Lastbil vs sporthoj?

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3152239 Kolla tiderna på räserlastbilen ovan. 0 - 100 km/h på under 10 sek. Din hoj gör 0 - 100 på 3 sekunder. Hur långt kommer man på det? Jo, när du har nått 100 km/h har du kört ~40 m. När räserlastbilen når 100 km/h så har den kört ~120 m. M.a.o. har du nått betydligt högre hastighet än 100 km/h efter 100 m medan lastbilen har nått kanske 85 km/h. Vem tror du kommer först till 100-meterssträcket?

Den jämförelsen var med truckracern med 1100 hk, inte standardbilen ni pratade om.
Standard trailerdragaren med überfästet :va
 

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
såg nån video med svempas nya scania cab...den gjorde 0-100 på 5-6 sekunder..runt 5ton och 1000 hk...vem vet hans superpreppade 3000hk lastbil kanske har en liiiiiiiiiiiiiiiiiiten chans!=)..men som sagt en vanlig trailerdragare har inte en sportmacka!


Tänkte just nämna att den där chaffisen kanske satt och tryckte på just Slingshot II (Svempas snabbtruck med 3200hk och över 6000nm i vrid) :tummenupp

Isåfall vet man ju inte. :D

Kör också lastbil, å som sagts tidigare; Inte ens med god vilja och hemlängtan drar man en hoj 0-100m. Tyvärr. :gnissla
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Har inte läst hela tråden och orkar inte göra det heller men nåt bilprogam som sändes på svensk tv för några år sen hade ett inslag där en Volvo FH16 (610 hk) utan släp hade ett race mot nån sunking XC90.

Lastbilen hade inte en chans, för det första så suger vikt/effekt förhållandet om man jämför med bilen sen tar det inte direkt 0.2 sek att växla med en lastbil heller.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Kolla tiderna på räserlastbilen ovan. 0 - 100 km/h på under 10 sek. Din hoj gör 0 - 100 på 3 sekunder. Hur långt kommer man på det? Jo, när du har nått 100 km/h har du kört ~40 m. När räserlastbilen når 100 km/h så har den kört ~120 m. M.a.o. har du nått betydligt högre hastighet än 100 km/h efter 100 m medan lastbilen har nått kanske 85 km/h. Vem tror du kommer först till 100-meterssträcket?

Den jämförelsen var med truckracern med 1100 hk, inte standardbilen ni pratade om.
Det är alltid kul att höra en chaffis försvara sig. Min förhoppning var att någon skulle ställa sig på lastbilens sida. Hade liksom blivit en roligare diskussion då.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Han ha löjligt!! Skulle räcka med 125cc scooter!
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Det är alltid kul att höra en chaffis försvara sig. Min förhoppning var att någon skulle ställa sig på lastbilens sida. Hade liksom blivit en roligare diskussion då.

Du bor ju inte långt härifrån, hit med namnet på chaffisen så racear jag honom med minicrossen,
Jag KAN ha en chans med :D (sålänge vi inte snackar om ett sånt monster med ett antal tusen hästar)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Jag kan bekräfta vad flera redan sagt här. En lastbilsmotor har ett sinnessjukt vridmoment. Men... motorns register är inte så brett i antal rpm (den är väldigt lågvarvig), och dessutom är växellådan anpassad för råstyrka vilket inte precis förbättrar registret på de lägre växlarna. Lägg sedan till vikten, och jag tycker att detta säger sig självt:

En dragbil kan vara mycket snabb just i startögonblicket, men hänger inte ens av en personbil på 100 meter. Ännu mycket mindre en hoj.

Däremot vad gäller att "ta sig genom alla växlar" så behöver man ju faktiskt inte använda alla på en obelastad dragbil.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Däremot vad gäller att "ta sig genom alla växlar" så behöver man ju faktiskt inte använda alla på en obelastad dragbil.

de blir typ 1 till 3an till 5an till 7an till 9an (3 vxlar bakåt eller nått sånt också)

en att köra ifrån hoj med trailerdragare? haha nä, man trampar ifrån med en 3hjuling lätt från en Trailerdragare :)
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
de blir typ 1 till 3an till 5an till 7an till 9an (3 vxlar bakåt eller nått sånt också)

en att köra ifrån hoj med trailerdragare? haha nä, man trampar ifrån med en 3hjuling lätt från en Trailerdragare :)

Nja jag skulle nog starta på 3:an kanske 4:an om det bara är en dragare.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Var på Mantorp för många år sen och kollade på "truck-race" eller vad de kallade det. Kommer inte ihåg, men banracing med trailerdragare. 2 märken hade ordentligt krut, Mercedes och MAN. Mercan var ljudlös förutom däcken och pys vid broms och växling. Drog alla på rakorna och låg sen och fiskörde. MAN- bilen kom iett svart moln och ljudtrycket var mäktigt, inte fullt lika snabb dock. Mercan gjorde 0-100 på 5- 5,5 s, detta meddrygt 1800 pållar. Tror han är ute och reser en liten aning.
Vet inte hur snabb man är till hundra, k9ommer ju inte ner på optimala siffror, men det är ju lugnt om man så tar nästan 2 s mer på sej.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
skaplig tid, 7,85 & 203km/h vid målgång, rätt hyfsat för att vara en trailerdragare :)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Fast när jag sitter och funderar på det... jag tror nog faktiskt att en trailerdragare mycket väl kan klara av att hänga av en Citroen 2CV från 0-100. Kanske till och med en R4 Laban. Borde kollas upp :)

(Och för er ungar, Med R4 menar jag INTE en sporthoj från Yamaha) :)
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Haha! Du skulle ha slagit vad!
Lastbilar är inte direkt gjorda för att acca fort.
Den jag kör (visserligen en 420) väger ca 12 ton utan last.
Vridet däremot ligger strax över 2000 nm.
Håller med föregående talare. Dom ska dra tunga saker, inte gå fort!
Känns som att innan lastbilen knappt hunnit upp på högregistret så
har sporthojen passerat 100km/h rätt kvickt!
Med andra ord: INTE EN CHANS I HELVETET! :D
Leta upp kusken och dubbla summan!
(Jag förväntar mig sedan 10% på detta) Deal? :tungan

Men oj vad jag skulle skratta om herr sledgehammer får motorhaveri just den ggn :yoparty
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det är alltid kul att höra en chaffis försvara sig. Min förhoppning var att någon skulle ställa sig på lastbilens sida. Hade liksom blivit en roligare diskussion då.


Jo men du är nog inne på fel forum för att hitta lastbilschaffisar som försvarar ett sådant uttalande :tungan
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men det är såklart att 2000nm i vrid slår ca 100nm på en så kort sträcka. Hur tänker ni egentligen? Blablabla....


Varför fattar inte folk det här med vridmoment och effekt?
Exakt VAD det är som är så jävla svårt att begripa kan jag bara inte förstå.
 

carpediem

WHY IS RUM GONE?
Gick med
22 Apr 2007
Ort
i ett hus?
Hoj
Suzuki rm 250 05 fmx mod
måste säga att en trailer dragare utan släpp axar rätt så bra, våran opel zafira 1,8l motor ala 125hk kunde inte hänga på en volvo globetrotter upp te 90 då vare plattan i mattan i våran bil så dom gör väl 0-90 på en 8sek skulle jag tro
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top