LCHF - Erfarenheter

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Hatar att vara med på kort men bjuder på dessa (får bära eller brista ) :gnissla.:crash

Kort på mig i polo taget förra sommaren, de andra två är taget vid Nurburgring i juli i år samt i dagarna.

I morgon ska vi inhandla en sandsäck, upp med en bild på SJ och det lär nog bli en effektiv träning :hihi

Känns så otroligt skönt att få vara fri från alla infektioner så man kan träna regelbundet (förutom lchf så har jag och läk kommit fram till en medicinregi som gör jag är hostfri på nätterna ,detta har gjort otroligt mycket också :))

Busvisslingar och applåder.
Att kämpa mot dubbla motståndare kräver att man står på sig.

Heja dig :yoparty

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Busvisslingar och applåder.
Att kämpa mot dubbla motståndare kräver att man står på sig.

Heja dig :yoparty

Tack snälla du:krama:rodnar

Har ätit lchf tillsammans med :kär, det är betydligt enklare när man är två:). Han har också gått ner 16 kg under samma tidsintervall, han började då han ville ha en bra mage inför nattarbete :)

Igår var vi hela dagen på stadens äventyrsbad http://www.arenaskovde.se/bad/
motionssimmade, aufgussbastade + diverse andra bastun, bubbelpol och åkte vattenruschkanor. Det är ju faktiskt också motion :tummenupp .. men idag är vi jäkligt möra...men vågen fortsätter sakta men säkert neråt. :banana

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tack snälla du:krama:rodnar

Har ätit lchf tillsammans med :kär, det är betydligt enklare när man är två:). Han har också gått ner 16 kg under samma tidsintervall, han började då han ville ha en bra mage inför nattarbete :)

Igår var vi hela dagen på stadens äventyrsbad http://www.arenaskovde.se/bad/
motionssimmade, aufgussbastade + diverse andra bastun, bubbelpol och åkte vattenruschkanor. Det är ju faktiskt också motion :tummenupp .. men idag är vi jäkligt möra...men vågen fortsätter sakta men säkert neråt. :banana

Om man nödvändigtvis skall motionera så skall man välja aktiviteter som är kul.
Jag tror att om det är kaloriförbränning och välmående som är målet, så är nog vattenlek en bra aktivitet.
Enduro, boxning och brottning ger hästkondition.
Ridning (inklusive stallarbete) är inte dumt alls om man har ett stillasittande arbete.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Om man nödvändigtvis skall motionera så skall man välja aktiviteter som är kul.
Jag tror att om det är kaloriförbränning och välmående som är målet, så är nog vattenlek en bra aktivitet.
Enduro, boxning och brottning ger hästkondition.
Ridning (inklusive stallarbete) är inte dumt alls om man har ett stillasittande arbete.

Absolut:tummenupp

Håller mig till simning, promenader och cykling. Nu börjar simträningen efter sommaren igen och det blir 2 km på 45-60 min, är gammal simmare i grund och botten så skönt att se att tekniken sitter (bröst-och ryggsim).
Roddmaskin är effektiv men måste då ha en i hemmet. Nu blir det att testa sandsäck, ska bli kul :) Hästar älskar jag men tar mycket tid (och pengar).

Kalorier räknar vi inte med lchf :)

De två aufgussittningarna vi gjorde var grym effektiva.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Aight. Kryssade med kidsen till Åbo för att gå på miminlandet. På båten har man inte många val avseende kost, så det blev ungefär såhär varje kväll:

2 rödvin
2 breezers
Hamburgertallrik
Öööh.. En del snacks, typ 100 gr
200g Turskisk peppar.

Hela förra veckans nyttighetsätande raderat. Grejt! Not.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Absolut:tummenupp

Håller mig till simning, promenader och cykling. Nu börjar simträningen efter sommaren igen och det blir 2 km på 45-60 min, är gammal simmare i grund och botten så skönt att se att tekniken sitter (bröst-och ryggsim).
Roddmaskin är effektiv men måste då ha en i hemmet. Nu blir det att testa sandsäck, ska bli kul :) Hästar älskar jag men tar mycket tid (och pengar).

Kalorier räknar vi inte med lchf :)

De två aufgussittningarna vi gjorde var grym effektiva.

Jag tror att man skall räkna kaloriförbränning även om man inte räknar kalorier.
Tycker att det är kul att träning fungerar på LCHFkost.
En gammal klasskompis (mao: en tjock tant.) började med LCHF och simträning förra året.
I helgen har hon simmat "Vidösternsimmen". 21 km "open water".

Själv vägrar jag LCHF eftersom det skulle innebära begränsningar i mitt fruktätande.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Själv vägrar jag LCHF eftersom det skulle innebära begränsningar i mitt fruktätande.

Du behöver ju inte vara helt nitisk, du kan ju käka lite lchf-inspirerat och bara dra ner på kolhydraterna utan att ta bort dem helt. Skippa potatisen, riset, brödet, pastan, godiset och läsken men behåll frukten. Jag resonerar som så att det du "sparar in" genom att ta bort de där vanligaste kolhydraterna kan du ju spendera på annat (frukt) och ändå ligga på plus.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du behöver ju inte vara helt nitisk, du kan ju käka lite lchf-inspirerat och bara dra ner på kolhydraterna utan att ta bort dem helt. Skippa potatisen, riset, brödet, pastan, godiset och läsken men behåll frukten. Jag resonerar som så att det du "sparar in" genom att ta bort de där vanligaste kolhydraterna kan du ju spendera på annat (frukt) och ändå ligga på plus.

Nja, godis och läsk brukar jag inte.
Behöver inte direkt byta diet heller.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Mjaha. Hur går det för er därute?

Jag räknar mina kalorier (underskott 1000/dygn ca, ex träning) och nöter typ 25 km/vecka i spåret, men viktnedgången går segt. Kanske är det för att jag bygger på mig muskler med löpningen. Det kan ju inte byggas hur mycket som helst så snart måste det ju vända. Dock har saker och ting börjat flytta om sig på kroppen på ett högst märkbart sätt senaste månaden :)

Precis lyckats harva runt mina 98 kilo 15 kilometer i spåret. Det fanns inte på kartan för bara någon månad sedan.
Tänk vad jag kan göra när jag väger 10 kilo mindre!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag upptäckte på mig själv att när jag kör lchf och rör mig går de långsammare, sjukt men sant.
satt jag på arsle hela dagarna och åt gräddsås gick jag ner fort =)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
jag upptäckte på mig själv att när jag kör lchf och rör mig går de långsammare, sjukt men sant.
satt jag på arsle hela dagarna och åt gräddsås gick jag ner fort =)

Misstänker att det har nåt att göra med att man bygger muskler och binder mer vätska när man rör på sig.
Eller nåt.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Misstänker att det har nåt att göra med att man bygger muskler och binder mer vätska när man rör på sig.
Eller nåt.

samma sak händer mig när jag jobbar (aktivt jobb). men har långa ledigheter men tar ca 1,5-2 dagar eft skiften innan kroppen går tillbaka till att nalla fett.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
samma sak händer mig när jag jobbar (aktivt jobb). men har långa ledigheter men tar ca 1,5-2 dagar eft skiften innan kroppen går tillbaka till att nalla fett.

Men vad nallar den ifrån för att gå upp i vikt när jag ligger på underskott?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det mesta pekar på att kroppen, som är fantastisk, ofta överkompenserar träning med mat.

Står mycket bra på dessa sidor:
www.tranastyrka.se
http://traningslara.se/

Bla i denna tråd:
http://traningslara.se/viktnedgang-del-i-introduktion/

Tummen upp för dina 15km Starstiker! :tummenupp

Tack. Blev själv förvånad att kunna riva av 15 km bara sådär. Låg på ca 6 min/km och hade nog faktiskt kunnat fortsätta, men det började bli väldigt sent. Dagsformen var fantastisk av någon anledning (med tanke på att jag började kuta lite mer regelbundet först i juli). Runkeeper sade 16 km :)

Nyss hemkommen efter en kortare tur på bara 6 km. Aptungt, och med sämre kilometertid än häromdagen när jag sprang 15. Det går upp och ner.

Runkeeper ja, det verkar ju vara en snajdig app om man springer. Finns det fler bra?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag och polarna kör Endomondo.
Funkar för alla sporter, så det blir lite av en träningsdagbok.
Dessutom kan man kolla på vad polarna sysslar med. :)

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Mjaha. Hur går det för er därute?

Jag räknar mina kalorier (underskott 1000/dygn ca, ex träning) och nöter typ 25 km/vecka i spåret, men viktnedgången går segt. Kanske är det för att jag bygger på mig muskler med löpningen. Det kan ju inte byggas hur mycket som helst så snart måste det ju vända. Dock har saker och ting börjat flytta om sig på kroppen på ett högst märkbart sätt senaste månaden :)

Precis lyckats harva runt mina 98 kilo 15 kilometer i spåret. Det fanns inte på kartan för bara någon månad sedan.
Tänk vad jag kan göra när jag väger 10 kilo mindre!

Härligt :tummenupp

Jag fortsätter stadigt neråt (liksom min :kär som gått ner lika mycket under lika lång tid), minus 18 kg nu. :bananaSimmar en gång i veckan. Räknar inga kalorier. Äter högst tre gånger per dag (har nog dragit ner på fettet omedvetet men tar ju inte bort det då det är det som gör att man känner sig mätt= står sig läääänge).

Matfestival i stan igår å märke att man blev mätt efter en rätt, unnade oss en langos som idag ska förbrännas bort i simbassängen. Vi insåg snabbt att vi genast ville återgå till vår nu vanliga mat då vi båda kände oss ganska "sockerhöga".

Köper alltid vid den här tiden höstkängor, brukar bli samma märke/samma affär, var en skillnad nu mot tidigare år; jag har gått ner i skostorlek från 37 till
36, mindre får det inte bli för 35:eek:r e svårt att få tag i på vuxenavd.:brinnerup

Jobbar på en vc och kollegorna ställer många frågor. En läkare (som är en av sveriges bästa på D vitamin) frågade förra veckan;
"vad har du gjort med din kropp"

Ska lägga till D vitamin i vinter med magnesium som jag tar nu (mot vadkramper).

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inspirerande att se att ni kämpar på med kost och motion. Sneglade lite i tråden för att se vad ni skrivit om LCHF metoden.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år