Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
GSXR1100R skrev:
Du hade altså röstat nej trots att du har rygga och kunde få en billigare premie

Helt riktigt.

Men en hel del bolag har ju redan lite rabatt idag om du använder full skyddsutrustning,Så vill dom kan dom ju göra det som ett krav med rygga.

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Man blir förvånad när man läser att några småpengar hit eller dit har betydelse för användningen av bra skydd!
Har en kompis som är rullstolsbunden efter en olycka, jag kan lova att han skulle avstå allt materiellt, jag menar ALLT, vart enda öre i resten av livet för att kunna vara en hel människa igen.
Så att snacka pengar istället för skydd, näe...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
håller med, va fan tänker folk med..

finns ju dock ett liv efter ryggskada, men...

Bifogat

• ShZXCowImage.jpeg
    ShZXCowImage.jpeg
    36.1 KB · Visningar: 53

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
wheelieman skrev:
DÅ är jag på...............

Neeeej du!!! Det förslaget är inget som är genomtänkt eller något som jag tänker utveckla.
Men grundtanken står jag bakom, är man dum så ska man få betala för det SJÄLV....INTE alla andra som sköter sig.
Hela vårat samhälle är ju uppbyggt på att du kan bete dig hur dumt som helst och ändå vara totalt skyddad.!!?!?!?
Inte undra på att folk skiter i och tänka efter lite extra, när allting ändå löser sig.

Om man orsakar olyckan genom att köra för fort då???

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
FZ1 skrev:
Man blir förvånad när man läser att några småpengar hit eller dit har betydelse för användningen av bra skydd!
Har en kompis som är rullstolsbunden efter en olycka, jag kan lova att han skulle avstå allt materiellt, jag menar ALLT, vart enda öre i resten av livet för att kunna vara en hel människa igen.
Så att snacka pengar istället för skydd, näe...
Dom flesta som gör inlägg är emot en lag om rygga, dom anser att det redan finns för många lagar och att det är upp till en själv att bedöma risker.

Men mer än 60% vet att så funkar det inte i verkligheten, nästan alla lagar som kommer till är gjorda för att folk inte har sunt förnuft, hade alla kört med rygga så skulle denna tråd inte ha funnits.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
P@trik skrev:
Helt riktigt.

Men en hel del bolag har ju redan lite rabatt idag om du använder full skyddsutrustning,Så vill dom kan dom ju göra det som ett krav med rygga.
I full skyddsutrustning räknas inte rygga. Hjälm, skinnställ, handskar & stövlar räknas dit.

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Jag är inte skeptisk till själva idéen... men jag är otroligt skeptisk till att ge Polisen fler anledningar att bötfälla och trakassera hojåkare.

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag är helt klart för en lag på ryggskydd. :tummenupp

Jag har inte sett ett enda argument emot ryggskyddslagen som håller.
Jag menar att dra in andra frågor som lag på cykelhjälm är ju en helt
annan fråga och har igentligen ingenting med detta o göra.
förutom att det diskuteras om det ska bli lag på det med...

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Gillar inte tanken på lag, men skillnad i försäkringspremie och självrisk tycker jag är ok.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
bsajanne skrev:
I mitt avtal med försäkringsbolaget står det att jag och passageraren ska ha full mc-mundering. Då ingår även ryggskydd. Det behövs ingen lag utan vill man åka utan och gör illa sig så slipper man få ersättning.
Enkelt, eller hur?!! :3freak
Sen har man ju fördelen att kunna säga nej till brudar som vill ha skjuts :kocko Öööh???
Visst ja. /nilla har ju mc-kläder. Då var det löst!
( /nilla = Pernilla för er som inte läser IT-datanördspråk).

Är du säker på att det innefattar ryggskydd? Har pratat med försäkringsbolag angående det här och de säger att full mc-utrustning inte innefattar ryggskydd utan förstärkning över axlar, knän, armbågar, hjälm (tror det var stövlar och ev handskar med).

Givetvis använder man jämt ryggskydd, jag skulle nog vart död annars med tanke på att jag krossade 3 kotor i ryggraden när jag hade ryggskydd på mej. :3freak

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Du förstår grundtanken bakom hela, att individen ska få ha rätt att kunna göra illa sig om individen beter sig dumt åt? Uddlöst lagstiftande som kommer att ha minimal möjlighet att kontrolleras tar bara upp värdefulla resurser (well, om man kan kalla lagstiftarnas och utredarnas tid för det) i vårt samhälle med dina och mina skattepengar och tillför noll och intet.

Det är klart som korvspad att en hjälmlag och supensoarlag och knäskyddslag och armbågsskydd och handskar och en stor roterande lampa på huvudet kommer att minska dödligheten och skadefrekvensen bland cyklister - varför lagstadgar vi inte om det? Likaså om det är halt ute - inför lag om broddskor. DÄR skulle vi tjäna pengar när alla gamla pensionärer slipper drar med komplicerade lårbensbrott på flera månader. Eller ännu hellre, inför utegångsförbud när det kan tänkas vara halt.

Dvs, låt mig får göra mig illa om jag vill. Däremot, låt mig inte riskera att jag gör någon annan illa - genom att begränsa uteffekten på hojar till 0 kW. En sådan lag (dvs MC-förbud) skulle jag ha mer förståelse för än en ryggskyddslag.

Bilbälte, hjälm och ryggskydd är lagar som omyndigförklarar en individ. De som inte kör med bälte, hjälm eller ryggskydd är dumma spån, men det skadar som tur är inte mig. Däremot rensar det effektivt ut genpolen.

Affe_R1 skrev:
Jag är helt klart för en lag på ryggskydd. :tummenupp

Jag har inte sett ett enda argument emot ryggskyddslagen som håller.
Jag menar att dra in andra frågor som lag på cykelhjälm är ju en helt
annan fråga och har igentligen ingenting med detta o göra.
förutom att det diskuteras om det ska bli lag på det med...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
andersbrink skrev:
Du förstår grundtanken bakom hela, att individen ska få ha rätt att kunna göra illa sig om individen beter sig dumt åt? Uddlöst lagstiftande som kommer att ha minimal möjlighet att kontrolleras tar bara upp värdefulla resurser (well, om man kan kalla lagstiftarnas och utredarnas tid för det) i vårt samhälle med dina och mina skattepengar och tillför noll och intet.

Det är klart som korvspad att en hjälmlag och supensoarlag och knäskyddslag och armbågsskydd och handskar och en stor roterande lampa på huvudet kommer att minska dödligheten och skadefrekvensen bland cyklister - varför lagstadgar vi inte om det? Likaså om det är halt ute - inför lag om broddskor. DÄR skulle vi tjäna pengar när alla gamla pensionärer slipper drar med komplicerade lårbensbrott på flera månader. Eller ännu hellre, inför utegångsförbud när det kan tänkas vara halt.

Dvs, låt mig får göra mig illa om jag vill. Däremot, låt mig inte riskera att jag gör någon annan illa - genom att begränsa uteffekten på hojar till 0 kW. En sådan lag (dvs MC-förbud) skulle jag ha mer förståelse för än en ryggskyddslag.

Bilbälte, hjälm och ryggskydd är lagar som omyndigförklarar en individ. De som inte kör med bälte, hjälm eller ryggskydd är dumma spån, men det skadar som tur är inte mig. Däremot rensar det effektivt ut genpolen.

Håller med fullt ut :tummenupp
Är det inte vissa stater i USA där enda kravet är skyddsglasögon för att man inte skall råka skada nån annan när man får en humla i ögat??
Det har jag förståelse för.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
enhjuling skrev:
Är det inte vissa stater i USA där enda kravet är skyddsglasögon för att man inte skall råka skada nån annan när man får en humla i ögat??
Åker man enbart med skyddsglasögon så har man väl inget annat och skydda heller, att det sker en naturlig upprensning är som att låta Darwin bestämma.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
enhjuling skrev:

Låt de som kör med öppen hjälm skylla sig själva om de ber om att få en plastikoperation när de inte kan tänka själva! Nackdelen är då att vi andra får betala hans jävla operation som vanligt om han skrotar ansiktet i backen. Vanligt bland alla dessa glidarnissar som tror sig klara en omkullkörning för de kör ju inte så fort! :kocko En lag vore kanon men i så fall inom försäkringsbolagen dvs om jag åker omkull och tvingas åka ambulans så ska de kunna kolla att man verkligen hade ryggskydd då. Om INTE så kan det ev bli tal om ingen ersättning för kläder t,ex. Men en riktig LAG tror jag inte riktigt på då ingen t,ex orkar följa lagen om cykelhjälm ännu!

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
GSXR1100R skrev:
Åker man enbart med skyddsglasögon så har man väl inget annat och skydda heller, att det sker en naturlig upprensning är som att låta Darwin bestämma.

Va prästen i min knutbysekt säger ju att Darwin ljög? :mad:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hightuned skrev:
Va prästen i min knutbysekt säger ju att Darwin ljög? :mad:
Måhända att Darwin bara hittade på allt, han såg dessutom ut som en jultomte.

Bifogat

• darwin1.gif
    darwin1.gif
    30.7 KB · Visningar: 29
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife