Linköping / Norrköping

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Hur är det med gruppkörningar i stan? Det känns tyvärr lite dött i den här tråden. Det är ju som sagt kul att köra men ännu roligare om man är ett gäng!

Det skulle vara kul om man kunde bestämma nån fast tid för körningen, typ träffas nånstans varje lördag vid 12:00 .. Då behöver man inte göra det så "komplicerat" genom att dra igång nått här varje gång det ska bli gruppkörning ..

Vad anser ni?

Det fanns onsdagskörning förra året. Den var väl helt ok förutom tempot, vilket var på tok för inspirerat. Jag la ner närvaron efter ett besök. Håller mig till crusingklubben istället. Då går det lite lugnare till. Drar ni igång nåt som är gruppkörning och vettigt tempo kan jag fundera att haka på.
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Det fanns onsdagskörning förra året. Den var väl helt ok förutom tempot, vilket var på tok för inspirerat. Jag la ner närvaron efter ett besök. Håller mig till crusingklubben istället. Då går det lite lugnare till. Drar ni igång nåt som är gruppkörning och vettigt tempo kan jag fundera att haka på.

Jag håller med dig! Ska man köra med knäskrap kan man göra det på sviestad..

Det skulle vara roligt att ha en gruppkörning med "vettigt" tempo, hoppas det är fler som också känner så?
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Håller med enchanter om både tempo och det där med att ha fast tid i veckan då man samlas o gasar. Sen om nån är sugen nån annan dag är det väl bara att skriva ett inlägg här eller dra iväg några PM. Telefon är otäckt. ;)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag håller med dig! Ska man köra med knäskrap kan man göra det på sviestad..

Jag vet inte varför Babar gärna vill påtala hur högt tempo det var. Vi körde helt normalt, definitivt inga knäskrap eller riskabla manövrar och fick ändå vänta flera gånger på en sträcka av kanske en mil.

Vi gör upp i förväg vart vi ska och väntar vid varje riktningsändring om gruppen splittrats så att man samlas igen. Brukar aldrig vara några problem med det.

Det finns alltid någon som kör snabbare, oavsett om det är bra (på bana) eller olämpligt (på gata) så är det ingen idé att klaga. :)
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Jag vet inte varför Babar gärna vill påtala hur högt tempo det var. Vi körde helt normalt, definitivt inga knäskrap eller riskabla manövrar och fick ändå vänta flera gånger på en sträcka av kanske en mil.

Vi gör upp i förväg vart vi ska och väntar vid varje riktningsändring om gruppen splittrats så att man samlas igen. Brukar aldrig vara några problem med det.

Det finns alltid någon som kör snabbare, oavsett om det är bra (på bana) eller olämpligt (på gata) så är det ingen idé att klaga. :)

Ligger man i 10-20km/h över begränsningen på en för mig okänd 70-väg och inte har en chans att haka på är tempot lite väl högt för min del. Lockar enbart till att pressa sig för hårt. Vad du anser normalt säkert tempo är inte samma för en vanlig gatåkare. Vanlig gatåkare la varv 1.20+ på gamla sviestad, medan du låg under minuten. Föredrar då själv grupper där tempot är lite mer nerskruvat.
 

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
ZX-10R
Babar, nu få du tagga ner. Det var jag som höll "vansinnestempot" förra året. Du vill påskina att vi åkte som idioter. Jag kan meddela att vi körde ca +20 hela vägen och eftersom du inte hängde med väntade vi ALLTID på dig, utan att sura, utan att tjata på dig, det var tom en kille som körde efter dig och skulle hämta dig eftersom du körde fel vid ett vägskäl där vi väntade. Är det så här du vill tacka oss? Då är jag glad att vi slipper dig hädan efter.
 

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund/Linköping
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Ligger man i 10-20km/h över begränsningen på en för mig okänd 70-väg och inte har en chans att haka på är tempot lite väl högt för min del. Lockar enbart till att pressa sig för hårt. Vad du anser normalt säkert tempo är inte samma för en vanlig gatåkare. Vanlig gatåkare la varv 1.20+ på gamla sviestad, medan du låg under minuten. Föredrar då själv grupper där tempot är lite mer nerskruvat.

Babar, uppenbarligen var förra årets gruppkörning som du refererar till gång på gång en traumatisk upplevelse för dig.

Men till alla andra som aldrig varit med när vi kört känner jag att jag måste bemöta Babars version pga risken för att ni får intrycket att vi är värsta MotoGP-förarna på vägarna vilket definitivt inte stämmer. Alla jag kört med under mina år av gruppkörningar har varit vettiga människor, vissa skitduktiga och erfarna och ligger ofta i täten, och andra, som jag som definitivt tillhör de långsammaste och oftast ligger sist i gruppen. Men inte fan klagar jag för det!

Alla kör (ska köra) i sitt eget tempo, och ingen blir bortglömd eller kvarlämnad. Babar kan säkert intyga när jag lämnade resten av gruppen och körde tillsammans med honom mil efter mil bara för att han som ny inte ska känna sig utanför. Alla vi har varit långsamma i början, och vi har olika utvecklingskurvor.

Jag har full respekt för att de som är snabba ska få köra i sitt tempo medan andra som vill ta det lugnt antingen åker med och håller sig längre bak eller väljer att köra med andra eller helt själva.
Jag har långsammare kompisar som jag kör ofta med, och ingen av dem gnäller och man anpassar farten efter gruppen så gott det går. Jag kan inte heller bli sur på mina snabba hojpolare som kan köra 150+ genom kurvorna medan jag håller 100 (bara ett exempel). Meningen är att alla ska ha roligt.
Ni kan se av alla andra kort i tråden att vi ibland varit stora grupper på uppåt 20 personer och jag har inte hört nån annan än Babar gnälla över att farten varit för hög.

Så Babar, fortsätt gärna köra med folk som håller ditt cruisingtempo, men sluta måla ut oss andra som några galningar som knäskrapar i varje kurva.
Många (däribland jag) är inte ens nära knäskrap, varken på gatan eller banan.
Inse att vi kör sporthojar. Ville jag köra lagligt hade jag köpt en moped. Vi kör fort men med förstånd och på rätt ställen.
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
SÅ ja! Nu börjar det bli lite fart i tråden:tummenupp

Snart dags att nån föreslår en enstaka träff eller ännu hellre en stående tid?! Jag törs inte...
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Babar, nu få du tagga ner. Det var jag som höll "vansinnestempot" förra året. Du vill påskina att vi åkte som idioter. Jag kan meddela att vi körde ca +20 hela vägen och eftersom du inte hängde med väntade vi ALLTID på dig, utan att sura, utan att tjata på dig, det var tom en kille som körde efter dig och skulle hämta dig eftersom du körde fel vid ett vägskäl där vi väntade. Är det så här du vill tacka oss? Då är jag glad att vi slipper dig hädan efter.

Trampade visst på en öm ego-tå! :corn: Lugna ner dig lite. :pannkyss Nu käkade nog taggtråd till mellanmål.. :gnissla Vill du skapa bråk och hacka på mig personligen kan vi ta det via pm.

Klagade jag på nåt? Påpekade bara tempot! Har inget att anmärka på för sammanhållningen eller gruppen. Trevliga personer allihop och dig känner jag igen sen förut med. Vi sprang ju på varandra med i vadstena och pratades vid. Inget ont sades väl då?? Påpekade enbart att tempot var för högt för min del. Sa ju direkt i Vadstena jag valde åka hem ensam stora vägen. Del i det beslutet hade även ett framhjulssläpp som jag med nöd och näppe undvek att bli kraschad av. Det var därför jag satt och filosoferade bakom traktorn i 30km/h och missade vägskälet.

Alla klarar inte köra 20+ på okända småvägar. Att eventuella intresserade kunde vara medvetna om ungefär vilket tempo ni håller och vad bra förare som brukar sluta upp. För ni körde några klasser bättre än mig. För övrigt anser jag officiellt att allt över hastighetsbegränsningen är för högt tempo! Därmed inte sagt att jag inte kör för fort ibland. Men jag vill känna mig säker när jag gör det.

Ni får väl var så vuxna ni kan klara av en beskrivning av verkligheten?!?!
 
Last edited:

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Babar, uppenbarligen var förra årets gruppkörning som du refererar till gång på gång en traumatisk upplevelse för dig.

Så Babar, fortsätt gärna köra med folk som håller ditt cruisingtempo, men sluta måla ut oss andra som några galningar som knäskrapar i varje kurva.
Många (däribland jag) är inte ens nära knäskrap, varken på gatan eller banan.
Inse att vi kör sporthojar. Ville jag köra lagligt hade jag köpt en moped. Vi kör fort men med förstånd och på rätt ställen.

Har ni käkat taggtråd till lunch båda två?? :tungan Lägg egot på hyllan och läs vad som står istället för vad ni tror det står. Sluta ta saker som personangrepp och svartmålning. Jag beskrev bara att det tempo majoriteten körde i låg över de 10-20 jag pendlade mellan. Vilket den gången var för högt för min del på den helt okända vägen.

JA, det var en udda upplevelse den gången. Var inte medveten om tempot och drogs med för lätt utan tänka mig för. Det är en risk med gruppkörningar. Fick mig ett framhjulssläpp också pga det. Det nämnde jag med för er. Det var orsaken till jag släppte gruppen. Vågade inte riskera en incident till på samma kväll. Att inse sin begränsning är det som avgör om du säker förare leler inte. Har inget ont sagt om er, gruppen eller sammanhållningen.

Hade jag velat utmåla er som tokar och knäskrapande fartdårar kan du vara säker på jag klarar av att skriva det rakt ut! SÅ sluta upp med såna där barnsliga personangrepp!!
 

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Ort
På norr
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Försök fixa några bestämda stående dagar,så gjorde vi:)
Man åker dom dagar man kan o vill,inget krångligt i det...
Kört Mån till Tors nästan hela sommaren nu,plus några helger:tummenupp

Ikväll blir det nog en sväng till MC fiket i Rejmyre!
Skulle vara kul å sammanstråla med er nån kväll/helg framöver...
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
Jag hänger gärna på om det blir lite åkande.

Snabbt eller långsamt, min går ju inte "så" snabbt, men jag kan försöka hänga på:)

:squid
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Vädret i veckan? Vi betsämmer en dag i veckan o kör lite och så kan vi ju styra upp nåt stående då!
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top