Led-lyse, ja, men lyser det verkligen tillräckligt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Funderar på att skaffa detta LED-lyset, mest för att jag vill få ner strömförbrukningen på strålkastaren för att kunna använda till annat, som t.ex handtagsvärmare eller värme i sitsen. Enl leverantören så drar det bara 12,5 W per lyse men ger också bara ca 1030 lumen ljusmängd (per lampa). Är det verkligen tillräckligt? En kvalitetshalogen ligger ju ofta på uppemot 1500-1600 lumen, förvisso med betydligt högre elektrisk effekt. Ska man köpa ett lyse för 2300 så får det nu gärna lysa bra.

https://www.louis.eu/artikel/shin-yo-led-headlight-set-twin-with-side-mount/60157125#description

-edit- lagt till länk
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Glömde du länk eller annan beskrivning? Finns annars LED som lyser duktigt mkt mer än halogen, tex IPF
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Glömde du länk eller annan beskrivning? Finns annars LED som lyser duktigt mkt mer än halogen, tex IPF

Ja, det gjorde jag, fixat nu. Jo, absolut finns det LED-lyktor som lyser mkt mer, och finns även LED H4-insatser som åtminstone om de är från Philips ska ge korrekt ljusbild men som tyvärr kräver stora klumpiga drivdon till varje lampa. Är inne på just detta lyset eftersom jag vill ha dubbla lysen (ska dock ändra dem så de kan monteras vertikalt och inte horisontellt) av lite nättare format, som är e-märkt, och som ger korrekt ljusbild. Detta lyser grejar det, men frågan är om de lyser för svagt?
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja, det gjorde jag, fixat nu. Jo, absolut finns det LED-lyktor som lyser mkt mer, och finns även LED H4-insatser som åtminstone om de är från Philips ska ge korrekt ljusbild men som tyvärr kräver stora klumpiga drivdon till varje lampa. Är inne på just detta lyset eftersom jag vill ha dubbla lysen (ska dock ändra dem så de kan monteras vertikalt och inte horisontellt) av lite nättare format, som är e-märkt, och som ger korrekt ljusbild. Detta lyser grejar det, men frågan är om de lyser för svagt?
Är det ett komplement eller ska dom ersätta befintligt ljus? Tänker lite som du att dom kanske inte lyser speciellt mkt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det blir enklare hålla värmen med
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/handskydd-aluminium-2000035414
plus
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/styrmuffar-universal-2000020295#

Och en lagom bit fårskinn i "Gällivarehänget" i byxorna.

Har själv funderat på bättre lyse
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-xenon-2000033450
bredd ca 100 m vid 200 m framåt

bredd ca 60m vid 200m framåt
med det här LED ljuset
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-led-2000038385
och Kommentaren från test
Riktigt bra för LEDljus :D
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det blir enklare hålla värmen med
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/handskydd-aluminium-2000035414
plus
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/styrmuffar-universal-2000020295#

Och en lagom bit fårskinn i "Gällivarehänget" i byxorna.

Har själv funderat på bättre lyse
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-xenon-2000033450
bredd ca 100 m vid 200 m framåt

bredd ca 60m vid 200m framåt
med det här LED ljuset
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-led-2000038385
och Kommentaren från test
Riktigt bra för LEDljus :D

Japp, såklart blir det varmare om man täcker in sig men det vill jag inte ha ;) De LED-ljusen du länkar till är väl extraljus för bil va? Behöver ha lyse med hel och halvljus.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Vet inte var du fått tag i effektsiffran men jag gissar på att det är 12,5W "per potta".
Om det är så, alltså 2 x 12,5W så räcker det troligen till.
Är det 12,5W totalt (hel+halv), då skulle jag handla något annat...


Lite beroende på din hoj, och hur strålkastaren är uppbyggd så kan du kanske få effekten att "helljus = ENDAST helljus".
Bilden visar med allra största säkerhet "helljus = både helljus och halvljus".


Jag har ingen erfarenhet av den LED-strålkastare men väl ett par andra, så det här blir lite generellt.

Om vi tittar på Louis bilder ser vi två saker:
1: Halvljuset är symmetriskt.
Känns kanske inte som en större grej men jag har upplevt det som lite begränsande: Diket suger ljus, inte fel med asymmetriskt.

2: Helljuset är troligen väldigt smalt.
Sett det på alla LED-insatser (inte konverterade) jag kört: Helljuset når LÅNGT men är väldigt SMALT.
Och om din hoj dessutom endast kör helljuset...då blir det MÖRKT och inte tillräckligt.
Så var det kopplat på den HD jag hyrde i USA:
Halvljus: Bra bredd, särskilt i kombination med monterade "dimljus".
Helljus: Släcker halvljuset, släcker dimljusen och drar på det nål-smala helljuset.
Fullständigt värdelöst...


Så allt beror på hur kombinationen ser ut: Strålkastare+hoj(elektriskt)


2020-01-30_10-16-23.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det blir enklare hålla värmen med
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/handskydd-aluminium-2000035414
plus
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/styrmuffar-universal-2000020295#

Och en lagom bit fårskinn i "Gällivarehänget" i byxorna.

Har själv funderat på bättre lyse
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-xenon-2000033450
bredd ca 100 m vid 200 m framåt

bredd ca 60m vid 200m framåt
med det här LED ljuset
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-9-led-2000038385
och Kommentaren från test
Riktigt bra för LEDljus :D
Ja, dom där blir nog riktigt fina på Busan :D
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vet inte var du fått tag i effektsiffran men jag gissar på att det är 12,5W "per potta".
Om det är så, alltså 2 x 12,5W så räcker det troligen till.
Är det 12,5W totalt (hel+halv), då skulle jag handla något annat...


Lite beroende på din hoj, och hur strålkastaren är uppbyggd så kan du kanske få effekten att "helljus = ENDAST helljus".
Bilden visar med allra största säkerhet "helljus = både helljus och halvljus".


Jag har ingen erfarenhet av den LED-strålkastare men väl ett par andra, så det här blir lite generellt.

Om vi tittar på Louis bilder ser vi två saker:
1: Halvljuset är symmetriskt.
Känns kanske inte som en större grej men jag har upplevt det som lite begränsande: Diket suger ljus, inte fel med asymmetriskt.

2: Helljuset är troligen väldigt smalt.
Sett det på alla LED-insatser (inte konverterade) jag kört: Helljuset når LÅNGT men är väldigt SMALT.
Och om din hoj dessutom endast kör helljuset...då blir det MÖRKT och inte tillräckligt.
Så var det kopplat på den HD jag hyrde i USA:
Halvljus: Bra bredd, särskilt i kombination med monterade "dimljus".
Helljus: Släcker halvljuset, släcker dimljusen och drar på det nål-smala helljuset.
Fullständigt värdelöst...


Så allt beror på hur kombinationen ser ut: Strålkastare+hoj(elektriskt)


View attachment 452483

Effekt/ljussiffran fick när jag mailade Louis och frågade. Korrekt att det är 12,5 W per armatur/"potta" men det är ändå i lägsta laget. Tanken var att koppla om armaturen så att helljus och halvljus lyser samtidigt, har införskaffat en högeffektsdiod just för det ändamålet.

Jag tror att det är antingen det ena eller andra som lyser, men vet ej.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Effekt/ljussiffran fick när jag mailade Louis och frågade. Korrekt att det är 12,5 W per armatur/"potta" men det är ändå i lägsta laget. Tanken var att koppla om armaturen så att helljus och halvljus lyser samtidigt, har införskaffat en högeffektsdiod just för det ändamålet.

Jag tror att det är antingen det ena eller andra som lyser, men vet ej.

Sen kommer nästa fråga - är det hittepå-Watt eller ej. En del ramper jag har mätt upp har visat sig ha ordentliga glädjesiffror vad gäller Watt-talet. Som tidigare nämnts dock, är det 25 faktiska W så kan det räcka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Effekt/ljussiffran fick när jag mailade Louis och frågade. Korrekt att det är 12,5 W per armatur/"potta" men det är ändå i lägsta laget. Tanken var att koppla om armaturen så att helljus och halvljus lyser samtidigt, har införskaffat en högeffektsdiod just för det ändamålet.

Jag tror att det är antingen det ena eller andra som lyser, men vet ej.

Enligt beskrivningen kommer dom med en H4 kontakt
White = low beam (+)
Blue = high beam (+)
Green = earth (-)
With wiring harness and triple H4 connector

Och vilka lampor som lyser med H4 bestämmer man själv
På en H4 lampa sedd bakifrån är
"Vänstra väggen" jordstiftet
"Taket" halvljusstiftet
"Högra väggen" helljusstiftet
Drar dom bara 12,5W så blir ju strömmen bara ca 12,5Watt / 12Volt = ~1A ström till varje lampa och en 3A diod räcker för att mata halvljuset från helljuset

Så du får både hel- och halvljus. Samtidigt.
Alternativ till diod är ett relä som får sin styrspänning från helljuset och kopplar "12V" till halvljuset när helljuset är draget.

Det är bäst att inte ta "12V" från helljuset för slår halvljuset till tillräckligt snabbt är reläet fortfarande draget och då kan det gå ström baklänges, tända helljuset och dra reläet även med halvljus.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Enligt beskrivningen kommer dom med en H4 kontakt
White = low beam (+)
Blue = high beam (+)
Green = earth (-)
With wiring harness and triple H4 connector

Och vilka lampor som lyser med H4 bestämmer man själv
På en H4 lampa sedd bakifrån är
"Vänstra väggen" jordstiftet
"Taket" halvljusstiftet
"Högra väggen" helljusstiftet
Drar dom bara 12,5W så blir ju strömmen bara ca 12,5Watt / 12Volt = ~1A ström till varje lampa och en 3A diod räcker för att mata halvljuset från helljuset

Så du får både hel- och halvljus. Samtidigt.
Alternativ till diod är ett relä som får sin styrspänning från helljuset och kopplar "12V" till halvljuset när helljuset är draget.

Det är bäst att inte ta "12V" från helljuset för slår halvljuset till tillräckligt snabbt är reläet fortfarande draget och då kan det gå ström baklänges, tända helljuset och dra reläet även med halvljus.

Tack, har koll på hur H4-lampan är kopplad! Sitter också en m-Unit blue på hojen det gäller, så varje förbrukare försörjs av sin egen utgång med ett dedikerat solid state relä, så det är nog ingen risk. För att vara säker att inget krånglar eller skadads är dock planen att mata både hel och halvljus från helljus-output, men med en diod på varje så det garanterat inte blir någon ström tillbaka in i m-unitens halvljus output.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sen kommer nästa fråga - är det hittepå-Watt eller ej. En del ramper jag har mätt upp har visat sig ha ordentliga glädjesiffror vad gäller Watt-talet. Som tidigare nämnts dock, är det 25 faktiska W så kan det räcka.

Ja, för hel och halvljus kombinerat kan det kanske räcka, men man vill ju gärna se även när man har bara halvljuset på...
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Besiktningsmannen kan ha synpunkter på LED konvertering, har jag egna erfarenheter av, det spelade ingen roll att det lös tillräckligt.
-otillåten ändring stod det visst i protokollet...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Strömmen räcker inte till för handtagsvärmare och sätesvärmare.

Vad är det för hoj ? Fabrikat, modell och årgång ?

Här känns det för mig som att något inte stämmer.
När jag upptäckte att SV650S inte laddade tillräckligt för att klara körning med tänd belysning var min 1a åtgärd LED-blinkers och LED-"Bak och Bromsljus" istället för glödlampor.

Felet var kass laddningsregulator. :huvet
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja, dom där blir nog riktigt fina på Busan :D

Eller som på denna Kawasaki z750 b-rr Autobahn edition.
667179a5daaf28582f8784f1c75db0c8.jpg



Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Lyse så har jag idag bra halvljus på Sprint RS. Har ju höjt lampspänningen från 11,5 Volt till 14 Volt med 2,5mm2 kabel och reläer plus att jag använder båda strålkastarna till halvljus. Kruxet är att strålkastarna är så gjorda att helljuset med halvljuset rätt inställt kommer ca 10m vid sidan av vägen på 100meter avstånd. Höger strålkastare skickar helljuset ut i skogen till vänster, Vänster strålkastare tvärtom. Så ett extraljus som på Kawasaki z750 b-rr Autobahn edition var min tanke. Typ
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbelysning/fjarrljus/fjarrljus-7-halogen-2000035063
att tändas vid helljus samtidigt som halvljuset behålls
2) Händerna,
Busan har skaffat 22mm Al-stång från Maskindelen för att kunna bredda styret jämfört med Original.
Och då med bredare styre kan de här komma på plats.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/styling/handtag/handskydd-aluminium-2000035414
och vid behov
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/atv/styrmuffar-universal-2000020295#
eller liknande Styrmuffar från Sportdepån , Hisings Backa #

# Första gången jag såg Styrmuffar var på ett MC-bud som använde det vintertid.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Strömmen räcker inte till för handtagsvärmare och sätesvärmare.

Vad är det för hoj ? Fabrikat, modell och årgång ?

Här känns det för mig som att något inte stämmer.
När jag upptäckte att SV650S inte laddade tillräckligt för att klara körning med tänd belysning var min 1a åtgärd LED-blinkers och LED-"Bak och Bromsljus" istället för glödlampor.

Felet var kass laddningsregulator. :huvet

Hojen har en motor från DR650SE, med en generator på 200W. Som standard finns det ca 40 W reserveffekt (när tändning, belysning, förluster etc är borträknat), men då jag har dubbla lysen så blir det knapert, redan det extra lyset äter ju upp hela reserveffekten. Har LED-blinkers, LED-bakljus, MOSFET-regulator, överdimensionerade kablar och minimerad längd i kabelstammen men den stora effekttjuven är ändå strålkastarna.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top