Jag funderar över effektgränsen för A1-kort. I lagtexten står det så här:
För tvåhjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 11 kilowatt"
För trehjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 15 kilowatt"
Eftersom dessa siffror är angivna på det här sättet, skulle ju en ingenjör anse att 11,4999... respektive 15,49999... uppfyller lagkravet. Om lagstiftaren hade velat att gränsen skulle vara 11,00 resp. 15,00 så borde de ha skrivit det. (Och då skulle en ingenjör anse att 11,004999.... resp 15,004999 uppfyllde lagkravet.)
Är det någon som vet hur det är med detta? Jag frågar eftersom jag är sugen på en trehjulig MC med en större motor än 125cc som får köras på A1-kort, och den enda jag hittar (Quadro 350D) enligt regbeviset har en effekt på 15,4 kW.
Jag tycker att det är tillåtet. Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?
För tvåhjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 11 kilowatt"
För trehjulig motorcykel: "en nettoeffekt av högst 15 kilowatt"
Eftersom dessa siffror är angivna på det här sättet, skulle ju en ingenjör anse att 11,4999... respektive 15,49999... uppfyller lagkravet. Om lagstiftaren hade velat att gränsen skulle vara 11,00 resp. 15,00 så borde de ha skrivit det. (Och då skulle en ingenjör anse att 11,004999.... resp 15,004999 uppfyllde lagkravet.)
Är det någon som vet hur det är med detta? Jag frågar eftersom jag är sugen på en trehjulig MC med en större motor än 125cc som får köras på A1-kort, och den enda jag hittar (Quadro 350D) enligt regbeviset har en effekt på 15,4 kW.
Jag tycker att det är tillåtet. Frågan är vad tingsrätten skulle säga. Någon som vet?