Letar du efter första hoj?

sommartjejen

För den outbildade är ett A tre pinnar
Gick med
14 Jan 2009
Ort
mora
Hoj
08-KTM 690 Duke
Hej alla ni som vet mer än mig - typ de flesta!

VAD SKA JAG HA FÖR HOJ! :va
Jag är sugen på att byta men jag vet inte riktigt till vad!

Min första hoj, en GS500E har varit bra och är bra MEN den ska gå som mellanklassare och det märks när den nu inte gör det.

Dock ÄR jag fortfarande nybörjare tog kortet sent i somras/höstas, kört hojen en stund längre och den var bra att övningsköra på men nu vill jag ha något "stabilare".

Jag har dock några krav: :huvet
1. Jag ska nå ner med minst tåna i backen på BÅDA SIDOR. (är 163 och sitter as bra på lilla Suzukin)
2. Den ska vara lätt att manövrera.
3. Den ska helst inte väga för mycket... jag ska orka lyfta om den "råkar trilla". (Klarar av den lilla suzukin med sina 190 kg klarar nog lite till men inte allt för mycket).
4. Den får inte vara för dyr... blev uppsagd som en del andra...

Någon som orkar förbarma sig över mig och hjälpa mig??

//Lina :3freak

Jag hade en z 1000 som första hoj men den var som du skriver alldeles för tung och jag ville precis som du känna att jag själv kan "lyfta" den och nå ner bra med fötterna.Jag sålde den och köpte mig en KTM 690 Duke. För mig idealisk då den är nätt, rolig och framförallt grymt snygg! (mitt tycke). Den passar mig perfekt. Jag är dock något längre än dig, över 170 så jag når ner bra till marken.
Finns många skönheter där ute och det beror ju helt på vilken typ av hoj man vill ha och hur man vill använda den.
Lycka till.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ducati Monster! Det har jag funderat mycket på... Skulle gärna vilja ha, dock vill ingen hjälpa mig att skruva ducati och det är ju en liten nackdel, men jag får kanske se till att lära mig själv... :va

Ducati Monster är väl inte så hög eller??

//Lina

Eller varför inte en Kawa ER6:a ? låg sadelhöjd, kan fås 25mm lägre med tillbehörssadel.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
instämer helt, Provkör är den rolig köp!!!! :banana


Håller inte riktigt med.. Jag kan göra så.. Provkör --> gilla --> tjöp

Nu letar vi hoj till tjejen. Grymt svårt för mig att provköra nåt som HON ska gilla. Hon har inget kort så hon varken får eller kan.

Vad är då viktigt för en tjej på 167? Låg sitthöjd, låg vikt, snäll motor för en total noob, körställning? Det enda hon kan säga är ju att den är snygg eller inte. Och det spelar faktkst mindre rll just nu, hon ska bara få kortet så får hon köpa vad hon vill sen.

Inte så lätt som det ser ut att hitta nåt lämpligt där.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nja, hon kan ju faktiskt också provsitta och därmed säga om den känns rätt eller inte.

Absolut, men eftersom hon aldrig kört (men åkt väldigt mkt sen hon kunde gå) så är bedömningen typ:

Hård sadel --> Obekväm
Bred tank --> Känns läskigt (beror på att hon tittar på hojen istället för rakt fram när hon provsitter.

Jag vet att hon känner som hon gör och försöker pleasa henne där, men jag är nästan säker på att hon kommer se helt andra saker som viktiga redan efter 25 mil i sadeln, och det är sjukt svårt att styra det där eftersom mina köpargument bygger på komponentprestanda och busfaktor.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Nja, hon kan ju faktiskt också provsitta och därmed säga om den känns rätt eller inte.

så köpte jag med min hoj. Satt helt rätt på FZ6:an :tummenupp

Absolut, men eftersom hon aldrig kört (men åkt väldigt mkt sen hon kunde gå) så är bedömningen typ:

Hård sadel --> Obekväm
Bred tank --> Känns läskigt (beror på att hon tittar på hojen istället för rakt fram när hon provsitter.
...
mina köpargument bygger på komponentprestanda och busfaktor.

Hård sadel ÄR obekväm. Tycker t.ex. att nya Firebladen har alldeles för hård sadel (efter en provsittning). Sånt är subjektivt. Bred tank kan också kännas lite konstigt, men inte så konstigt som att försöka balansera en 200kg tung maskin på stortårna om man inte når ner. Va med om samma sak med en XT660 R (?) tror jag, den där riktiga "öken"-varianten. fick stå på tårna, fan vad kasst det känns. Och jag är 186 lång...

att dina köpargument bygger på prestanda och busfaktor är en sak, men du kan väl vara lite objektiv också ? Till exempel "fan vad den där AfricaTwin är bra i terräng" och inte säga "fan vilka dåliga vägar de har i öknen till min R1:a" :):arsele
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Dock ÄR jag fortfarande nybörjare tog kortet sent i somras/höstas, kört hojen en stund längre och den var bra att övningsköra på men nu vill jag ha något "stabilare".

Jag har dock några krav: :huvet
1. Jag ska nå ner med minst tåna i backen på BÅDA SIDOR. (är 163 och sitter as bra på lilla Suzukin)
2. Den ska vara lätt att manövrera.
3. Den ska helst inte väga för mycket... jag ska orka lyfta om den "råkar trilla". (Klarar av den lilla suzukin med sina 190 kg klarar nog lite till men inte allt för mycket).
4. Den får inte vara för dyr... blev uppsagd som en del andra...

Någon som orkar förbarma sig över mig och hjälpa mig??

//Lina :3freak

Kolla i mitt garage. Har en fiddy 130cc som du skulle kunna få köpa billigt. Den uppfyller alla kraven i din lista.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hård sadel ÄR obekväm. Tycker t.ex. att nya Firebladen har alldeles för hård sadel (efter en provsittning). Sånt är subjektivt. Bred tank kan också kännas lite konstigt, men inte så konstigt som att försöka balansera en 200kg tung maskin på stortårna om man inte når ner. Va med om samma sak med en XT660 R (?) tror jag, den där riktiga "öken"-varianten. fick stå på tårna, fan vad kasst det känns. Och jag är 186 lång...

att dina köpargument bygger på prestanda och busfaktor är en sak, men du kan väl vara lite objektiv också ? Till exempel "fan vad den där AfricaTwin är bra i terräng" och inte säga "fan vilka dåliga vägar de har i öknen till min R1:a" :):arsele

Poängen är att det inte handlar om mina argument. Jag har en hoj, jag älskar den och byter jag så vet jag varför och till vad (oftast).

När man (någon/tjejen) ska köpa första hoj så är villkoren lite annorlunda. Man vet av naturliga skäl inte vilken hojtyp man gillar att köra eftersom man aldrig kört förut. De breda kylarvingarna som kändes otäcka i affären spelar kanske inte alls så stor roll på vägen eftersom det är vägen man ska ha ögonen på och den "sköna tanken" kanske inte alls var så bra när man skulle få ett bra knäslut för att lära sig bromsa?

Nu är jag av åsikten att "vi" ska köpa nåt som inte är så illa om det går i backen, så kan hon byta snart igen när hon kan provköra själv och allt sånt. Men det är ändå inte lätt när man inte vet.

Och många som ställer frågorna här köper sin första hoj helt själva, utan respektive som kan komma med input. Då är forumet ett bra ställe att ställa sina enligt medlemmarna idiotiska frågor.
 

Catherine

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Falun
Hoj
Gixxer 750 K8
Min första hoj var en 98:ans Fazer 600. Den var helt perfekt som första hoj, och fungerade också till min övningskörning. Lättkörd och trevlig, men samtidigt pigg och rolig så att jag inte tröttnade alldeles på en gång. Den kan jag rekommendera till vem som helst som börjar åka hoj, kille eller tjej.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Poängen är att det inte handlar om mina argument. Jag har en hoj, jag älskar den och byter jag så vet jag varför och till vad (oftast).

När man (någon/tjejen) ska köpa första hoj så är villkoren lite annorlunda. Man vet av naturliga skäl inte vilken hojtyp man gillar att köra eftersom man aldrig kört förut. ...

Nu är jag av åsikten att "vi" ska köpa nåt som inte är så illa om det går i backen, så kan hon byta snart igen när hon kan provköra själv och allt sånt. Men det är ändå inte lätt när man inte vet.

Och många som ställer frågorna här köper sin första hoj helt själva, utan respektive som kan komma med input. Då är forumet ett bra ställe att ställa sina enligt medlemmarna idiotiska frågor.
Bra argument !

De breda kylarvingarna som kändes otäcka i affären spelar kanske inte alls så stor roll på vägen eftersom det är vägen man ska ha ögonen på och den "sköna tanken" kanske inte alls var så bra när man skulle få ett bra knäslut för att lära sig bromsa?
Apropå breda kylarvingar, har ni sett Bennelli, de har några djävulska konstruktioner mot sidorna.. fläktar å grejer. Kan bara tänka mig vad som händer om en sån går i backen. Kylarvätskan pissar ut, eller i bästa fall krossas sidoplastet och fläktarna, och hojen överhettar på väg hem
Benelli%20Tor%20Tre%201130%20Naked%20Sport%20Evo.jpg


annars är de snygga designmässigt ...
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu är det gjort.. CBR600 blev det..

Hoppas hon blir nöjd :) (och jag, eftersom jag blivit lovad den till bandagar :))
 

Fritjov

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Täby
Hoj
SM Snart!
Tjena, letar efter en ´hoj som liknar

http://www.blocket.se/vi/20915371.htm?ca=11_s

eller er-5, denna ska jag bruka för att ta mitt mc kort och möjligen använda under sommaren om den är någorlunda snygg,

Saken är att den första, som är länkad till blocket, den kanske blir lite väl slö om man stryper den jämfört med en er-5a ?

Finns det liknande modeller?
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Tjena, letar efter en ´hoj som liknar

http://www.blocket.se/vi/20915371.htm?ca=11_s

eller er-5, denna ska jag bruka för att ta mitt mc kort och möjligen använda under sommaren om den är någorlunda snygg,

Saken är att den första, som är länkad till blocket, den kanske blir lite väl slö om man stryper den jämfört med en er-5a ?

Finns det liknande modeller?

suzuki GS500E är i princip samma hoj som er-5 jag köpte en gs då jag tyckte den såg lite modernare och snyggare ut. Min går utmärkt att köra strypt, man tappar bara lite på topp... men så fort mitt kort övergår till tungt så blir det större hoj.
 

Fritjov

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Täby
Hoj
SM Snart!
suzuki GS500E är i princip samma hoj som er-5 jag köpte en gs då jag tyckte den såg lite modernare och snyggare ut. Min går utmärkt att köra strypt, man tappar bara lite på topp... men så fort mitt kort övergår till tungt så blir det större hoj.

Har inte sett så många såna till salu :-( Har tittat på blocket då, var mer kan de finnas?

Nån annan som har förslag på hojjar?
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Hallå hallå!

Nu vet jag att jag är ute i go tid å allt men.. Ska oxå sätta sprätt på en peng till våren men undrar lite....

är ute efter en hoj som är jävligt kul att köra samt, att man ska kunna harva en hel del mil på den. Vette fan om de kanske är streetfighter ja ska kolla på.. Står mellan Ktm superduke eller en Buell.. Men har buell knocklehead motorn? Hörde om konceptet på den motorn å är väldigt tveksam..

Hade dels tänkt köpa en 600 först, eftersom ja inte kört landsvägare förut.. Men de går väl fort tills man "växt ur den".. Annars så står de mellan R1a och gsxr

Tack på förhand =)

Kan rekommendera Kawa Versys om du ska köra bekvämt på landsväg. Det är ju en 650 twin som är ganska så stark ändå. Den är rätt hög och funkar bra för mig som är närmare 190 cm över havet. Dom är inte så dyra, varken i försäkring eller inköp. Jag har en själv som jag funderar på att avyttra pga ekonomiska skäl (arbetslös) Riktigt mysig att glida omkring på dock. Rätt touringbetonad.

//Robert
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tjena, letar efter en ´hoj som liknar

http://www.blocket.se/vi/20915371.htm?ca=11_s

eller er-5, denna ska jag bruka för att ta mitt mc kort och möjligen använda under sommaren om den är någorlunda snygg,

Saken är att den första, som är länkad till blocket, den kanske blir lite väl slö om man stryper den jämfört med en er-5a ?

Finns det liknande modeller?

Om jag var du skulle jag satsa på ER5:an eller som calle.s säger Suzuki GS500e, dessa är oftast strypta och har i regel en låg orginaleffekt = lättare att strypa än vad det är med en Suzuki GSX750 (kanske inte lättare men man behöver inte strypa dom lika kraftigt). Dessutom brukar dom inte kosta så värst mycket när säsongen väl kommit igång plus att det brukar finnas en drös med ER5/GS500:eek:r :tummenupp
 

madden

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2008
Ort
sverige
Hoj
ingen
Om jag var du skulle jag satsa på ER5:an eller som calle.s säger Suzuki GS500e, dessa är oftast strypta och har i regel en låg orginaleffekt = lättare att strypa än vad det är med en Suzuki GSX750 (kanske inte lättare men man behöver inte strypa dom lika kraftigt). Dessutom brukar dom inte kosta så värst mycket när säsongen väl kommit igång plus att det brukar finnas en drös med ER5/GS500:eek:r :tummenupp

asså fan.. det är väl inte många hojar som ligger på 25kw för mig som ska ta mc kort snart lär väl inte få köra en ostrypt 600cc till ex för körskolan? (eller får man låna hoj där?) hur går det till?!

iallafall, om det visar sig att hoj måste vara strypt till 25kw då måste jag väl göra det själv/lämna in och registrera om den? :S
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top