Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?


  • Antal röstningar
    0

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
En liknande sak hände Elias 2005 på Donington, men han hade så pass mycket tur att den spann loss istället.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Säger en del om kraften när hojjen går runt ett halvt varv utan att röra sig framåt överhuvudtaget(nästan iaf..):näsblod
Fräsigt!:yoparty
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Det är oerhört att en förare av Pedrosas kaliber gör sånt, det ska inte hända alls i MotoGP, för del delen. Men om det bara är att gasa och släppa kopplingen; varför öva öht?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det är oerhört att en förare av Pedrosas kaliber gör sånt, det ska inte hända alls i MotoGP, för del delen. Men om det bara är att gasa och släppa kopplingen; varför öva öht?

Vad är oerhört? Att launch controlen inte fungerar? Inte tror du väl att man startar på gammeldagsvis fast man har launch control, givetvis använder du dig av den.
 
Last edited:

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
clutch it up!! .. även moto gp killarna börjar gilla att stunta :)
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Vad är oerhört? Att launch controlen inte fungerar? Inte tror du väl att man startar på gammeldagsvis fast man har launch control, givetvis använder du dig av den.

Nä, det tror jag inte, klart de kör med det när det finns! Och jag menar inte nödvändningsvis oerhört på ett negativt sätt, bara det att jag inte trodde jag skulle få se det i MotoGP. Kanske glömde en smajlie dock... :)
Spontant associerarar jag såna händelser med mina taffliga försök med dacken, en gång i tiden! :D
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag uppskattar om det är förarens avvägande om hur mycket gas och koppling som kan användas i var situation.
Låter man maskinen ta över detta så kommer det sannolikt innebära snabbare och säkrare starter.
Men lite tråkigare då en förarrelaterad egenskap ersäts med en teknikrelaterad.
Därför ser jag gärna att det försvinner.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ser ju inte ens ut att vara en start på tub filmen :va
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
säkert mjukvaran i LC som buggar.
De flashade fel mjukvara, Rocket Launch istället för Launch Control :D

Inte så stort misstag, var ju inte ens i race. Ingen som har ett klipp på Kawa-föraren ifrån Bol d'Or som "stilade" ut ur depån och wheelade över?
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
undrar hur de kommer dej att tex Rdp. startar så dåligt? enligt vissa ska man bara kunna släppa o ge fultt..
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Säger en del om kraften när hojjen går runt ett halvt varv utan att röra sig framåt överhuvudtaget(nästan iaf..):näsblod
Fräsigt!:yoparty

? Så gjorde jag med en Puch Maxi också (tror jag den hette). Jag vill tro att det var lite mindre pulver i den.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Det är väl inte så konstigt. Halvbra reaktionsförmåga och/eller varseblivningsförmåga gör ju att man blir ofelbart efter i en VM-start även om elektroniken fungerar som den ska.

hur pass mkt övar dem på starter?! Just ang. Rdp så "kvittar" de hur bra han kvalar, han förlorar ofta måna placeringar i starten..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
hur pass mkt övar dem på starter?! Just ang. Rdp så "kvittar" de hur bra han kvalar, han förlorar ofta måna placeringar i starten..
Håller jag inte med om.

Om man ofta startar dåligt är ju kvalet snarare ännu viktigare än om man (likt Abe) oftast får till en kanonstart.
 

Bifogat

  • p_abe_01.jpg
    p_abe_01.jpg
    56.9 KB · Visningar: 1,362

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Håller jag inte med om.

Om man ofta startar dåligt är ju kvalet snarare ännu viktigare än om man (likt Abe) oftast får till en kanonstart.

Tycker bara att han/dem som startar dåligt borde träna mer på det, farten i kvalet verkar han ha.. men, finns ev. ngn i gp-cirkusen som vet mer än mej.. kanske tom här på sh. om varför dem gör som dem gör.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Starterna har lite tappat sin tjusning då i princip alla förare kommer iväg lika bra, om man tar Rossi som exempel så har han aldrig varit någon startfantom och under 500 tiden var det inte ovanligt att han stod i första ledet men ändå inte var bättre än 10-15 i första sväng.

Förbjud sensorer på hjulen så slipper vi de mest extrema formerna av LC/TC och därmed får förarna åtminstone lite mer att bestämma över.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top