Ledbelysning är tydligen legalt

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Kollade på Osram LED H7 effekt 19 W jämfört med Halogen H7 55W. Skillnaden 36 W ska MC Regulatorn ta hand om.
Alt 1. Genom att bryta strömmen, BRA minskar belastningen på generatorn men ger höga spänningar (akta fingrarna).
Alt 2. Genom att kortsluta bort överskottet i statorn och laddningsregulatorn som blir varmare.....och kanske brinner.

Ja det blir ett vinterprojekt det här .... på GSX1300R.

Jo, det är nackdelen med generator som inte regleras via magnetiserings lindning, någonstans förväntas överskottseffekten ta vägen...

Får väl köra med både handtags och sadelvärmare på, kanske några extra varv fräsiga ledslingor för julgran runt hojen också ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, det är nackdelen med generator som inte regleras via magnetiserings lindning, någonstans förväntas överskottseffekten ta vägen...

Får väl köra med både handtags och sadelvärmare på, kanske några extra varv fräsiga ledslingor för julgran runt hojen också ?
För egen del inga problem, har Xenon med tillräckligt många Watt. Men tog av inför besiktning.
Ljusbild halvljus är OK men tråkigt nog är helljuset ännu lägre än halvljuset
så jag måste fixa nått med Xenonlampornas vinkling i amaturen eller amaturen om det går.
Det är två strålkastare, en för halvljus och en annan för helljus så det borde gå att lösa.
Vinterprojekt.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Kollade på Osram LED H7 effekt 19 W jämfört med Halogen H7 55W. Skillnaden 36 W ska MC Regulatorn ta hand om.
Alt 1. Genom att bryta strömmen, BRA minskar belastningen på generatorn men ger höga spänningar (akta fingrarna).
Alt 2. Genom att kortsluta bort överskottet i statorn och laddningsregulatorn som blir varmare.....och kanske brinner.

Ja det blir ett vinterprojekt det här .... på GSX1300R.
Men om jag flippar över ljusströmbrytaren till "off" så blir det 55W över.
Och inget har gått sönder hittills på mina banhojar som har alla lampor bortmonterade.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men om jag flippar över ljusströmbrytaren till "off" så blir det 55W över.
Och inget har gått sönder hittills på mina banhojar som har alla lampor bortmonterade.
Nej, korrekt.
I regel har du en regulator som klarar av att hantera all effekt, förutsatt att den har bra kontakt mot den chassiedel där den är monterad.
Så det bör inte vara någon fara.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Säkert inget superproblem men överskottsenergi måste shuntas bort som värme.
Det gör att tillverkaren måste uppskatta hur mycket maxeffekt ägaren kommer ta ut (tillbehör) så det råder oftast ett överskott från början...

På R1an sitter regulator/likriktare i luftburken, just där de fartvindsmatade kanalerna kommer in.
På XTna har de ganska fläskiga kylflänsar, då man kan välja om man vill ha lyset tänt eller ej på dem...

I alla fall Yamaha tar höjd för att minska energiförlusterna i sina racetillbehör.

En kortare rotor används som inte täcker hela lindningsenheten, dels alstras inte lika mycket effekt och dels minskar rotationsmassan...

Screenshot_20230904_145958_Samsung Notes.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
I alla fall Yamaha tar höjd för att minska energiförlusterna i sina racetillbehör.

En kortare rotor används som inte täcker hela lindningsenheten, dels alstras inte lika mycket effekt och dels minskar rotationsmassan...

View attachment 489199
Mindre effekt på generatorn = mer effekt på bakhjulet! :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Mindre effekt på generatorn = mer effekt på bakhjulet! :tummenupp
Så om jag stänger av lamporna när jag skall köra om så omvandlas min 55W till 55 hp extra på slangen* :yoparty

*=Gäller givetvis bara röda R1or med Powercommander klistermärken.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Så om jag stänger av lamporna när jag skall köra om så omvandlas min 55W till 55 hp extra på slangen* :yoparty

*=Gäller givetvis bara röda R1or med Powercommander klistermärken.
Njä, tyvärr, antingen blir det varmt i lamporna eller i regulatorn, men energin måste bort på något sätt för generatorn stänger liksom inte av som typ en bilgenerator.

Problem som "kan" uppstå är när normalförbrukningen, t,ex två 55W strålkastarlampor stängs av och regulatorn inte förväntar sej/orkar kyla bort överskottet...

Finns säkert hojar som har generator med magnetiseringslindning också så kanske dumt att generalisera..
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så om jag stänger av lamporna när jag skall köra om så omvandlas min 55W till 55 hp extra på slangen* :yoparty

*=Gäller givetvis bara röda R1or med Powercommander klistermärken.
Nja, du får koppla loss generatorn också, du får fnula ut nån fullösning med spak och gångjärn. Du kan ju få en extra knuff på gissningsvis 300W. :)
Sen kan du ju fixa elmagnetskoppling och en fullgasbrytare som ersätter spaken. :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har också hört det där "kör du med lyset av länge så brinner regulatorn" men jag förutsatte att det var enstaka felkonstruerade Japanhojar på 80 talet.

Hur funkar det i länder där man inte kör med lyset på dagtid då?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har också hört det där "kör du med lyset av länge så brinner regulatorn" men jag förutsatte att det var enstaka felkonstruerade Japanhojar på 80 talet.

Hur funkar det i länder där man inte kör med lyset på dagtid då?
Nä, det är nog inget stort problem...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har också hört det där "kör du med lyset av länge så brinner regulatorn" men jag förutsatte att det var enstaka felkonstruerade Japanhojar på 80 talet.

Hur funkar det i länder där man inte kör med lyset på dagtid då?
Som sagt var, inget problem, regulatorn klarar av det.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Osram har lagliga säger de. Har hört husbilsägare som har bytt och besiktigat med såna och fått det godkänt. Man måste tydligen visa upp nån kod eller nåt som ska finnas på förpackningen.

Finns så vitt jag förstår inget "generellt godkännande" utan det handlar om att Osram (i det här fallet) på eget ansvar genomfört tester som visar att deras ljuskällor uppfyller kraven i vissa lyktinsatser.

Lysmask som jag är belv jag självklart nyfiken.
Kollar i Osrams lista efter min gamla Passat och ser två saker:
1: Det finns kanske en möjlighet att uppdatera HALVLJUSET.
2: Det gäller inte samtliga varianter av strålkastare.

1693910528923.png

Jahopp, ut till bilen då alltså!1693910569109.png

Jag tror att det är den här märkningen som avses...men som alltid: Jag har ofta fel...
1693910632787.png

Min slutsats:
Det går inte att lagligt eftermontera Osram-led i den strålkastaren.
Synd, halvljuset är inte bra så det hade suttit fint med lite mera kräm.
Å andra sidan knaprar rosten på bilen i en allt snabbare takt, så det kanske inte primärt är halvljuset som behöver uppmärksamhet... :)

Om det tekniskt fungerar vet jag inte, och tänker inte kolla heller.
Vet nämligen att den där strålkastaren (Valeo?) har någon märklig "presspassning" på sockeln så att få dit (och få det att sitta fast) något annat än en standard H7, det är inget jag tänker ge mig på.

Åter till ämnet:
Att det skulle finnas någon lag som tillåter "generell amnesti för eftermonterade ljuskällor av valfritt fabrikat", det har jag mycket svårt att föreställa mig.
Men det finns säkert trovärdiga källor som motbevisar mig.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så länge ljusbilden är ok så bör det ju funka! Glödlampor ska ju fasas ut i sann kommunistanda i hela EU. Nästa år ska det inte finna lysrör till försäljning t.ex och vanliga glödisar till hemmet försvann för några år sen.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Finns så vitt jag förstår inget "generellt godkännande" utan det handlar om att Osram (i det här fallet) på eget ansvar genomfört tester som visar att deras ljuskällor uppfyller kraven i vissa lyktinsatser.

Lysmask som jag är belv jag självklart nyfiken.
Kollar i Osrams lista efter min gamla Passat och ser två saker:
1: Det finns kanske en möjlighet att uppdatera HALVLJUSET.
2: Det gäller inte samtliga varianter av strålkastare.

View attachment 489234

Jahopp, ut till bilen då alltså!View attachment 489235

Jag tror att det är den här märkningen som avses...men som alltid: Jag har ofta fel...
View attachment 489237

Min slutsats:
Det går inte att lagligt eftermontera Osram-led i den strålkastaren.
Synd, halvljuset är inte bra så det hade suttit fint med lite mera kräm.
Å andra sidan knaprar rosten på bilen i en allt snabbare takt, så det kanske inte primärt är halvljuset som behöver uppmärksamhet... :)

Om det tekniskt fungerar vet jag inte, och tänker inte kolla heller.
Vet nämligen att den där strålkastaren (Valeo?) har någon märklig "presspassning" på sockeln så att få dit (och få det att sitta fast) något annat än en standard H7, det är inget jag tänker ge mig på.

Åter till ämnet:
Att det skulle finnas någon lag som tillåter "generell amnesti för eftermonterade ljuskällor av valfritt fabrikat", det har jag mycket svårt att föreställa mig.
Men det finns säkert trovärdiga källor som motbevisar mig.
Det ser ut som att du har xenon, det brukar ju vara den som är halvljus vad jag vet. De kan också bli dåliga, i reflektorn eller själva lampan, men de byter man inte mot LED. H7 som helljus är inte så ovanligt, och jag undrar om de kollar dem alls på besiktningen, möjligen att de kollar att de fungerar eller inte, men ljusbilden kan de inte kolla.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köp 100w lampor billigt på biltema och stoppa i bilen. Visste ni att 55w är max enligt lag? Löjligt. Själv har jag inga möjligheter att labba med ljuset på bilarna men värt att prova på äldre kärror. Det blir stor skillnad i ljus sägs det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Köp 100w lampor billigt på biltema och stoppa i bilen. Visste ni att 55w är max enligt lag? Löjligt. Själv har jag inga möjligheter att labba med ljuset på bilarna men värt att prova på äldre kärror. Det blir stor skillnad i ljus sägs det.
Nja, kanske inte så listigt som du tror tyvärr, det blir varmt i lamphuset och dagens (och förra dagens) reflektorer tar stryk av värmen. (gamla reflektorer i metall och riktigt krom pallar men de har ju inte samma socklar).
Men om det redan är kört för lamphuset så blir det iallafall inte sämre med 100Wattare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nja, kanske inte så listigt som du tror tyvärr, det blir varmt i lamphuset och dagens (och förra dagens) reflektorer tar stryk av värmen. (gamla reflektorer i metall och riktigt krom pallar men de har ju inte samma socklar).
Men om det redan är kört för lamphuset så blir det iallafall inte sämre med 100Wattare.
Funkat tusentals mil på en 10 år gammal Toyota Aygo och en Chrysler av liknande årsmodell, utan skador på lamphus och reflektorer, han är rätt noga med att kolla sånt. Så jag tycker ändå det verkar listigt. Nästan ett life hack
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Funkat tusentals mil på en 10 år gammal Toyota Aygo och en Chrysler av liknande årsmodell, utan skador på lamphus och reflektorer, han är rätt noga med att kolla sånt. Så jag tycker ändå det verkar listigt. Nästan ett life hack
Vi var flera som körde "förr i tiden" även på hojarna med 100W och lirade också okey ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har nog haft 100W på alla mina bilar sedan 80 talet och framåt.

VW sysslade med något relälöst belysningssystem ett tag och då brann ljusomkopplarna upp, eller om man hade riktig otur kabelstammen...
Lösningen är att sätta egna relän och bara låta styrströmmen gå igenom orginalkablarna.

Moderna bilar kan jag tänka mig protesterar om dom ser en för hög ström på någon krets.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top