Lastbil + grävmaskin på fastighet, okej?

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Ja, men får du bara upp en trave däck och en presenning så är det kaos.
Absolut finns det en linje där det inte ser trevligt ut, utan bara förjävligt. Det kan räcka med en trädgård där barncyklar, bobbycars, nån liten fyrhjuling, studsmatta, bollar osv ligger utspritt för jämnan, så retar det mig. Lite iaf. Inte så pass att jag får panik, men det ser trist ut. Jag skulle definitivt inte vilja ha det så i min trädgård. Med det sagt ser vår tomt inte alltid perfekt ut, men ändå ok och för det mesta välstädat.

På landet klipptes gräset först sen revs projekt och leksaker fram, grill och solstolar. När vi åkte hem så skulle det vara städat, inte minst på gräsmattan. Nästa gång börjas det med gräsklippning osv.

I min bil har det aldrig legat skräp kvar.

Om man åker tåg så ser man tomter som gränsar mot banvallen. Mycket bråte som kanske inte syns från huset.

Åker man mindre vägar på landet så ser man projektbilar, reservdelsbilar, skrotbilar, roliga inbyten, en traktor, en till, en fyrhjuling och en trasig. Förra och den förrförra tvättmaskinen osv. En hundrastgård kanske.

En kompis har det så. Ett rostigt bilskelett på pallbockar. Rostlagningarna har börjar rosta. Motorcyklar i dragiga uthus, ytrost. 2-3 bilar till. Har traktor, plog och släp. En potatisplätt som kallas åker. Vill gärna ha lite bondeimage.
Jag frågade om han inte blir stressad av allt jobb och knappt något som blir färdigt.
Axlarna åkte upp men han svarade nä. Axlarna sa något annat. Inte hinner han med att åka hoj heller. Ett fritt val.

Efter någon av mina första norgeresor så slogs jag av det uppenbara, vägar och vyer.
Med alla hus och tomter, så rent, så fint, uppväxta trädgårdar sedan länge. De ser ut att ha det gott ställt och att ha fint omkring sig.
Visst såg jag enstaka byggnadsställningar, de sköter om sina hus. Enstaka nybyggen och enstaka nya villaområden med leriga tomter.
Intrycket är att det bara är fint.

Lite så på sina håll i Sverige också, självklart.
Men också som jag skrev ovan.
I Stockholm och förorter byggs det som fan och har tydligen gjort de senaste 20 åren.
Och det klagas fortfarande på att det byggs för lite. Ett annat ämne men faan vad folk det bor överallt och vilka områden. Jag vill inte fota. Aaa men hur bor du själv då?

Förra sommaren åkte jag kors och tvärs i den ökända förorten Vårberg. Jag tyckte att det var förvånansvärt fint. Ett område med radhus och flerfamiljshus, parkeringsplatser och den arkitektur som gällde då. Gamla träd nu, lummigt och grönt.
Jag var i Tensta när jag gjorde lumpen. Trist, relativt nytt men ok. Svenskar och finnar. Hade väl inget särskilt rykte mer än att soc placerade folk där.
Jag svängde in vid Rinkebyportalen. Jag är inte rädd, jag kan fota… Jag är inte rädd…
Åkte tunnelbana till Husby när bilen skulle hämtar på verkstad efter ett försäkringsärende. Det kändes… ovant.
Mina lunchpromenader gick ofta genom Hallonbergen, helt ok. Rissne. Kontrast mot Duvbo.
Skogås, Farsta, Farsta Strand och Trångsund är mina gamla hoods. Lite olika ålder och stuk. Fult, tråkigt, asfult, gamla hus och våra gamla glesa sommarstugeområden som är skövlade och ersatta med hyres- och bostadsrättsradhusområden. Rätt ok iofs.
Det skjuts, sprängs, mördas och langas knark där och i alla dessa områden. Kanske mer än snittet i landet.
Blackeberg, Råcksta, Vällingby är också mina områden Grimstaligan, Grimstaskogen, Hässelby, Hässelby Strand. Fina grönområden, Mälaren, miljonprogramstuk, radhus, gamla villor, höga hyresradhus med milsvid utsikt. Rejäla sprängningar, skjutningar, mord och hela programmet.
Fittja, Alby och läskiga Masmo tunnelbanestation som jag alltid kallat Fittja helt felaktigt. Mc-varuhusets närmaste ni vet?
Smälls och sprängs, mördas, langas och våldtas där också. Arkitekturen är blandad, miljonprogram och radhus, villor ja som överallt. Grönområden, vatten, badplatser, motorväg.
Skarpnäck var ett flygfält fram till jag fyllde 18. Sköndal, Bagarmossen, Skarpnäck. Nä inga lugna områden. Inte ens Sköndal.

Lidingö, Liiidiiiingö. Överallt, mopperallyn gav lite nya vägar och cyklelbanor. Inte befriat från förortskriminaliteten. Kanske lite bättre.

Varenda trappa och innergård inom fem km radie från Näckrosens tunnelbanestation.

Det byggs och förtätas. Tunnelbanan förlängs, tvärbanan ska förlängas mer. Ringled

Stockholm innanför tullarna är absolut inte förskonat, ungefär som i förorterna, möjligen Östermalm undantaget. Sprängningar har jag kollat på, knarket flödar, våldtäkter, kanske mer rån i hemmet än skjutningar.

Där jag bor sedan evigheter, (-84) har det skett två portsprängningar. Den närmaste 500 bort. Den andra kanske 800 meter bort dessa två under 5-6 år.

När jag tar min runda genom stan, samtliga stadsdelar så händer det att jag räknar upp skjutning, sprängning, skjutning, våldtäkt, sprängning, mord, mord, skjutning, sprängning. Och då känner jag bara till en bråkdel.

Tidigt 80-tal så var akutläkare och kirurger duktiga på knivskador. Skottskador var ovanliga. SÖS och ev Karolinska tränade på att hantera skottskador på avlivade grisar.
Folk tyckte att det var hemskt i sig och att det ska behövas. Vart är Sverige påväg liksom?

Fulla finnar och nu alla italienare! Nä säg inte att det var bättre förr. Eh varför inte? Samhället och Kawasakis modellprogram.

En liten sprängning är också en sprängning.
Tilläggsförsäkring eller plockepinn.
Korvkiosken där man svängde upp till Elfa förr. Solna 2019. Tänkte ta en bild före och efter. Det är bara gräsmatta där nu.
Så kan det gå.

IMG_2728.jpeg

Korvkiosken i Skogås brann ner. Det tog 1-2 år innan den byggdes upp igen. Sen brann den också ner. Nu är det parkeringsplatser på den plätten också. Rätt länge sedan nu.

Ja hur ska man bo? Jag gillar hyresrätt som ombildas till bostadsrätt. Gärna i ett lugnt attraktiv område nära vatten.
Inget systembolag, ingen tunnelbana, inga bänkalkisar, ingen snöröjning för min del. Gräsklippning, högst frivilligt med det är kul.
Gratis hojparkering, 800 för bilen i p-garage och tvätthall. Skryt?
Hojarna står ute. Har ingen lokal, ingen svarv, fräs, pelarborr, ultraljudstvätt, smådelstvätt, högtryckstvätt, blästerskåp, kompressor, lackbox, rörbock, kantbock, ingen svets alls. Inget materialställ, ingen durkaluminium.
Min kompis har.

Hissen hemma pallar iofs 600 kg och jag har ett motorcykelrum.

Stockholm är ju bara skit, det är sen gammalt. Nu är det värre. Jo men inget av eländet syns. Man kan åka buss, tunnelbana eller gå hem utan problem. Mina barn har inte heller haft några problem. Väktare, OV och kameraövervakning har gjort sitt till.

Jag hade seriösa planer på att flytta härifrån. Har kollat, men nej.
Å andra sidan kan man väga in jobb, vänner, barn, sambo och sån’t. Är ni med?
”Vi behöver jobb, bostäder, skola, dagis och äldreboende. Vi blir 42 pers som det ser ut nu.”
Eller flytta själv. Ny familj och videosamtal till den gamla. Jag vet inte. Jag känner få som flyttat från Stockholm. Känner någon som flyttat hit? Hur många sa du?! 🙂

Inte så nära kontinenten och Köpenhamn men det beror på vad man jämför med. Rödby är en dagsetapp bort. En.
Färjan till Polen är fem mil bort.
Ganska nära till Norge.
Snöfattiga vintrar. Hoj året runt.

Last edited:
Hur gick det till slut? Jag har nämligen råkat ut för samma sak.
Skickade detta till kommunen som svar på deras hot om byggsanktionsavgift om jag inte flyttade lastbilen:
"Parkeringsplatsen används uteslutande för fastighetens behov och att dess anordnande, inrättande, uppförande, flytt eller väsentligt ändring kräver inte bygglov enligt 6 kap. 2 § PBF eftersom det rör sig om en parkeringsplats för ett enbostadshus.

Samtliga fordon som har parkerats på denna parkeringsplats är fordon som används uteslutande för fastighetens behov."

Väntar på återkoppling från kommunen.
Pappa smällde upp ett större attefallshus som skymde hans utsikt ännu mer och har grävmaskinen där inne istället :)

Jag känner få som flyttat från Stockholm. Känner någon som flyttat hit? Hur många sa du?! 🙂
Vi bor mitt i småländska skogen och en kilometer ännu längre in i skogen har en familj med tre barn byggt ett nytt fint hus efter att ha sålt den förra i Stockholm.
Vet inte anledningen, men troligen mycket pga det du skrev.

Vi bor mitt i småländska skogen och en kilometer ännu längre in i skogen har en familj med tre barn byggt ett nytt fint hus efter att ha sålt den förra i Stockholm.
Vet inte anledningen, men troligen mycket pga det du skrev.
På 80-talet var det mycket snack om Göteborg eller Stockholm var bäst att bo i.
Jobbade med Göteborgare, Stockholmare höll på Göteborg, några flyttade dit. Göteborgaren flyttade tillbaka.
Hur det gick och vilken stad som vann vet jag inte.
Det gamla skämtet då:
-Hur ofta tänker en göteborgare på Stockholm?
-10-15 gånger i snitt per dag.
-Hur ofta tänker en stockholmare på Göteborg?
-Aldrig.

Min fru (fd) och jag skulle ha ett hus i Dalarna och en lägenhet i Stockholm när vi blev äldre.
Vi blev äldre men inget annat blev som vi tänkt.
Vet ett pensionärspar som rätt nyligen flyttat från stan. Ett bra sätt att se över behov av boyta mm plus att man får loss stålar i de flesta fall.
Är 60% ensamhushåll i Stockholm? Många tar sig inte för att flytta när barnen flyttat eller när make/maka går bort. Bor kvar i villan, fem- eller sexrummaren medan barnfamiljer bort trångt.
Jag vet inte om studentlägenheter räknas in eller om ensamstående med inneboende student t ex räknas bort.

I en annan ”roman” nämnde jag barnfamiljer som flyttade från Stockholm till Tierp när tågen började stanna där igen. Bra val om man vill jobbpendla och ha billig gräsmatta.

Pandemin gjorde mycket för friheten för folk som ville och kunde jobba hemifrån. Vi fick det inte. Möjligen om sotaren eller hantverkare skulle släppas in.
Klipp till -Ni får inte vara på kontoret. Ni måste jobba hemifrån.

geva -The one that got away. 😎

Ja fy fan för grannar, det spelar ingen roll om man bor i eget hus eller sockerlåda, det är ett konstant jävla gnäll.
Kärringen ovanför mig för ett sånt jävla liv att kärringen UNDER försöker hämnas genom att föra ännu mer oväsen.
Jag skulle aldrig ha sålt mina fyra Cerwin Vega AT 100 till "Pucken" för dom dominerade hela kvarteret :tummenupp

Ja fy fan för grannar, det spelar ingen roll om man bor i eget hus eller sockerlåda, det är ett konstant jävla gnäll.
Kärringen ovanför mig för ett sånt jävla liv att kärringen UNDER försöker hämnas genom att föra ännu mer oväsen.
Jag skulle aldrig ha sålt mina fyra Cerwin Vega AT 100 till "Pucken" för dom dominerade hela kvarteret :tummenupp
Haha det här förtjänar en egen tråd.
Ser också en möjlighet i att du medlar och sedan har ni make up kalas i din lägenhet.

Sista spammet då, vi tog några bärs en sommardag hemma hos mig innan vi tänkte gå ut.
Stereon på fullt så det dammade om blomlådorna....

Plötsligt mellan två låtar står det en herre nere på gården och gallskriker/busvisslar...
Tittar ut och säger hej, han skriker "skruva ner för helvete, vi hör ju inte vad vi säger"
Ah, e du nyinflyttad i huset frågar jag?
Nej för fan, jag bor tre portar bort !!!

Vi sänkte lite :hihi

Sista spammet då, vi tog några bärs en sommardag hemma hos mig innan vi tänkte gå ut.
Stereon på fullt så det dammade om blomlådorna....

Plötsligt mellan två låtar står det en herre nere på gården och gallskriker/busvisslar...
Tittar ut och säger hej, han skriker "skruva ner för helvete, vi hör ju inte vad vi säger"
Ah, e du nyinflyttad i huset frågar jag?
Nej för fan, jag bor tre portar bort !!!

Vi sänkte lite :hihi
Jag hade en granne som störde mig jättemycket genom att titta på fotboll och heja på något av lagen, det var säkert VM men jag var för incel för att fatta, men jag trodde det var en annan granne.

Hur som helst ställde jag morgonen efter ut mina rätt rejäla KEF C55 (?) i hallen och riktade dem ut mot porten och spelade Emanuel Top.

Var ju alldeles jättekonstigt beteende.

Hur som helst är nog många som vill veta hur det går med dina grannar samt att tråden skulle må jättebra av eller detaljer runt dessa karaktärer och framförallt deras beteende.

Tack på förhand.

Jag hade en granne som störde mig jättemycket genom att titta på fotboll och heja på något av lagen, det var säkert VM men jag var för incel för att fatta, men jag trodde det var en annan granne.

Hur som helst ställde jag morgonen efter ut mina rätt rejäla KEF C55 (?) i hallen och riktade dem ut mot porten och spelade Emanuel Top.

Var ju alldeles jättekonstigt beteende.

Hur som helst är nog många som vill veta hur det går med dina grannar samt att tråden skulle må jättebra av eller detaljer runt dessa karaktärer och framförallt deras beteende.

Tack på förhand.
En gång skulle en kompis ha fest i sitt fristående hus, vi fraktade dit min stereo med en folkabuss (fick åka två gånger) och festen var igång.
Efter 25 minuten kom snuten :brynad

En gång skulle en kompis ha fest i sitt fristående hus, vi fraktade dit min stereo med en folkabuss (fick åka två gånger) och festen var igång.
Efter 25 minuten kom snuten :brynad
Det finns inget värre än att höra andras fest, nej.

Håller på grannen!

Men hur stör kvinnorna varandra?

Haha det här förtjänar en egen tråd.
Ser också en möjlighet i att du medlar och sedan har ni make up kalas i din lägenhet.

Jag skulle definitivt inte vilja ha det så i min trädgård.
Det är ju det som är det fina i kråksången, du får ha det precis så fint som du vill i din trädgård :tummenupp Att du inte själv skulle vilja ha det så som vissa andra har det är helt ok, det är ingen som tvingar dig att ha mer bråte i trädgården än du själv känner för :tummenupp Å andra sidan vill antagligen de som har det rörigt och skräpigt på sin tomt inte behöva ta hand om den i större utsträckning än de redan gör, men på något sätt är det mer ok att tycka att de ska hålla sin trädgård i ett visst skick eftersom det kan irritera andra om de inte gör det...

Det är ju det som är det fina i kråksången, du får ha det precis så fint som du vill i din trädgård :tummenupp Att du inte själv skulle vilja ha det så som vissa andra har det är helt ok, det är ingen som tvingar dig att ha mer bråte i trädgården än du själv känner för :tummenupp Å andra sidan vill antagligen de som har det rörigt och skräpigt på sin tomt inte behöva ta hand om den i större utsträckning än de redan gör, men på något sätt är det mer ok att tycka att de ska hålla sin trädgård i ett visst skick eftersom det kan irritera andra om de inte gör det...
Couldn't agree less 😊

Couldn't agree less 😊
Ok.

Vem är det förresten som bestämmer vad som ska anses falla inom ramen för den här allmänna hänsynen du pratar om? Vem är det som bestämt att det är just välskött, välansat och prydligt som ska få råda? :va Tycker det luktar östermalmskärring... :7peta

Jag tycker att det är mycket mer intressant att kolla på gamla bilvrak och högar med däck, varför kan inte det få vara normen? :va Varför är det just dylika vänsterprettoåsikter som ska få sätta standarden för hur andras trädgårdar ska se ut?

Hur långt sträcker sig den här allmänna hänsynen förresten? Om jag tillexempel tycker att du är så groteskt ful att det är rent ut sagt kränkande att se på dig, måste du då visa hänsyn och försätta dig själv i frivillig husarrest så att vi andra slipper se dig? :) Jag menar, får man inte ha en ful trädgård så borde det ju säga sig självt att man inte får ha ett fult nylle på allmän plats. Seså, visa hänsyn nu föffan :7peta

Ok.

Vem är det förresten som bestämmer vad som ska anses falla inom ramen för den här allmänna hänsynen du pratar om? Vem är det som bestämt att det är just välskött, välansat och prydligt som ska få råda? :va Tycker det luktar östermalmskärring... :7peta

Jag tycker att det är mycket mer intressant att kolla på gamla bilvrak och högar med däck, varför kan inte det få vara normen? :va Varför är det just dylika vänsterprettoåsikter som ska få sätta standarden för hur andras trädgårdar ska se ut?

Hur långt sträcker sig den här allmänna hänsynen förresten? Om jag tillexempel tycker att du är så groteskt ful att det är rent ut sagt kränkande att se på dig, måste du då visa hänsyn och försätta dig själv i frivillig husarrest så att vi andra slipper se dig? :) Jag menar, får man inte ha en ful trädgård så borde det ju säga sig självt att man inte får ha ett fult nylle på allmän plats. Seså, visa hänsyn nu föffan :7peta
Det är det fina med normer, de är inte exakt definierade men med normal begåvning, uppfostran och utbildning så förstår man dem ändå och de är helt självklara för en överväldigande majoritet av oss. Att det finns opponenter i utkanten av samhället får man leva med.

🙂

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back