Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland. 16-18/6 2023

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är inte säker på vad du menar med glappa kontakter, men att detta skulle orsaka Hondas problem och sedan inte kunna upptäckas låter väldigt långsökt. Man loggar ju mer eller mindre allt på dagens hojar med samplingsfrekvenser nedåt tusendelen av en sekund, så en glapp kontakt som ligger och spelar och påverkar något väsentligt kontrollsystem skulle upptäckas på nolltid. Dessutom byts samtliga kabelhärvor efter ett visst antal mil. Ingen har en och samma kabelhärva monterad i flera säsonger, däremot flera olika på varje hoj under en och samma säsong.

Hondas nuvarande resultat är konsekvensen av att man tappat sin tidigare väldigt goda strategi. Avsaknaden av Dani Pedrosa är bara en del av detta, precis som snacket om "att bara lyssna på Marc", precis som att Marc fått bestämma vilka som ska jobba kring honom, precis som att de japanska tillverkarna inte riktigt har hängt med när de europeiska tillverkarna succesivt har utvecklats till något som påminner om rena F1-team.
Du har helt säkert rätt men ska jag vara petig så duger det inte med att logga vad som händer i kontrollsystemet.
För att verkligen veta vad som händer (kunna upptäcka fel) behöver man ett separat logg system som med egna givare kontrollerar vad som händer. Och dom givarna ska helst inte vara av samma fabrikat som i kontrollssystemet.
För att öka chansen upptäcka givarfel.

Ytterligare en utmaning är störningar.
Hur lång tid ska en signal finnas för att den ska registras ?
Ju kortare man sätter den tiden, dessto fler störningar kommer in.
Så alltså ökar man tiden för att sortera bort störningar.
Har själv styrsystem för butikskyla ökat tiden från 1 sek till 5 sek för bli kvitt "felaktiga" larm.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Du har helt säkert rätt men ska jag vara petig så duger det inte med att logga vad som händer i kontrollsystemet.
För att verkligen veta vad som händer (kunna upptäcka fel) behöver man ett separat logg system som med egna givare kontrollerar vad som händer. Och dom givarna ska helst inte vara av samma fabrikat som i kontrollssystemet.
För att öka chansen upptäcka givarfel.

Ytterligare en utmaning är störningar.
Hur lång tid ska en signal finnas för att den ska registras ?
Ju kortare man sätter den tiden, dessto fler störningar kommer in.
Så alltså ökar man tiden för att sortera bort störningar.
Har själv styrsystem för butikskyla ökat tiden från 1 sek till 5 sek för bli kvitt "felaktiga" larm.
Vet inte riktigt vad detta handlar om ärligt talat men det började väl med Marquez citat om warnings? Jag trodde han pratade om track limit warnings eftersom han fick ett gäng såna tidigt i sprinten. Därför valde han att sluta överpusha.

Ang. samplingsfrekvenser och givare är skillnaden enorm på ett system för butikskyla och för att mäta tryck och vinklar på en GP-hoj och det är inte jämförbart alls. En samplingstid på en millisekund är inget konstigt om man måste veta saker i realtid, men fullständigt onödigt för att reglera tempen i ett rum. Det finns flera olika sätt att sortera ut störningar direkt i programmeringen/regulatorerna utan att öka samplingstiden. Jag är dessutom 100% säker att alla ingenjörer i Hondas garage har bra mycket bättre koll än dig och mig på detta!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vet inte riktigt vad detta handlar om ärligt talat men det började väl med Marquez citat om warnings? Jag trodde han pratade om track limit warnings eftersom han fick ett gäng såna tidigt i sprinten. Därför valde han att sluta överpusha.

Om en MotoGP-förare snackar om ”warnings” så kan man nog utgå ifrån att han menar antingen track limit warnings eller warnings som i att framdäcket tappar greppet, glider och nästan kraschar. Det är knappast oljetryckslampan eller tempmätaren han menar…
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jaha vem mer än MM var det som Miller syftade på när han sa

"Because it’s their own doing. They kicked out 99% of the engineers, to get his engineers. His guys in there. And now they are f**ked and he can't even make it past a lap."

Det var kanske bara MM som han tänkte på?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet inte riktigt vad detta handlar om ärligt talat men det började väl med Marquez citat om warnings? Jag trodde han pratade om track limit warnings eftersom han fick ett gäng såna tidigt i sprinten. Därför valde han att sluta överpusha.

Jag är dessutom 100% säker att alla ingenjörer i Hondas garage har bra mycket bättre koll än dig och mig på detta!
Dom borde definitivt ha det. Precis som teknikerna på Airbus borde haft fler givare för att kontrollera planets hastighet och teknikerna på Boing borde haft fler givare för att avgöra om Boing 737 Max höll på att stalla. Men dom hade det inte. Så Airbusen gick i havet när hastigheten enligt instrumenten sjönk.
Och två Boeing 737 MAX gick i backen efter "Stallsensorn" tvingat planet in i dykning.
Men förhoppningsvis är det så att Hondas tekniker är mycket bättre än Airbus och Boeings och det är Hondas dåliga förare som är orsaken till alla krascherna.
Jag tillåter mig tvivla. Men har kanske fel. Dom har ju mycket bättre koll än vad jag har. Garanterat. Det håller jag med om.
Men är det inte fel på förarna så spelar dom i en annan liga än tex Ducatis tekniker. Tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top