Licenskursen Gälleråsen 1-2 April! Vilka ska dit?

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Näe, jag vet inte vad som hände med honom. Det var en kille med en röd Blade, har jag för mig, som provade fästet på gräset
 

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Tänk på nicknamet!
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
Göran skrev:
2055574 Näe, jag vet inte vad som hände med honom. Det var en kille med en röd Blade, har jag för mig, som provade fästet på gräset


han med BSA´n kom nog bara dit han stod tror inte han åkte ett varv ens.. tråkigt...

jaså ok det missade jag.. tur att han höll sig på di två iaf :tummenupp
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Men farbrorn med BSA'n fick fart på den senare, och den gick riktigt friskt. Himla kul var det !
 

skövde_pöjk

Team Piratos Racing
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Tänk på nicknamet!
Hoj
R1 för gat bus & R6 räser för bansmiskning
Göran skrev:
2055602 Men farbrorn med BSA'n fick fart på den senare, och den gick riktigt friskt. Himla kul var det !
fan va gött för honom.. pratade med honom.. riktigt trevlig... blev banan bättre sénare under dagen eller? åkte hem ganska tidigt!!
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
GSXR1100R skrev:
2054830 1.30 i snöglopp går inte, man ska bara visa att man förstår flaggor och helst av allt inte vinglar runt i olika spår, klotning undanbedes.


Det är vad jag hört med och fått till svar av SVEMO. Inte att det finns regler eller rekomendationer om en viss tid. Så det var därför jag funderade över det hela
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Liwa1 skrev:
2054732 Sist jag prata med ansvarig på SVEMO var det inte ens en rekomendation från deras sida, så när kom den "regeln" som är en rekomendation?

Krasst sett finns det ingen specifik tid man ska klara, man ska framföra en motorcykel på ett sånt sätt att man inte är en fara för sig själv eller andra på banan.

Att överföra den saken till en varvtid är relativt enkelt på de olika banorna.

Det är bla därför det är 2 olika grupper som oftast på en RR träning@LMS, över och under minuten i varvtid. Kör man ändå långsammare än 1.30 sådär då blir det tillomed så juniorerna tycker det går långsamt på sina 125 standard...

Det finns dom som gått licenskurs och fått rekommendationen att få mer MC vana på landsväg först (sånna som kommit dit med sin fullt gatlegala MC med skylt på osånt) eftersom hastigheten knappt överstigit 100 på raksträckan@LMS (torrt & varmt väder, inte +1 och snöyr)

Om en kursledare från SVEMO anser att man inte riktigt har vad som krävs för att vara med på en RR träning på ett säkert sätt så är det upp till den personen att avgöra det, alltså INTE svemo.

Om SVEMO sen säger annorlunda, varför ska det finnas licenskurser? finns det inga "krav" så är det väl knappast ide med nån kurs?

Antingen får man acceptera att man blir underkänd och SVEMO centralt ska inte lägga sig i enskilda fall där "elever" blivit underkända, om de gör det så kommer jag att arbeta för att nerläggande av "licenskursen" för att det är ingen ide att ha dom i det läget.

//håkan
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
håkan skrev:
2055696 Krasst sett finns det ingen specifik tid man ska klara, man ska framföra en motorcykel på ett sånt sätt att man inte är en fara för sig själv eller andra på banan.

Att överföra den saken till en varvtid är relativt enkelt på de olika banorna.

Det är bla därför det är 2 olika grupper som oftast på en RR träning@LMS, över och under minuten i varvtid. Kör man ändå långsammare än 1.30 sådär då blir det tillomed så juniorerna tycker det går långsamt på sina 125 standard...

Det finns dom som gått licenskurs och fått rekommendationen att få mer MC vana på landsväg först (sånna som kommit dit med sin fullt gatlegala MC med skylt på osånt) eftersom hastigheten knappt överstigit 100 på raksträckan@LMS (torrt & varmt väder, inte +1 och snöyr)

Om en kursledare från SVEMO anser att man inte riktigt har vad som krävs för att vara med på en RR träning på ett säkert sätt så är det upp till den personen att avgöra det, alltså INTE svemo.

Om SVEMO sen säger annorlunda, varför ska det finnas licenskurser? finns det inga "krav" så är det väl knappast ide med nån kurs?

Antingen får man acceptera att man blir underkänd och SVEMO centralt ska inte lägga sig i enskilda fall där "elever" blivit underkända, om de gör det så kommer jag att arbeta för att nerläggande av "licenskursen" för att det är ingen ide att ha dom i det läget.

//håkan


Det är väl så att om SVEMO har satt regler så bör dom följas. Sen om det fungerar i praktiken eller inte är en annan sak och bör då utredas och arbetas fram ett koncept som stämmer.

Det jag menar är att SVEMO och licensansvariga bör nog komma fram till ett och samma beslut vid licenstagande så förare inte kör för olika villkor. Det är det som är grundfelet.

P.S 1.30 tiden jag nämde som nämns här gällde förövrigt på Gelleråsen inte på Sviestad. Bara så det uppfattas rätt.
 

torbson

# 86 Rookie 600
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 -07
Lite fler härliga bilder!

Fyra par hanskar vägde 6 kg när jag kom hem, men kul var det! :hihi
 

Bifogat

  • banan1.jpg
    banan1.jpg
    82 KB · Visningar: 120
  • depåböj.jpg
    depåböj.jpg
    70.7 KB · Visningar: 110
  • Luff_co.jpg
    Luff_co.jpg
    70.1 KB · Visningar: 113
  • Retta.jpg
    Retta.jpg
    88.6 KB · Visningar: 155
  • snow3.jpg
    snow3.jpg
    79.9 KB · Visningar: 133
  • snow4.jpg
    snow4.jpg
    102.7 KB · Visningar: 164

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
torbson skrev:
2055880 Fyra par hanskar vägde 6 kg när jag kom hem, men kul var det! :hihi

ja du man vet inte om man ska skratta lr gråta :3freak

förstår att det tog 2,30 typ att komma runt
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gottis skrev:
2055890 ja du man vet inte om man ska skratta lr gråta :3freak

förstår att det tog 2,30 typ att komma runt
Det var väl inte direkt så att man litade på framändan, om man säger så. Särskilt inte med slicks. :tomten
 

torbson

# 86 Rookie 600
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 -07
Gottis skrev:
2055890 ja du man vet inte om man ska skratta lr gråta :3freak

förstår att det tog 2,30 typ att komma runt

Jag grät inte, fick ju köra hoj. Kul att testa regndäck också... :tummenupp Gick nog lite snabbare än 2.30... hoppas jag... :3freak
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Med regndäck hoppas jag att det gick "lite" fortare...

Jag klockade med "laptimern" som sitter i hojen. Runt 2:10 gick det i min grupp
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
torbson skrev:
2055905 Jag grät inte, fick ju köra hoj. Kul att testa regndäck också... :tummenupp Gick nog lite snabbare än 2.30... hoppas jag... :3freak

fan fuska du :hihi :hihi

tar nog med mina upp i helgen till svinstad med..skall inte va sämmre iaf

Ps va inne och kladdade ner din gästbok igen på hemsidan :hihi :hihi

valmers skrev:
2055903 Det var väl inte direkt så att man litade på framändan, om man säger så. Särskilt inte med slicks. :tomten


jag tror dig....
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Vi hade det lite bättre idag då, blött hela dagen förutom ca 15 minuter då vi började få torrt spår innan det började regna. Trodde det skulle bli olidligt kallt men det gick rätt bra faktiskt. Inbromsningen efter rakan var lite lurig när man försökte bromsa sig förbi långsammare förare, där var en härlig lervälling.

Nu avnjuts en välförtjänt virre

:)
 

Mille-R

www.rapido.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Globen ser mig
Hoj
Daytona 675 -07 banhoj, BMW R1200GSA -16
15 tappra från Rapidos licenskurs var där, flyttad från Sviestad pga vatten. Ur askan i elden så att säga.
Istället för vatten blev det snö men det ordna sig ju ändå.
Nu finns det bilder på www.rapido.se under bilder.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top