Lane splittar ni?

Tjita1

Guest
I 160km/h så åker han nog förbi innan det är någon risk ;-)... ännu bättre i 240...

Haha, så hade jag en skolkompis i högstadiet som resonerade. 15 år gammal, körde en 125:a i 150 knyck utmed en gruscykelbana, och menade som så att han körde så fort att bilarna som eventuellt skulle kunna korsa vägen inte skulle hinna ut innan han hade kört förbi.. :D Vet inte om han lever idag..

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag brukar dra mig för det, mest pga. jag är så stor mellan benen :hihi

Om det rör på sig eller jag är osäker på när det blir grönt sitter jag snällt i kön och väntar, finns det gott om utrymme och det står still smiter jag gärna förbi, annars vågar jag inte, har så jefla brett styre (känns det som iaf).

Häromdagen gjorde jag en riktig fuling och körde om på insidan (två filer) av en liten ford fiesta för att komma förbi den sega fan, han surnade till tydligen och klämde sig fram mellan mig och refugen, brassade på ordentligt på sträckan efter och slapp han till nästa rödljus och samma sak där igen suck, sen försökte han hänga på och ligga och slicka mig i röven överallt där jag inte ville brassa som t.ex. 50 sträckor.
Jobbig typ :(

Tröttnade sen och BRASSADE SATAN HELVETTE!!! och slapp den jävulen! :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
I Stockholm är det ett rent helvete nu sedan semestrarna är slut. Vägarnbeten överallt. Dubbelparkerade budbilar, apmycket trafik, bussar som skall in och ut till busshållplatser, bilar från Tyskland, Spanien, Holland, Polen etc som inte vet var de ska överhuvudtaget...... Djungelns lag gäller. Finns det en lucka så kör man in där, oavsett på vilken sida den är. Jag har kört i Sthlm i många år, men nu är det riktigt illa. Hoppas det lugnar ned sig.

Häromdagen stod vi 4 MC i en fil som ledde till höger, men alla skulle rakt fram, före bilen som stod till vänster och skulle rakt fram. intressant.....

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag reagerar på stollarna som står och köar med hoj. Då menar jag inte tunga knepiga hojar utan ER-6 eller XT och liknande. När jag kommer seglande i bussfilen vid Sköndal och får se 2-3 hojar stå i kön innan t-banebron vid Tallkrogen.

De måste ju hata sig själva. Skulle jag få böter för att köra i bussfilen skulle jag glatt betala. Väl spenderade pengar räknat mot hur många timmar jag sparat genom åren på att köra där.

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Jag reagerar på stollarna som står och köar med hoj. Då menar jag inte tunga knepiga hojar utan ER-6 eller XT och liknande. När jag kommer seglande i bussfilen vid Sköndal och får se 2-3 hojar stå i kön innan t-banebron vid Tallkrogen.

De måste ju hata sig själva. Skulle jag få böter för att köra i bussfilen skulle jag glatt betala. Väl spenderade pengar räknat mot hur många timmar jag sparat genom åren på att köra där.

Huddingevägen likaså. Kommer man från Tullinge och åker mot Älvsjö så blir det oftast köer efter uppförsbacken där H-A hade sitt hus som brann upp kring 2009. Jag kryssar jämt mellan filerna/bilarna
och ser då också 2-4 bågar som snällt står kvar i bilkön (som oftast är 2 km lång fram till rödljuset och fyrvägskorsningen vid alla mackar). Det måste ju vara skittråkigt? :död

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Huddingevägen likaså. Kommer man från Tullinge och åker mot Älvsjö så blir det oftast köer efter uppförsbacken där H-A hade sitt hus som brann upp kring 2009. Jag kryssar jämt mellan filerna/bilarna
och ser då också 2-4 bågar som snällt står kvar i bilkön (som oftast är 2 km lång fram till rödljuset och fyrvägskorsningen vid alla mackar). Det måste ju vara skittråkigt? :död

I SYNNERHET varma sommardagar. Då blir man ju helt kokt av att stå stilla i solen.

J.Lindeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Hoj
Superduke990
Lånar tråden lite. Finns det någon variant av lane splitting man bör undvika under prövotid eller är det bara bötesrelaterat?

NeXTer

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
'07 Honda NT700VA Deauville
Vågar oftast inte vara så äventyrlig i en bondhåla som Linköping där alla verkar ha fått körkortet med frukostflingorna samma dag och har noll koll på sina mottrafikanter!
Det händer kanske ett par gånger om året men då tar jag det väldigt piano.
Oftast står dessutom alla bilar i sicksack i filerna, så man kommer inte många meter längre fram även om man skulle försöka sig på det.
Vad gäller det juridiska får man köra förbi till vänster så länge det finns plats i samma fil och trafiken är näst intill stillastående, men kommer man över i filen till vänster och då kör förbi till höger i den filen är man lovligt byte om farbror blå är på det humöret...

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
En bra video som jag hitta för ett halvår sedan som går på djupet med lane-splitting.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag ska låna min kompis Gopro på måndag så ska ni få se vägen mellan Södra sidan och Solna på morgonen...
Ni som inte bor eller har kört i Sthlm lär få en chock.... :näsblod

Omgclayaiken

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2013
Hoj
Honda cb500f
Jag funderar på att ta en tur in mot hufudstaden under rusning enbart för att få lane splitta till de maximala.

mr_mille

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Hoj
Kawasaki z750 -09
fick en fundering...:3freak
Vad säger "lagen" om detta? :7peta

EDIT:
Ash...såg att NeXTer hade svarat...
Någon som åkt dit för detta?

Last edited:

Gustafsson

Skrapar tungan...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
no bike
Det är en av dom anledningarna Jag tog mc kortet, för att slippa köer och för att det är satans kul o köra hoj!

Last edited:

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
OK, några sypunkter.
1) Jfligt snyggt fotat, mixat och kört!
2) När jag kör Essingeleden är det just den här typen av körning jag tycker är mest läskig. Normalt är det scooteråkare i kostymbyxor och hjälm som kör slalom på det här viset men visst, en och annan riktig hoj ser man väl. Hursomhelst, det känns som om risken att råka ut för nåt är klart störst när det dyker upp ett fordon i skaplig fart from Nowhere. En som var två filer till höger kommer nu i 30 knyck snabbare än vad jag kör, ut från häcken på en lastbil, rakt i min döda vinkel Ahhhhgh.
3) köra genom stan går ungefär lika fort men utan kallsvett.

Men snyggt var det!:)
Hoppas det var lite show off och att det inte händer varje dag.

PS hur fn har du fäst kameran? Har du periskop ner från hjälmen ellerhar du bröstkamera?

Jo just det. Att köra slalom är nåt som fars bror med den blå färgen faktiskt kan ha synpunkter på. Det har jag läst både när jag skulle ta A och B kort.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...