Letar du efter första hoj?

hezton

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2013
Hoj
zx6r -07
Dom ser helt ok ut i dom årtalen, men som jag skrev är en 600 lite för beroende av varv för min smak. Åter till min fråga.. Är en thunderace för mycket att börja med?

Köp min sv650s -03, farligt skönt bottenvrid :tummenupp

Yamaha Thunderace vet jag inget om tyävrr :<

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kanske en Bandit 1200 eller 1250 med kåpa? Bekväm, bra drag på låga varv, finns i din prisklass. Finns säkert att hitta exemplar med väskor och top-box om du nu skall ut och toura. Hårda väskor är rätt dyra att köpa i efterhand.

Eller en Bandit 600/650 för den delen. Kanske CBF600?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åsikter om mitt hojköp?
Är snart 26 år och tog mitt kort i höstas. Ska köpa min förstahoj till våren.

Jag vill ha en hoj för ca 25-30k att börja på. sporttouring med radfyra.
Rent effektmässigt skulle jag klara mig med en 600cc då jag inte är en fartdåre. Problemet är väl att jag inte gillar effektkurvan på dom "mindre" motorerna utan vill ha högt vrid och låga varv vid tourande.

Min ide om hoj är en Yamaha Thunderace. Tycker egentligen att den har för mycket effekt, även om jag klarar att behärska mig själv. Är det ändå overkill att börja med?

Visst kan du köpa en Yamaha Thunderace. Men du kommer långt med en Triumph Sprint RS.
Dock rekommenderar jag längd minst 180cm
(även om jag är 173cm för jag har lite långt ner till gatan som jag känner det ibland)
http://www.blocket.se/jonkoping?q=T...t=s&ps=&pe=4&rs=&re=&c=0&ca=17&is=1&l=0&md=th)

Last edited:

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Hoj saknas
Återkoppling till mina tidigare inlägg om Yamaha Thunderace. Nu har det blivit hojköp, men det blev lillebrorsan Thundercat istället. Tror det kommer bli kanon!

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Är det någon som har hunnit testa nya CBR650 än ??

Jag är grymt sugen på en, men har ingen i närheten att testa...
Jag blev aldrig överens med min Kawasaki ER-6f så nu får det bli nåt annat......

What U say ?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är det någon som har hunnit testa nya CBR650 än?
Jag är grymt sugen på en, men har ingen i närheten att testa...
Jag blev aldrig överens med min Kawasaki ER-6f så nu får det bli nåt annat......

What U say ?

Den är ju ny för säsongen så det kan nog vara så att ingen har fått in den än. Det finns lite recensioner på nätet i alla fall.

Honungsblomman

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
Honda CBR 600FA
Ja du har helt rätt... var på fyra olika handlare förra helgen och ingen hade fått in den än
Det blir någon gång i april

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Kanske inte riktigt vad folk vill höra här, men kan ändå ge tipset.

Var och kollade på en harley davidson sportster igår, inte riktigt den hojennnjsg någonsin sett mig själv på, men här kommer argumenten.

Gratis försäkring om du köper via aukt återförsäljare, eller ptja 2500kr för pojkvasker boende i centrala GBG, oslagbart?
Värdeminskningen är låg. 100k för en sprojlans och 40k för en 25 år gammal. Finns från 2014 med ABS.

Såhär kommer jag förmodligen ta mig igenom min resterande studieperiod, ska testköra först så det inte är helt dödens bara.

Kawasaki zx6r -> HD Sportster Fyfan vilket nedköp, men Kawasaki zx6r -> Busskort hade fan varit värre.

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Första hoj till tjejen!

Tjena!
Då har man hittat sig en tös som vill ta MC-kort! Givetvis vill jag hjälpa henne men alla dessa nya lagar och regler har gjort att val av hoj blivit begränsat då hon inte fyllt 24än.
Valet är mellan en CB500 -98 och en ER-5 -03. Båda ligger på 15-16 000kr.
Finns de nån med erfarenheter och info om vilken hoj man helst ska köpa? Budgeten e rätt låg då de inte e nån drömhoj hon kan köpa än så den e satt på 15-20k.

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Såld!

Last edited:

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
ER-5 är en klassisk trafikskolehoj, bra att övningsköra på och troligtvis lätt att sälja när det är dags.

mForsvik

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2014
Hoj
..
Hej,

Är på jakt efter en första hoj. Har erfarenhet från både cross och enduro sen tidigare tävlan så kraven på chassi, fjädring och bromsar är på en högre nivå.

Prislapp mellan 40-50k (finns lite mer om det är avgörande) och rimlig försäkring, bor i sthlm 32år. Nytaget kort.

Har tittat på mer touring hojar, med tanke på min bakgrund känns det rätt som första hoj. Sittställning och försäkring.

Stolpar några exempel jag tittat på för att förenkla, utan att racka ner på något skriver jag rent objektivt vad jag har uppfattat om dom olika alternativen.

Ni får gärna kommentera med era erfarenheter och tipsa om cyklar som passar kriterierna! =)

Kawasaki z750 här verkar dom flesta tycka den är för tung och har för klena bromsar och dämpare original, finns en r version men är fortfarande tung. högvarvande motor.

Finns motsvarande från Suzuki gsr750 (likvärdig Kawasaki?)

Aprilia har Shiver 750, verkar lättare än ovanstående, med bättre chassi och bromsar. Sämre kvalitet och högre driftkostnader?

Ducati har flera monster alternativ, 696 osv. För och Nackdelar för dessa? jämfört med dom andra.

Triumph, verkar bygga bra touring hojar Speed och Street triple, dock verkar även dom lida av dåliga bromsar och sådär fjädring på vanliga modellerna, finns R, med dessa är utanför budget.

En vanlig Speed eller Street kanske ändå är ett bra alternativ?

Yamaha fz6-n verkar lite tråkig? och klen. Dock inom budget och ok chassi och bromsar? fz8-n eller fz1-n är för dyr.

Honda hornet 600 eller 900. vet inte så mycket mer än att dom verkar lite tråkiga generellt.

Ktm har jag ingen bra koll på? Men vill inte ha något med för tajta serviceintervaller.

Så ös på med förslag och kommentera mina exempel. Vad ska jag köpa?

Last edited:

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Hoj saknas
Återkoppling till mina tidigare inlägg om Yamaha Thunderace. Nu har det blivit hojköp, men det blev lillebrorsan Thundercat istället. Tror det kommer bli kanon!

Quotar mitt egna inlägg. Knappt 2 månaders ägo innan jag ledsna. Thundercaten var för surrig vid långkörning. Körställningen var inte min grej. Motorn hade på tok för lite botten när jag vant mig.. Nu har jag en DL1000 istället!

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
.....

Last edited:

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Gammal 750
Tjena!
Då har man hittat sig en tös som vill ta MC-kort! Givetvis vill jag hjälpa henne men alla dessa nya lagar och regler har gjort att val av hoj blivit begränsat då hon inte fyllt 24än.
Valet är mellan en CB500 -98 och en ER-5 -03. Båda ligger på 15-16 000kr.
Finns de nån med erfarenheter och info om vilken hoj man helst ska köpa? Budgeten e rätt låg då de inte e nån drömhoj hon kan köpa än så den e satt på 15-20k.

Hej.
Hade en ER-5 som första hoj. Jag tycker att det är en perfekt första hoj då den är liten och smidig. Den är lätt att lära sig köra, krypköra och sig lära alla konbanorna som man skall kunna på uppkörningen.
Svetsade på biltemas slipon då ljuddämparen som satt på kvittrade som en fågel. vilket faktiskt gav ett härligt ljud.

Sålde den med en förlust på 500kr efter ett år.
Lycka till! :)

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Hej.
Hade en ER-5 som första hoj. Jag tycker att det är en perfekt första hoj då den är liten och smidig. Den är lätt att lära sig köra, krypköra och sig lära alla konbanorna som man skall kunna på uppkörningen.
Svetsade på biltemas slipon då ljuddämparen som satt på kvittrade som en fågel. vilket faktiskt gav ett härligt ljud.

Sålde den med en förlust på 500kr efter ett år.
Lycka till! :)

Både jag och frugan instämmer helt med föregående talare.
Mycket bra första hoj.

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Då så. En perfekt första grussmiskarhoj till salu, XR600R. Nybesiktad, skattad. Nya däck som har rullat ca 30mil. Nytt styre samt bättre och finare sidokåpor sitter på. Bytte även hastighetsmätaren till en nyare.

Pris: 13000
Alt. Byte mot en hoj med elstart pga gammal knäskada som har gått upp.

ImageUploadedByTapatalk1399032665.995890.jpg

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...