Ledbelysning är tydligen legalt

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Köp 100w lampor billigt på biltema och stoppa i bilen. Visste ni att 55w är max enligt lag? Löjligt. Själv har jag inga möjligheter att labba med ljuset på bilarna men värt att prova på äldre kärror. Det blir stor skillnad i ljus sägs det.
Det kan bli kostsamt om man har otur.
els leder det till att du närmare dubblar värmeutvecklingen i lamphuset vilket kan skada reflektorn och det kan i sin tur kräva att man byter hela insatsen vilket kan gå på ganska många tusenlappar.
Dessutom är det så att en del bilar har inte reläer till helljuset utan all ström går via en brytare uppe vid spaken bakom ratten.
Farsan råkade ut för det på en tidigare bil där det var så och förra ägaren hade satt in 100W lampor.
Det resulterade i att han fick byta ut hela spakuppsättningen inklusive farthållare, vindrutetorkare mm (eftersom den bara såldes som en hel enhet och kostnaden var inte oansenlig direkt.

Det är med andra ord inte värt att slänga i 100W i insatserna. Bättre i så fall att satsa på en eftermarknads xenon eftersom det inte dödar insatser mm på samma sätt även om inte heller det är tillåtet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det kan bli kostsamt om man har otur.
els leder det till att du närmare dubblar värmeutvecklingen i lamphuset vilket kan skada reflektorn och det kan i sin tur kräva att man byter hela insatsen vilket kan gå på ganska många tusenlappar.
Dessutom är det så att en del bilar har inte reläer till helljuset utan all ström går via en brytare uppe vid spaken bakom ratten.
Farsan råkade ut för det på en tidigare bil där det var så och förra ägaren hade satt in 100W lampor.
Det resulterade i att han fick byta ut hela spakuppsättningen inklusive farthållare, vindrutetorkare mm (eftersom den bara såldes som en hel enhet och kostnaden var inte oansenlig direkt.

Det är med andra ord inte värt att slänga i 100W i insatserna. Bättre i så fall att satsa på en eftermarknads xenon eftersom det inte dödar insatser mm på samma sätt även om inte heller det är tillåtet.
Det är nästan alltid dyrt att ha otur? Ang lamporna så kolla de 3 tidigare inläggen i ämnet
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Det ser ut som att du har xenon, det brukar ju vara den som är halvljus vad jag vet. De kan också bli dåliga, i reflektorn eller själva lampan, men de byter man inte mot LED. H7 som helljus är inte så ovanligt, och jag undrar om de kollar dem alls på besiktningen, möjligen att de kollar att de fungerar eller inte, men ljusbilden kan de inte kolla.
Senast jag bytte ljuskällor var det iallafall vanlig H7...precis som det kan vara på många tillverkarens lins-halvljus... ;-)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det kan bli kostsamt om man har otur.
els leder det till att du närmare dubblar värmeutvecklingen i lamphuset vilket kan skada reflektorn och det kan i sin tur kräva att man byter hela insatsen vilket kan gå på ganska många tusenlappar.
Dessutom är det så att en del bilar har inte reläer till helljuset utan all ström går via en brytare uppe vid spaken bakom ratten.
Farsan råkade ut för det på en tidigare bil där det var så och förra ägaren hade satt in 100W lampor.
Det resulterade i att han fick byta ut hela spakuppsättningen inklusive farthållare, vindrutetorkare mm (eftersom den bara såldes som en hel enhet och kostnaden var inte oansenlig direkt.

Det är med andra ord inte värt att slänga i 100W i insatserna. Bättre i så fall att satsa på en eftermarknads xenon eftersom det inte dödar insatser mm på samma sätt även om inte heller det är tillåtet.
Jag kollade i min SS-Caddy (gasdriven) och arean på kablarna till lyset är ju otillräcklig t.o.m för 55W, måste fixa nåt relä för bättre ljus. Ska mäta spänningsfallet nån dag.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag kollade i min SS-Caddy (gasdriven) och arean på kablarna till lyset är ju otillräcklig t.o.m för 55W, måste fixa nåt relä för bättre ljus. Ska mäta spänningsfallet nån dag.
Jo, när starkare lampor kom så dök även reläsatser upp.
Precis som du säger, flera bilar var inte ens dimmensionerade för originallamporna, lite onödigt kan man tycka...

Biltema verkar fortfarande ha såna satser..
Vet dock inte hur e,v glödtrådsövervakning kommer reagera, troligen dåligt..

Vill man veta är det bara att köra voltmätare mellan plus på batteri och pluspolen på tänd lampa, då ser man hur många volt spänningsfall som råder...

 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jo, när starkare lampor kom så dök även reläsatser upp.
Precis som du säger, flera bilar var inte ens dimmensionerade för originallamporna, lite onödigt kan man tycka...

Biltema verkar fortfarande ha såna satser..
Vet dock inte hur e,v glödtrådsövervakning kommer reagera, troligen dåligt..

Vill man veta är det bara att köra voltmätare mellan plus på batteri och pluspolen på tänd lampa, då ser man hur många volt spänningsfall som råder...

Precis en sådan sats har jag på en av mina bilar tillsammans med Philips Xvison H4 och det lyser ordentligt bra och är helt lagligt. Hade typ 1.5 V spänningsfall fram till lamorna med original-kablage. För att inte elda upp lamporna i förtid så blir det alltid DRL dagtid.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köp 100w lampor billigt på biltema och stoppa i bilen. Visste ni att 55w är max enligt lag? Löjligt. Själv har jag inga möjligheter att labba med ljuset på bilarna men värt att prova på äldre kärror. Det blir stor skillnad i ljus sägs det.
Den absolut största skillnade är att dra grövre kablage från batteriet, tex 2,5mm2 till varje lampa och sedan sätta reläer vid lamporna , reläer som styrs av den spänning som går direkt till lampan i original.
Ja och så säkringar VID batteriet på 2,5 mm2 plusledningar .
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, när starkare lampor kom så dök även reläsatser upp.
Precis som du säger, flera bilar var inte ens dimmensionerade för originallamporna, lite onödigt kan man tycka...

Biltema verkar fortfarande ha såna satser..
Vet dock inte hur e,v glödtrådsövervakning kommer reagera, troligen dåligt..

Vill man veta är det bara att köra voltmätare mellan plus på batteri och pluspolen på tänd lampa, då ser man hur många volt spänningsfall som råder...

Då ser du spänningsfallet mellan pluspolen på batteriet och plusanslutningen på lampan.
Sedan återstår att mäta spänningsfallet mellan minuspolen på batteriet och minusanslutningen på lampan.
Kan förenklas mät spänningen vid lampan mellan lampstiften 11,4 Volt (halvljus Sprint RS original)
Mät spänningen generatorn 14,3 Volt Sprint RS Förlust 2,9 Volt
Med relä mellan lampstiften 14,02 Volt Förlust ca 0,3 Volt
I original lyste Halogen halvljuslampan med som jag tyckte gult sken
Med relä tyckte jag ljuset var vitt (Sprint RS är ju såld)
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
IMG_0255.jpeg
På min ser det ut såhär. Broms blinkers i samma. Tveksam om det går igenom. Säljaren var lite fundersam å jag fick med orginal blinkers åxå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Villtesta och jämföra LED / XENON med Halogen och tänkte inte göra det på hojen för på GSX1300R kommer man inte åt strålkastarlamporna med mindre än att hela kåpan inklusive noskonon tas av hojen. Vill kunna köra hojen parallelt med tester.
Så jag tänker köpa en extra headlamp.
5299,69 SEK för Headlamp Assy är det bra pris eller finns det bättre ?
Jämför inlägg #1939 här
https://www.sporthoj.com/forum/threads/hayabusa-tråden.114899/page-97

1694101499829.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Behöver du byta headlamp på hojen eller har du tänkt lägga dom pengarna på att leka i garaget?

Då kan du ju lika gärna vänta in vintern och skruva av den du har och rigga upp löst i garaget för dina tester, när du har testat färdigt skruvar du tillbaka den med valfri lampa moterad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Behöver du byta headlamp på hojen eller har du tänkt lägga dom pengarna på att leka i garaget?

Då kan du ju lika gärna vänta in vintern och skruva av den du har och rigga upp löst i garaget för dina tester, när du har testat färdigt skruvar du tillbaka den med valfri lampa moterad.
Kruxet är att Helljusstrålkastaren sitter under Halvljusstrålkastaren. Och med vårt pyttegarage, ca 6 meter långt med två hojar som tar de yttersta 2 meter och min stående längst in med strålkastaren mot innerväggen är det för knepigt för mig att avgöra om helljuset lyser högre än halvljuset.
Idag, ingen skilnad när helljuset tänds, ser sämre ute i trafiken med helljus än med enbart halvljus för helljuset är så lågt !
(Varför inte vända hojen ?
Har redan provat. Och eftersom garagegolvet ser ut som en skål, lägst på mitten så rullade hojen framåt i nerförsbacken, vek in stödet och la sig tillrätta på sidan. :huvet )
Så därför tänkte jag testa med strålkastaren på balkongen. Det är ca 30 meter "fritt" med träd längst bort. När helljuset slås på så ska det lysa högre på träden än halvljuset.
Tanken är undersöka
Alt1: Vilka möjligheter det finns att "vrida upp" helljusstrålkastaren i armaturen.
Alt 2: Vad händer om halvljus"glödtråden" flyttas lite uppåt / nedåt i strålkastaren.
Halvljus har en special "plastbit" som halvljuslampan sätts. Plastbiten trycks sedan mot baksidan av strålkastaren med fjädrar.
Genom en plåtremsa upptill på "plastbiten" kommer halvljusglödtråden höjas i strålkastaren. /
Genom en plåtremsa nertill på "plastbiten" kommer halvljusglödtråden sänkas i strålkastaren.
Borde flytta halvljuset nedåt / uppåt.
Jag får väl se .....
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kruxet är att Helljusstrålkastaren sitter under Halvljusstrålkastaren. Och med vårt pyttegarage, ca 6 meter långt med två hojar som tar de yttersta 2 meter och min stående längst in med strålkastaren mot innerväggen är det för knepigt för mig att avgöra om helljuset lyser högre än halvljuset.
Idag, ingen skilnad när helljuset tänds, ser sämre ute i trafiken med helljus än med enbart halvljus för helljuset är så lågt !
(Varför inte vända hojen ?
Har redan provat. Och eftersom garagegolvet ser ut som en skål, lägst på mitten så rullade hojen framåt i nerförsbacken, vek in stödet och la sig tillrätta på sidan. :huvet )
Så därför tänkte jag testa med strålkastaren på balkongen. Det är ca 30 meter "fritt" med träd längst bort. När helljuset slås på så ska det lysa högre på träden än halvljuset.
Tanken är undersöka
Alt1: Vilka möjligheter det finns att "vrida upp" helljusstrålkastaren i armaturen.
Alt 2: Vad händer om halvljus"glödtråden" flyttas lite uppåt / nedåt i strålkastaren.
Halvljus har en special "plastbit" som halvljuslampan sätts. Plastbiten trycks sedan mot baksidan av strålkastaren med fjädrar.
Genom en plåtremsa upptill på "plastbiten" kommer halvljusglödtråden höjas i strålkastaren. /
Genom en plåtremsa nertill på "plastbiten" kommer halvljusglödtråden sänkas i strålkastaren.
Borde flytta halvljuset nedåt / uppåt.
Jag får väl se .....
Bara en liten undran, vilken typ av lampa (ljuskälla) testar du för helljuset?
LED är så känsliga för modell/fabrikat…
Jag har testat bl.a. Ledson på bil och och svor över omöjligheten att vrida till ljusbilden korrekt
Ack så lite fel vinkel eller djup på ”stickan” in i reflektorn ger konstig ljusbild.
Luxtar LED funkade dock bra på hojarna, men på ena bilen så var det nästan omöjligt att få in LED lampan in i det trånga utrymmet in i reflektorn (Seat Ibiza senaste generation fast med halogen).

Sitter förresten halvljuset lampa korrekt?
Om du nu inte kollat den alls menar jag, det KAN ju vara så att den inte sitter helt korrekt i fästet och man därför skruvat till ljusbilden baserat på detta.
Vilket ger helt avvikande ljusbild för helljuset.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara en liten undran, vilken typ av lampa (ljuskälla) testar du för helljuset?
LED är så känsliga för modell/fabrikat…
Jag har testat bl.a. Ledson på bil och och svor över omöjligheten att vrida till ljusbilden korrekt
Ack så lite fel vinkel eller djup på ”stickan” in i reflektorn ger konstig ljusbild.
Luxtar LED funkade dock bra på hojarna, men på ena bilen så var det nästan omöjligt att få in LED lampan in i det trånga utrymmet in i reflektorn (Seat Ibiza senaste generation fast med halogen).

Sitter förresten halvljuset lampa korrekt?
Om du nu inte kollat den alls menar jag, det KAN ju vara så att den inte sitter helt korrekt i fästet och man därför skruvat till ljusbilden baserat på detta.
Vilket ger helt avvikande ljusbild för helljuset.
Jag har haft en 60 W Xenon H9(?) från Xenonkungen som helljus (drog ca 70 W från hojen, förlust i Xenonaggregatet på ca 10W, Halvljus en 40W från Xenonkungen
Helljus Xenonlampan var bara att sätta i strålkastaren.
Halvljus så var jag tvungen "modda" plastbiten Artikelnummer 2 i Suzuki HeadLamp Assy schemat för att få dit 40 W H7 Xenonlampan.
Xenon halvljuset var OK, skarp kant uppåt med ljus under och mörkt över. Inga reaktioner från mötande och mycket bättre ljus än original. Körde med 4300K Xenon för att minska starka reflexer från vägmärken (kanske ännu bättre med 3000K Xenon för ännu mindre reflexer ?)
Men som sagt Xenon helljuset var lägre än Xenon halvljuset.
Jag tror inte det går få in LED för kylflänsen får inte plats på GSX1300R.
Kylflänsen kommer ta i instrumenten.
Xenon-drivarna hade jag över höger luftkanal i ett paket ca 13 cm x 7 cm x 7 cm med en 60 x 60 mm kylfläkt som blåste luft över och mellan drivarna.
8 mm aluminiumrör på ovansida, undersida och mellan drivarna gav tre kanaler för kylluft. Fungerade utmärkt om det inte varit för det "skrattretande" dåliga helljuset, för lågt.:huvet
1694942963494.png
1694947280500.png
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag har haft en 60 W Xenon H9(?) från Xenonkungen som helljus (drog ca 70 W från hojen, förlust i Xenonaggregatet på ca 10W, Halvljus en 40W från Xenonkungen
Helljus Xenonlampan var bara att sätta i strålkastaren.
Halvljus så var jag tvungen "modda" plastbiten Artikelnummer 2 i schemat för att få dit den Xenonlampan.
Xenon halvljuset var OK, skarp kant uppåt med ljus under och mörkt över. Inga reaktioner från mötande och mycket bättre ljus än original. Körde med 4300K Xenon för att minska starka reflexer från vägmärken (kanske ännu bättre med 3000K Xenon för minska reflexer ?)
Men som sagt Xenon helljuset var lägre än Xenon halvljuset.
Jag tror inte det går få in LED för kylflänsen får inte plats på GSX1300R.
Kylflänsen kommer ta i instrumenten.
Xenon-drivarna hade jag över höger luftkanal i ett paket ca 13 cm x 7 cm x 7 cm med en 60 x 60 mm kylfläkt som blåste luft över och mellan drivarna.
8 mm aluminiumrör på ovansida, undersida och mellan drivarna gav tre kanaler för kylluft. Fungerade utmärkt om det inte varit för det "skrattretande" dåliga helljuset, för lågt.:huvet
View attachment 489772
Oj, mycket jobb hittills för det hela.
Ja som sagt, det är aldrig fel att fråga ”just in case” man har förbisett något.
Har du H9…?
Ser den bara med canbus hos Xenonkungen.
Som jmf med denna modellen, vilken är lite annorlunda i måtten jmf traditionella LED för halvljus (H4 versionen nästan som vanlig halogen):

Btw…Det var dessa H4 jag satte i gamla Sprint RS, hel/halv på höger men bara hel på vänster då halv bländade mötande kraftigt pga optiken i reflektorn.
 

Bifogat

  • IMG_0974.png
    IMG_0974.png
    592.7 KB · Visningar: 7
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top