Lastbil vs sporthoj?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
3151956 Är det någon fjung i en trailerdragare (notering: ett ord) då?
Vad gör de 0-100 km/h? En eftermiddag?

Låt oss anta att föraren har solen i ryggen, är pinkinödig och är sen hem till frugan.
Den ska inte ens komma upp i 100 ;)

Max 80 med släp, max 90 utan ;)

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
CBR 929 rr
Mcdonalds

Nu är det bevisat...:mattias ..man blir dum av skräpmat :dummer
:1pajas :corn sunt förnuft gäller....;)

Smagatusk

Guest
:öl
Är det någon fjung i en trailerdragare (notering: ett ord) då?
Vad gör de 0-100 km/h? En eftermiddag?

Låt oss anta att föraren har solen i ryggen, är pinkinödig och är sen hem till frugan.
De gör inte 100 knyck. Har du kört i trafik nån gång? Vadet gällde 100 meter.
Har hela tiden sagt att de verkade befängt och helt uppåt väggarna. Men mina pengar växer inte på träd, och ville inte förbinda mig till nåt vad när man inte är vid sina sinnens fulla bruk. :öl

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Å en någerlunda sporthoj gör över 100knyck på ettan, säg mig, vem växlar inte till tvåan på 100m? Efter hundra meter har en sh redan passerat 100 sträcket. En lastbil når ALDRIG 100. Easy money!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Å en någerlunda sporthoj gör över 100knyck på ettan, säg mig, vem växlar inte till tvåan på 100m? Efter hundra meter har en sh redan passerat 100 sträcket. En lastbil når ALDRIG 100. Easy money!

Tillomed kawasaki z1000j 82a gör 90km/h på 1an, så man hinner lungt växsla till 2an :D

Har man derimot en nyare R1a så hinner man pasera 140km/h på 1an innan man behöver växsla :D

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Man ska inte underskatta en dragare, min brorsa jobbar på scania och har lånat en dragbil med släp när han skulle flytta sin bil. Det var automat och 4-500 hk i scanian, står man vid ett rödljus och ger bananen när det slår om så kan man ta en bmw eller likande dom första 10-15 kanske t o m 20 m när man har tomt släp.

Mot en hoj?
Inte en suck i helvete att lastbilen har en chans.

Hade det handlat om 3 m så hade det varit jämnare, dragbilen kan nog nästan hoppa det om man misshandlar den rätt. :D

Smagatusk

Guest
Finns här inte nån som kör lastbil som kan konfirmera eller dementera vad som sägs här? "Tele"!? Vi har haft våra dispyter här om lastbilar i trafik. Vad har du att säga?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Rent kraft/vikt/moståndsmässigt krävs det mer än 500hp.. men det är också högst genomförbart.. Däremot kräver det en vxl-låda utan tapp vilket är en helt anna sak..

Men standard.. wtf.. inte ens en Viper (som HAR en lastbilsmotor på 500hp) hänger ju med.. hur fan skulle en dragare kunna göra det?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
3152083 Rent kraft/vikt/moståndsmässigt krävs det mer än 500hp.. men det är också högst genomförbart.. Däremot kräver det en vxl-låda utan tapp vilket är en helt anna sak..

Men standard.. wtf.. inte ens en Viper (som HAR en lastbilsmotor på 500hp) hänger ju med.. hur fan skulle en dragare kunna göra det?
Det var en polare som hörde det av en kompis en gång vettu..

Joråsåatte :rolleyes:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jaha noll till hundra, jag trodde det var nåt spännande race. Typ som varsitt håll runt en ovalbana på natten med släckta lyktor. :yoparty

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Finns här inte nån som kör lastbil som kan konfirmera eller dementera vad som sägs här? "Tele"!? Vi har haft våra dispyter här om lastbilar i trafik. Vad har du att säga?

Jag kör lastbil om sommaren, dock inte dragare men jag har kört volvos 500 hk med i-shift som växlar FORT å den är snabb i starten om bilen är tom. Dock aldrig någonsin i närheten av en hoj. Man kan dra en bil vid ett rödljus dom första 10 meterna men sen är det stekt.
Finns som det redan sagts inte en chans i helvete att lastbilen hänger av hojen.

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
husaberg fs 570 2010
såg nån video med svempas nya scania cab...den gjorde 0-100 på 5-6 sekunder..runt 5ton och 1000 hk...vem vet hans superpreppade 3000hk lastbil kanske har en liiiiiiiiiiiiiiiiiiten chans!=)..men som sagt en vanlig trailerdragare har inte en sportmacka!

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Har hört detta förut på diverse bilforum, var nån bla snubbe som påstod att han skulle sätta sin lastbil på att han drog en 600hk's 4x4 cossie på 100 meter.

Vissa trailerförare borde minska ner lite på spriten :D:D:D

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Kört lastbilar i de flesta former och som ett flertal redan påpekat så kan man med en trailerdragare (utan trailer) eller andra former av kombinationer vad gäller påbyggnad eller avsaknad av sådan dra personbilar vid ett trafikljus hur lätt som helst under en begränsad sträcka.

Att sedan påstå att man kan ta en sporthoj i liknande situationer så har personen i fråga förmodligen ingen erfarenhet av varken lastbil eller sporthoj om ni frågar mig.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Kollade STCC på Mantorp för ca 10 år sen när Bojje Ovebrink eller nån annan Truckracer spöade Hubbe Bergh på 402 m i hans Porsche som han gjorde rent hus i GTR-serien med. Den lastbilen har iofs några tusen hästar och Hubbe fick lite för mycket hjulspinn men ändå.. :)

yamayzfr1

gixxer750
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
ingen nu
lastbil vs mc

ja jag kör lastbil och kan säga att typ scania r 500 trailer dragare väger ca 8000 kg tom utan släp max hastighet 90 km spärade 0 till 90 tom ja jag vet inte men inte under 10 sekunder och då har man paserat långt över 90 med hoj:yoparty

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Kolla tiderna på räserlastbilen ovan. 0 - 100 km/h på under 10 sek. Din hoj gör 0 - 100 på 3 sekunder. Hur långt kommer man på det? Jo, när du har nått 100 km/h har du kört ~40 m. När räserlastbilen når 100 km/h så har den kört ~120 m. M.a.o. har du nått betydligt högre hastighet än 100 km/h efter 100 m medan lastbilen har nått kanske 85 km/h. Vem tror du kommer först till 100-meterssträcket?

Den jämförelsen var med truckracern med 1100 hk, inte standardbilen ni pratade om.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha