Ligger man i 10-20km/h över begränsningen på en för mig okänd 70-väg och inte har en chans att haka på är tempot lite väl högt för min del. Lockar enbart till att pressa sig för hårt. Vad du anser normalt säkert tempo är inte samma för en vanlig gatåkare. Vanlig gatåkare la varv 1.20+ på gamla sviestad, medan du låg under minuten. Föredrar då själv grupper där tempot är lite mer nerskruvat.
Babar, uppenbarligen var förra årets gruppkörning som du refererar till gång på gång en traumatisk upplevelse för dig.
Men till alla andra som aldrig varit med när vi kört känner jag att jag måste bemöta Babars version pga risken för att ni får intrycket att vi är värsta MotoGP-förarna på vägarna vilket definitivt inte stämmer. Alla jag kört med under mina år av gruppkörningar har varit vettiga människor, vissa skitduktiga och erfarna och ligger ofta i täten, och andra, som jag som definitivt tillhör de långsammaste och oftast ligger sist i gruppen. Men inte fan klagar jag för det!
Alla kör (ska köra) i sitt eget tempo, och ingen blir bortglömd eller kvarlämnad. Babar kan säkert intyga när jag lämnade resten av gruppen och körde tillsammans med honom mil efter mil bara för att han som ny inte ska känna sig utanför. Alla vi har varit långsamma i början, och vi har olika utvecklingskurvor.
Jag har full respekt för att de som är snabba ska få köra i sitt tempo medan andra som vill ta det lugnt antingen åker med och håller sig längre bak eller väljer att köra med andra eller helt själva.
Jag har långsammare kompisar som jag kör ofta med, och ingen av dem gnäller och man anpassar farten efter gruppen så gott det går. Jag kan inte heller bli sur på mina snabba hojpolare som kan köra 150+ genom kurvorna medan jag håller 100 (bara ett exempel). Meningen är att alla ska ha roligt.
Ni kan se av alla andra kort i tråden att vi ibland varit stora grupper på uppåt 20 personer och jag har inte hört nån annan än Babar gnälla över att farten varit för hög.
Så Babar, fortsätt gärna köra med folk som håller ditt cruisingtempo, men sluta måla ut oss andra som några galningar som knäskrapar i varje kurva.
Många (däribland jag) är inte ens nära knäskrap, varken på gatan eller banan.
Inse att vi kör sporthojar. Ville jag köra lagligt hade jag köpt en moped. Vi kör fort men med förstånd och på rätt ställen.