Lastbil + grävmaskin på fastighet, okej?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vey inte om det är en hobby att bo men det utförs ju på fritiden så man kanske kan kalla det för en hobby.
Jag tänker att de får mycket att klaga på i ett lägenhetshus med många grannar. - ifall de är sådana som tycker att det är roligt att kivas.

Egentligen kan de bo i källarplan, i enrummare med sammetsdekor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur gick det till slut? Jag har nämligen råkat ut för samma sak.
Skickade detta till kommunen som svar på deras hot om byggsanktionsavgift om jag inte flyttade lastbilen:
"Parkeringsplatsen används uteslutande för fastighetens behov och att dess anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentligt ändring kräver inte bygglov enligt 6 kap. 2 § PBF eftersom det rör sig om en parkeringsplats för ett enbostadshus.

Samtliga fordon som har parkerats på denna parkeringsplats är fordon som används uteslutande för fastighetens behov."

Väntar på återkoppling från kommunen.
Fast är det inte bra märkligt att ha sådant skit på tomten? Vad hände med normal hänsyn?
Folk som har båtar och husvagnar och massa skit som förstör, det är så ofattbart vidrigt och förekommer bara där husen är gratis, dvs där ingen bryr sig om något.
Man tar hand om sina saker och visar hänsyn, tatuerar sig inte i ansiktet och är inte tjock.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Fast är det inte bra märkligt att ha sådant skit på tomten? Vad hände med normal hänsyn?
Folk som har båtar och husvagnar och massa skit som förstör, det är så ofattbart vidrigt och förekommer bara där husen är gratis, dvs där ingen bryr sig om något.
Man tar hand om sina saker och visar hänsyn, tatuerar sig inte i ansiktet och är inte tjock.
En bekant köpte nyligen ett hus några hundra meter väster om Mörby Centrum för inte fullt 17 Mkr. Är det där du menar? Ett av de viktiga kriterierna var att kunna ha båten på tomten.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast var ska man annars ha mina prylar om inte på min tomt? :va Det är inte som att det är förbjudet att äga en lastbil/traktor/grävare/whatever så var tycker grannjäveln att man ska göra av sina fullt lagliga prylar? Var ska man annars parkera dem om inte på sin egen tomt? :va om inte grannen gillar vad jag har stående på min tomt så behöver de ju inte glo heller? Titta åt ett annat håll bara så är problemet löst.

Jag kanske blir kränkt av att grannen stirrar på min tomt? Vad är lösningen i detta fall? Ska jag kräva att vederbörande avlägsnar sina ögon från deras plats i skallen så att jag besparas obehaget av att ha deras ilskna blickar efter mig? Det låter i och för sig som en bra deal, peta ut dina ögon så lovar jag att flytta min fula lastbil. Är ögonen borta nu? Bra. Lastbilen? Den är också borta. Jodå, jag lovar. Du ser den väl inte längre? :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En bekant köpte nyligen ett hus några hundra meter väster om Mörby Centrum för inte fullt 17 Mkr. Är det där du menar? Ett av de viktiga kriterierna var att kunna ha båten på tomten.
Väster om Mörby centrum är ju getto, öster ska man bo.
Om du inte menar svagt sydväst?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Största poängen med att bo i hus är väl just att man har utrymme till alla dessa saker man vill ha, om det sen är husvagn, grävmaskin, båt eller nåt annat är väl ens egen sak.
Man får ändå hitta gränsen mellan skrotupplag, kåkstad och villatomt och inte i allt för bjärt kontrast med grannarnas önskan och områdets atmosfär. Det är väl bara hyfs att ha det snyggt och ordnat omkring sig.

PerJohan

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Man får ändå hitta gränsen mellan skrotupplag, kåkstad och villatomt och inte i allt för bjärt kontrast med grannarnas önskan och områdets atmosfär. Det är väl bara hyfs att ha det snyggt och ordnat omkring sig.
Och där tycker jag inte båt eller husvagn eller husbil kvalificerar in som "skrotupplag", förutsatt att det är grejer som både kan användas och används. Det ska ju inte vara gamla lik, det ser rätt trist ut. En husvagn fint parkerad på en tomt ser bara somrigt ut i mina ögon.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Japp, sådana som stör sig på vad grannen gör i sitt eget hem, tex.
Mina päron hade en granne som fick för sig att bygga en båt i rostfritt stål. Han höll på att slipa på den där jävla båten två hela somrar. Varenda jävla eftermiddag och kväll, samt hela helgerna så fort det var trevligt väder.
Och efter att han tröttnat att gnida vinkelslipen på sin ståleka så ställde han dne under en tarp och nu har den stått där i 30 år i skrotupplaget han har på tomten.

Det finns en gräns för vad man ska behöva stå ut med hos grannarna.
För mig ligger den nånstans runt "Jag kan inte vistas på min egen tomt på grund av grannjäveln".
Om det så är oljud, lukter eller om han håller nakensmörjfettsbrottning för extra feta amerikaner.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Generellt tycker jag att folk ska skita i vad jag har på min mark. Den här platsen passerar jag ett antal gånger i veckan och jag tror det är fler bilar nu än när Googlebilen åkte förbi. Där hade ett buskage kunnat komma på plats.

villatrdg.PNG

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Största poängen med att bo i hus är väl just att man har utrymme till alla dessa saker man vill ha, om det sen är husvagn, grävmaskin, båt eller nåt annat är väl ens egen sak.

Ja, och sedan är det förstås skillnad på hus och hus också. Hur stor tomten är, vad som eventuellt är reglerat i detaljplanen osv osv.

Men när det blir som Västanäs är det ju inte roligt för någon, även om det ligger en bit från andra hus.

d745e53a35bf1694208a42bb252f350f.jpg

262217c4da6cbfa59789a0c4858c2708.jpg

Mvh

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Generellt tycker jag att folk ska skita i vad jag har på min mark. Den här platsen passerar jag ett antal gånger i veckan och jag tror det är fler bilar nu än när Googlebilen åkte förbi. Där hade ett buskage kunnat komma på plats.

View attachment 513326
Minst två Saab 92, plus några till Saabar. Gillart!!

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ca 6 kvadrat friggeboda 2 meter från tomtgränsen ersattes med 7,5-8 meter gammal husvagn på tomtgränsen!
Hehe, beroende på kommun är det kanske inte heller ok. Man kan inte göra vad man vill på många ställen. Gillar vad vi har på Gotland, närmaste granne är ca 250 meter bort. Fast det blir närmre snart, kåken 200 meter bort är såld och de håller på att renovera.

Var får uppställning inte ske?​

Inom vissa områden får båtar, husvagnar och husbilar inte ställas upp utan bygglov. Det gäller dels i särskilt värdefulla områden dels om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och där tycker jag inte båt eller husvagn eller husbil kvalificerar in som "skrotupplag", förutsatt att det är grejer som både kan användas och används. Det ska ju inte vara gamla lik, det ser rätt trist ut. En husvagn fint parkerad på en tomt ser bara somrigt ut i mina ögon.
Ja, men får du bara upp en trave däck och en presenning så är det kaos.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre