Lagkrav motoreffekt för A1-kort?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Förstår mindre och mindre syftet med tråden.
Du undrade om fler tolkade max 15KW på samma sätt som dig, dvs max 15,49KW.

Ingen tolkade det på samma sätt, så då spenderar du all din energi på att förklara varför alla har fel och du har rätt.

När du nu redan är så säker att du har rätt och alla andra har fel, varför ens fråga?


Är något av dina barn ens intresserad av trehjulingen på över 200Kg?, lär ju vara tämligen trött jämfört med en 125'a.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Så om handläggaren på Transportstyrelsen säger att det är ok med 15,4kW så vet han, men säger han att det inte är ok så killgissar han bara, så det betyder inget? :va
Nej, självklart inte. Jag vill höra hur han resonerat sig fram till sitt svar, vilka källor han använt och så vidare, oavsett svaret.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Förstår mindre och mindre syftet med tråden.
Du undrade om fler tolkade max 15KW på samma sätt som dig, dvs max 15,49KW.

Ingen tolkade det på samma sätt, så då spenderar du all din energi på att förklara varför alla har fel och du har rätt.

När du nu redan är så säker att du har rätt och alla andra har fel, varför ens fråga?


Är något av dina barn ens intresserad av trehjulingen på över 200Kg?, lär ju vara tämligen trött jämfört med en 125'a.
Det är en rimlig invändning.

Om tittar på trådstarten, så ser du att det står "Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?"

På den punkten vet jag inte om vi kommit fram till något mer än gissningar.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nej, självklart inte. Jag vill höra hur han resonerat sig fram till sitt svar, vilka källor han använt och så vidare, oavsett svaret.
Hur vet du att du får tala med en killgissande han och inte en tantgissande hon? Eller en ickebinärgissande hen? :p

Spela gärna in samtalet, hade varit intressant att höra :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Det är en rimlig invändning.

Om tittar på trådstarten, så ser du att det står "Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?"

På den punkten vet jag inte om vi kommit fram till något mer än gissningar.

Då nämndemän i tingsrätten till största del består av vanliga svenssons med andra jobb så tolkar de antagligen på samma sätt som majoriteten av befolkningen, eller som de flesta här på forumet. Men enda sättet att veta säkert är ju att åka fast för "olovlig körning" och sen dra det vidare.

Det är ju faktiskt möjligt att du får rätt i högre instans när avdokater och annat blir inblandade och börjar vända på siffrror, men är det värt besväret och pengarna?

Tycker däremot du kan skicka ett mail till importören/tillverkaren och förklara att man i Sverige som 16-åring med A1-kort får köra trehjuliga fordon på max 15kW, så kanske de ändrar siffrorna för svenska marknaden på framtida årsmodeller. Men deras kundbas består troligen av pendlare som helt saknar A-kort, tror få 16åringar är så impade av en trehjuling...
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Hur vet du att du får tala med en killgissande han och inte en tantgissande hon? Eller en ickebinärgissande hen? :p

Spela gärna in samtalet, hade varit intressant att höra :)
Det tror jag att hör på rösten. Men visst, jag gillar inte heller ordet "killgissa". Jag tror inte att jag tänker lägga upp en inspelning, av integritetsskäl. Men jag ska redogöra sanningsenligt för vad som sägs.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Då nämndemän i tingsrätten till största del består av vanliga svenssons med andra jobb så tolkar de antagligen på samma sätt som majoriteten av befolkningen, eller som de flesta här på forumet. Men enda sättet att veta säkert är ju att åka fast för "olovlig körning" och sen dra det vidare.

Det är ju faktiskt möjligt att du får rätt i högre instans när avdokater och annat blir inblandade och börjar vända på siffrror, men är det värt besväret och pengarna?

Tycker däremot du kan skicka ett mail till importören/tillverkaren och förklara att man i Sverige som 16-åring med A1-kort får köra trehjuliga fordon på max 15kW, så kanske de ändrar siffrorna för svenska marknaden på framtida årsmodeller. Men deras kundbas består troligen av pendlare som helt saknar A-kort, tror få 16åringar är så impade av en trehjuling...
Jo, att göra det "på riktigt" (det vill säga avsäga mig mitt A-kort, ta ett A1-kort, köpa rätt modell av motorcykel, och köra runt i åratal tills jag blir stoppad och kollad), är det enda sättet att få ett slutgiltigt svar, men det är för mycket jobb till och med för mig.

Jag skulle mycket gärna kontakta både importör ("generalagent?") och tillverkare, men jag kan inte hitta dem. Quadro 350D tillverkades av ett schweiziskt bolag som hette "Quadro Technologies" och som verkar ha upphört. Vilken svensk firma som tog in motorcyklarna har jag inte heller lyckats hitta. Om något vet var jag kan komma vidare, tar jag tacksamt emot den informationen.

Dessutom tror jag inte att den här lagstiftningen är unik för Sverige, jag tror att det är samma i hela EU. Tyskland har till exempel samma regler för vilka fordon som får framföras på A1-behörighet: "Für uns interessant: Normale Trikes wurden der Motorrad-Führerscheinklasse A1 (bis 15 kW) oder A2 (über 15 kW) zugeschlagen, vierrädrige Fahrzeuge wie Quads blieben in der Klasse B – bei den Automobilen." Källa: https://www.yamaha-roller.de/tricity-trick/
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Generellt sett tror jag att du har större chans att lyckas i tingsrätten om du använder faktumet att tillverkare rapporterar effekt på veven medans lagen gäller effekt på drivande hjul.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Då nämndemän i tingsrätten till största del består av vanliga svenssons med andra jobb så tolkar de antagligen på samma sätt som majoriteten av befolkningen, eller som de flesta här på forumet. Men enda sättet att veta säkert är ju att åka fast för "olovlig körning" och sen dra det vidare.
Just därför man behöver dra det till HD eller vart fall till HR.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Generellt sett tror jag att du har större chans att lyckas i tingsrätten om du använder faktumet att tillverkare rapporterar effekt på veven medans lagen gäller effekt på drivande hjul.
Stämmer det verkligen? Har du någon källa? Om ja, så är ju saken biff.
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo, att göra det "på riktigt" (det vill säga avsäga mig mitt A-kort, ta ett A1-kort, köpa rätt modell av motorcykel, och köra runt i åratal tills jag blir stoppad och kollad), är det enda sättet att få ett slutgiltigt svar, men det är för mycket jobb till och med för mig.

Jag skulle mycket gärna kontakta både importör ("generalagent?") och tillverkare, men jag kan inte hitta dem. Quadro 350D tillverkades av ett schweiziskt bolag som hette "Quadro Technologies" och som verkar ha upphört. Vilken svensk firma som tog in motorcyklarna har jag inte heller lyckats hitta. Om något vet var jag kan komma vidare, tar jag tacksamt emot den informationen.

Dessutom tror jag inte att den här lagstiftningen är unik för Sverige, jag tror att det är samma i hela EU. Tyskland har till exempel samma regler för vilka fordon som får framföras på A1-behörighet: "Für uns interessant: Normale Trikes wurden der Motorrad-Führerscheinklasse A1 (bis 15 kW) oder A2 (über 15 kW) zugeschlagen, vierrädrige Fahrzeuge wie Quads blieben in der Klasse B – bei den Automobilen." Källa: https://www.yamaha-roller.de/tricity-trick/


Ja, den Schweiziska fordonsindustrin är ju betydande...


Jag skulle nog mer tro på Kwang Yang / Kymco som producent av Quadro, än någon chokladbakare från Schweiz.
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Ja, den Schweiziska fordonsindustrin är ju betydande...


Jag skulle nog mer tro på Kwang Yang / Kymco som producent av Quadro, än någon chokladbakare från Schweiz.
Förlåt, det här var fel av mig. Quadro Technologies bytte namn 2019 till Qooder. Det är inte nedlagt, de tillverkar fortfarande trehjuliga motorcyklar. Dock ingen som går att köra på A1-kort, såvitt jag kan se.

 

Raderad medlem 61114

Guest
När du nu redan är så säker att du har rätt och alla andra har fel, varför ens fråga?


Är något av dina barn ens intresserad av trehjulingen på över 200Kg?, lär ju vara tämligen trött jämfört med en 125'a.

Fast nu spelar det ingen roll vad barnen egentligen vill för det vet ts bäst av själv ?
 

garton

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
2007, Baotian, Sport 125
Generellt sett tror jag att du har större chans att lyckas i tingsrätten om du använder faktumet att tillverkare rapporterar effekt på veven medans lagen gäller effekt på drivande hjul.
Men hur skulle det gå till rent praktiskt? Jag har ju ingen bromsbänk hemma i garaget som jag kan använda för att mäta upp effekten på det sättet.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Men hur skulle det gå till rent praktiskt? Jag har ju ingen bromsbänk hemma i garaget som jag kan använda för att mäta upp effekten på det sättet.
Vilken hyfsat mattekunnig ingenjör som helst kan räkna på generiska förluster i en transmission.
Om du startar en tråd så får du tips om hur du ska räkna.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Generellt sett tror jag att du har större chans att lyckas i tingsrätten om du använder faktumet att tillverkare rapporterar effekt på veven medans lagen gäller effekt på drivande hjul.
Överallt i lagen står det ju "nettoeffekt". Motoreffekt nämns aldrig så ja det borde ju faktiskt vara effekt på hjulen som avses
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top