Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Eftersom många av oss inte kan köra med insidan så kommer det säkert en lag om obligatoriskt ryggskydd.

Jag körde utan ryggskydd i 18 år innan jag insåg att jag inte va odödlig, nuförtiden kör jag alltid med full utrustning.

Sverige är duktiga på att tvinga igenom nya lagar, bilbältet & hjälmlag är trots allt ganska bra när det gäller att minska skador och undvika R.I.P

Vad tycker ni, skall det införas i lagboken så att även glidar/touring folket börjar bära ryggskydd, dom flesta smarta som kör SH har ju redan ryggskydd.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Att det borde bli lag på det vet i fan asså... Men är man något smart så använder man det ändå. Använder det iaf jämt själv.

Man måste väl få plocka upp en böna utan att behöva åka runt med en komplett extra utrustning :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Inga fler Lagar snälla! I så fall kan vi lika gärna ha lagar på att vara snygg och rik.

/Teo

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Jag tycker inte att det borde vara LAG på det, insidan av skallen borde säga att du ska använda ryggskydd..

som det tidigare tagits upp, så skulle det vara svårt att kontrollera för t.ex polisen ute i trafiken.. ska skyddet kanske sitta utanför stället ?

jag har själv klotat, och vet hur viktigt ryggskyddet var för mig. utan det hade jag nog suttit i rullstol.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag skulle nog kunna tänka mig lag både på ryggskydd och cykelhjälm faktiskt (sistnämnda är dock en annan diskussion). Man är allt bra jävla utsatt på hoj.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Något kommer att hända med oss motorcyklister vare sig vi vill det eller inte. Om det blir en lag om utrustning som vi ändå använder så gör det mig inget. Värre är om det påverkar hojarna och gör dem ännu mer osäljbara.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Fast borde det inte lagstadgas om säkerhetsställ, i så fall, där bra ryggskydd var en av komponenterna?

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Multistrada 1100 -08
I mitt avtal med försäkringsbolaget står det att jag och passageraren ska ha full mc-mundering. Då ingår även ryggskydd. Det behövs ingen lag utan vill man åka utan och gör illa sig så slipper man få ersättning.
Enkelt, eller hur?!! :3freak
Sen har man ju fördelen att kunna säga nej till brudar som vill ha skjuts :kocko Öööh???
Visst ja. /nilla har ju mc-kläder. Då var det löst!
( /nilla = Pernilla för er som inte läser IT-datanördspråk).

Pommes

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
R1150R
Det är väl något för föräkringsbolagen kanske.

Jag har ju att jag måste ha godkänd skyddsutrustning för att få ut ersättning, vet dock inte om ryggskydd behövs.

EDIT Tydligen för långsam

/= Genom på Ericsson språk; /Nilla = GenomNilla

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
bsajanne skrev:
Sen har man ju fördelen att kunna säga nej till brudar som vill ha skjuts :kocko Öööh???
Å andra sidan, om lagen fanns skulle nog jag se till att ha minst två uppsättningar utrustning. Sen kan man ju även tänka sig undantag för passagerare, på samma sätt som det var undantag på bilbälte för passagerare förr.

Xzite

Insane in the brain
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
R1 -03
Nej, inte fler lagar! Har vi inte nog med det i Sverige?
Tänk på alla stackars knuttar som vill cruisa runt i skinnväst. Va skulle dom säga?
Jag måste erkänna att jag inte själv har ett, vilket är rätt puckat men det finns på inköpslistan absolut.... :kocko

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
wonderwizard skrev:
Jag tycker inte att det borde vara LAG på det, insidan av skallen borde säga att du ska använda ryggskydd..

som det tidigare tagits upp, så skulle det vara svårt att kontrollera för t.ex polisen ute i trafiken.. ska skyddet kanske sitta utanför stället ?

jag har själv klotat, och vet hur viktigt ryggskyddet var för mig. utan det hade jag nog suttit i rullstol.
Frihet under ansvar funkar inte i Sverige, om du nu alltid har rygga så är du rätt smart, med en lag så tvingas alla att bära rygga, antalet invalider minskar och det kan väl inte vara fel.

Visst suger det att måste till en lag för att banka in vett i dom som inte kör med rygga.

Det är lätt för polisen att kolla om man har rygga, dom behöver bara ge oss en klapp i ryggen istället för en spark i baken.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ryggskydd och hjälm borde vara obligatoriskt vid hojkörning. Jag tror att det skulle bespara många familjer en massa lidande och sammhället enorma pengar då ett liv i rullstol inte är gratis.
Om alla hade säkerhetstälss skulle det givetvis vara bra men där anser jag att vi får tumma lite på lagivern.. Trost allt kostar några månader utan hud mindre än ett liv i rullstol...

Självklart ska inte polisen stoppa folk för att kolla ryggskydden men vid rutinkontrollen är det ju rätt enkelt att knacka nån på ryggen och se så det finns ett skydd därunder..

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Fortsätt med fler lagar och förordningar så har vi snart en befolkning som inte är kapabla att tänka själva alls (vi är snart där) :dummer

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
robbah99 skrev:
Fortsätt med fler lagar och förordningar så har vi snart en befolkning som inte är kapabla att tänka själva alls (vi är snart där) :dummer
Vi är redan där!
Frihet under ansvar funkar ju inte, Alltså inför LAG på ryggskydd.

Jag träffar ofta personal på ortopedkliniken; de prisar folk som använder ryggskydd.
Sedan kanske man borde använda polishjälmar för om du åker omkull, så får ambulanspersonalen lättare att intubera om du har sådan hjälm. :tummenupp

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Måste man ha jobb för att flytta till utlandet? Tar med mig hoj o full utrustning inklusive ryggskydd dit rätt snart om det här fortsätter :huvet

Inför en lag på IQ test el nåt för personer som ska framföra fordon som kan överskrida 40 km/h... Snart är ju hela landet idiotförklarat! :rolleyes:

HanneZ

Guest
Jag mår personligen dåligt när jag sitter på en hoj utan skena. Jag känner mig... naken typ...

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
kortstubina skrev:
Sedan kanske man borde använda polishjälmar för om du åker omkull, så får ambulanspersonalen lättare att intubera om du har sådan hjälm. :tummenupp

Hur är en sådan hjälm konstruerad för att göra intubering enklare? Är den en sådan där gubbhjälm där man kan fälla upp hakskýddet eller? Chefen har en sådan. Mycket praktisk om man har glasögon men jag kan inte låta bli att tycka att det känns som skiten skulle gå i 2 delar om man gjorde en ordentlig marksyning...

PeGe

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Isaac Sonic 2008
Ja till lag på godkänt säkerhetsställ å ryggskydd!

Om det kan hjälpa till att få ner olycksstatistiken så är det ju bara bra! :kocko

De (ursäkta) idioter som inte inser vikten av å köra med riktiga skydd i alla lägen är ju trots allt de som antagligen blir värst skadade vid eventuell marksyning och med andra ord de som antagligen drar upp premierna för oss andra... :fatta!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024