Lasta i Citroen Jumpy

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Är på G att köpa mig en Citroen Jumpy för att ha som pendlar bil och att kunna lasta in hojen m.m i.

Någon som åker Jumpy och vet kända fel? det är en 03:a jag kollar på.

Hur funkar det att klämma in 2st race hojar???

kolla bilden rätt så hyfsat utrymme. Inte bilen jag kollar på dock.

4220811801.jpg

///Micke

Fel nummer ett: den e fransk vilket betyder att om nånting går sönder så innebär det typ att du måste plocka bort en miljon andra saker för att komma åt.
om du lämnar in skiten på en verkstad så kommer det att ta dubbelt så lång tid att fixa den då i princip hela bilen behöver plockas isär för varje minsta skitfel och detta leder till oanade kostnader..
men visst om inget går sönder så har du dej en bra bil =P h

Skåpet är väl 1,80 eller liknande, endurohojar går inte in på längden utan att man ställer dom lite snett åtminstone. Sporthojar är väl förvisso lite kortare men har du mätt så de verkligen går in två stycken?

Annars är kamremsbytet svindyrt på dom där, uppåt och över 12.000 hos en auktoriserad Citroén-verkstad och kanske 8000 hos privat verkstad vid service. Mycket skit som sitter i vägen som sagt.

Men bara o tjööp annars, tänk bara på att de ofta är överprissatta och rätt hårt körda av hantverkare. Växellådorna brukar bli svajiga efter ett tag och skåpgånggärnen är ofta rostiga. Satsa på 2.0 HDI motorn.

Skåpet är väl 1,80 eller liknande, endurohojar går inte in på längden utan att man ställer dom lite snett åtminstone. Sporthojar är väl förvisso lite kortare men har du mätt så de verkligen går in två stycken?

Annars är kamremsbytet svindyrt på dom där, uppåt och över 12.000 hos en auktoriserad Citroén-verkstad och kanske 8000 hos privat verkstad vid service. Mycket skit som sitter i vägen som sagt.

Men bara o tjööp annars, tänk bara på att de ofta är överprissatta och rätt hårt körda av hantverkare. Växellådorna brukar bli svajiga efter ett tag och skåpgånggärnen är ofta rostiga. Satsa på 2.0 HDI motorn.

Asså jag fick priset 6700 ifrån Auk verkstad idag när jag ringde och kollade. Men jag´känner juh folk som gör det utan kvitto med.

Ofan men jag såg en på en crossbana som lastade den rakt och det va en ny 250 och den gick juh in. Kanske stod snett :va

Men en gixxer måste gå in skåpet är juh 206cm och en gixxer är 204,5 och det är en 07 och den är väl lite längre än 06:an va???

///Micke

Fel nummer ett: den e fransk vilket betyder att om nånting går sönder så innebär det typ att du måste plocka bort en miljon andra saker för att komma åt.
om du lämnar in skiten på en verkstad så kommer det att ta dubbelt så lång tid att fixa den då i princip hela bilen behöver plockas isär för varje minsta skitfel och detta leder till oanade kostnader..
men visst om inget går sönder så har du dej en bra bil =P h

Dessa bilar är iofs jävligt lätt meckade sa en polare som jobbar som mek men jag vet inte du kanske också är mek då du verkar veta mycket om den???

Någon som har mer konkreta svar förutom gissningar ?

///Micke

Last edited:
En sporthoj blir väl strax över 2 meter lång som ska lastas. Det borde stå hur långt lastutrymmet är på en sådan.

En sporthoj blir väl strax över 2 meter lång som ska lastas. Det borde stå hur långt lastutrymmet är på en sådan.

HIttar ingen bra orginal info ifrån citrroen men gogglade lite och det stod 206 men jag vill se det orginal. Kanske får satsa på en vivaro eller trafic istället.

///Micke

Lastat 2 Duccar.. en 748 och en 900ss och det gick utmärkt.
Det var den nyare jumpy´n med HDI motor (Typ ny -02 eller -03 vill jag minnas).

Smidigt om man haft dubbla skjutdörrar.

Ofan men jag såg en på en crossbana som lastade den rakt och det va en ny 250 och den gick juh in. Kanske stod snett :va

Men en gixxer måste gå in skåpet är juh 206cm och en gixxer är 204,5 och det är en 07 och den är väl lite längre än 06:an va???

Antingen ställde han den lite snett eller vanligtvis så vrider man väl på styret, då går det lugnt in två stycken enduros. På senare tid har nog skåpet blivit lite längre också. Runt -01 var nog skåpet 2,05 iaf. Så ja, två sporthojar borde gå in om de placeras smart.

Antingen ställde han den lite snett eller vanligtvis så vrider man väl på styret, då går det lugnt in två stycken enduros. På senare tid har nog skåpet blivit lite längre också. Runt -01 var nog skåpet 2,05 iaf. Så ja, två sporthojar borde gå in om de placeras smart.

Måste åka och mäta. Kollar juh på en 03:a Fan ska juh ha bilen att pendla i också 12mil om dagen till kneget då orkar man juh inte dra runt på någon bamse bil direkt...

///Micke

Kolla kupefläkten, Sinnes. Den kan låta illa på låga varv och en sån kostar 5000 kr. Annars är det ju standard att det är lacksläpp på gångjärnen bak, men det är inte rost.
Zeb_Macahan hade en sån och körde sin ZX10 -06 i utan problem iaf och enduro/MX/motard är ju inget problem.

Kolla kupefläkten, Sinnes. Den kan låta illa på låga varv och en sån kostar 5000 kr. Annars är det ju standard att det är lacksläpp på gångjärnen bak, men det är inte rost.
Zeb_Macahan hade en sån och körde sin ZX10 -06 i utan problem iaf och enduro/MX/motard är ju inget problem.

Ok det ska jag kolla. Ja han nämde något om det på gångjärnen men det va ingen rost på den annars.

Då borde juh fasen min k6:a gå in också. Fick du in din motard i din rakt eller ställde du den snett? Hur mycket fick du för din emmi???

Annars är det gött eller? har du intagit de vrmare breddgraderna ännu?

///Micke

Har haft en 97a och en 02a, inga större bekymmer med nån av dom. Dock aldrig provat kränga in 2 hojjar, inte ens en. Men ska du även köra längre sträckor så är faktiskt vivaron mycket trevligare än jumpyn! 240 eller 280 i skåp.

Har haft en 97a och en 02a, inga större bekymmer med nån av dom. Dock aldrig provat kränga in 2 hojjar, inte ens en. Men ska du även köra längre sträckor så är faktiskt vivaron mycket trevligare än jumpyn! 240 eller 280 i skåp.

Jag får inte in min YZ250 rakt in i skåpet. Men så är det en gammal nittioetta oxå. Skåpet är minst 200cm, så 206 kan nog stämma.

Jag har kört min R1´a i den, men den får stå på snedden. Hade verktygsskåp på ena långsidan, det byggde väl 20 cm ut. Den fick dock plats men det är inte många millimeter till dörren. Jag tror knappast att du får in två. Körde även en XT660X i den, detta helt utan problem. Bilen var en -05 och den växte väl inte fler centimetar förrän -07 tror jag.

Åker en -98 jumpy med 1,9 t motorn , min R1 -01 går precis in på längden
Oljud i växellådan , speciellt på 5an växel , är standard fel men lätt att byta
drev med lådan kvar i bilen
//Håkan

Åker en -98 jumpy med 1,9 t motorn , min R1 -01 går precis in på längden
Oljud i växellådan , speciellt på 5an växel , är standard fel men lätt att byta
drev med lådan kvar i bilen
//Håkan

Ofan. Har nu ikväll varit och kollat på en 04:a riktigt nice den lite nyare face liften på den.

Ska provlasta den imorgon kväll. Vi tänkta om man ställer hojarna som ett V med däcken ihop längst fram och drar ut bakdäcken emot kanterna lite så måste det gå.

///Micke

Har ägt och kört 1 KTM660 sida vid sida med 1 kawa ZX10R i 2500 mil. Fungerar hur bra som helst så länge man inte ska ha med sig jättemycket extra saker.

Motorn är skottsäker, jag hade en 04a som gått 33000 mil.
Kamrem = 4000-6000 hos mindre firma, görs var 12000e mil eller vart 4e år.
Drar ca 0,7-0,75 liter/mil. Bekväm och ganska pigg.

Tips: köp en 04-> med mycket mil snarare än en <04 med lite. Köp 110-hästaren!

Gångjärnen bak galvaniseringslossar färgen på, går på förlängd goodwill.

/ Jens

Kolla och dra lite i sidodörren. Vissa bilar kan man nästan stoppa in handen i glipan och öppna inifrån. Dra lite längst upp till höger.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick