Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
jojje1963 skrev:
2692808 Jag tror inte det är sant, men du fatta ju poängen med mitt inlägg. Det är rent för lätt att hitta på nya lagar, lagar som det igentligen inte är nått fel på, utom att dom inte låter folk bestämma lite själva. Varför ska man tillåta hojar på mer än 100hp?

Hade varit kul om nån som är för ryggskyddslagen MEN emot en 100hk gräns kunde förklara varför en 100hk gräns inte är bra?
Det är jäkligt lätt att stödja lagar och förbud som inte berör en själv, bara "de andra"...

Ett förslag om 100 hk-gräns skulle nog få fler här att fundera över var gränsen går för förmynderi enligt deras normer.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
OJAK skrev:
2692779
Redback skrev:
2692460

Fattar ni som förespråkar ryggskyddslag hur ini h-e mycket lagar det skulle till i detta land innan våra politiker ens skulle närma sig denna fråga, och hur svårt det skulle bli att leva i ett samhälle som försökte lagstifta bort alla faror för medborgarna!!!!
QUOTE]

Ställer du upp i nästa val så röstar jag på dej:tummenupp

Freedom

Guest
När man läser denna tråd får man uppfattningen att ryggskydd skyddar en i alla lägen när man klotar, tillbaka till verkligheten tack. Ryggskydd är bra men det är inte nåt som är ett universiellt skydd mot skador om brakar ut i spenaten. Ryggskydd är ett av alla skydd som en hojåkare kan använda för att minska skadorna, att använda lagen till att tvinga folk att använda alla på marknaden förekommande skydd ger nog inte det resultat man vill uppnå.

Jag tror på att vi hojåkare är smarta nog att använda dom skydd vi behöver för tillfället när vi åker hoj.
Om vi ska börja lagstifta om allting så slutar det med att vi måste ha hjälm när vi går på trottoaren och alla fordon som gör över 100kmh kommer att förbjudas.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Ingel skrev:
2692515 åh! jag hittade statistik :kär

http://www.bilsport-mc.com/admin/upload/20060125085907.pdf

intressanta sidor är 17-19
Lite OT, men en annan intressant sida var sidan 10. Jag har alltid trott att det inträffar fler olyckor i början av säsongen, när folk är "rostiga", men de värsta månaderna (vad gäller dödsolyckor i alla fall) är ju aug-sep. Vore intressant att se hur det korrelerar med körda km respektive månad. Juli är väl den månad de flesta är lediga, men då kanske folk ligger på stranden istället? :va

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Mort skrev:
2693030 Lite OT, men en annan intressant sida var sidan 10. Jag har alltid trott att det inträffar fler olyckor i början av säsongen, när folk är "rostiga", men de värsta månaderna (vad gäller dödsolyckor i alla fall) är ju aug-sep. Vore intressant att se hur det korrelerar med körda km respektive månad. Juli är väl den månad de flesta är lediga, men då kanske folk ligger på stranden istället? :va

OT: Jag kan bara tala för mig själv, men semestermånaden är den månad under hela året då hojen rullar allra minst. Den står hemma i garaget medan jag och ungarna kuskar runt i husbil i Europa.

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Ryggskydd är ju ett av de skydd som är jobbigast att snöra på sig. Dessutom svettas man som en gris i det på sommaren. Själv kör jag bara med handskar, hjälm och en jacka med axel- och armbågsskydd. Ska jag på längre resor använder jag stövlar och mc-byxor, men annars bara jeans och gummiskor.

Är ryggskydd verkligen SÅ viktigt?

Buster

Speedking
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
cbr600rr, cbr1000rr, RSVR
Finns bara ett sätt att få bort de höga sjukvårdskostnader som motorcyklar är anledning till.
Förbjud motorcyklar.
Hålla på och småfjutta med lagar om ryggskydd är löjligt.
Vad är skillnaden i risk i att köra mc överhuvudtaget och att köra mc med ryggskydd?

Lagar är till för att skydda medborgare som inte vet sitt eget och andras bästa.
Uppenbarligen så vet de flesta här inte sitt eget bästa eftersom vi kör just självmordsredskapet motorcykel. Vi är bevisat inte kapabla att få bestämma över våra egna liv. Vi borde omyndigförklaras med omedelbar verkan.

sandstream

Guest
Det här händer inte ofta men även solen har sina fläckar :D

Efter att ha diskuterat det här med en lag om ryggskydd (som jag var för), vilka följder det skulle få, andra lagar, kollat i statistiken osv så måste jag erkänna att en lag knappast skulle tillföra något.
Å andra sidan tycker jag tex lagen om att ha hjälm är vettig.
Usch, jag är kluven...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
sandstream skrev:
2693426 Det här händer inte ofta men även solen har sina fläckar :D

Efter att ha diskuterat det här med en lag om ryggskydd (som jag var för), vilka följder det skulle få, andra lagar, kollat i statistiken osv så måste jag erkänna att en lag knappast skulle tillföra något.
Å andra sidan tycker jag tex lagen om att ha hjälm är vettig.
Usch, jag är kluven...

Inte alls för att vara av annan åsikt (ursprungligen) till dig men vilken heder.
Det är ett tecken på att man har öppna öron och oavsett om någon ändrar sig FRÅN något Jag tycker till tvärt om så är det ett täcken på att man är öppen för bättre lösningar. Tänk om alla vore så! Då skulle det löna sig att diskutera. Jag själv har ändrat politiska åsikter senaste åren...

OJAK skrev:
Fattar ni som förespråkar ryggskyddslag hur ini h-e mycket lagar det skulle till i detta land innan våra politiker ens skulle närma sig denna fråga, och hur svårt det skulle bli att leva i ett samhälle som försökte lagstifta bort alla faror för medborgarna!!!!
Förstå att denna gång kanske det är ett förbud du vill ha, men nästa gång är det andra som bestämmer över dig istället. Jag vill inte tänka på vilken lavin av förbud som skulle kunna komma om man gläntade lite för mycket på denna dörr!

som Jag sa tidigare :tummenupp du säger det Jag skulle vilja kunna säga fall bara hängt med på svenskaundervisningen i högstadiet i ställer för att kolla på pubertetsbröst.

Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
bikestreet skrev:
2693074 Ryggskydd är ju ett av de skydd som är jobbigast att snöra på sig. Dessutom svettas man som en gris i det på sommaren. Själv kör jag bara med handskar, hjälm och en jacka med axel- och armbågsskydd. Ska jag på längre resor använder jag stövlar och mc-byxor, men annars bara jeans och gummiskor.

Är ryggskydd verkligen SÅ viktigt?
Låter som du provat dåliga ryggskydd. Mitt går ungefär lika fort att ta på som handskarna, dvs några sekunder. Är inte speciellt varmt heller, luften går rakt igenom det, då kärnan är en ihålig bikakestruktur i aluminium. Kör man med ryggsäck blir det faktiskt till och med svalare med skyddet på, iom att det blir en luftspalt närmast huden.

Hur viktigt det är kan man förstås diskutera, men på min priolista kommer det högre än både stövlar och underdelen av stället. Krossade knän och fötter kan man fixa hjälpligt med proteser och liknande, till och med om man tvingas amputera. En liten knäck på en ryggkota och man sitter i rullstol resten av livet. Man kan köra hoj med protes, men inte i en rullstol.

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Mort skrev:
2694384 Låter som du provat dåliga ryggskydd. Mitt går ungefär lika fort att ta på som handskarna, dvs några sekunder. Är inte speciellt varmt heller, luften går rakt igenom det, då kärnan är en ihålig bikakestruktur i aluminium. Kör man med ryggsäck blir det faktiskt till och med svalare med skyddet på, iom att det blir en luftspalt närmast huden.

Hur viktigt det är kan man förstås diskutera, men på min priolista kommer det högre än både stövlar och underdelen av stället. Krossade knän och fötter kan man fixa hjälpligt med proteser och liknande, till och med om man tvingas amputera. En liten knäck på en ryggkota och man sitter i rullstol resten av livet. Man kan köra hoj med protes, men inte i en rullstol.

Är det Dainese Wave du kör med?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
lag NEJ,
men bort med momsen på skyddsutrustning. (hjälmar ryggskydd gällande oss)
som i england (hjälmar).

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
R2 skrev:
2695738 lag NEJ,
som i england (hjälmar).

Det måste jag faktiskt hålla med om!
Jag bodde i belgien under en längre tid och där kan man få avdrag på skatten när man köper skyddsställ bla, vilket jag tycker är helt suveränt!

Många skydd är ju trotts allt väldigt dyra...

TopperHarley

Jaha?
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
FZ6-N
R2 skrev:
2695738 lag NEJ,
som i england (hjälmar).

Jag håller med, det ligger alltid väldigt nära till hands att instifta lagar som skall skydda oss medborgare om det samtidigt innebär att staten får in lite extra pengar på det. Effektivare men även kostsammare alternativ är sällan aktuella...

Exempelvis är det lättare/billigare att höja trafikbötesbeloppen än att utföra fler kontroller, att lagstifta om skydd istället för att göra skydden tillgängligare, att samla in felparkeringsavgifter istället för att optimera parkeringsplatser/parkeringsregler etc etc.

Sättet att styra genom att stifta begränsande lagar och införa böter är ren lathet från våra makthavare. :mad:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
R2 skrev:
2695738 lag NEJ,
som i england (hjälmar).

Lag JA, men ta ändå bort momsen på skyddsutrustning! Köper man ändå inte tex ryggskydd så får man stå sitt kast o betala böterna....

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
*Superlight* skrev:
2696171 Lag JA, men ta ändå bort momsen på skyddsutrustning! Köper man ändå inte tex ryggskydd så får man stå sitt kast o betala böterna....

Ska det gälla för mopedister också? Eller bara tung mc? Eller lätt och tung mc?

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
bikestreet skrev:
2695482 Är det Dainese Wave du kör med?
Ja, WAVE.3 står det på en lapp i det. Väldigt smidigt och bekvämt, men tyvärr har kardborren i midjebältet slitits ganska fort. Detsamma gäller kardborren kring handlederna på allvädersstället av samma märke, så de verkar ha problem med det. Går ju iofs att byta, men lite dåligt tycker jag allt att det är.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Mort skrev:
2697083 Ja, WAVE.3 står det på en lapp i det. Väldigt smidigt och bekvämt, men tyvärr har kardborren i midjebältet slitits ganska fort. Detsamma gäller kardborren kring handlederna på allvädersstället av samma märke, så de verkar ha problem med det. Går ju iofs att byta, men lite dåligt tycker jag allt att det är.

På mitt Daniese var karborren slut efter drygt ett halvt år plus att ena "hängslet" hade börjat gå sönder. Som tur va så fick jag hjälp med att fixa det. Det blev bättre en orginal.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024