Hej,
Är på jakt efter en första hoj. Har erfarenhet från både cross och enduro sen tidigare tävlan så kraven på chassi, fjädring och bromsar är på en högre nivå.
Prislapp mellan 40-50k (finns lite mer om det är avgörande) och rimlig försäkring, bor i sthlm 32år. Nytaget kort.
Har tittat på mer touring hojar, med tanke på min bakgrund känns det rätt som första hoj. Sittställning och försäkring.
Stolpar några exempel jag tittat på för att förenkla, utan att racka ner på något skriver jag rent objektivt vad jag har uppfattat om dom olika alternativen.
Ni får gärna kommentera med era erfarenheter och tipsa om cyklar som passar kriterierna! =)
Kawasaki z750 här verkar dom flesta tycka den är för tung och har för klena bromsar och dämpare original, finns en r version men är fortfarande tung. högvarvande motor.
Finns motsvarande från Suzuki gsr750 (likvärdig Kawasaki?)
Aprilia har Shiver 750, verkar lättare än ovanstående, med bättre chassi och bromsar. Sämre kvalitet och högre driftkostnader?
Ducati har flera monster alternativ, 696 osv. För och Nackdelar för dessa? jämfört med dom andra.
Triumph, verkar bygga bra touring hojar Speed och Street triple, dock verkar även dom lida av dåliga bromsar och sådär fjädring på vanliga modellerna, finns R, med dessa är utanför budget.
En vanlig Speed eller Street kanske ändå är ett bra alternativ?
Yamaha fz6-n verkar lite tråkig? och klen. Dock inom budget och ok chassi och bromsar? fz8-n eller fz1-n är för dyr.
Honda hornet 600 eller 900. vet inte så mycket mer än att dom verkar lite tråkiga generellt.
Ktm har jag ingen bra koll på? Men vill inte ha något med för tajta serviceintervaller.
Så ös på med förslag och kommentera mina exempel. Vad ska jag köpa?