Nej, självklart inte. Jag vill höra hur han resonerat sig fram till sitt svar, vilka källor han använt och så vidare, oavsett svaret.Så om handläggaren på Transportstyrelsen säger att det är ok med 15,4kW så vet han, men säger han att det inte är ok så killgissar han bara, så det betyder inget?
Det är en rimlig invändning.Förstår mindre och mindre syftet med tråden.
Du undrade om fler tolkade max 15KW på samma sätt som dig, dvs max 15,49KW.
Ingen tolkade det på samma sätt, så då spenderar du all din energi på att förklara varför alla har fel och du har rätt.
När du nu redan är så säker att du har rätt och alla andra har fel, varför ens fråga?
Är något av dina barn ens intresserad av trehjulingen på över 200Kg?, lär ju vara tämligen trött jämfört med en 125'a.
Hur vet du att du får tala med en killgissande han och inte en tantgissande hon? Eller en ickebinärgissande hen?Nej, självklart inte. Jag vill höra hur han resonerat sig fram till sitt svar, vilka källor han använt och så vidare, oavsett svaret.
Det är en rimlig invändning.
Om tittar på trådstarten, så ser du att det står "Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?"
På den punkten vet jag inte om vi kommit fram till något mer än gissningar.
Det tror jag att hör på rösten. Men visst, jag gillar inte heller ordet "killgissa". Jag tror inte att jag tänker lägga upp en inspelning, av integritetsskäl. Men jag ska redogöra sanningsenligt för vad som sägs.Hur vet du att du får tala med en killgissande han och inte en tantgissande hon? Eller en ickebinärgissande hen?
Spela gärna in samtalet, hade varit intressant att höra
Jo, att göra det "på riktigt" (det vill säga avsäga mig mitt A-kort, ta ett A1-kort, köpa rätt modell av motorcykel, och köra runt i åratal tills jag blir stoppad och kollad), är det enda sättet att få ett slutgiltigt svar, men det är för mycket jobb till och med för mig.Då nämndemän i tingsrätten till största del består av vanliga svenssons med andra jobb så tolkar de antagligen på samma sätt som majoriteten av befolkningen, eller som de flesta här på forumet. Men enda sättet att veta säkert är ju att åka fast för "olovlig körning" och sen dra det vidare.
Det är ju faktiskt möjligt att du får rätt i högre instans när avdokater och annat blir inblandade och börjar vända på siffrror, men är det värt besväret och pengarna?
Tycker däremot du kan skicka ett mail till importören/tillverkaren och förklara att man i Sverige som 16-åring med A1-kort får köra trehjuliga fordon på max 15kW, så kanske de ändrar siffrorna för svenska marknaden på framtida årsmodeller. Men deras kundbas består troligen av pendlare som helt saknar A-kort, tror få 16åringar är så impade av en trehjuling...
Just därför man behöver dra det till HD eller vart fall till HR.Då nämndemän i tingsrätten till största del består av vanliga svenssons med andra jobb så tolkar de antagligen på samma sätt som majoriteten av befolkningen, eller som de flesta här på forumet. Men enda sättet att veta säkert är ju att åka fast för "olovlig körning" och sen dra det vidare.
Stämmer det verkligen? Har du någon källa? Om ja, så är ju saken biff.Generellt sett tror jag att du har större chans att lyckas i tingsrätten om du använder faktumet att tillverkare rapporterar effekt på veven medans lagen gäller effekt på drivande hjul.
Jo, att göra det "på riktigt" (det vill säga avsäga mig mitt A-kort, ta ett A1-kort, köpa rätt modell av motorcykel, och köra runt i åratal tills jag blir stoppad och kollad), är det enda sättet att få ett slutgiltigt svar, men det är för mycket jobb till och med för mig.
Jag skulle mycket gärna kontakta både importör ("generalagent?") och tillverkare, men jag kan inte hitta dem. Quadro 350D tillverkades av ett schweiziskt bolag som hette "Quadro Technologies" och som verkar ha upphört. Vilken svensk firma som tog in motorcyklarna har jag inte heller lyckats hitta. Om något vet var jag kan komma vidare, tar jag tacksamt emot den informationen.
Dessutom tror jag inte att den här lagstiftningen är unik för Sverige, jag tror att det är samma i hela EU. Tyskland har till exempel samma regler för vilka fordon som får framföras på A1-behörighet: "Für uns interessant: Normale Trikes wurden der Motorrad-Führerscheinklasse A1 (bis 15 kW) oder A2 (über 15 kW) zugeschlagen, vierrädrige Fahrzeuge wie Quads blieben in der Klasse B – bei den Automobilen." Källa: https://www.yamaha-roller.de/tricity-trick/
Förlåt, det här var fel av mig. Quadro Technologies bytte namn 2019 till Qooder. Det är inte nedlagt, de tillverkar fortfarande trehjuliga motorcyklar. Dock ingen som går att köra på A1-kort, såvitt jag kan se.Ja, den Schweiziska fordonsindustrin är ju betydande...
Jag skulle nog mer tro på Kwang Yang / Kymco som producent av Quadro, än någon chokladbakare från Schweiz.
När du nu redan är så säker att du har rätt och alla andra har fel, varför ens fråga?
Är något av dina barn ens intresserad av trehjulingen på över 200Kg?, lär ju vara tämligen trött jämfört med en 125'a.
Jag grävde runt i det för några år sedan, har inga länkar eller annat.Stämmer det verkligen? Har du någon källa? Om ja, så är ju saken biff.
Men hur skulle det gå till rent praktiskt? Jag har ju ingen bromsbänk hemma i garaget som jag kan använda för att mäta upp effekten på det sättet.Generellt sett tror jag att du har större chans att lyckas i tingsrätten om du använder faktumet att tillverkare rapporterar effekt på veven medans lagen gäller effekt på drivande hjul.
Vilken hyfsat mattekunnig ingenjör som helst kan räkna på generiska förluster i en transmission.Men hur skulle det gå till rent praktiskt? Jag har ju ingen bromsbänk hemma i garaget som jag kan använda för att mäta upp effekten på det sättet.
Överallt i lagen står det ju "nettoeffekt". Motoreffekt nämns aldrig så ja det borde ju faktiskt vara effekt på hjulen som avsesGenerellt sett tror jag att du har större chans att lyckas i tingsrätten om du använder faktumet att tillverkare rapporterar effekt på veven medans lagen gäller effekt på drivande hjul.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |