Lagligt att bränna pengar?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Bildtext: I en Youtube-film som lades ut på Fi:s hemsida eldar Gudrun Schyman en tjugokronorssedel och en tändare i hand.

Hoppas hela handen smäller av :brinnerup :gnissla

Jag tvivlar dessutom starkt på att Fi har några riktiga pengar, vare sig för att marknadsföra sig eller för att elda upp :D

Tommy.exe

Guest
Pengar räknas väl som statlig egendom likt körkortet gör? Det torde rimligen vara olagligt att förstöra pengar. Men jag gissar ju bara.:brinnerup

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag fattar inte riktigt poängen med att elda upp pengarna, förutom att det givetvis väcker uppmärksamhet. Hur är det kopplat till lönegapet mellan män och kvinnor? Seriös fråga.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Har ingen aning om huruvida det är förbjudet. Det skulle ju kunna ses som en inskränkning av äganderätten om man inte fick förstöra sina egna pengar. Ett skäl för ett sådant förbud skulle kunna vara att det försvårar statens kontroll av hur mycket pengar som är i omlopp.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Av akademiskt intresse.

Det intressanta är i mina ögon den politiska gesten. Nu får man väl ändå gissa att det är ett (förmodligen lyckat) försök att få publicitet, för inte fan kan väl ens FI vara så korkade att de inte inser vilka signaler de isf skickar till fattiga/arbetslösa som knappt får ihop månadens hyra?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Förhoppningsvis kontrar publiken med att bränna valsedlar för FI för att illustrera vad du gör med din röst om du röstar på den där samlingen pellejönsar..

Fan, min stategi pajar med detta.
Jag menar FI kärringar är ju bara en militantare avart från BlendMona.
Såssekärringar med större megafon och djupare flaskbottnar till glasögon som vill synas.

Att bränna deg torde vara lite väl magstarkt även för dessa kossor så dom masar sig surt tillbaka till Mona.
Resultat= fler röster på sossarna och inte enligt min plan, utspridd likt dynga på div småpartier som ändå inte räknas.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ur ett feministiskt perspektiv känns väl, åtminstone i jämförelse med 60- och 70-talens brännande av bh:ar, brännande av pengar dessutom lite väl.. ..Paris Hilton?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ur ett feministiskt perspektiv känns väl, åtminstone i jämförelse med 60- och 70-talens brännande av bh:ar, brännande av pengar dessutom lite väl.. ..Paris Hilton?

Gudrun och Paris i en och samma mening..........
Fi fan värre än en rödvinsfylla på pendeltåget till Kungsängen.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
fittstimmet slog till igen har de inget bättre för sig?
gudrun spyman o anhang örrk.
hade det inte varit bättre att lotta ut pengarna till fattiga kvinns istället

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Så mycket pengar som staten och kommunerna "bränner" på allt möjligt onödigt skit så är det en droppe i havet.

Men jag förstår inte vad syftet är, publicitet har ju Gudrun alltid lyckas fått ändå på andra och billigare sätt. :va

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Förhoppningsvis kontrar publiken med att bränna valsedlar för FI för att illustrera vad du gör med din röst om du röstar på den där samlingen pellejönsar..

Bränna? Räcker väl att den som kommer till vallokalen, tar med alla valsedlar, för säkerthets skulle springer bakom varje skynke också..

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Funkar inte ens politik så får man försöka synas och höras på annat sätt, i detta fallet usel Joe Labero-imitation...

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
klf...

[YOUTUBE-ID]p5mNzOtm24I[/YOUTUBE-ID]
http://www.boingboing.net/2007/08/30/klf-burn-a-million-q.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Burning_money#Symbolism

för att skapa debatt, är draget någorlunda 'ingenius', i landet där 'man inte får göra si eller så'. bara att kolla på kommentarerna i denna tråd och allergiutslagen hon/de orsakar.

idén kommer dessutom från två (reklam)män (http://www.newsmill.se/artikel/2010...i-morse-upp-hundra-tusen-kronor-i-visbys-hamn)

smart drag från FI.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...