Licensgodkäns gathoj? Hur göra?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Efter att ha totalmulat min gathoj som jag brukade köra gatgrupp med, så ska jag bygga ihop den till någon slags licens/gat-hybrid.

Jag har haft licens en gång i tiden, men det var länge sedan och seniliteten har sett till att jag inte minns mycket mer än flaggreglerna.

I dagsläget ser hojen ut som följer:
* Kraschkåpor med heltät båt, men med original gatlysen i (plast istället för glas)
* Miniblinkers av plast som sitter i kåporna
* Regskylt som går att skruva loss på kort tid
* Ännu inget sidostöd, vill gärna ha om det går enligt reglerna (måste dock till en slits en bit upp från botten i magkåpan)
* Orignal fotpinnar med vikbara pinnar

Vad av de sakerna jag raddat upp måste ändras för att dels kunna passera licensbesiktning, dels klara bilprovningen?

Jag har hittills inget najjat/trådlåst, antar att bromsoken fram+bak måste najas, vad mer? (motorn har torrsump med separat oljetank), alla förbindelser är i form av slangar med slangklammer innanför kåporna). Anslutningar mot motorn är i form av rörstosar som pressar via O-ring mha dubbla M6-skruvar, måste dessa najas?

För att köra licens, måste jag skruva loss framlyktan, eller räcker det med att ha den avstängd och täcka med silvertejp?

Måste jag ha nummerbottnar för att bara köra bandagar i licensgrupp, eller kan jag ha hojen lackad hur jag vill? Som det är nu blir den olackad/gelcoat.

Fyll gärna i det jag har missat.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
För bandagar så tror jag inte någon arrangör kräver Licens, isåfall bara som ett bevis på vad man förväntas veta som förare då det som är kopplat till licensen via förbundet Svemo inte gäller på "bandagar". Licensen gäller endast på klubbträningar med svemo ansluten klubb eller vid tävling under Svemo tillstånd.

3.1.18 : Stöd ska avlägsnas vid tävling.
3.1.17 : Lamp och reflexglas ska avlägsnas eller skyddstejpas
3.1.16 : reg skyld ska avlägsnas

Najja bromsok fram+bak, oljefilter, oljeplugg och och oljepåfyllning.

3.11.2 : Oljeslangar ska vara pressade och banjoskruv najjad. I ditt fall skulle jag najja skruvarna för att undvika diskussion med bes personal vid tävling!

Nummerbotten kräver nog ingen bandagsarrangör mig veterligen. Vid bandag ska den kunna se hur hur som helst färgmässigt!

/Nitrous
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Måste fråga då:

Jag har flera oljepluggar på maskinen, alla är försänkta och försvinner in i motorn när man drar dem i botten. Ska jag naja dessa måste jag svetsa på en förlängningshylsa på varje skruv för att ha något att naja i. Av denna behandling kommer de säkerligen att läcka/bli ckeva. Hur löser man det? Oljeslangarna är slangklammer över slang påskjuten på nippel, inget pressat där, och jag ser inte hur det skulle kunna bli heller.. Känns verkligen som att reglementet är tokstelt..

Antar att min räddning är att det inte går att se några av dessa detaljer utan att strippa kåporna..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har min för både gata och licenskörningar. Specen lyder:

(tre)Dubbla kåpset - Men för träning duger (oftast) att slå av lyset och tejpa om det finns risk för splitter (mitt är plast och sitter en bit in i kåpan så det spricker på sin höjd). En tejpbit löser det annars

Najat: Bromsok, oljepluggar(ar), filter, osv (även kylarlock på min i fortsättningen.. (åkte av när jag klotade sist)

Glykolfri motor - Waterwetter

Båt - heltäckt uppsamlingskärl i kåpan

Avmonterat sidostöd

Tankfoam (reglementsenligt, men verkar tummas på det utanför tävling)

Inga vassa detaljer utåt. Gäller alltså handtag, broms-/kopplingsgrepp, fotpinnar, kåpglaskant osv.. Dvs, inget man kan skära sönder sig på

Uppsamlingskärl för vätskor - Jag har en 25cl burk sitter innanför kåpan som alla slangar från expansionskärl etc går till.. Alltså inga lösa slangar som leder ut saker på banan.
---------------------------------------------------------------------------------------

Tror det täcker det viktigaste. Har säkert missat nåt.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har min för både gata och licenskörningar. Specen lyder:

(tre)Dubbla kåpset - Men för träning duger (oftast) att slå av lyset och tejpa om det finns risk för splitter (mitt är plast och sitter en bit in i kåpan så det spricker på sin höjd). En tejpbit löser det annars

Najat: Bromsok, oljepluggar(ar), filter, osv (även kylarlock på min i fortsättningen.. (åkte av när jag klotade sist)

Glykolfri motor - Waterwetter

Båt - heltäckt uppsamlingskärl i kåpan

Avmonterat sidostöd

Tankfoam (reglementsenligt, men verkar tummas på det utanför tävling)

Inga vassa detaljer utåt. Gäller alltså handtag, broms-/kopplingsgrepp, fotpinnar, kåpglaskant osv.. Dvs, inget man kan skära sönder sig på

Uppsamlingskärl för vätskor - Jag har en 25cl burk sitter innanför kåpan som alla slangar från expansionskärl etc går till.. Alltså inga lösa slangar som leder ut saker på banan.
---------------------------------------------------------------------------------------

Tror det täcker det viktigaste. Har säkert missat nåt.

Min vevhusvent går in i luftburken, är detta OK, eller måste jag arra separat kärl?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Måste fråga då:

Jag har flera oljepluggar på maskinen, alla är försänkta och försvinner in i motorn när man drar dem i botten. Ska jag naja dessa måste jag svetsa på en förlängningshylsa på varje skruv för att ha något att naja i. Av denna behandling kommer de säkerligen att läcka/bli ckeva. Hur löser man det? Oljeslangarna är slangklammer över slang påskjuten på nippel, inget pressat där, och jag ser inte hur det skulle kunna bli heller.. Känns verkligen som att reglementet är tokstelt..

Antar att min räddning är att det inte går att se några av dessa detaljer utan att strippa kåporna..

Om oljepluggarna är som du säger så ska det finnas ersättningspluggar att köpa som är najningsbara. Finns andra hojar som t.ex. BMW som har samma problem, lösningen är att köpa en annan plugg för att få hojen godkänd till tävling :- )

Angående oljeslangarna så är det nästan tveksamt om besiktningspersonalen har koll på detta. BMW har väl slangar med klämmor orginal och det finns många som INTE har bytt detta och det har inte varit ett problem vid tävling. Men reglementet säger något annat egentligen :- )

//Nitrous
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Oljeplugg motor (den med magnetstav) kan du borra hål i snett "utifrån" och in mot insexfattningen. Gott om plats och gods för ett 2mm hål (lär inte kräva mer än 1,5mm najtråd...) Najtråden fäster du mot någon annan skruv du borrat hål i, exempelvis de till oljefiltrets lock (De ska också najas).
Slutligen pluggen till oljetanken, borra hål i från utsida sexkantsskalle och in/upp mot mitten, funkar bra och håller för det. Änden låses mot ex. ett 2mm hål i plåtkanten (svetskanten) på tanken.

Behövs inga specialpluggar eller andra modifieringar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

Om du tänkt att åka på hojen till bandagarna (det gjorde jag ibland), är det smidigt om man fäster speglar och skylt med vingmutter. Kåporna/tanken/sadeln satte jag dit med sexkantskruv, med en 10mm nyckel fick jag bort det viktigaste. Visst såg det fördjävligt ut, men snabbmeckat!
Om du inte kan stänga av lyset, kan du väl bara dra ur säkringen?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jo, får väl bli något sådant. Kör ni med originallösningen med slangklammer till oljekyl, röret under motorn, oil strainer etc?

Oljeplugg motor (den med magnetstav) kan du borra hål i snett "utifrån" och in mot insexfattningen. Gott om plats och gods för ett 2mm hål (lär inte kräva mer än 1,5mm najtråd...) Najtråden fäster du mot någon annan skruv du borrat hål i, exempelvis de till oljefiltrets lock (De ska också najas).
Slutligen pluggen till oljetanken, borra hål i från utsida sexkantsskalle och in/upp mot mitten, funkar bra och håller för det. Änden låses mot ex. ett 2mm hål i plåtkanten (svetskanten) på tanken.

Behövs inga specialpluggar eller andra modifieringar.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag brukar ha hojen på släp till banan, så speglarna lämnar jag alltid hemma. Vill dock kunna vara lite gatsocial ibland med, samt det är trevligt att kunna provköra bygget på gata med, är ju ett ständigt projekt den här hojen. Stänga av lyset funkar med vanliga knappen, var mest orolig för att det inte fick sitta någon lampa alls i kåporna. Vet inte hur det ser ut under täckplasten, men iaf yttersta lagret på lyktan är i plast (och gick inte sönder trots att det var i backen sist jag kastade hojen i lecan).

Hej!

Om du tänkt att åka på hojen till bandagarna (det gjorde jag ibland), är det smidigt om man fäster speglar och skylt med vingmutter. Kåporna/tanken/sadeln satte jag dit med sexkantskruv, med en 10mm nyckel fick jag bort det viktigaste. Visst såg det fördjävligt ut, men snabbmeckat!
Om du inte kan stänga av lyset, kan du väl bara dra ur säkringen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag brukar ha hojen på släp till banan, så speglarna lämnar jag alltid hemma. Vill dock kunna vara lite gatsocial ibland med, samt det är trevligt att kunna provköra bygget på gata med, är ju ett ständigt projekt den här hojen. Stänga av lyset funkar med vanliga knappen, var mest orolig för att det inte fick sitta någon lampa alls i kåporna. Vet inte hur det ser ut under täckplasten, men iaf yttersta lagret på lyktan är i plast (och gick inte sönder trots att det var i backen sist jag kastade hojen i lecan).

Aha!
Trodde inte du kunde släcka lyset och inte ville tejpa för du var rädd att tejpen skulle smälta!

Jag håller med, visst håller lysena för en vurpa. Det är bara larv att tejpa som vissa arragörer kräver, det var länge sedan "lyktglasen" var av glas!

Angående stödet kom jag att tänka på att jag faktiskt "najade" fast med ståltråd i uppfällt läge på nån hoj. Man kanske kan ta en stor slangklämma och fästa upp det med om man inte vill skruva av och på det hela tiden?

Jag tyckte det var ganska skönt att bara ta hojen till banan och slippa hyra släp, lasta, böka med depåstöd och däckvärmare och fixa el och sånt.
Tyvärr var jag väl lite långsammare än dom med slicks och värmare, men jag var hemma snabbare än dom!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Aha!
Trodde inte du kunde släcka lyset och inte ville tejpa för du var rädd att tejpen skulle smälta!

Jag håller med, visst håller lysena för en vurpa. Det är bara larv att tejpa som vissa arragörer kräver, det var länge sedan "lyktglasen" var av glas!

Angående stödet kom jag att tänka på att jag faktiskt "najade" fast med ståltråd i uppfällt läge på nån hoj. Man kanske kan ta en stor slangklämma och fästa upp det med om man inte vill skruva av och på det hela tiden?

Jag tyckte det var ganska skönt att bara ta hojen till banan och slippa hyra släp, lasta, böka med depåstöd och däckvärmare och fixa el och sånt.
Tyvärr var jag väl lite långsammare än dom med slicks och värmare, men jag var hemma snabbare än dom!

Jag vill minnas att det är OK med stöd om man najjar/slangklammrar fast det, dock tror jag att så som det ser ut på min hoj får inga 10L vätska plats i båtkåpan eftersom jag måste såga slitsen så långt ner. Möjligtvis kan jag göra en annan lösning som tillåter att jag fäller ut stödet längre upp. Jag tror nämligen att bilprovningen kräver att det finns sidostöd på min hoj (bygget måste dessutom besiktigas det första jag gör till våren) :/

Hur är det med att ha LED-miniblinkers sittandes på hojen för licensgrupp - är det godkänt eller måste de bort? Är ju som sagt inga saker som går i tusen bitar vid en krasch heller...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag vill minnas att det är OK med stöd om man najjar/slangklammrar fast det, dock tror jag att så som det ser ut på min hoj får inga 10L vätska plats i båtkåpan eftersom jag måste såga slitsen så långt ner. Möjligtvis kan jag göra en annan lösning som tillåter att jag fäller ut stödet längre upp. Jag tror nämligen att bilprovningen kräver att det finns sidostöd på min hoj (bygget måste dessutom besiktigas det första jag gör till våren) :/

Hur är det med att ha LED-miniblinkers sittandes på hojen för licensgrupp - är det godkänt eller måste de bort? Är ju som sagt inga saker som går i tusen bitar vid en krasch heller...

Som någon sa tidigare måste allt som sticker ut bort, så jag fick ta bort bakblinkerserna (och speglarna).
Finns väl regplåthållare med blinkersfästen så man skruvar av allt på en gång. Fram hade jag små flush-blinkers som jag "glömde" ta bort.

Jag ska kanske inte lägga mig i vad som gäller nu, har ju inte kört på fem år.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Seriöst najat stöd godkänns av de flesta men det händer att man får nedslag på det. Var beredd att behöva skruva av stödet.

Glöm inte att plugga båten så du kan dra ur pluggen vid regn.

tankfoam måste du inte ha då det finns andra laternativ. Jag kör med explosafe så jag slipper gammal foam i pumpen mm.

Dock är det bra att göra en liten bur runt pump eller dylikt. Vet dem som fått problem med detta utan bur runt,
Det ser ut som någon strimlat alufolie och gjort bollar av det.

Naja plugg bromsok mm.

Kör utan glykok som sagt.

Båten skall rymma några liter som sagts tidigare. Verkar vara väldigt godtyckligt. Fått nedslag på min och fått tejpa upp en liten extra sarg med silvertejp ibland.

Ingen har någonsin sagt något om mina tejpade blinkersar och orginiallysen.

Jag vill minnas att det är OK med stöd om man najjar/slangklammrar fast det, dock tror jag att så som det ser ut på min hoj får inga 10L vätska plats i båtkåpan eftersom jag måste såga slitsen så långt ner. Möjligtvis kan jag göra en annan lösning som tillåter att jag fäller ut stödet längre upp. Jag tror nämligen att bilprovningen kräver att det finns sidostöd på min hoj (bygget måste dessutom besiktigas det första jag gör till våren) :/

Hur är det med att ha LED-miniblinkers sittandes på hojen för licensgrupp - är det godkänt eller måste de bort? Är ju som sagt inga saker som går i tusen bitar vid en krasch heller...
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Det där med tankfoam och liknande känns seriöst jobbigt, jag vill verkligen inte behöva ta ur pumpen ur tanken då jag misstänker att det är svårt att få det tätt igen..

Räcker det inte med att ha plasttank för att kunna köra utan?

Seriöst najat stöd godkänns av de flesta men det händer att man får nedslag på det. Var beredd att behöva skruva av stödet.

Glöm inte att plugga båten så du kan dra ur pluggen vid regn.

tankfoam måste du inte ha då det finns andra laternativ. Jag kör med explosafe så jag slipper gammal foam i pumpen mm.

Dock är det bra att göra en liten bur runt pump eller dylikt. Vet dem som fått problem med detta utan bur runt,
Det ser ut som någon strimlat alufolie och gjort bollar av det.

Naja plugg bromsok mm.

Kör utan glykok som sagt.

Båten skall rymma några liter som sagts tidigare. Verkar vara väldigt godtyckligt. Fått nedslag på min och fått tejpa upp en liten extra sarg med silvertejp ibland.

Ingen har någonsin sagt något om mina tejpade blinkersar och orginiallysen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det där med tankfoam och liknande känns seriöst jobbigt, jag vill verkligen inte behöva ta ur pumpen ur tanken då jag misstänker att det är svårt att få det tätt igen..

Räcker det inte med att ha plasttank för att kunna köra utan?

foam eller explosafe om du skall tävla någon gång. Inte vart med om det personligen att dem kollat vid träning eller dylikt. Varför skulle tanken vara svår att få tät igen?

Tankfoam kan du få i uppifrån dessutom. Vet bara så många som fått problem med den när den börjar bli gammal.
Därav mitt tips om explosafe.

Plasttank? Ingen aning men skulle se varför det skulle få dig att gå runt reglementet?
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top