Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Jag har alltid ryggskydd men röstar mot lagen eftersom den blir ganska jobbigt att kolla (till skillnad mot hjälm).
Men en kul sak med lagen vore ju va att länsman skulle bli en "ryggdunkare" :rofl

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SuperSport skrev:
Jag har alltid ryggskydd men röstar mot lagen eftersom den blir ganska jobbigt att kolla (till skillnad mot hjälm).
Men en kul sak med lagen vore ju va att länsman skulle bli en "ryggdunkare" :rofl
Precis syftet med tråden, tänk er att slippa en spark i röven av länsman, istället får man en vänlig klapp på ryggen.

:lol

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skulle vilja se en långhårig o långskäggig hells angel med ett ryggskydd :yoparty :hihi

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
honkiie skrev:
ja tänk så skönt det vore att kunna se fram emot att bli vuxen en dag utan att ha en pappa som säger åt en vad man får och inte får göra
Flyttar man inte hemmifrån för att slippa pappa när man blir vuxen?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
honkiie skrev:
iofs, kanske man borde emigrera :)
Då kan jag rekomendera en valfri bananrepublik i centralamerika eller varför inte indien. där får man köra hur man vill utan en massa fjantiga lagar, visst går det åt lite gubbar ibland men det är det värt, om du överlever så bege dig till det vackra landet Jemen, åk över bergsmassivet med en taxiförare som tuggar cat, vägen ringlar sig 3000 möh och i dom få räcken som finns gapar det ibland stora hål för att påminna föraren om riskerna.

Om du nu mot alla odds fortfarande lever så finns det mycket traffic action i Pakistan, vid en typisk järnvägsövergång så står det bilar, lastbilar och mopeder i bredd på bägge sidorna om spåret, när tåget sedan passerar gäller det att hitta en lucka i den mötande trafiken så att man inte mosas mot en lastbil.

Jag har jobbat i ett femtiotal länder och ibland är man livrädd att ge sig ut i taxi med drogpåverkade förare som helt saknar respekt för omgivningen, dom vanligaste dödsfallen/olyckorna för oss som reser utomlands är faktiskt i trafiken.

Är det så ni vill ha i sverige, fett med adrenalinkickar får man på sin resa mellan hotellet och fabriken.

:yoparty

Last edited:

natron

även gammalt järn går att smida...
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
Kawasaki GPz 750
Hur då?

Ursäkta att jag lägger mig i, men borde det i så fall inte vara viktigare att det tas fram några regler /godkännanden för hur ett ryggskydd ska se ut? Nuförtiden måste man ha ett ryggskydd när man kör upp. Men det finns inga specar som talar om hur det ska se ut/vara konstruerat. Allt från en dubbelvikt skinnremsa längs ryggraden via ganska mjuka plast/gummiskenor till veritabla skyddsvästar är ju godkänt. (pratade med vägverket om det i går...) Om en lag skulle till och det inte finns åtminstone en ide om minikrav för dessa så tror jag inte det blir meningsfullt. Skulle tycka det vore bättre med en kvalitetsmärkning av de skydd som finns så man vet om de verkligen håller måttet. Att lägga en skinnremsa innanför jackan för att uppfylla någon fånig lagstiftning har jag personligen lite svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad om man sopar i. :7peta

MVH /G

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
natron skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men borde det i så fall inte vara viktigare att det tas fram några regler /godkännanden för hur ett ryggskydd ska se ut? Nuförtiden måste man ha ett ryggskydd när man kör upp. Men det finns inga specar som talar om hur det ska se ut/vara konstruerat. Allt från en dubbelvikt skinnremsa längs ryggraden via ganska mjuka plast/gummiskenor till veritabla skyddsvästar är ju godkänt. (pratade med vägverket om det i går...) Om en lag skulle till och det inte finns åtminstone en ide om minikrav för dessa så tror jag inte det blir meningsfullt. Skulle tycka det vore bättre med en kvalitetsmärkning av de skydd som finns så man vet om de verkligen håller måttet. Att lägga en skinnremsa innanför jackan för att uppfylla någon fånig lagstiftning har jag personligen lite svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad om man sopar i. :7peta

MVH /G
Bra och vettigt förslag, jag har en Daineseväst och den håller dessutom ryggan på plats.

Dock är ett halvdåligt ryggskydd bättre än ingenting alls.

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Klart det ska vara lag.Det är ingen mänsklig rättighet att i onöden riskera livet,det är inte heller lagligt att begå självmord! Vilket kan jämföras med att medvetet inte använda skydd.Det är lag på att bilbälte ska användas för säkerhetens skull,så varför inte fullt skydd på mc?...

Sådär ja..Nu flöt tankarna iväg igen...Men visst ska det vara lag på skydd.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
ozeo skrev:
skulle vilja se en långhårig o långskäggig hells angel med ett ryggskydd :yoparty :hihi
Hur många sådana jeppar kör ens med hjälm då?

Jag är FÖR en lag.

Edit: Förutfattade meningar speglar igenom igen. Sorry.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
GSXR1100R skrev:
Jag har jobbat i ett femtiotal länder och ibland är man livrädd att ge sig ut i taxi med drogpåverkade förare som helt saknar respekt för omgivningen, dom vanligaste dödsfallen/olyckorna för oss som reser utomlands är faktiskt i trafiken.
:yoparty

Du verkar ju veta vad det är som är farligt.... droger och avsaknad av respekt
Har du rygskydd i taxin?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
enhjuling skrev:
Du verkar ju veta vad det är som är farligt.... droger och avsaknad av respekt
Har du rygskydd i taxin?
Nej jag blundar och håller tummarna, Inshallah så överlever man.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Vi som använder mc:n som bruksfordon då? vad ska vi göra av skenan när man har parkerat hojjen och sitter på bion, går runt 2 timmar på IKEA, etc. etc. Måste vi gå runt och se ut som sköldpaddor då?

Hjälmen låser man ju lätt fast i cutsen, men jag vill inte låta ett ryggskydd för 1000 spänn hänga löst på hojen.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
twinner skrev:
Klart det ska vara lag.Det är ingen mänsklig rättighet att i onöden riskera livet,det är inte heller lagligt att begå självmord! Vilket kan jämföras med att medvetet inte använda skydd.Det är lag på att bilbälte ska användas för säkerhetens skull,så varför inte fullt skydd på mc?...

jag tycker det är min rättighet att göra exakt vad jag vill med mig själv och utsätta mig för vilka risker som helst. Så länge det inte skadar någon annan, typ ligga 300 i fel fil med ögonbindel. Polisen ska inte ta mina pengar för att jag inte bryr mig lika mycket som resten av alla andra.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
honkiie skrev:
jag tycker det är min rättighet att göra exakt vad jag vill med mig själv och utsätta mig för vilka risker som helst. Så länge det inte skadar någon annan, typ ligga 300 i fel fil med ögonbindel. Polisen ska inte ta mina pengar för att jag inte bryr mig lika mycket som resten av alla andra.
Men om du skadar dig i ryggen då, varför ska vi skattebetalare behöva betala för din dumhet?

Men du kanske har en lapp runt halsen som det står: Jag vill inte ha läkarvård, skjut mig istället.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
GSXR1100R skrev:
Men om du skadar dig i ryggen då, varför ska vi skattebetalare behöva betala för din dumhet?

Men du kanske har en lapp runt halsen som det står: Jag vill inte ha läkarvård, skjut mig istället.

Det ska ni inte behöva heller men det går inte att säga upp det medfödda kontraktet med staten.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
GSXR1100R skrev:

Vi skattebetalare betalar för en massa dumheter förut så...
Till och med rattfyllon får ju sjukvård
Jag förstår faktiskt inte resonemanget
Menar du att bara man har ryggskydd så är det helt ok?
Eller menar du att vi skall dra in alla sjukförmåner om man på något sätt varit oförsiktig?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
enhjuling skrev:
Vi skattebetalare betalar för en massa dumheter förut så...
Till och med rattfyllon får ju sjukvård
Jag förstår faktiskt inte resonemanget
Menar du att bara man har ryggskydd så är det helt ok?
Eller menar du att vi skall dra in alla sjukförmåner om man på något sätt varit oförsiktig?
Rattfulla får vård precis som alla andra, dock är alkoholism en sjukdom och det kan man väl inte säga att dumhet är.

Att ha frihet till att riskera sitt eget liv finns som du säger i många former, men varför utmana ödet, Road Racing tex är både dyrt och farligt, trots detta är det inte olagligt, att frivilligt utsätta sig för risker är spännande, men att tumma på säkerheten är ganska onödigt och dumt, därför är det krav på rygga inom RR.

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
Fan vad jobbigt om lagen röstas igenom. Då har polisen en sketen anledning att stoppa en i tid och otid, bara för att dunka en i ryggen och kolla om man har skydd.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife