Letar du efter första hoj?

beric

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Tjörn
Hoj
Yamaha R1 -01
Första hoj.

Jag köpte en R1 -01 som första hoj, å den e grym!!!!
Snygg, snabb, å hyffsat lättkörd (har bara övningskört drygt 100 mil).
Finns det nått annat än sporthoj?? Dom e ju snyggast, speciellt R1!!!!!!
:yoparty
 
Last edited:

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Ska ta hojkort i sommar och har varit och tittat på några cyklar.

Vill ha en snygg,lättkörd, rolig nybörjarhoj som man kan utvecklas på och som är rimlig i försäkringen för en som är 21 (ok, den hojen som är rimlig i försäkring för mig finns inte, men det finns grader i helvetet).

Har varit och tittat på Kawa Z750, Yama FZ 6 S2 och Suzuki GSR600. Gör jag bort mig om jag köper någon av dom och vilken är mest lämplig?

Och vet någon om de kommer något spännande i den klassen 2009?

Är det dumt med ny hoj som första hoj? (det finns ju en del fördelar med nya hojar som vagnsskadeförsäkring, garanti m.m.)

Själv köpte jag en "veteranhoj", Yamaha FZR1000 från -89. Varför? Billig (16000kr), bra vrid, 145 hk men framför allt: 1604 kr/HELÅR HELFÖRSÄKRING!! Oslagbart... Men har man en massa pengar som man vill bränna i ett hiskligt tempo och är 21 ska man välja en ny sporthoj!
Går dessutom att hitta gammelhojar som ser bra ut. Ska på R7-kåpa i vinter så blir det en killer.

Jag köpte en R1 -01 som första hoj, å den e grym!!!!
Snygg, snabb, å hyffsat lättkörd (har bara övningskört drygt 100 mil).
Finns det nått annat än sporthoj?? Dom e ju snyggast, speciellt R1!!!!!!
:yoparty

Hade jag också köpt om jag hade råd!!! :gnissla :huvet :tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Har varit och tittat på Kawa Z750, Yama FZ 6 S2 och Suzuki GSR600. Gör jag bort mig om jag köper någon av dom och vilken är mest lämplig?
Du glömde Kawa ER-6f, men jämfört med Z750 eller Yaman skulle den nog kännas lite tam. Däremot har jag hört att man får bra priser på försäkringarna på dessa ER-6:eek:r, så kolla upp det.

Jag velade länge mellan en Z750 och en FZ6 S2 och köpte slutligen en Yama på grund av att jag hittade ett bra erbjudande. annars är det nog en smaksak. Kawan skulle nog kännas mer "vuxen", kolla mått och vikt/kraftförhållanden (fulltankade). Idag kör Suzuki den mest agressiva prissättningen, det hade jag kollat riktigt noga på om det är tal om ny hoj.
 

Peabe

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
Mariehamn, Åland
Hoj
Yamaha R1 -98, Husaberg FS650 -02
Köpte även jag en R1:a, som första hoj vid 23 års ålder, då jag ansåg att jag ville ha vrid då det fattas på 600:eek:rna eftersom dom saknar en halv motor. Efter jag ägt den i en månad var jag och körde på bana (Alastaro) i Finland med rettan och höll samma tempo som två hojracingteam som var där å körde, trots att dom körde på slicks å jag på vanliga gatdäck (fick även beröm av dom, så de e inget ja ljuger ihop för å få en bra story).

Så ja sku iaf säga: Köp precis va du vill! Sen om man vet att man är lite dålig på att kontrollera högerhanden så kan man ju ta de lite lugnt i början, vilket man ändå bör göra tills man känner hojen bra! Kompisar som köpt 600 som första ha sagt att de va ju kul dom tre första veckorna iaf... :tungan

Har aldrig varit omkull och försäkringen ligger för mig på ca 7500kr hel/helår då jag är 23 och har haft mellanklasskort sen ja va 18 å tungvikt sen 20 (inte för att dom bryr sig hur länge man haft kort när man tecknar försäkring på Åland men... Finns bara 2 klasser på hoj oxå, standard lr sport).
 

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Vad ska jag ha för hoj!

Hej alla ni som vet mer än mig - typ de flesta!

VAD SKA JAG HA FÖR HOJ! :va
Jag är sugen på att byta men jag vet inte riktigt till vad!

Min första hoj, en GS500E har varit bra och är bra MEN den ska gå som mellanklassare och det märks när den nu inte gör det.

Dock ÄR jag fortfarande nybörjare tog kortet sent i somras/höstas, kört hojen en stund längre och den var bra att övningsköra på men nu vill jag ha något "stabilare".

Jag har dock några krav: :huvet
1. Jag ska nå ner med minst tåna i backen på BÅDA SIDOR. (är 163 och sitter as bra på lilla Suzukin)
2. Den ska vara lätt att manövrera.
3. Den ska helst inte väga för mycket... jag ska orka lyfta om den "råkar trilla". (Klarar av den lilla suzukin med sina 190 kg klarar nog lite till men inte allt för mycket).
4. Den får inte vara för dyr... blev uppsagd som en del andra...

Någon som orkar förbarma sig över mig och hjälpa mig??

//Lina :3freak
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Hej alla ni som vet mer än mig - typ de flesta!

VAD SKA JAG HA FÖR HOJ! :va
Jag är sugen på att byta men jag vet inte riktigt till vad!

Min första hoj, en GS500E har varit bra och är bra MEN den ska gå som mellanklassare och det märks när den nu inte gör det.

Dock ÄR jag fortfarande nybörjare tog kortet sent i somras/höstas, kört hojen en stund längre och den var bra att övningsköra på men nu vill jag ha något "stabilare".

Jag har dock några krav: :huvet
1. Jag ska nå ner med minst tåna i backen på BÅDA SIDOR. (är 163 och sitter as bra på lilla Suzukin)
2. Den ska vara lätt att manövrera.
3. Den ska helst inte väga för mycket... jag ska orka lyfta om den "råkar trilla". (Klarar av den lilla suzukin med sina 190 kg klarar nog lite till men inte allt för mycket).
4. Den får inte vara för dyr... blev uppsagd som en del andra...

Någon som orkar förbarma sig över mig och hjälpa mig??

//Lina :3freak



En CBR 600f-97
Pålitlig, billig i försäkring och ser bra ut!!
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
köp en beg cbr 600 rr , 184 kg fulltankad, och så köper du en sänkningsats. Ju sportigare, desto brantare framgaffelvinkel, och desto mer lättstyrt. Eller så kan du skaffa en 250 enduro 2-takt. Också riktigt roligt
 

Udatja

SDK Socio #4682
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ducati 916 -98, Såld Monster 620 ie -05
Min första hoj var en Ducati Monster 620, jag blev helkär i utseendet o ljudet var bara tvungen att köpa en. Sedan visade den sig vara en himla bra första-hoj :)
/Hanna
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Lina:
Storleksmässigt är nya ninja 250r bra. Priset är lågt för att vara ny, men kanske för högt ändå? Billig försäkring, spec för tjejer...
Negativt, liten motor men det beror ju på vad du ska ha den till. Ska va väldigt rolig i stan o på småvägar, men jag har inte testat själv. Bara tittat på en o den är fiiin
 

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Örebro
Hoj
Z1000
Min första hoj var en Ducati Monster 620, jag blev helkär i utseendet o ljudet var bara tvungen att köpa en. Sedan visade den sig vara en himla bra första-hoj :)
/Hanna

Ducati Monster! Det har jag funderat mycket på... Skulle gärna vilja ha, dock vill ingen hjälpa mig att skruva ducati och det är ju en liten nackdel, men jag får kanske se till att lära mig själv... :va

Ducati Monster är väl inte så hög eller??

//Lina
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Ducati Monster! Det har jag funderat mycket på... Skulle gärna vilja ha, dock vill ingen hjälpa mig att skruva ducati och det är ju en liten nackdel, men jag får kanske se till att lära mig själv... :va

Ducati Monster är väl inte så hög eller??

//Lina


monster 600 är rätt så små jämfört med dom flesta andra hojar.
det är ett helvete att vara över 185cm
 

Simpiii

Gasa tills du rasa
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Bjurfors nedre
Hoj
KTM SMT 2010
Hallå hallå!

Nu vet jag att jag är ute i go tid å allt men.. Ska oxå sätta sprätt på en peng till våren men undrar lite....

är ute efter en hoj som är jävligt kul att köra samt, att man ska kunna harva en hel del mil på den. Vette fan om de kanske är streetfighter ja ska kolla på.. Står mellan Ktm superduke eller en Buell.. Men har buell knocklehead motorn? Hörde om konceptet på den motorn å är väldigt tveksam..

Hade dels tänkt köpa en 600 först, eftersom ja inte kört landsvägare förut.. Men de går väl fort tills man "växt ur den".. Annars så står de mellan R1a och gsxr

Tack på förhand =)
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
både superduke och buell är säkert jätte roliga hojjar, men att köra en längre sträcka på dom är nog inget ja skulle göra.
rätta mig om jag har fel, nya Buell modellerna har rotax motorn på 150hk, dom äldre har väl HD
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top