Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
motardnisse skrev:
vi andra får betala hans jävla operation

Precis exakt. Förbjud fallskärmshoppning, utförsåkning och inte minst av allt - den jämra korp-FOTBOLLEN och korp-INNEBANDYN! Det är pengaslukare av ohemult stora belopp, mångtusenfalt större kostnader för skador jämfört med motorcyklister.

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
andersbrink skrev:
Precis exakt. Förbjud fallskärmshoppning, utförsåkning och inte minst av allt - den jämra korp-FOTBOLLEN och korp-INNEBANDYN! Det är pengaslukare av ohemult stora belopp, mångtusenfalt större kostnader för skador jämfört med motorcyklister.

Nej nej, inte förbjuda...låt dom betala det själva :)

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
GSXR1100R skrev:
Åker man enbart med skyddsglasögon så har man väl inget annat och skydda heller, att det sker en naturlig upprensning är som att låta Darwin bestämma.

Om man tar på sig ett skydd för att eventuellt skydda nån annan så visar man ju hänsyn mot den andre.
Tar jag på mig skydd för att inte skada mig så blir väl inte du gladare för det.
Om igen, jag påstår inte att man inte skall använda skydd men det kan man väl få avgöra själv.
Lagar skall göra så att jag skyddas från andra och för all del att du skyddas från mig.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
enhjuling skrev:
Om man tar på sig ett skydd för att eventuellt skydda nån annan så visar man ju hänsyn mot den andre.
Tar jag på mig skydd för att inte skada mig så blir väl inte du gladare för det.
Om igen, jag påstår inte att man inte skall använda skydd men det kan man väl få avgöra själv.
Lagar skall göra så att jag skyddas från andra och för all del att du skyddas från mig.
Jag blir glad om alla har rygga, kanske det är därför att jag bryr mig om andra lika mycket som mig själv.

:pannkyss

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
enhjuling skrev:
Och de som åker Mc med eller utan skydd får också betala själva, eller?

Hmmmmm....Ja!
Varför inte. Framför allt dom som åker utan skydd.
Då slipper ju den stackarn som aldrig hittar på någonting lite mer riskfyllt betala för t.ex mig om jag skulle klota och jag slipper betala för alla andra som bryter benen av sig i t.ex korpfotboll

Då skulle man istället ha en form av försäkringssystem där man får teckna sig själv för sina egna behov....och då kan jag lova att försäkringsbolagen kommer att kräva rygga.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
andersbrink skrev:
Det beror på att många av dessa sporter är fysiska, då blir det lätt stukningar och småskador, men att denna målgrupp skulle ha en procentuellt större andel allvarliga skador/invaliditet jämfört med mc förare låter konstigt.

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
robbah99 skrev:
Fortsätt med fler lagar och förordningar så har vi snart en befolkning som inte är kapabla att tänka själva alls (vi är snart där) :dummer
Kan man tänka själv så ANVÄNDER man ryggskydd.. :rolleyes:
För alla som INTE kan tänka själv så kan det vara bra med en lag som tvingar dem att bära ryggskydd, så slipper vi andra vara med och betala deras invaliditet...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Mr D skrev:
Kan man tänka själv så ANVÄNDER man ryggskydd.. :rolleyes:
För alla som INTE kan tänka själv så kan det vara bra med en lag som tvingar dem att bära ryggskydd, så slipper vi andra vara med och betala deras invaliditet...
va? hur får du ihop det? så folk som krockar bil utan bälte, får dom betala sin sjukvård själv,,, nä..

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
R2 skrev:
va? hur får du ihop det? så folk som krockar bil utan bälte, får dom betala sin sjukvård själv,,, nä..

Varför inte? :va De vet ju att det är lag på det men vem vet, de kanske köpte sitt körkort på postorder?

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
En sån med klocka :/
Lag på ryggskydd o förbjud alla hojar med över 30hk och under 200kg från o rulla på vägen så blir alla glada :4skrika

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
R2 skrev:

Nej alldeles riktigt, MEN deras invaliditet kostar samhället, dvs oss alla, pengar. Kan man lindra en skada genom att använda ryggskydd (MC) eller bilbälte (BIL) så kommer det att kosta samhället mindre. Mycket enkelt eller hur ?

Sjukvården är naturligtvis gratis vare sig man skadas på MC eller i bil, och skall så vara vare sig man kört åt skogen i 200 blås eller om det gått 30..

Tri Leffe

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
R6 02 Banhoj + Blackbird -97 + Lifan 125
Jag är emot lagar och anser att de flästa bara är uppdiktade för att stöka till det för oss vanliga mäniskor, jag åker aldrig utan skydd men anser att man inte skall lagstifta om en sådan självklar sak som att bära ryggskydd.

// Leffe

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mr D skrev:
Nej alldeles riktigt, MEN deras invaliditet kostar samhället, dvs oss alla, pengar. Kan man lindra en skada genom att använda ryggskydd (MC) eller bilbälte (BIL) så kommer det att kosta samhället mindre. Mycket enkelt eller hur ?

Sjukvården är naturligtvis gratis vare sig man skadas på MC eller i bil, och skall så vara vare sig man kört åt skogen i 200 blås eller om det gått 30..
Det gör ont hos den som skadas och även ont i våra plånböcker.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ja antal röstade 422 61.79%
Nej antal röstade 233 34.11%

Lite skrämmande om dessa som säger "Nej" tycker det är onödigt med ryggskydd, Men sånt tror jag inte på ännu, för det finns väl inte såna idioter som struntar i ryggskydd eller?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
motardnisse skrev:

Lite skrämmande om dessa som säger "Nej" tycker det är onödigt med ryggskydd, Men sånt tror jag inte på ännu, för det finns väl inte såna idioter som struntar i ryggskydd eller?
I princip alla nej sägare kör med ryggskydd oavsett lag eller inte, dom är smarta men inte tillräckligt smarta att inse att dom som inte alls är smarta kostar samhället en massa pengar.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
motardnisse skrev:

det var väl inte om det var onödigt med ryggskydd som är frågan utan om det ska vara lag på det. Jag är emot en lag på det av samma andledning som att jag är emot lag på bälte, hjälm och förbud mot diverse droger med motivationen: det ska staten skita i.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
honkiie skrev:
det var väl inte om det var onödigt med ryggskydd som är frågan utan om det ska vara lag på det. Jag är emot en lag på det av samma andledning som att jag är emot lag på bälte, hjälm och förbud mot diverse droger med motivationen: det ska staten skita i.

Tänk om alla hade varit som du :rolleyes:

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife