Letar du efter första hoj?

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Har en xt600e -01 perfekt första hoj hojta om intresse finns.
 

Sythes

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
Håller på att ta A2 kortet just nu och om allt går som planerat så har jag kortet i handen i juli :)

Så håller på att titta på hojar, har en budget på 30000 och just nu känns er-6n samt hornet 600 från 01-02 mest intressant.

Men är lite osäker på om hornet är godkänd för a2, på wikipedia står det att 2001 samt 2002 modellen ligger på exakt 70 kw, men på vissa andra sidor står det 71 kw t.ex. Nån som bekräfta om 01 samt 02 modellen är godkänd för a2?

Vilken av dessa hojar skulle ni rekommendera? vilken har billigast försäkring? är 22 år och bor i stockholm, vad finns det för andra alternativ med en budget på 30k?

Tack på förhand!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Precis som flera andra i tråden också skriver..

Har en ER-5:a som jag köpte flångans ny till min hustru på hennes 35-årsdag (här skulle det tas körkort, nu fick det vara slut på skjutsandet !!). Mycket enkel och basic hoj som är en klasssiker i körskolor. Hon fattade galoppen snabbt och det blev väl ungefär 300 mil övningsskörning på hojen...............och även en incident när hon tappade hojen i en rödljuskorsning, tyvärr tröttnade hon och la ner körkortet. Hon tycker det är roligare att åka med helt enkelt - Absolut inte cykelns fel !

Nu är det grabben som får prova på och det har blivit en "tappning" i asfalten till. Även denna gången vid start och stopp. Skador på cykeln då efter dessa incidenter ?.....ett par smårepor på avgassystemet och ett trasigt bromshandtag (nytt kostade knappt ett par hundringar).

Nu har ju även jag provkört hojen och kan konstatera att brister (och fördelar) finns

- Bromsarna är.........tja !!! usla är kanske att ta i, men bra är de inte (men så kör jag R1:a också så man har ju blivit bortskämd med bra hejdare).

- Hojen är bekväm att köra, men bara upp till ca 100 km/h. Och det är väl ungefär så det var tänkt att den skulle brukas med antar jag.

- Man tröttnar rätt fort på den när man väl fått sitt körkort. Även detta logiskt då den på ritbordet faktiskt konstruerades som ett nybörjarfordon

Fördelarna är desto fler

- Halvförsäkring 1200 spänn om året
- Tekniskt skottsäker konstruktion (är i grunden en gammal gpz 900 motor som kluvits på mitten)
- Drar knappt 0.4 liter milen.
- Service och underhåll..........Det går knappt att misslyckas. Även om man skulle lida av grav TCP (tummen centralplacerad) så skulle man lyckas med att serva en ER-5:a.
- Rätt snygg i sin enkelhet, ser mycket bättre ut i verkligheten än på bild tycker jag, enkla fina former i ett klassiskt koncept som verkligen är lyckat
- "Pengarna tillbaka" vid försäljning, nja kanske en överdrift men inte långt ifrån sanningen.
- Går faktiskt rätt bra ändå om man vrider fullt, allt är såklart relativt. Men 0-100 på 5.2 sek och en specad toppfart på 170 km/h är tillräckligt bra.


Finns säkert massor med andra bra nybörjarhojar, men denna har jag testat och kan svara för.
 

Rs_125

Medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Småland
Hoj
BMW S1000RR 2010
Med risk att jag kommer få massa kommentarer om detta men köpte en Bmw s1000rr som första hoj..
Ser inga problem med det iallafall. Man köper ju det man tycker om och fastnar för.
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Med risk att jag kommer få massa kommentarer om detta men köpte en Bmw s1000rr som första hoj..
Ser inga problem med det iallafall. Man köper ju det man tycker om och fastnar för.

De var modigt gjort. Grattis för en fin hoj!
-Men ha en Stor Respekt för maskinen. Absolut inget fel att ständigt ha Sport- eller rain-mode on. Absolut inget fel att vara ödmjuk och exempelvis avstå från en "race". Även om Beamern är väl den mest lättkörda supersport (?) och den avancerade elektroniken *kan* korrigera många av förarens misstag.
Alla supersports är "svårtkörda" och hojen är ju en Koenigsegg/Bugatti Veyron/F1 på två hjul... (ett antal år sedan kommer jag ihåg en "snubbe" som fick spinn och kvaddade sin sprillans nya Koenigsegg <i prisklassen 6+ MSEK då> i Nacka.. du vill säkert vill se till att inte skaffa något liknande publicitet).

Efter att insett och lärt hur hon går och lyft dig från "rookie" till "dim bulb"-nivån i din egen skala, särskild akta kalla däck - även om vägen är torr.

Kom ihåg: "En apa kan vrida gas.."
Jag skulle också varmt rekommendera en bankörningskurs om du inte redan tagit någon/några.

Lycka till med din fina nya hoj!
 

TimSjo

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2014
Ort
Varberg
Hoj
-
Jag får också göra ett försök här! Såg att hela forumet var väldigt duktigt på att hjälpa oss stackars nybörjare :D

Jag är på jakt efter en första hoj, kommer användas till att köra till jobbet (14~mil fram/tillbaka), ut och köra på landsvägar tillsammans med några vänner, men även kortare transportsträckor inom stan.

Jag har varit helt inne på en VFR 800 -02(eller senare), men då jag är så enormt pretto och vill (måste) ha en röd så har det varit stört omöjligt att hitta en i min prisklass. (40-45.000)
Jag har börjat kika på en CBR600, är lite osäker på hur bra dem är på motorväg?
Hur är kawas zx9r? Input uppskattas jättemycket!


Har kollat på följande men tycker inte alls de faller i smaken :

Yamaha Thunderace
Kawasaki ZZR
Touringstilen på hojarna gillar jag inte alls, det får gärna vara lite sportigare look :näsblod


Så OM ni skulle ha några tips eller input att komma med så vore jag väldigt tacksam!
 
Last edited:

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Jag får också göra ett försök här! Såg att hela forumet var väldigt duktigt på att hjälpa oss stackars nybörjare :D

Jag är på jakt efter en första hoj, kommer användas till att köra till jobbet (14~mil fram/tillbaka), ut och köra på landsvägar tillsammans med några vänner, men även kortare transportsträckor inom stan.

Jag har varit helt inne på en VFR 800 -02(eller senare), men då jag är så enormt pretto och vill (måste) ha en röd så har det varit stört omöjligt att hitta en i min prisklass. (40-45.000)
Jag har börjat kika på en CBR600, är lite osäker på hur bra dem är på motorväg?
Hur är kawas zx9r? Input uppskattas jättemycket!


Har kollat på följande men tycker inte alls de faller i smaken :

Yamaha Thunderace
Kawasaki ZZR
Touringstilen på hojarna gillar jag inte alls, det får gärna vara lite sportigare look :näsblod


Så OM ni skulle ha några tips eller input att komma med så vore jag väldigt tacksam!

Finns ju några röda VFR 800 just nu på Blocket om du inte är helt fixerad på årsmodellen http://www.blocket.se/hela_sverige?...&ps=&pe=6&rs=&re=&c=0&ca=23_11&is=1&l=0&md=th varav en fin -01 i Jönköping http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_VFR800_FI_Rod_i_fint_skick_53916174.htm?ca=23_11&w=3 eller en -05 som säkert går att pruta lite på http://www.blocket.se/stockholm/Mc_51974761.htm?ca=23_11&w=3 beroende på om du är beredd på att åka en bit.

Thunderace http://www.blocket.se/hela_sverige?...s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=23_11&is=1&l=0&md=th och ZZR http://www.blocket.se/hela_sverige?...s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=23_11&is=1&l=0&md=th är ju däremot helt klart coolare hojar med betydligt mer ös i.

Börja med en VFR och känn dig för om du gillar mc livet. :crash
 
Last edited:

babgjyshi

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2014
Ort
eslöv
Hoj
SUZUKI GSF600S
Hej!

Har bestämt mig för att börja med mc-kortet nu när bilkörkortet är snart klar(uppkörning om 3 veckor). Det är så att jag har kollat på lite olika hojar men har ingen aning vad som är den bästa mc att övningsköra med! De hojar jag tycker är snygga är gsx 650 inazuma, honda hornet dvs de äldre modellerna (95-05).

Lite fakta om mig om det spelar roll ; Har aldrig kört mc innan, så jag kommer börja på skolan sen privat.
Är 19 år, 186 cm och väger 85-90, bor i skåne.

Har tänkt mig köpa en mc under 15 000 då jag måste också ta lektioner, köpa kläderna och allt som behövs.

Tror ni det är värt att vänta till hösten med att köpa mc, då man år bättre mc för pengarna än nu när det är högsäsong? Vilken mc kan ni rekommendera?

Tack på förhand?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag skulle satsa på en mc som är gammal, gärna lite bulig/repig/sliten och billig. Då gör det inget om du tappar den en gång eller tio när du nöter lågfartsbana eller lattjar på en grusplan, är den tillräckligt gammal så kostar den Max 1500/år i försäkring. Sen köper du något snyggare/häftigare nästa år. Med dessa (10000kr klassen prismässigt) spelar årstiden knappt någon roll. Vilken av alla billighetshojar du ska ha - ta den som verkar mest välskött eller är besiktigad någorlunda nyligen så du slipper bry dig om något sånt.
 

jennnifers

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen..
Hej!

Har precis börjat ta lektioner (lagom till säsongen är slut hehe) för att få iallafall lite körvana innan nästa års intensivkurs. Räknar med att ha kortet i april/maj och då vill jag ju såklart ha hojen redo! Men vad är egentligen ett rimligt nybörjaråk för en tjej på 170cm? Behöver naturligtvis ingen värsting, men jag vill inte ha något mesigt heller.. :D
 

sportbike

fossil
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Hej!

Har precis börjat ta lektioner (lagom till säsongen är slut hehe) för att få iallafall lite körvana innan nästa års intensivkurs. Räknar med att ha kortet i april/maj och då vill jag ju såklart ha hojen redo! Men vad är egentligen ett rimligt nybörjaråk för en tjej på 170cm? Behöver naturligtvis ingen värsting, men jag vill inte ha något mesigt heller.. :D
Vilken typ av hoj är du sugen på?
Sporthoj.
Naken hoj.
Custom.
Offroad.
etc
Det finns många olika sorter med många variabler.

Och välkommen.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej!

Har precis börjat ta lektioner (lagom till säsongen är slut hehe) för att få iallafall lite körvana innan nästa års intensivkurs. Räknar med att ha kortet i april/maj och då vill jag ju såklart ha hojen redo! Men vad är egentligen ett rimligt nybörjaråk för en tjej på 170cm? Behöver naturligtvis ingen värsting, men jag vill inte ha något mesigt heller.. :D

Vilken typ av hoj är du sugen på?
Sporthoj.
Naken hoj.
Custom.
Offroad.
etc
Det finns många olika sorter med många variabler.

Och välkommen.

Viktigaste frågan:
Vilken körkortsklass pratar vi om? A1, A2 eller A?

Hej och välkommen! :hej
 

jennnifers

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen..
Vilken typ av hoj är du sugen på?
Sporthoj.
Naken hoj.
Custom.
Offroad.
etc
Det finns många olika sorter med många variabler.

Och välkommen.

Tack! En sporthoj är tanken. Har en kompis som har en Kawasaki z750 som jag rent visuellt tycker lockar, men jag vet inte hur lämplig den är om man kör sin första säsong?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Z750 har upprätt körställning och tillräckligt med kräm för att inte tröttna i första taget. Provsitt och köp en sån om du vill ha en.
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
jennifers: Ja, Z750 är snygg och har ok med kraft. Det finns fler hojar som kan vara av intresse i nakensegmentet; kolla på Suzuki GSR750, Hondas Hornet 600 (CB600), Yamaha FZ8, eller kanske Triumph Street Triple. Tycker du borde kika på dessa, läsa recensioner ifall du hittar nåt av intresse.
 

jennnifers

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen..
jennifers: Ja, Z750 är snygg och har ok med kraft. Det finns fler hojar som kan vara av intresse i nakensegmentet; kolla på Suzuki GSR750, Hondas Hornet 600 (CB600), Yamaha FZ8, eller kanske Triumph Street Triple. Tycker du borde kika på dessa, läsa recensioner ifall du hittar nåt av intresse.

Grymt! Tack för tips!
 

lagomlagom

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2014
Ort
Malmö
Hoj
XTZ750 94
Jag tog mitt mc-kort nu under 2014 och äger för tillfället en Super Teneré, jag känner dock ett stort sug efter en sporthoj.

Framförallt vill jag köra på bandagar då det naturligtvis är det säkraste. Vilken hoj rekommenderas till en nybörjare?

Jag är 194 cm lång vilket naturligtvis begränsar urvalet en hel del. Jag har en budget på cirka 30 - 40 000.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top