. Och enda sättet att undvika dem är att köra försiktigt och vara beredd på det oväntade. Det är ju föstås så att alla olyckor kan inte undvikas men man måste ju för fan försöka.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
enhjuling skrev:
2297157 Jag är absolut inte emot att man skall använda alla skydd som finns tillgängliga men jag tycker det är fel angreppspunkt att lagstifta om ryggskydd om man vill minska antalet skadade motorcyklister.

För att göra det måste man minska antalet olyckor!

Enda sättet att minska antalet olyckor är att försöka påverka folk att vara försiktigare och att ta hänsyn. Eller kanske till och med få folk att följa de lagar vi redan har som är till för att förhindra olyckor.

Om man läser vad som skrivs här på forumet får man ju intrycket att folk har en väldig övertro på skyddsutrustningen. Det verkar ju som att det är mycket farligare att glida till kiosken i t-shirt än att dra hela Nynäsvägen på bakhjulet iförd skinnställ.
Skinnställ skyddar mot skrapsår när man glider på asfalt, det är bra. Men glider man in i en kantsten eller stolpe så hjälper inte det. Ett ryggskydd kanske hjälper lite men upp till vilken fart då?
De olyckor som medför svåra skador och/eller dödsfall är ju ofta så våldsamma så inga skydd i världen hjälper.
Om du t.ex. kommer i 150 km/h och frontar med en bil som inte såg dig när han påbörjade en omkörning.
Eller som häromdan när två mc kom i kläm mellan 2 långtradare.
Eller om man går av vägen och in i ett träd pga att 200 km/h var alldeles för fort för den där kurvan.
Vad spelar det för roll vad man har på sig då?
Såna olyckor måste helt enkelt undvikas. Och enda sättet att undvika dem är att köra försiktigt och vara beredd på det oväntade. Det är ju föstås så att alla olyckor kan inte undvikas men man måste ju för fan försöka.

Så sant som det va sagt :tummenupp

"Enda sättet att minska antalet olyckor är att försöka påverka folk att vara försiktigare och att ta hänsyn." KLOCKRENT
 

Kippen

Guest
Nej, jag tror inte på någon lag.

Verkar ju ändå onödigt med tanke på att alla ändå kör så försiktigt och dessutom redan använder det bästa som finns på marknaden i form av skydd, hela tiden. :rolleyes:

En sak till: de flesta pratar mest bara skinn men tygställ funkar faktiskt också, så det så.. :tummenupp (jag menar, man kör ju inte på racingbana varje dag, eller för den delen i racingtempo på allmän väg, det är ju olagligt och vad säger försäkringsbolagen om det?) :rolleyes:
 
Last edited:

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Det finns en nackdel med ryggskydd, och det är ju att det kan bli jävligt svettigt på varma sommardagar. Om jag ska åka hoj i stadstrafik (utan fartvind) och det är 30+ grader åker det inte på. Omkring 70 km/h och uppåt kyler vinden tillräckligt.


Om jag är varm, svettig och äcklig så kan det påverka min körning. Och eventuellt försämra mina möjligheter att komma ur farliga situationer.


Alltså: Ryggskydd är oftast en bra idé, men lagstifta inte om det. Det är min åsikt och den står jag för.. (Är det samma sak som att säga "flame on"? :brinnerup )
 

sandstream

Guest
GuW skrev:
Näe, det där var onödigt magsurt, men du fattar min poäng va?
Japp, jag är helt med på vad du menar och jag är absolut ingen förbudsivrare men saker som kan höja säkerheten är jag ofta positiv till.

Vill folk hoppa fallskärm så är det helt okej så länge de tar hänsyn till och följer de "lagar och regler" som finns.
Då har de gjort vad de kan för att utöva sin hobby så säkert som möjligt.

Ankan_84 skrev:
2297170 Så sant som det va sagt :tummenupp
"Enda sättet att minska antalet olyckor är att försöka påverka folk att vara försiktigare och att ta hänsyn." KLOCKRENT
Håller med om det också :tummenupp

Min poäng är bara att jag tror att fler, framförallt de äldre stötarna på kråmpråmar, skulle börja använda ryggskydd om vi hade en lag på det.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
sandstream skrev:
Vill folk hoppa fallskärm så är det helt okej så länge de tar hänsyn till och följer de "lagar och regler" som finns.
Då har de gjort vad de kan för att utöva sin hobby så säkert som möjligt.

När det gäller fallskärmshoppning så får man inte hoppa utan att ha haft en årlig certifikatsförnyelse (med säkerhetssamtal, öva reservdrag, etc).. Där "får inte hoppa" betyder att försäkringar inte gäller och (även om jag är osäker på den punkten) piloter inte får släppa av en från flygplanen.


Det är ungefär som att säga att årets första MC-aktivitet måste vara en SMC-avrostning, annars gäller inte trafikförsäkringen.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Nautilus skrev:
2297293 När det gäller fallskärmshoppning så får man inte hoppa utan att ha haft en årlig certifikatsförnyelse (med säkerhetssamtal, öva reservdrag, etc).. Där "får inte hoppa" betyder att försäkringar inte gäller och (även om jag är osäker på den punkten) piloter inte får släppa av en från flygplanen.


Det är ungefär som att säga att årets första MC-aktivitet måste vara en SMC-avrostning, annars gäller inte trafikförsäkringen.

Certifikatet för MC-körning kallas körkort. skulle det förnyas varje år tycker du?
kanske det men jag tycker det verkar överdrivet
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
enhjuling skrev:
2297301 Certifikatet för MC-körning kallas körkort. skulle det förnyas varje år tycker du?
kanske det men jag tycker det verkar överdrivet

Nej, det tycker jag inte alls.

Jag kommenterade bara liknelsen med fallskärmshoppning, speciellt det där med att "utöva sin hobby så säkert som möjligt". Säkerhetstänkandet är väldigt högt inom den sporten, det var det jag ville visa genom att säga vad som krävs för att få hoppa öht.
 

sandstream

Guest
Nautilus skrev:
Jag kommenterade bara liknelsen med fallskärmshoppning, speciellt det där med att "utöva sin hobby så säkert som möjligt". Säkerhetstänkandet är väldigt högt inom den sporten, det var det jag ville visa genom att säga vad som krävs för att få hoppa öht.
Jag tog bara fallskärmshoppning som ett exempel eftersom det är förenat med en viss fara att slänga sig ut från ett flygplan ett par tusen meter över marken :)
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Appropå fallskärmshoppning; varför har dom hjälm på sig?
Typ en nackkrage eller nått kan jag förstå men hjälm... Ett par skidglasögon för vinden och det borde väl räcka kan man ju tycka.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top