Letar du efter första hoj?

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Ort
På gränsen
Hoj
SV1000s -04
Tjena. Jag har lite funderingar på en bra hoj att ha som första hoj. Nu verkar det vara så att dom flesta här tjatar om 600:eek:r och 400:eek:r å en massa sånt. Ska man som jag ta A-kort så måste väl hojen vara på mer än 700cc och ha mer än 25kW, eller har jag fått det om bakarslet?

Hur som helst så har jag köpt mig en FZR1000 -89, men det är väl kanske ingen hoj man ger sig på en uppkörning med, utan jag köpte den delvis för att ha den som lite projekthoj och delvis för att jag fick den äckligt billigt.

Jag är övertygad om att det finns flera hundra trådar om dethär, här på forumet, men i såna fall har jag inte hittat dom och jag är alldeles för lat för att läsa igenom allt.

Ja, jag har sett flera stycken som säger att det går alldeles utmärkt att köra upp med R1-or och Gixxrar av alla det slag, men det känns som om att jag personligen skulle vilja ha en hoj som är så lättkörd som möjligt. Det känns ju trist om man nu inte skulle klara uppkörningen bara för att man har en hoj som är lite klumpig under lågfartsdelen. Nåja, i värsta fall så får man väl hyra en hoj av körskolan.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Första hoj ? Hmm, köpte mig en Yamaha FZ6-N, och piskade den lite på motorvägen i kväll ... Fy fan vad den går, och vilken känsla när du ligger över 10.000 varv, och den drar bara mer, och mer, och mer, ända till rödsträcket vid 14.000 .. Sjukt fett..

Ni som kör sporhojar känner säkert igen det, men det känns roligt och kontrollerbart, i alla farter (inom rimliga gränser). Kan varmt rekommendera en sådan hoj till en newbie.
 

chilax

Rookie Biker!
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Sthml
Hoj
2002 Honda CB600F Hornet
Postar här mitt första inlägg med orden:
GREJADE MC-KORTET PÅ BARKARBY IDAG!!! :yoparty

Är i än så länge helt grön i mc-världen... Bestämde mig bara för ett par månader sedan att ta mc-kort...

Nu när det är klart sitter jag och letar på blocket efter min första mc... Inte riktigt bestämt mig om jag ska punga ut på en Ducati Monster 600 (alt 620), Honda 600 (Vad är det för skillnad på CBF, CB och CBR?).

Hittade en billig BMW F 650 Funduro, är det ngt att rekommendera en rookie?

Hittils kört med Suzuki GSX 750, kan ev tänka mig en sådan, men vore ball o prova ngt annat :tungan

Tar tacksamt emot alla tips ni kan tänkas ha (antagligen står det mesta redan på forumet)
 

ogge5

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Ska man ha sporthoj som första kan jag gott rekommendera zx6r 98-99. Sportiga känslan utan att vara allt för extrem. Dessutom kan man försäkra den själv. Jag är själv 21 och ger 7400 för halv/hel.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
...Ducati Monster 600 (alt 620), Honda 600 (Vad är det för skillnad på CBF, CB och CBR?).
CBF - låg effekt -> gubbhoj .
CB 600 hornet - helt OK stadshoj.
CBR - dyr försäkring, men går riktigt bra
BMW - tråkig gubbhoj
Yama FZ6 - något nedtrimmad R6 motor, roligt som fan om du gillar varva. Finns med halvkåpa eller naken.
Såg en snubbe på en Monster 600 idag, och vilket ljud, helt fantastiskt. Det verkar va en hoj med riktigt gott om vrid, roligt att köra i stan skulle jag kunna tänka mig. Det hade jag klart övervägt om jag skulle köpa en 600 idag, men Ducati brukar va ganska dyrt även i femtehand.
 

chilax

Rookie Biker!
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Sthml
Hoj
2002 Honda CB600F Hornet
Såg en snubbe på en Monster 600 idag, och vilket ljud, helt fantastiskt. Det verkar va en hoj med riktigt gott om vrid, roligt att köra i stan skulle jag kunna tänka mig. Det hade jag klart övervägt om jag skulle köpa en 600 idag, men Ducati brukar va ganska dyrt även i femtehand.

tack för svar!

tittat en del och lutar just nu åt en monster... kostar som sagt en del, men vafasen, har inga lån ännu :)

Vill bara inte ta mig vatten över huvudet, trots allt super-rookie (satt första gången på hoj först i somras)...

Vad säger ni, Monster 600 som nybörjare?


edit: Rookiefråga: Vad är Slip-on?
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
tack för svar!

tittat en del och lutar just nu åt en monster... kostar som sagt en del, men vafasen, har inga lån ännu :)

Vill bara inte ta mig vatten över huvudet, trots allt super-rookie (satt första gången på hoj först i somras)...

Vad säger ni, Monster 600 som nybörjare?


edit: Rookiefråga: Vad är Slip-on?
Monster 600 är nog en skitbra nybörjarhoj. Kanske lite dyrt om du klotar och behöver laga grejer, men då får man se till att köra försiktigt ;)

Slip-on är aftermarket avgassystem, låter mer, höjer effekten (om än marginellt) ska ha bättre flöde än original, som är mest till för att sänka bullernivån. Det finns grymma till Ducati. Dessutom har Ducatiklubben en försäkring som kostar ett par hundra per år, som gör att du kan köra med värsta slip-on med hur mycket buller som helst. Skulle du få böter, så betalar klubben böterna åt dig ;)
 

chilax

Rookie Biker!
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Sthml
Hoj
2002 Honda CB600F Hornet
Dessutom har Ducatiklubben en försäkring som kostar ett par hundra per år, som gör att du kan köra med värsta slip-on med hur mycket buller som helst. Skulle du få böter, så betalar klubben böterna åt dig ;)

Rock on! Låter cool. Överväger Ducati väldigt mycket just nu! :2cool

Ska åka och titta på ett par redan imorgon... Något särskilt man bör lägga ett extra öga på?

Säkerhetskontroll inga probbs haha, men iövrigt helt grön! :fakta
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Rock on! Låter cool. Överväger Ducati väldigt mycket just nu! :2cool

Ska åka och titta på ett par redan imorgon... Något särskilt man bör lägga ett extra öga på?

Säkerhetskontroll inga probbs haha, men iövrigt helt grön! :fakta

Köpte själv en 800 i måndags efter en dels tänk, och det är en sjukt rolig hoj som jag verkligen kan rekomendera! har dock inte provat ngn 600, men har hört/läst att 620 är betydligt roligare när man vrider till, så det kan va en idé att kolla upp.

Bra grej att kolla att all service är gjord som den ska, annars är det inte så mkt konstigheter!
 

chilax

Rookie Biker!
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Sthml
Hoj
2002 Honda CB600F Hornet
återigen, tack för all hjälp...

Gjorde en koll på Bilsport-MC, hört av flera att försäkringarna till Ducati ska vara billiga där. Landar på runt 15 lök där så antingen hittade jag inte "rätt" försäkring eller så är det fakta med nytaget körkort i storstad (strax 26 bast)...

Kanske blir en annan förstahoj ändå (med billigare försäkr), t.ex. Hornet...

velig ~
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
återigen, tack för all hjälp...

Gjorde en koll på Bilsport-MC, hört av flera att försäkringarna till Ducati ska vara billiga där. Landar på runt 15 lök där så antingen hittade jag inte "rätt" försäkring eller så är det fakta med nytaget körkort i storstad (strax 26 bast)...

Kanske blir en annan förstahoj ändå (med billigare försäkr), t.ex. Hornet...

velig ~

Om du gillar V-twin så kolla på Suzuki SV650, många lovprisar den. Annars kolla med IF också , en bekant hade den försäkrad där, och han fick det billigt. Ifs han är över 35, men men.
 
Last edited:

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki kanske?
Är det klokt att börja med en sporthoj som första hoj? För det är bara en sport hoj jag vill ha känns det som!

Hur är det att övningsköra/köra upp med en sporthoj som förstahoj?
Jag har tittat lite på en Honda CBR 600 F -91:

http://www.blocket.se/vi/18505439.htm?ca=21_s

Hur är den modellen för en som är helt oerfaren av mc? Bara haft cross moped innan så :gnissla

Vilken sporthoj skulle ni annars rekomendera? Nämn gärna varför ni rekomenderar en viss modell. Finns en liten hake dock, får bara kosta max 12-14tusen, så lär få pruta på de flesta 600cc sport...

:gnissla
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Är det klokt att börja med en sporthoj som första hoj? För det är bara en sport hoj jag vill ha känns det som!

Klart att det är .. Det är som att äga ett skjutvapen. Man väljer vad man vill göra med det. De flesta nakna hojar idag är nog ifs snabbare än en gammal sporthoj för 15k.
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Hej Chilax,

Jag PMade dig, jag har ett moster 620 tillsalu, bor i stockholm. Monstren låter grymt!! O köper du Ducce får du gå med i Ducceklubben. Toppenklubb som hjälper till med allt man behöver!!

/Hanna
 

chilax

Rookie Biker!
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Sthml
Hoj
2002 Honda CB600F Hornet
Hanna -> svarat ditt pm nu!

Det blev till slut en Hornet -02. Försäkringen på Monster visade sig bli snordyr jämfört med Hornet.

Mycket nöjd med hojen! Blev en tur runt till vänner och bekanta runt huvudstaden... Har inte så mycket att jämföra med, men verkligen lätt hoj att handskas med!

Lite ot.; Någon med lite tips om hur man blir haj på det här med MC... :confused: skulle behöva ngn sjysst gör-det-själv bok... vill kunna allt! :gnissla
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Monster 600 är nog en skitbra nybörjarhoj. Kanske lite dyrt om du klotar och behöver laga grejer, men då får man se till att köra försiktigt ;)

Slip-on är aftermarket avgassystem, låter mer, höjer effekten (om än marginellt) ska ha bättre flöde än original, som är mest till för att sänka bullernivån. Det finns grymma till Ducati. Dessutom har Ducatiklubben en försäkring som kostar ett par hundra per år, som gör att du kan köra med värsta slip-on med hur mycket buller som helst. Skulle du få böter, så betalar klubben böterna åt dig ;)

Böter visste inte jag man kunde få? Brukar väll snarare bli ombesiktning isåfall om nu en polis skulle bry sig vilket jag har svårt att tro att de skulle bara pga slipon, då får du nog ha något riktigt vråligt rör snarare än tradionell slipon.
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Bästa sättet (för mig i alla fall) att lära sig ta hand om hojen är att se till att ha vänner (gamla eller nya) som kan det där med att meka som får visa och som man kan hänga över axeln på. Har lärt mig byta oljefilter, plocka av o på hjulen hittills tack vare tålmodig kompis. O det är skitkul att mecka med sin egen hoj!

Det finns verkstadshandböcker, förutsätter att det finns till alla hojar, Hayens gör sådana. Har en till mitt lilla monster.

När det blir sommar o BKK-dags igen får du hänga med på SMCs gokart-körningar på Rörken och Tuvängen. Då lär man sig köra o man träffar massa trevliga kompisar som man kan lära sig meka av :) Många flugor i en smäll!!

/Hanna
 

chilax

Rookie Biker!
Gick med
5 Oct 2008
Ort
Sthml
Hoj
2002 Honda CB600F Hornet
Bästa sättet (för mig i alla fall) att lära sig ta hand om hojen är att se till att ha vänner (gamla eller nya) som kan det där med att meka som får visa och som man kan hänga över axeln på. Har lärt mig byta oljefilter, plocka av o på hjulen hittills tack vare tålmodig kompis. O det är skitkul att mecka med sin egen hoj!

Det finns verkstadshandböcker, förutsätter att det finns till alla hojar, Hayens gör sådana. Har en till mitt lilla monster.

När det blir sommar o BKK-dags igen får du hänga med på SMCs gokart-körningar på Rörken och Tuvängen. Då lär man sig köra o man träffar massa trevliga kompisar som man kan lära sig meka av :) Många flugor i en smäll!!

/Hanna

Låter gött! Ser fram mot säsong -09!
:hojcbr
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top