På landet klipptes gräset först sen revs projekt och leksaker fram, grill och solstolar. När vi åkte hem så skulle det vara städat, inte minst på gräsmattan. Nästa gång börjas det med gräsklippning osv.
I min bil har det aldrig legat skräp kvar.
Om man åker tåg så ser man tomter som gränsar mot banvallen. Mycket bråte som kanske inte syns från huset.
Åker man mindre vägar på landet så ser man projektbilar, reservdelsbilar, skrotbilar, roliga inbyten, en traktor, en till, en fyrhjuling och en trasig. Förra och den förrförra tvättmaskinen osv. En hundrastgård kanske.
En kompis har det så. Ett rostigt bilskelett på pallbockar. Rostlagningarna har börjar rosta. Motorcyklar i dragiga uthus, ytrost. 2-3 bilar till. Har traktor, plog och släp. En potatisplätt som kallas åker. Vill gärna ha lite bondeimage.
Jag frågade om han inte blir stressad av allt jobb och knappt något som blir färdigt.
Axlarna åkte upp men han svarade nä. Axlarna sa något annat. Inte hinner han med att åka hoj heller. Ett fritt val.
Efter någon av mina första norgeresor så slogs jag av det uppenbara, vägar och vyer.
Med alla hus och tomter, så rent, så fint, uppväxta trädgårdar sedan länge. De ser ut att ha det gott ställt och att ha fint omkring sig.
Visst såg jag enstaka byggnadsställningar, de sköter om sina hus. Enstaka nybyggen och enstaka nya villaområden med leriga tomter.
Intrycket är att det bara är fint.
Lite så på sina håll i Sverige också, självklart.
Men också som jag skrev ovan.
I Stockholm och förorter byggs det som fan och har tydligen gjort de senaste 20 åren.
Och det klagas fortfarande på att det byggs för lite. Ett annat ämne men faan vad folk det bor överallt och vilka områden. Jag vill inte fota. Aaa men hur bor du själv då?
Förra sommaren åkte jag kors och tvärs i den ökända förorten Vårberg. Jag tyckte att det var förvånansvärt fint. Ett område med radhus och flerfamiljshus, parkeringsplatser och den arkitektur som gällde då. Gamla träd nu, lummigt och grönt.
Jag var i Tensta när jag gjorde lumpen. Trist, relativt nytt men ok. Svenskar och finnar. Hade väl inget särskilt rykte mer än att soc placerade folk där.
Jag svängde in vid Rinkebyportalen. Jag är inte rädd, jag kan fota… Jag är inte rädd…
Åkte tunnelbana till Husby när bilen skulle hämtar på verkstad efter ett försäkringsärende. Det kändes… ovant.
Mina lunchpromenader gick ofta genom Hallonbergen, helt ok. Rissne. Kontrast mot Duvbo.
Skogås, Farsta, Farsta Strand och Trångsund är mina gamla hoods. Lite olika ålder och stuk. Fult, tråkigt, asfult, gamla hus och våra gamla glesa sommarstugeområden som är skövlade och ersatta med hyres- och bostadsrättsradhusområden. Rätt ok iofs.
Det skjuts, sprängs, mördas och langas knark där och i alla dessa områden. Kanske mer än snittet i landet.
Blackeberg, Råcksta, Vällingby är också mina områden Grimstaligan, Grimstaskogen, Hässelby, Hässelby Strand. Fina grönområden, Mälaren, miljonprogramstuk, radhus, gamla villor, höga hyresradhus med milsvid utsikt. Rejäla sprängningar, skjutningar, mord och hela programmet.
Fittja, Alby och läskiga Masmo tunnelbanestation som jag alltid kallat Fittja helt felaktigt. Mc-varuhusets närmaste ni vet?
Smälls och sprängs, mördas, langas och våldtas där också. Arkitekturen är blandad, miljonprogram och radhus, villor ja som överallt. Grönområden, vatten, badplatser, motorväg.
Skarpnäck var ett flygfält fram till jag fyllde 18. Sköndal, Bagarmossen, Skarpnäck. Nä inga lugna områden. Inte ens Sköndal.
Lidingö, Liiidiiiingö. Överallt, mopperallyn gav lite nya vägar och cyklelbanor. Inte befriat från förortskriminaliteten. Kanske lite bättre.
Varenda trappa och innergård inom fem km radie från Näckrosens tunnelbanestation.
Det byggs och förtätas. Tunnelbanan förlängs, tvärbanan ska förlängas mer. Ringled
Stockholm innanför tullarna är absolut inte förskonat, ungefär som i förorterna, möjligen Östermalm undantaget. Sprängningar har jag kollat på, knarket flödar, våldtäkter, kanske mer rån i hemmet än skjutningar.
Där jag bor sedan evigheter, (-84) har det skett två portsprängningar. Den närmaste 500 bort. Den andra kanske 800 meter bort dessa två under 5-6 år.
När jag tar min runda genom stan, samtliga stadsdelar så händer det att jag räknar upp skjutning, sprängning, skjutning, våldtäkt, sprängning, mord, mord, skjutning, sprängning. Och då känner jag bara till en bråkdel.
Tidigt 80-tal så var akutläkare och kirurger duktiga på knivskador. Skottskador var ovanliga. SÖS och ev Karolinska tränade på att hantera skottskador på avlivade grisar.
Folk tyckte att det var hemskt i sig och att det ska behövas. Vart är Sverige påväg liksom?
Fulla finnar och nu alla italienare! Nä säg inte att det var bättre förr. Eh varför inte? Samhället och Kawasakis modellprogram.
En liten sprängning är också en sprängning.
Tilläggsförsäkring eller plockepinn.
Korvkiosken där man svängde upp till Elfa förr. Solna 2019. Tänkte ta en bild före och efter. Det är bara gräsmatta där nu.
Så kan det gå.
Korvkiosken i Skogås brann ner. Det tog 1-2 år innan den byggdes upp igen. Sen brann den också ner. Nu är det parkeringsplatser på den plätten också. Rätt länge sedan nu.
Ja hur ska man bo? Jag gillar hyresrätt som ombildas till bostadsrätt. Gärna i ett lugnt attraktiv område nära vatten.
Inget systembolag, ingen tunnelbana, inga bänkalkisar, ingen snöröjning för min del. Gräsklippning, högst frivilligt med det är kul.
Gratis hojparkering, 800 för bilen i p-garage och tvätthall. Skryt?
Hojarna står ute. Har ingen lokal, ingen svarv, fräs, pelarborr, ultraljudstvätt, smådelstvätt, högtryckstvätt, blästerskåp, kompressor, lackbox, rörbock, kantbock, ingen svets alls. Inget materialställ, ingen durkaluminium.
Min kompis har.
Hissen hemma pallar iofs 600 kg och jag har ett motorcykelrum.
Stockholm är ju bara skit, det är sen gammalt. Nu är det värre. Jo men inget av eländet syns. Man kan åka buss, tunnelbana eller gå hem utan problem. Mina barn har inte heller haft några problem. Väktare, OV och kameraövervakning har gjort sitt till.
Jag hade seriösa planer på att flytta härifrån. Har kollat, men nej.
Å andra sidan kan man väga in jobb, vänner, barn, sambo och sån’t. Är ni med?
”Vi behöver jobb, bostäder, skola, dagis och äldreboende. Vi blir 42 pers som det ser ut nu.”
Eller flytta själv. Ny familj och videosamtal till den gamla. Jag vet inte. Jag känner få som flyttat från Stockholm. Känner någon som flyttat hit? Hur många sa du?!
Inte så nära kontinenten och Köpenhamn men det beror på vad man jämför med. Rödby är en dagsetapp bort. En.
Färjan till Polen är fem mil bort.
Ganska nära till Norge.
Snöfattiga vintrar. Hoj året runt.