Ledbelysning är tydligen legalt

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Oj, mycket jobb hittills för det hela.
Ja som sagt, det är aldrig fel att fråga ”just in case” man har förbisett något.
Har du H9…?
Ser den bara med canbus hos Xenonkungen.
Som jmf med denna modellen, vilken är lite annorlunda i måtten jmf traditionella LED för halvljus (H4 versionen nästan som vanlig halogen):

Btw…Det var dessa H4 jag satte i gamla Sprint RS, hel/halv på höger men bara hel på vänster då halv bländade mötande kraftigt pga optiken i reflektorn.
Dom skriver Ökar ljusstyrkan upp till 300 %. Inget svårt med det underdimensionerade kablaget på Sprint RS. Hade 11,4 Volt i original över Halogenlampan på SprintRS Generatorn gav 14,3 Volt. Med Reläer fick jag 14,0 Volt över Halogenlampan i Sprint RS och mycket bättre ljus. Men som du skriver var Reflektorerna kass. Jag ställde in båda strålkastarna för halvljus och fick riktigt bra halvljus. Helljuset blev då kass men spelade ingen roll för mig för det är sällan det går att använda helljus runt Göteborg. Så mycket trafik på lederna och köra inspirerande småvägar med låg trafik på natten avstår jag från. Vill rädda både mig (framför allt mig !) och viltet från trafikdöden.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Dom skriver Ökar ljusstyrkan upp till 300 %. Inget svårt med det underdimensionerade kablaget på Sprint RS. Hade 11,4 Volt i original över Halogenlampan på SprintRS Generatorn gav 14,3 Volt. Med Reläer fick jag 14,0 Volt över Halogenlampan i Sprint RS och mycket bättre ljus. Men som du skriver var Reflektorerna kass. Jag ställde in båda strålkastarna för halvljus och fick riktigt bra halvljus. Helljuset blev då kass men spelade ingen roll för mig för det är sällan det går att använda helljus runt Göteborg. Så mycket trafik på lederna och köra inspirerande småvägar med låg trafik på natten avstår jag från. Vill rädda både mig (framför allt mig !) och viltet från trafikdöden.
Ja jag hade också rejält spänningsfall från generator/batteri till lamphusen.
Men med LED spelade det ingen roll, och jag slapp dra om kablaget.
Det där med exakt hur mycket LED ökar ljusstyrkan skall man ta med en stor nypa salt, poängen med LED vs halogen är att man åtminstone får tydligt bättre ljus (samt förhoppningsvis slipper byta lamporna i samma takt som för halogen).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja jag hade också rejält spänningsfall från generator/batteri till lamphusen.
Men med LED spelade det ingen roll, och jag slapp dra om kablaget.
Det där med exakt hur mycket LED ökar ljusstyrkan skall man ta med en stor nypa salt, poängen med LED vs halogen är att man åtminstone får tydligt bättre ljus (samt förhoppningsvis slipper byta lamporna i samma takt som för halogen).
Och då när det ena halogen halvljuset med 14 Volt på lampstiften med reläer slocknade var jag väldigt tacksam jag hade två halvljuslampor på Sprint RS. Men Sprint RS har en stor fördel jämfört med GSX1300R, det är lätt byta lampor, lätt ställa in ljuset. Orsaken till att jag började se på installation av Xenon på GSX1300R var att jag ville ha längre livslängd och bättre ljus. Det är ju svårt att ställa in ljuset och omöjligt byta lampor utan att riva ner all plasten framtill och på sidorna, backspeglar och kåpglas
för att till sist kunna lyfta av noskonen med strålkastaren och kunna komma åt halvljuslampan H7, Helljuslampan H9
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, det där vet vi ju sedan tidigare att det inte fungerar.

Tyskland förbryter sig gladeligen mot en av den Europeiska Gemenskapens grundpelare - den fria rörligheten, genom att underkänna, bötfälla och ibland beslagta delar av eller hela motorcyklar som är godkända i Sverige.

Känns som systemet med "Helfordonsgodkännande" håller på att vittra sönder...?
Längst in i själen gäller allra mest de första orden för alla tyskar !(?)
Deutschland, Deutschland über alles,
Über alles in der Welt

 
Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

Top