Det tror jag inte. Bivillkoren under punkt 1 avser punkt 1, inte punkt 2. Under punkt 2 finns inga bilvillkor som begränsar slagvolymen.
För att få det klart för sig, kan man jämföra med lagtexten från samma kapitel, men som gäller för cyklar:
Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon. 2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen, b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt. 3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person, b. inrättat för att föras av den åkande, och c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen. 4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a–c och som antingen a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller b. är självbalanserande.
Som du ser, gäller bivillkoren (a, b, osv...) den sifferpunkt de står under. Allt annat vore orimligt. Skulle alla bivillkor gälla alla sifferpunkter, skulle ju t.ex. en vanlig cykel vara självbalanserande för att lagstiftningsmässigt vara en cykel, och det är de ju naturligtvis inte.
Ring å kolla me Transportstyrelsen å fråga om man får ha större kubik än 125 på A1 kort..