Letar du efter första hoj?

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Köpte min första hoj efter att ha klarat lappen 1/8!
det blev en GSX-R 750 -97 som jag tycker e en rätt trevlig sak!
Ganska lätt, fruktansvärt snygg och 1000 gånger roligare än att köra skolan Honda Cb 750! =)
det enda tråkiga med den e att han blir fruktansvärt varm vid stadskörning! lite tråkigt när man ska ut från garaget och genom stan =/
 

Rockan

Tune in, turn on, burn out
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Östersund
Hoj
07 Suzuki GSF 650
Köpte en Bandit GSF 650 07:a för ca en månad sedan.
Är nöjd men mer nöjd efter att ha satt en liten ruta på.
Som första hoj är den inte för mycket och inte för lite, enligt mig.
Man åker skönt och drag finns det så det räcker för mig som nybörjare.

Har provat v-strom 650 och Gsr 600, där V-stromen är ännu skönare att åka på men lite tråkig istället. Gsr:en är en skojig hoj för de som vill leka (kanske ej för de som är längre) men den är inget man vill åka en längre bit på, den vibrerar en hel del vid varv från 6-7000--->

Men som sagt Banditen är perfekt som nybörjar hoj (billig), sedan har man en del hojar att se fram emot när/om man vill byta framöver.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Tjejen skaffade en Suzuki GSX750 -98 som övnings/förstahoj, funkar prexist höjdmässigt för henne.
Måste säga att även jag som är van med mycket mer effekt tycker att den är riktigt skoj att köra.

Och nej, man måste inte vara kurvnarkoman för att tycka om att köra hoj, jag älskar acceleration mer än bogesvängarna, inget slår det suget i maggropen :)

Passar på att lägga in en blänkare om att jag har en flång ny kraschbåge till GSX750, modell körskola (skyddar styre och lyse) som ligger och väntar på en ny ägare.
Den kan nog passa andra modeller utan kåpa också.
 

hoppidoppi

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Triumph daytona 675 -06
jag har precis köpt en daytona 675 som första hoj går utmärkt och är lätt körd som en trimmad moppe ungefär!!!
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Jag köpte Suzuki SV1000S som första hoj. Själv är jag 30+, så mognaden fanns där redan från början. En reflexion är att det var en väldigt bra nybörjarhoj. Bra med effekt, billig att försäkra, bra för banåkning, bra för touring. Nu har jag vant mig . Vill ha 180hk på hjulet. Men för vanliga människor kan jag varmt rekommmendera min MC. Har allt och lite till!! 6100kr i försärkring(Bilsport och MC).
 

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Första hoj

Varför så dyra/nya ?
Svårt att göra av med pengarna ?


En GSX 1100 från 80-87 kostar 15-20 kkr
Försäkring 1500 kr per år.
Ching Chong däck för under 1000 kr styck

Driftsäker, vridmoment som en lastbil, behöver knappt växla.
Öhlinsdämpare på så klart och ett 4-1 system mm


Att inte ram och väghållning matchar moderna sporthojjar är bara bra.
Man når gränsen tidigare. Behöver inte åka lika fort för att få känslan.
(Det är behagligare att gå omkull i 120 än 160)

Om inte det räcker så platsar de första GSX-R maskinerna i Classic Försäkring == mer än 20 år. En GSX-R från 1986 som inte gasats sönder är mycket hoj för pengarna, och billg försäkring.
 

Cyrusnr1

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF R1 -00 Samt Honda Cr 250 (Cross)
Nej. Dessa tråda är till för oss förståndiga att avråda nybörjare att R1:eek:r inte är några bra nybörjarhojjar.


Hehe köpte mig en retta o det är min första hoj...

Tjo flöjt va den går :D :tummenupp

Kanske inte den bästa hojen för en nybörjare men jag har kört cross i många år så helt ny på gasen va jag inte.
Dessutom så fanns det inga andra alternativ för mig, ska de va så ska de va!!:yoparty
 

Diablosueco

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2007
Ort
Mexico
Hoj
Z1000/R1
Hehe köpte mig en retta o det är min första hoj...

Tjo flöjt va den går :D :tummenupp

Kanske inte den bästa hojen för en nybörjare men jag har kört cross i många år så helt ny på gasen va jag inte.
Dessutom så fanns det inga andra alternativ för mig, ska de va så ska de va!!:yoparty

Också R1:a som första hoj. Haft den snart tre år nu. Ni som är sugna på en literhoj låter inte avskräckas av moraltanterna. Det är upp till er hur ni kör, var medveten om kraften bara.
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
hur funkar en gsx 750f vid uppkörning? Är den lämplig?
Är det stor skillnad från en gsx 750? Jag är van vid en gsx 750 från körskolan, men tänkte att en 750f passar sig bättre vid längre körningar då den har fönster.
 

Stefanho

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Nora
Hoj
Zx9r -96
Jag köpte en gammal sporthoj, en Gsxr750 från -86. Den kostar ca 1300:- helår, helförsäkring. Den köpte jag för att känna in känslan med plastraket. Den går fort den med och ger med alla sina brister en hel del övning.
Nu letar jag nyare sporthoj, men den var bra att börja med för i sammanhanget inga pengar alls.
 

scorpio69

Hämtade hem hojen igår !
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Ystad
Hoj
Honda VFR 1000 F
Vafan ! Harley ? Har du inte hört det urgamla ordspråket ? Hellre herpes än Harley ! Ta och kolla försäkringarna. Tänk dig själv ! Du hittar en skithäftig båge för att sedan upptäcka att försäkringen är högre än din lön. Det kan sänka dom flesta. 25 % goda råd och 75 % magkänsla. Lycka till och fråga på.
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Min första hoj va en KTM Duke II. Funderar ni i dom banorna så tänk på att LC4 stånkorna verka villja ha mycke gas för att trivas, blir lätt ryckigt vid smygkörning i stan.
Klart, går att kompensera med lite koppling om man vill.
Annars är det en rätt kul hoj om man inte tänker köra +20 mils repor i morotvägsfart, uhhh va jobbigt.
 

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Också R1:a som första hoj. Haft den snart tre år nu. Ni som är sugna på en literhoj låter inte avskräckas av moraltanterna. Det är upp till er hur ni kör, var medveten om kraften bara.


Tror man lär sig snabbare på en 600cc än en 1000cc.
Köpte min första hojj en zx10r aldrig suttit på en sporthojj innan, jag tänkte att en 600 skulle jag tröttna på och gick på 1000 direkt. Rent prismässigt skiljer det ju inte allt förmycket försäkringen är det nog viss skillnad på.
Man ska nog köpa det man vill ha själv och inte köpa nått för att vara coolast i stan som nog många gör.

Kan tilläggas att jag kör nog som en kärring det är så bilarna kör om mig på motorvägen ibland :huvet hade jag haft en 600 hade jag nog vågat röra gasen mer, men det kommer väl till nästa år grymt kul är det och det tar ju aldrig slut när man väl gasar!!:yoparty :yoparty

Kort fattat: vill man ha en 1000 så köper man en 1000. Köper man en 600 så kan de bli svårt att sälja den och man blir fast vid den bättre o köpa det man vill ha på engång och ta tid på sig att lära känna hojjen och kraften.
 

mrtarget

Stenhård Mc
Gick med
8 Dec 2007
Ort
umeå
Hoj
Bk 1340 -08
Mmm jag vet inte ifall jag kvalar in som nybörjare direkt,haft några hojar tidigare men för mig finns det nog bara en hoj jag kan tänka mig och det är suzuki B-king. Den känns som en tvillingsjäl bara!!
 

jenzino

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Fel sida landet
Hoj
brap
för nybörjare är inte yamaha fzr1000 fel. lättkört och äckligt bra sug i förhållande till prislappen. Som ett godståg rakt fram och lätthanterlig i kurvor. visst, bromsar ju inte som en 07a direkt men dock.. Framförallt billig som f** i försäkring..
 

RobRas

Guest
Annars så passar en Husaberg FE400 gärna -98:an perfekt som en första hoj.. Det hade jag och det gick kanon.
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Gammeljärn får de bli för mig :D

är helt insöad på gamla 900r gpz-or nånstans mellan 85-88.

helst under 7000 mil dock.

+schysst inköpspris
+försäkringen
+går inte bankrutt vid klotning
+sjunker inte mer i värde
+ ser inte ut som en moppe

och dessutom bekväm, stilren hoj som varit en dröm sen knattestadiet :)
 

Ceer

為台灣星迷
Gick med
5 Jan 2008
Ort
bästkusten
Hoj
FZ -89'a
Intressant att läsa vad som är "häftigt" som förstahoj.
stor, otymplig, ruskigt snabb rakt fram -för er som inte lärt er svänga.
Är det ingen som undrat varför försäkringen är så dyr på R1'or, GXS-R'er.

Samma sak på 125-tiden, visste ingen som inte hade varit omkull, sandsanerad olje/dieselfläck/spill, gödsel, vårgruset elller vad det nu kunde vara.
Det är alltid lika roligt att köra om er i kurvorna...
 

_lurken_

Jag har åka fort som fan license ^^
Gick med
20 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr 1000 k3
Tjaba är ny här. jag ska köpa min första sport hoj är inte så grön på att köra har haft sm i några år och kört polarns r1 då och då men har lite svårt att välja det står mellan cbr 900rr gsx-r 750 eller ninja mellan 95 till 00 vad säger ni erfarna ang väg egenskaper och kostnader försäkring med mera mvh. som någon skrev i början man orkar inte läsa igenom alla trådar.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top