Jag har besiktat både bilar och hojar med LED lampor, inga problem.
Mem det måste vara topp kvalitet och noga injusterat, så att ljusbilden blir korrekt för halvljuset.
Och det får inte heller blöda ljustrimmor utanför ordinarie ljusbild såklart (LED av toppkvalitet säkrast), och inte heller idiotiskt starka lampor.
Då har de inga synpunkter, om de ens reflekterar över det.
Bilarna var nästan nya, så de kunde förmodligen lätt antas ha som standard LED lampor (fanns som tillval vid köp), men hojarna är gamla.
En Kawa, modell tillverkad mellan 1987 och 2004, och en Triumph modell mellan 1999 och 2005.
Jag köpte LED lampor från Luxtar hos Xenonkungen.se
Märk väl att LED lampor är svårare med inpassningen till lamphus.
Till skillnad från halogen som sprider ljus i alla riktningar från glödtråden, så har LED positionerade dioder på två sidor av en ”platta” som sticker in på ett djup in i lamphuset.
Minsta avvikelse i mm ger sned ljusbild, och spridningen från dioderna på plattan kanske inte heller funkar till alla lamphus/fordon.
Det går dock att testa olika modeller avL ED lampor, både från samma fabrikat och testa olika fabrikat.
En tidigare toppmodell från Luxtar funkade inte på Triumphen förresten, så jag trodde ljusbilden var fel för Triumphen.
Det stod kraftiga ljusstrålar snett upp till vänster, precis superbländande för mötande trafikanter.
Men vid koll av halogenlampor så visade de samma fenomen.
Grejen var att helgen gav så klent och ”utsmetat” ljus att det inte märktes så mycket med sneda ljusstrålar.
Lösningen blev att behålla halogen i vänster reflektor, och ha LED i höger.
Då blev åtminstone helljuset riktigt bra.