Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
hulkenstrong skrev:
Bråkar? Ursäkta. Har ingen arg ton och har full förståelse för ditt argument. diskuterade bara och la fram min synpunkt. För om man börjar stiffta för många lagar så tror jag det kan gå helt åt helsike.

Hade informationen varit bättre och mer påtryckande hade jag kanske haft ryggskydd tidigare och sluppit behövt vänta på att hjärnan hinner ikap. Jag är väl dum men tycker att man ska ha lite frihet här i världen och tror mer på att ändra folk genom att informera bra. För en lag kan alltid ändras men suntförnuft stannar och smittar av sig i generationer framåt.

Menar om jag får en son/dotter framöver så kommer jag ju se till att berätta om skyddsutrustning och även se till så det används. Det blir bättre slagkraft på så sätt tror jag.

(Tycker inte vi ska förbjuda alkoholen. Var menat som en synpunkt/argument.)
Det håller jag med om, jag visste inget om ryggskydd innan jag började med Road Racing.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Om man inte följer lagar om hastighet eller lagar som säger att man inte får åka på bakhjulet varför skulle man då följa en lag som säger att man skall ha ryggskydd???

Åminstone jag håller mig betydligt mer till de övriga lagarna när jag kör utan skinnställ och skydd så man kanske skulle förbjuda skydden istället?

Jag läste de undersökningar som finns på vägverkets sida här: http://www.vv.se/templates/page3____11625.aspx
och där kunde man se att endast en av de som dog och inte haft hjälm hade överlevt med hjälm !! Detsamma stod det om skyddskläderna!! jag kommer inte ihåg siffrorna exakt så jag rekommenderar er att läsa själva och tänka efter själva också.
Hjälm, ryggskydd och skinnställ blir man inte odödlig av så.....

Kör försiktigt

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Det borde vara lag på fuzzhat....

...bara därför att locka fram ett skratt

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Hoj
Zx9r -00
Ska en lag behövas det är ju ens egen säkerhet jue.. :va

För två år sen en lördag kväll kom jag in dundrande i ambulans på akutmotagningen på SÖS, Efter en Motocross olycka Läkarna sa till mig att om jag inte haft ryggskena på mig så hade jag inte gått från sjukhuset. Har alltid haft som regel att skaffa alla skydd som går bara bra för klotar man går det åt helvete annars... En som vet...... :fatta!

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
Dniepr
robbah99 skrev:
Fortsätt med fler lagar och förordningar så har vi snart en befolkning som inte är kapabla att tänka själva alls (vi är snart där) :dummer

We´ve already passed the point of no return....

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
enhjuling skrev:
Om man inte följer lagar om hastighet eller lagar som säger att man inte får åka på bakhjulet varför skulle man då följa en lag som säger att man skall ha ryggskydd???

Åminstone jag håller mig betydligt mer till de övriga lagarna när jag kör utan skinnställ och skydd så man kanske skulle förbjuda skydden istället?

Jag läste de undersökningar som finns på vägverkets sida här: http://www.vv.se/templates/page3____11625.aspx
och där kunde man se att endast en av de som dog och inte haft hjälm hade överlevt med hjälm !! Detsamma stod det om skyddskläderna!! jag kommer inte ihåg siffrorna exakt så jag rekommenderar er att läsa själva och tänka efter själva också.

Kör försiktigt
Ja det är sant, man blir inte odödlig trots alla möjliga skydd, men varför komprimissa, allt skitsnack om frihet under ansvar funkar inte IRL.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
P-E skrev:
Ja det va ingen som försökte att pracka på mig ett ryggskydd, jag körde i 17 år utan ryggskydd mot bättre vetande, hade TSV haft en kampanj eller om det infördes en lag så skulle det ändra på mycket.

Jag har alltid ryggskydd nu när jag kör, speciellt viktigt på minimoto eftersom man trillar rätt så ofta.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Om man läser vissa trådar här verkar ju många tro det.
Nån som tex kör som ett svin och stuntar i trafiken bland bilarna och filmar får nästan aldrig några moralpredrikningar för det om han inte kör utan skinnställ.... DÅ djävlar huggs det....

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
enhjuling skrev:

Kör försiktigt

Så du är mot skydd menar du? För det verkar som du argumenterar MOT skydd i alla fall...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Bollox skrev:
Hade du använt hjälm om det inte var lag på det? :va

När jag började åka hoj var det inte lag på hjälm, nästan alla hade hjälm i allafal det var bara vissa tuffa knuttar som inte hade det. Det har dom fortfarande inte, dom har läkar intyg så dom slipper....

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
enhjuling skrev:
Om man läser vissa trådar här verkar ju många tro det.
Nån som tex kör som ett svin och stuntar i trafiken bland bilarna och filmar får nästan aldrig några moralpredrikningar för det om han inte kör utan skinnställ.... DÅ djävlar huggs det....

Syftar du på Ghostrider? Haha, fråga om han har fått någon moralpredikan...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Bollox skrev:
Så du är mot skydd menar du? För det verkar som du argumenterar MOT skydd i alla fall...

Definitivt inte emot att man använder skydd.
Men jag tycker det är viktigare hur man kör och jag vill inte ha nån lag som säger åt mig att jag måste.

har du förresten läst det jag rekommenderade?

P-E

Guest
GSXR1100R skrev:
Ja det va ingen som försökte att pracka på mig ett ryggskydd, jag körde i 17 år utan ryggskydd mot bättre vetande, hade TSV haft en kampanj eller om det infördes en lag så skulle det ändra på mycket.

Jag har alltid ryggskydd nu när jag kör, speciellt viktigt på minimoto eftersom man trillar rätt så ofta.

Körskolan då? Sånt kanske inte fanns när du tog körkort? Jag visste vad ryggskydd var för flera år sen och jag har inte ens en mc.. Tycker det ser så coolt ut när folk kör på stan med jeans och luvtröja och så ser man ryggplattan. :)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
enhjuling skrev:
När jag började åka hoj var det inte lag på hjälm, nästan alla hade hjälm i allafal det var bara vissa tuffa knuttar som inte hade det. Det har dom fortfarande inte, dom har läkar intyg så dom slipper....

Precis. Så varför inte använda ryggskydd också? För mig är det lika självklart. Ok jag påstår inte att jag ALDRIG åkt i shorts och t-shirt. Det är vansinnigt och idiotiskt men så är jag ingen SMC:are heller...

När började du åka mc förresten?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bollox skrev:

Det är en viss skillnad att pracka på ANDRA ett skydd än att ta på sig ett skydd självmant, av självbevarelsedrift, av slutledningsförmåga eller av fåfänga. Cykelhjälm lär aldrig komma på mitt huvud, hellre dör jag av en vägskyltsstolpe i huvudet - men det är MITT val, inte någon annans - som "vet bättre". Jag vill inte bli skyddad från mig själv när det bara är jag själv som kan bli skadad. Information, ja. Instruktion, ja. Indoktrinering, möjligen. Lagar, nej.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
P-E skrev:
Körskolan då? Sånt kanske inte fanns när du tog körkort? Jag visste vad ryggskydd var för flera år sen och jag har inte ens en mc.. Tycker det ser så coolt ut när folk kör på stan med jeans och luvtröja och så ser man ryggplattan. :)
Jag tog A kort som privatist -87, då va ryggskydd inte så vanligt.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
enhjuling skrev:
Definitivt inte emot att man använder skydd.
Men jag tycker det är viktigare hur man kör och jag vill inte ha nån lag som säger åt mig att jag måste.

har du förresten läst det jag rekommenderade?

Nej det med lag predikar jag inte för heller. Finns nog med lagar som det är. MEN jag menar att om det ska krävas för att folk ska börja använda ryggskydd får det väl vara så. Varför är försäkringar dyra? Reparationskostnader är en piss i nilen jämfört med vad bolagen pungar ut i ersättning för personskador!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
andersbrink skrev:
Det är en viss skillnad att pracka på ANDRA ett skydd än att ta på sig ett skydd självmant, av självbevarelsedrift, av slutledningsförmåga eller av fåfänga. Cykelhjälm lär aldrig komma på mitt huvud, hellre dör jag av en vägskyltsstolpe i huvudet - men det är MITT val, inte någon annans - som "vet bättre". Jag vill inte bli skyddad från mig själv när det bara är jag själv som kan bli skadad. Information, ja. Instruktion, ja. Indoktrinering, möjligen. Lagar, nej.

Det är krav på det inom dragracing eller hur? En regel säger att DU måste använda ryggskydd? Har du klagat till SVEMO om det?

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife