Lagen om skydd mm?

Benny

Gold Member
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
GSX-R 750
Kör själv i jeans och ibland bara tröjja om man bara ska några meter.
Sålänge man kör lungt och sansat så ser jag faktiskt inget fel i det.

Hellre klota i 20 i jeans än 180 i skinnställ.

Sen att jag inte alltid själv kör så lungt i jeans är mitt eget fel :fatta!

Håller med!

Man kan faktiskt köra jävligt lugnt även med sporthoj, men jag vet, är olyckan framme spelar det ingen roll! Men som sagt, bara lag me hjälm, men snuten hittar säkert nåt att klaga på!

Jag tycker personligen att det skulle vara lag på skyddskläder, ryggskydd och hjälm när man åker 125 cc eller mer.

Bara en fråga, varför lag på det? och isf varför inte när man kör moped?

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Benny skrev:
2158242

Bara en fråga, varför lag på det? och isf varför inte när man kör moped?

Jag har ofta tänkt på moppegrejjen,... jag antar att jag knappast är ensam på detta forum om att ha åkt moppe både i 70, 80,90 och 100 km/h,.. detta med nån gammal uråldrig störtkruka som på sin höjd kostat 500... när man sen byter upp sig till hoj och bara skall köra ner till stranden och farten aldrig överstigen 80 knck åker stället på och jag skulle inte drömma om annat,... var man dum förr eller handlar det bara om konventioner, normer och vad som anses acceptabelt av andra? kör med ställ och hela skiten! Flabba åt era tonår med överförfriskad moppe! (fan va kul den tiden var)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag körde i bara t-shirt och jeans idag. Tofflor hade jag också.

-Andy-

Född i Skåne. Trivs kalas i Jönköping!
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Triumph Daytona 650
Era nötter!

Briljanto skrev:
2151461 Eftersom du bor i Timrå och jag i södra skåne, så är risken för det ganska liten. Men innan du började böla över mitt obefintliga förstånd, så bör du veta vad det handlade om. Det va en körning på ca 1000 m, bara 50 väg. Där jag kommer till jobbet. Eftersom jag bara hade ett helställ vid tillfället är det lite knögigt att åla sig i det och ur det hela tiden. När jag ska ut och köra nöjestrippar så tar GIVETVIS på mig stället.

Mvh Mattias

Bla bla bla....vilket otroligt s***snack! De e du å en massa andra nötter både i den här tråden och på andra delar av forumet som man borde plocka kortet av direkt! De e inte särskilt konstigt att MC-folk dör stup i kvarten! Du kan ju för tusan stå rakt upp och ner och ramla i gatan å sen få köra rehab resten av livet! Väx upp era :tomten !!

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
-Andy- skrev:
2159284 Bla bla bla....vilket otroligt s***snack! De e du å en massa andra nötter både i den här tråden och på andra delar av forumet som man borde plocka kortet av direkt! De e inte särskilt konstigt att MC-folk dör stup i kvarten! Du kan ju för tusan stå rakt upp och ner och ramla i gatan å sen få köra rehab resten av livet! Väx upp era :tomten !!

Så du tror att alla som kör o krachar o dör inte bar skyddskläder eller??? :huvet

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tyvärr så får man köra en turboladdadflerahundrahästarsraket iklädd endast denna!
Hur smart det är får man ju själv lista ut!

Bifogat

• helm54hz.jpg
    helm54hz.jpg
    4.5 KB · Visningar: 127

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
ozto skrev:
2151981 jag har aldrig lyckats köra lugnt och sansat på hoj så jag åker inte utan skydd....

Har du aldrig lyckats med det så är väl frågan om du borde köra hoj alls.
Om man tror att det är viktigare att ha full skyddsutrustning än att hålla igen lite på gasen ibland så är man illa ute.
Skyddsutrustning skall användas, inget snack om det men hur man kör är ännu viktigare. Vurpar man inte så behöver man ju inte ens hjälm.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
-Andy- skrev:
2159284 Bla bla bla....vilket otroligt s***snack! De e du å en massa andra nötter både i den här tråden och på andra delar av forumet som man borde plocka kortet av direkt! De e inte särskilt konstigt att MC-folk dör stup i kvarten! Du kan ju för tusan stå rakt upp och ner och ramla i gatan å sen få köra rehab resten av livet! Väx upp era :tomten !!

Jag är tydligen en av dessa "nötter". :hej

-Andy-

Född i Skåne. Trivs kalas i Jönköping!
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Triumph Daytona 650
SirBarret skrev:
2159291 Så du tror att alla som kör o krachar o dör inte bar skyddskläder eller??? :huvet

Näe, det tror jag verkligen inte! Det jag opponerar mig mot är folks rätt nonchiga inställning! Kör man utan skyddskläder, spelar ingen roll om det är 50 meter eller 100 mil så anser jag att man inte tänker förnuftigt. Alla här inne vet att saker kan hända i knapp styrfart liksom det lika väl inte behöver hända nåt om man drar i 200+. De e klart att risken inte är lika stor att förolyckas i låga hastigheter under kort tid. Som sagt, det jag inte håller med om i den här diskussionen är att man inte skyddar sig oavsett hur kort sträcka man kör. :)
Håller också med "Enhjuling" i hans resonemang! :)

PacMan skrev:
2159368 Jag är tydligen en av dessa "nötter". :hej

:hej
Du tycker inte det är vansinnigt att köra i 200+ i trafiken och du tycker det är okey att inte alltid ha sina skyddskläder på sig. För mig är båda de påståendena rätt korkade! :)

Last edited:

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
Näe, det tror jag verkligen inte! Det jag opponerar mig mot är folks rätt nonchiga inställning! Kör man utan skyddskläder, spelar ingen roll om det är 50 meter eller 100 mil så anser jag att man inte tänker förnuftigt. Alla här inne vet att saker kan hända i knapp styrfart liksom det lika väl inte behöver hända nåt om man drar i 200+. De e klart att risken inte är lika stor att förolyckas i låga hastigheter under kort tid. Som sagt, det jag inte håller med om i den här diskussionen är att man inte skyddar sig oavsett hur kort sträcka man kör.

Själv så anser jag att risken att förolyckas är betydligt större om man kör 100mil än 50 meter. Sen anser jag att där är störe chans att man kanske krockar i Stockholm om man har 1000m till jobbet där än som här en håla i skåne som knappt syns på kartan.

Sen har vi 50km/h igenom hela byn, så för att jämföra när man körde moppe till skoan så hade jag bara hjälm o handskar som kan räknas till skyddskläder, jag menar vem köper sig ett skinnställ o ryggskydd för att ut o åka lilte moped?

Men självklart ska man skydda sig så mycket det går, och som man själv tycker är nödvändigt efter att man gjort en egen riskbedömning innan man satt sig gör att gaaza iväg. :tummenupp

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
När jag var arton sladdade jag "lite" på rullgrus och gjorde en liter vurpa. Jag hade jeans, träningsskor, skinnjacka och hjälm. Tack vare en himmla massa tur klarade jag mig med två uppfläkta fingrar (inga hanskar) blåmärken några mindre skarpsår och sträckningar. Hade inte turen varit på min sida den dagen hade jag suttit i en rullstol (inget ryggskydd) istället för att köra hoj. Det som gäller idag för min del är att jag kör inte hojen en meter utan hjälm ryggskydd, hanskar och en rivtålig jacka. Jag kan erkänna att jag kör med jeans och träningskor ibland när jag ska kortare stäckor, men det borde man egentligen inte. Den gången jag vurpade för snart 11 år sedan skulle jag bara 1km och kom 500m innan jag fick lift till akuten.
Lär av andras misstag, man lever inte länge nog att göra alla själv.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
-Andy- skrev:
2159821
Du tycker inte det är vansinnigt att köra i 200+ i trafiken och du tycker det är okey att inte alltid ha sina skyddskläder på sig. För mig är båda de påståendena rätt korkade! :)

Du har ett otrevligt sätt att dumförklara folk till höger och vänster på väldigt lösa grunder. Lägg av med det. :fatta!

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
PacMan skrev:
2160112 Du har ett otrevligt sätt att dumförklara folk till höger och vänster på väldigt lösa grunder. Lägg av med det. :fatta!
Tycker nog han mer påpekar att vissa saker tycker folk är helt okey medans andra saker är helt fel.
Trots att igentligen är båda sakerna fel.

Hur många här som säger att man inte ska köra utan full skyddsutrustning har inte brytit hastighetslagen?
Inte många. Inte direkt så man Alltid fiskör med senaste sporthojjen.

Tycker inte man ska dumförklara folk som ibland kör utan massa skydd lite lungt när man själv ibland ligger i 150-250 km/h även fall det är lite trafik etc.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
enhjuling skrev:
2159325 Har du aldrig lyckats med det så är väl frågan om du borde köra hoj alls.
Om man tror att det är viktigare att ha full skyddsutrustning än att hålla igen lite på gasen ibland så är man illa ute.
Skyddsutrustning skall användas, inget snack om det men hur man kör är ännu viktigare. Vurpar man inte så behöver man ju inte ens hjälm.

ha ha, ja du! Jag tycker att jag är ganska så riskmedveten och tänker alltid efter innan jag gasar osv.. men så lugnt jag skulle vilja vurpa utan skydd har jag aldrig lyckats köra... Därav kör jag alltid med skydd!
Hur långsamt måste du inte köra för att du inte ska skada dig allvarligt när du vurpar? max 20km/h kanske.. mopedfart max.. o så långsamt har jag verkligen ingen lust att åka...
Är det sån fisåkning det handlar om så kan det kvitta... Då åker jag rostig saab

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
ozto skrev:
2160330 ha ha, ja du! Jag tycker att jag är ganska så riskmedveten och tänker alltid efter innan jag gasar osv.. men så lugnt jag skulle vilja vurpa utan skydd har jag aldrig lyckats köra... Därav kör jag alltid med skydd!
Hur långsamt måste du inte köra för att du inte ska skada dig allvarligt när du vurpar? max 20km/h kanske.. mopedfart max.. o så långsamt har jag verkligen ingen lust att åka...
Är det sån fisåkning det handlar om så kan det kvitta... Då åker jag rostig saab

"aldrig lyckats köra lugnt och sansat på hoj" var det ju du skrev.
Lugnt och sansat tycker jag väl är att man följer de regler som finns, men du kanske tycker annorlunda.....
Den enda fart man inte kan skada sig i är väl 0 km/h.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det verkar som om mcförare tror de blir osårbara när de slänger på sig värsting-arai, Dyrdainese, slalompjäxor och hockeyskydd...
Svänger det ut en buss framför en så spelar det ingen roll hur mycket skydd man har på sig...

Att köra vårdslöst med skydd är inte bättre än att köra försiktigt i shorts...
En del kan köra i åratal utan att råka ut för nåt medans andra regelbundet klotar..

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
enhjuling skrev:
2160355 "aldrig lyckats köra lugnt och sansat på hoj" var det ju du skrev.
Lugnt och sansat tycker jag väl är att man följer de regler som finns, men du kanske tycker annorlunda.....
Den enda fart man inte kan skada sig i är väl 0 km/h.

Ja det kanske inte var formulerat precis som det borde, men min kommentar va till dom som skrev att dom inte använda skydd när dom krypkörde ner till kiosken... Vi kan säga som så att jag aldig lyckats köra så lugnt att jag skulle vilja vurpa utan skydd... Jag vill inte va ett stort skrapsår om jag missar lite grus i en kurva! O det gör man förr eller senare, hur försiktig man än är.

Möjligt att jag även hanterar en dator lite vårdslöst o mindra eftertänksamt ibland..

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Det finns ju skydd utav en anledning. Det kan minimera riskerna vid en eventuell vurpa. Ja, man kan dö trots att man använder skydd om en buss kör på en.

Men prova gärna att dra ut och cykla med vanlig cykel. Ta på er shorts, t-shirt och badtofflor. Ta en sväng på någon grusig väg och gör en vurpa.
Aj.

Tänk er samma sak fast med motorcykel. Dubbelaj.

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
-Andy- skrev:

Helt fantastiskt hur oemotsagd du har varit trots ditt idiotiska uttalande. Den enda rimliga förklaringen till det kan bara vara att rena dumheter är svåra att bemöta.

Det är alltså upp till dig och din bedömning för vad som är lämpligt som ska gälla för vad folk ska göra och inte göra. Du kanske ska lägga ut en manual även för övriga områden om hur vi ska bete oss så att vi inte riskerar att hamna under din bila.

Att det alltid är att föredra att ha full skyddsutrustning är alla redan överens om. Att var och en får göra sin egen riskbedömning om var och när man använder den tycks dom flesta också ha förstått.

Det finns en liten bok du kan titta i, Svea rikes lag heter den och där finns det en massa intressanta saker man kan läsa. Som tur var hittar man ingenstans att man måste följa vad folk med bristande intelligens/verklighetsuppfattning tycker.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...