Letar du efter första hoj?

knetulf

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Här
Hoj
BMW S1000RR
Jag hade i och för sig en suzuki gs500e som första hoj. Hade den bara förra sommaren. Den var ju tråkig som få.
Men har nu en Thundercat som är en väldigt skoj hoj :)
Lagom snabb, för mig i alla fall. En ny zx10r hade ju inte varit dumt men det hade nog slutat i katastrof.
Så summan av kardemumman är att thundercaten går mer än tillräckligt bra. En jädrans trevlig hoj!!
Försäkringen är inte så rolig heller, 5000:- bara trafik. Men jämför med en R1 på 18000:- bara trafik. :huvet
Så är ju denna jäkligt billig. Bara en parantes.
 

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Ronneby
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Jag undrar hur är Kawasaki ER 5 och Honda CB 500 är och köra? Ska snart ta mellan kortet och det lutar mellan dem två som blir mitt köp ;) men jag har ju ingen erfarenhet av tyngre hojar så om någon bara kunde säga hur (någon av dem iaf) är att köra. lätt, svår, dålig vägkontroll/hållning..

Jag vore väldigt tacksam om jag fick reda på lite mer så det inte blir ett nerköp.

MVH Casper
 

Alekto

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Blocket
Hoj
Ktm 690 smc / Speed Triple
cyckel köp

nu blir det cyckel köp snart men står. Och väger mellan 2 cycklar
Antingen en 600 hörnet eller en triumph triple,

För nackdelar med dessa ?
Hornet har ju ekonomin bakom sig medans triple tycker jag ser bättre ut

Va har ni att säga om saken?
 

Ill_Nino

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Halmstad
Hoj
Ducati Monster
ska köpa min första hoj, en ducati monster 600 dark som kompisens kompis ska sälja till mig nästa vecka, jävligt snygg faktiskt med andra dämpare som sitter högre upp o kapad bak med kolfiber hängare där du sätter reg skylten...och rammsteins loggan bakom sätet ;) rullat ca 2900 mil men det räcker o göra 3000 mils servicen till hösten, ska ju bara glida o lära mig köra denna sommaren, och den låter ju så jävla gott :p

"Aldrig en plasthoj och kondomdräkt"
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
ska köpa min första hoj, en ducati monster 600 dark som kompisens kompis ska sälja till mig nästa vecka, jävligt snygg faktiskt med andra dämpare som sitter högre upp o kapad bak med kolfiber hängare där du sätter reg skylten...och rammsteins loggan bakom sätet ;) rullat ca 2900 mil men det räcker o göra 3000 mils servicen till hösten, ska ju bara glida o lära mig köra denna sommaren, och den låter ju så jävla gott :p

"Aldrig en plasthoj och kondomdräkt"

Är det en av dom tidiga modellerna ska det vara en del problem med dom + kan vara ett tips att kolla vad service kostar på ducati... ;)
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jag undrar hur är Kawasaki ER 5 och Honda CB 500 är och köra? Ska snart ta mellan kortet och det lutar mellan dem två som blir mitt köp ;) men jag har ju ingen erfarenhet av tyngre hojar så om någon bara kunde säga hur (någon av dem iaf) är att köra. lätt, svår, dålig vägkontroll/hållning..

Jag vore väldigt tacksam om jag fick reda på lite mer så det inte blir ett nerköp.

MVH Casper

Jag har kört båda dessa hojar och de är EXTREMT Lättkörda!!! Manöverproven är skitenkla med dem, de är hyfsat kul att köra. Jag satte båda lågfartsbanorna på mindre än en timmes övning med dessa hojar, så det är enkelt. (På min 750 som jag kör nu har jag kört mer än 10 timmar och sätter dem fortfarande inte, och det är inte heller någon direkt svårkörd hoj...) Däremot kan de ju bli lite sega när man stryper dem, men det blir väl alla hojar antar jag.

Sammanfattningsvis. Lättkörda och trevliga hojar! Rekomenderas helt klart!
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
ska du köra upp för begränsat eller tungtung? om det är det senare så måste du gå upp en smula i cylindervolym för att hojen ska godkännas på uppkörningen
 

Casper

Medlem
Gick med
26 Mar 2008
Ort
Ronneby
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Okej, tack för att jag äntligen får ett vettigt svar ;)

Jag vill helst ha en hoj som man kan så att säga "lära" sig hantera lite tyngre grejer och jag tror att CB 500 blir en sån.

Dem är väldigt billiga och försäkra osså :)

Jag ska köra upp för begränsat nästa vår. Men det ska nog inte vara några problem tror jag. Med SMC s kurser och många timmars körning i bagaget så ska det nog gå!

Tackar för hjälpen! Casper
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
har kört både er5 å cb500 men tyckte de var högre å bredare i sadeln än vad er7 e. er7 elelr var det zr7 kändes faktis mindre fast med betydligt mer pullver då hehe. ego girl din z750 e rena drömen ju, det e bara att lägga ner den mer å då gör den allt per automatik.
 

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Jönsköping
Hoj
Yamaha RD500
Va och handlade min första hoj i går... Det blev en gsxr 750 av 88 års modell... Går gött... hyffsat vrid och bjuder inte på några överaskningar.. än iaf... Även Tjejen köpte sin första hoj i fredags eftersom hon bara har begränsat kort så va det ju jag som fick köra hem den.. en Kawa GPZ 500 även den en 88:a ska pilla i en stryp sats i den i veckan sen är det bara att regga och tuta å köra för henne :p Men det va precis som en moppe att köra fast liiite vassare men hur mjuk å go som hellst.. så vill man inte lägga ut en massa pengar på sin första båge och inte bryr sig så mycket om utseende så tycker jag att GPZ:an är ett bra alternativ :) Just my 2 cents
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
har kört både er5 å cb500 men tyckte de var högre å bredare i sadeln än vad er7 e. er7 elelr var det zr7 kändes faktis mindre fast med betydligt mer pullver då hehe. ego girl din z750 e rena drömen ju, det e bara att lägga ner den mer å då gör den allt per automatik.

Visst, i högre farter än 5 km/timme är den helt underbar... men lågfartsdelen är ett helvete med den.... :S Kass styrradie, betydligt sämre än man luras att tro. Men som sagt, annars är den verkligen en dröm... :D
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Många som skriver att man lessnar på en 600:a men vad är det man lessnar på? jag har läst att många nämner mycket växlingar, men en 1000 väger väl rätt mycket mera och känns osmidig, kan man jämföra en 600:a med en liten snabb sportbil och en 1000 som en stor Merca AMG typ. Räcker verkligen inte effekten på en 600:a? jag har varit inne på att köpa en 600:a typ R6:a, CBR 600 RR, Triumph 675 Daytona el liknande, men när man läser i tråden så verkar det som man lessnar efter något år, är det så för alla?
 

tobbe1985

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
STOCKHOLM
Hoj
2002 HONDA CBR 600 FS
honda cbr 600rr ???

hej hej,,jag letar ny hoj och fastnat för en honda cbr600rr 02-04 men jag som är 23 bor i sthlm och haft kort i mindre än ett år så är det omöjligt pga försäkringen!!! 25000 om året är den biligaste jag hittat:mad:mad: !men nu funderar jag att köpe en som är regad 25 kw men att sen köra utan strypning! men nu vill jag bara höra lite vad alla ni andra med mer erfarenhet tycker om det?jag skulle komma ner till 6000 om året då så det tilltalar mig väldigt mycket jag ser det som ända chansen att kunna ha min dröm hoj!!
mvh tobbe
 

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Då kan du ju lika gärna åka oförsäkrad typ, om du är inblandad i en olycka och märker att strypningen är borta lär du inte få en krona
 

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
-
Hoj
-
Jag har precis börjat kika på hojar, har tänkt köpa en till nästa sommar. Vill ha en sporthoj för runt 15 000 - 25 000, vad har ni att rekomendera? Har kikat lite på Yamaha fzr 600, men jag är helt grön på detta så jag behöver lite råd...
 

RobertSt

RobertSt
Gick med
10 Aug 2008
Ort
SURAHAMMAR
Hoj
2006, HD, 883
Jag har precis börjat kika på hojar, har tänkt köpa en till nästa sommar. Vill ha en sporthoj för runt 15 000 - 25 000, vad har ni att rekomendera? Har kikat lite på Yamaha fzr 600, men jag är helt grön på detta så jag behöver lite råd...
Kawasaki Ninja 250 R för 37500:- ??? Jag vet, det är lite mer än vad du specade, men den ÄR helt NY!. I USA kostar den 3500U$D.... Det kan man kalla billigt!
 

keeeka

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Gävle
Hoj
03, Honda, CBR600rr
:D
Många som skriver att man lessnar på en 600:a men vad är det man lessnar på? jag har läst att många nämner mycket växlingar, men en 1000 väger väl rätt mycket mera och känns osmidig, kan man jämföra en 600:a med en liten snabb sportbil och en 1000 som en stor Merca AMG typ. Räcker verkligen inte effekten på en 600:a? jag har varit inne på att köpa en 600:a typ R6:a, CBR 600 RR, Triumph 675 Daytona el liknande, men när man läser i tråden så verkar det som man lessnar efter något år, är det så för alla?

Ja så funderade även jag... Var kluven som tusan men såhär efter en sommar med min Cbr 600 rr -03 är jag sjukt sugen på mer kraft. Vet inte riktigt varför jag känner så men känslan av att inte ha "det värsta" gör ju sitt då jag är lite utav en prylgay så jag håller mig nog. Dock tror jag att man bara mår bra av att inte börja på ngt maffigt och jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte 600:an. Kan ju ibland känna lite att hojen är ute med mig och inte tvärtom... :rolleyes: Effekt finns det absolut i en 600 (nog för mig iaf) och jag tror det är nyttigt att jobba sig upp, så jag har nog min ngt år till. Alla är ju olika, detta var bara min åsikt. Är ju en jävligt svår fråga men provkör båda och känn efter bara, tror det kan hjälpa, är alltid bäst så!

hej hej,,jag letar ny hoj och fastnat för en honda cbr600rr 02-04 men jag som är 23 bor i sthlm och haft kort i mindre än ett år så är det omöjligt pga försäkringen!!! 25000 om året är den biligaste jag hittat:mad:mad: !men nu funderar jag att köpe en som är regad 25 kw men att sen köra utan strypning! men nu vill jag bara höra lite vad alla ni andra med mer erfarenhet tycker om det?jag skulle komma ner till 6000 om året då så det tilltalar mig väldigt mycket jag ser det som ända chansen att kunna ha min dröm hoj!!
mvh tobbe

Bra svar nedan, tänkte bara kompletera. Har hört genom några polare om folk som ångrat skiten av sig då de antingen blivit av med hojen eller klotat. Man vet aldrig, bara för att du kör bra betyder inte det att alla andra gör det! Klokt ordspråk på sporthoj: Tänk åt alla andra i trafiken!

Då kan du ju lika gärna åka oförsäkrad typ, om du är inblandad i en olycka och märker att strypningen är borta lär du inte få en krona

Sant sant! :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen
Tack keeka för dina åsiker, Just nu är jag inne på en R6:a 06 och framåt men hondan är riktigt lockande också (CBR 600 RR) sedan så har vi Triumph 675 Daytona som jag tycker ser coolast ut av dem tre, men jag kan inte smälta namnet Triumph än, låter inte som en sport hoj...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top