Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har helt säkert rätt men ska jag vara petig så duger det inte med att logga vad som händer i kontrollsystemet.Jag är inte säker på vad du menar med glappa kontakter, men att detta skulle orsaka Hondas problem och sedan inte kunna upptäckas låter väldigt långsökt. Man loggar ju mer eller mindre allt på dagens hojar med samplingsfrekvenser nedåt tusendelen av en sekund, så en glapp kontakt som ligger och spelar och påverkar något väsentligt kontrollsystem skulle upptäckas på nolltid. Dessutom byts samtliga kabelhärvor efter ett visst antal mil. Ingen har en och samma kabelhärva monterad i flera säsonger, däremot flera olika på varje hoj under en och samma säsong.
Hondas nuvarande resultat är konsekvensen av att man tappat sin tidigare väldigt goda strategi. Avsaknaden av Dani Pedrosa är bara en del av detta, precis som snacket om "att bara lyssna på Marc", precis som att Marc fått bestämma vilka som ska jobba kring honom, precis som att de japanska tillverkarna inte riktigt har hängt med när de europeiska tillverkarna succesivt har utvecklats till något som påminner om rena F1-team.
För att verkligen veta vad som händer (kunna upptäcka fel) behöver man ett separat logg system som med egna givare kontrollerar vad som händer. Och dom givarna ska helst inte vara av samma fabrikat som i kontrollssystemet.
För att öka chansen upptäcka givarfel.
Ytterligare en utmaning är störningar.
Hur lång tid ska en signal finnas för att den ska registras ?
Ju kortare man sätter den tiden, dessto fler störningar kommer in.
Så alltså ökar man tiden för att sortera bort störningar.
Har själv styrsystem för butikskyla ökat tiden från 1 sek till 5 sek för bli kvitt "felaktiga" larm.