Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
enhjuling skrev:
När jag började åka hoj var det inte lag på hjälm, nästan alla hade hjälm i allafal det var bara vissa tuffa knuttar som inte hade det. Det har dom fortfarande inte, dom har läkar intyg så dom slipper....
Lagen skulle inte rikta sig till dom som redan är smarta nog att bära rygga, dvs dom flesta på SH, men det finns gott om andra MC kategorier och deras ryggrad är lika skör som vår.

Ju mera argument mot en lag som jag ser desto troligare är det att en lag så småningom kommer.

Om lika många som bär hjälm skulle ha rygga så behövdes det ingen lag.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Bollox skrev:
Det är krav på det inom dragracing eller hur? En regel säger att DU måste använda ryggskydd? Har du klagat till SVEMO om det?

Och säg inte att det är farligare att köra dragracing med mc än att köra gata...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Bollox skrev:
Precis. Så varför inte använda ryggskydd också? För mig är det lika självklart. Ok jag påstår inte att jag ALDRIG åkt i shorts och t-shirt. Det är vansinnigt och idiotiskt men så är jag ingen SMC:are heller...

När började du åka mc förresten?

Jag har inte sagt att jag inte använder skydd. Det gör jag för det mesta.
SMC har jag varit medlem i ca 25 år, men jag håller inte med dom heller om allt.

Tror det var -71 jag köpte första Mcn. Hur länge har du hållt på?

P-E

Guest
GSXR1100R skrev:
Jag tog A kort som privatist -87, då va ryggskydd inte så vanligt.

A tänkte precis säga det.. :) I ju för sig tog min kompis A1 körkort i Augusti förra året körskolan hade inte ens ryggplattor att låna ut.. :kocko

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Bollox skrev:
Nej det med lag predikar jag inte för heller. Finns nog med lagar som det är. MEN jag menar att om det ska krävas för att folk ska börja använda ryggskydd får det väl vara så. Varför är försäkringar dyra? Reparationskostnader är en piss i nilen jämfört med vad bolagen pungar ut i ersättning för personskador!

<ironi>Är det kostnader för personskadorna du är bekymrad för så skulle alla skydd förbjuda för då dör folk och det är billigare.... <ironi>

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
enhjuling skrev:
Jag har inte sagt att jag inte använder skydd. Det gör jag för det mesta.
SMC har jag varit medlem i ca 25 år, men jag håller inte med dom heller om allt.

Tror det var -71 jag köpte första Mcn. Hur länge har du hållt på?

Inte alls lika länge. Tungt kort 93... Menar inte att SMC är något dåligt, inte alls, har varit medlem själv. Tog det bara som ett exempel på "bror duktig" Dåligt exempel, ursäkta.

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
Jag har inte läst tråden, och någon annan dag kanske jag hade svarat anorlunda men jag tycker att det vore fåningt med en sån lag. Ska inte staten bestämma att man inte får ha svart skinnställ, hjälm eller mc också då. Svart syns ju mycket sämre en alla andra färger = större risk att inte bli sedd av en bilist.

Nej nånstans så måste man ju sätta gränser om hur mycket frihet man får beröva folket. I det här fallet sätter jag min gräns här.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
enhjuling skrev:
<ironi>Är det kostnader för personskadorna du är bekymrad för så skulle alla skydd förbjuda för då dör folk och det är billigare.... <ironi>
:rofl Det är sant. Hursomhelst pratar vi samma språk tydligen. :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
enhjuling skrev:
Precis som gamla bilar utan airbag i ratten är säkrare, man kör ju lugnare om man vet att det sitter en järnstång som går igenom kroppen om man krockar med sin gamla Amazon.

:lol

Läderknutte

Läderknutte
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Såld
GSXR1100R skrev:
Eftersom många av oss inte kan köra med insidan så kommer det säkert en lag om obligatoriskt ryggskydd.

Jag körde utan ryggskydd i 18 år innan jag insåg att jag inte va odödlig, nuförtiden kör jag alltid med full utrustning.

Sverige är duktiga på att tvinga igenom nya lagar, bilbältet & hjälmlag är trots allt ganska bra när det gäller att minska skador och undvika R.I.P

Vad tycker ni, skall det införas i lagboken så att även glidar/touring folket börjar bära ryggskydd, dom flesta smarta som kör SH har ju redan ryggskydd.

Jag är nybörjare och det enda jag har tänkt på är att köpa alla möjliga tänkbara skydd man kan ha :)

Edit: Men lag på det vet jag inte. Tycker att man kan få avgöra den saken själv. Jag menar hur kul äre för en som kör glidare att ha rygg skydd. Jag menar dom vill väl inte precis känna sig särskilt sportiga med en massa skydd på sig. Det är väl inte precis därför folk kör glidare???

Ska köpa kvalitetsgrejjer när de gäller skydden :banana

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
GSXR1100R skrev:
Precis som gamla bilar utan airbag i ratten är säkrare, man kör ju lugnare om man vet att det sitter en järnstång som går igenom kroppen om man krockar med sin gamla Amazon.

:lol
Att jag inte tänkte på det... :D :D

Hursomhelst laddade jag ner den där filen från vägverket det pratades om. I den sägs det som sagt att endast 2 av 45 hade överlevt om dom hade använt skyddsutrustning. Men det står också att det var 3 av 10 som inte gjorde det. Men sen står det ingenting om dom som "bara" blivit invalider? Bara döda ju. Ska man dö så dör man tamigfan. Spelar ingen roll vad du gör eller inte gör...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
rSEXa skrev:
Jag är nybörjare och det enda jag har tänkt på är att köpa alla möjliga tänkbara skydd man kan ha :)

Det är rätt tänkt. Var rädd om dig trots att det inte är lag på det.
Då kanske vi slipper lag på allt som går att lagstifta om.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
rSEXa skrev:

Edit: Men lag på det vet jag inte. Tycker att man kan få avgöra den saken själv. Jag menar hur kul äre för en som kör glidare att ha rygg skydd. Jag menar dom vill väl inte precis känna sig särskilt sportiga med en massa skydd på sig. Det är väl inte precis därför folk kör glidare???

Det låter sunt! :tummenupp

Edit: Ryggskydd märks knappt att man har på sig efter ett tag. Och det finns ryggskydd även för ickesportiga motorcyklister så dom slipper skämmas... :rolleyes:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Bollox skrev:
Att jag inte tänkte på det... :D :D

Hursomhelst laddade jag ner den där filen från vägverket det pratades om. I den sägs det som sagt att endast 2 av 45 hade överlevt om dom hade använt skyddsutrustning. Men det står också att det var 3 av 10 som inte gjorde det. Men sen står det ingenting om dom som "bara" blivit invalider? Bara döda ju. Ska man dö så dör man tamigfan. Spelar ingen roll vad du gör eller inte gör...

Edit: "Med heltäckande skyddsutrustning menas i denna rapport, utöver hjälm, heltäckande mc-ställ, handskar och stövlar"

Var står det någonting om ryggskydd???

GixxerSwede

102 dB?!?
Gick med
5 Dec 2004
Hoj
07 Ducati 1098S "Död" :-(
Klart det bör vara lag. Om nte annat får man sparat lite ryggar på dom som inte har skaffat ett ännu. Bästa skyddet mot rullstol :yoparty

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
klart att man skall genomföra en sådan lag!:tummenupp
nån som har halvarssons nyaste ryggskydd , vad tycker ni om det ?
:)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nja
men helt klart borde hjälmar och ryggskydd vara momsbefriat
varför betala mervärdesskatt på nått som drar ner kostnader för staten.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife