Lite funderingar om ERF & 250SP 2007

Jag kör


  • Antal röstningar
    0

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Teddy skrev:
2348451 Det sunda förnuftet har talat. Tack för det. Trots att jag inte är SP-förare och än mindre är aktiv överhuvudtaget har jag dock en åsikt och den delar jag med Torkel och alla de skäl han nämnt.
Injga fiekeklaessur pau min bane. Taekk.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
valmers skrev:
2348486 Injga fiekeklaessur pau min bane. Taekk.
:D

Jag tog mig tid och letade upp originalet. Mike hade nog ingen aning om att han skrev historia i det ögonblicket. Bevingade ord som fortfarande ekar i korridorena.

"Publiken sade sitt i Karlskoga, när 2500 personer
satt och tittade på SS 600 och Superbike, men gick och fikade under 250 racer!
...
Med vänliga hälsningar
Mike Luff

Promotor
Scandinavian Open"

Inlägget kan läsas i sin helhet här om du är medlem i MCERR på Yahoo Groups.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kalla och tråkiga fakta.

250SP har slutat tillverkas för ett par år sedan och därmed så blir det svårt att motivera samkörning med SM.

Precis som RD350 så kommer 250SP att sakta men säkert att dö ut.

Dock lär dom dyka upp igen i samband med Classic racing.

En ny tvåtakts-instegsklass är svår att finna, ER6, SV650 eller liknande har kommit på tapeten men ärligt talat så är det inga räcerhojar.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
2348837 Kalla och tråkiga fakta.

250SP har slutat tillverkas för ett par år sedan och därmed så blir det svårt att motivera samkörning med SM.

Precis som RD350 så kommer 250SP att sakta men säkert att dö ut.

Dock lär dom dyka upp igen i samband med Classic racing.

En ny tvåtakts-instegsklass är svår att finna, ER6, SV650 eller liknande har kommit på tapeten men ärligt talat så är det inga räcerhojar.
Fram för en fet instegsklass på 1000 cc. Alla som kör fort bannas. :mad:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers skrev:
2348852 Fram för en fet instegsklass på 1000 cc. Alla som kör fort bannas. :mad:
Bracket racing style, man sätter en kvaltid och sen får man inte köra snabbare varvtider än kvaltiden i racet.

:rolleyes:
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
GSXR1100R skrev:
2348837 En ny tvåtakts-instegsklass är svår att finna, ER6, SV650 eller liknande har kommit på tapeten men ärligt talat så är det inga räcerhojar.

Supermotarder är inte heller räcerhojar.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
GSXR1100R skrev:
2348837 250SP har slutat tillverkas för ett par år sedan och därmed så blir det svårt att motivera samkörning med SM.

Precis som RD350 så kommer 250SP att sakta men säkert att dö ut.
Nu blandar du ihop saker. 250SP har inte slutat tillverkas för det är klassnamnet, däremot har Aprilia slutat tillverka sin RS250 som är den populäraste hojen i klassen. 250SP tillåter dock alla 250cc 2t och 400cc 4t så "massor" av hojar går in i klassen redan nu, det är långt ifrån en entypsklass även om Aprilian visat sig överlägsen.

Allt som behövs göras enligt mig är att utöka reglementet med att tillåta 650cc 4t twin så är man back in business.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Om 250sp kör med erf, blir det några tävlingar på Sviesta då?


Jag tycker att classic-argumentet är kasst. Fasa ut gamla förare istället.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jag håller med neutral, tillåt 650 2cyl. På så sätt skulle klassen inte dö ut utan bara vidarutveklas i framtiden. Detta och att tillåta regndäck skulle enligt min mening vara bra.
 

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Jag håller med Torkel!
Och INNAN hojjarna börjar ta slut och bli rariteter är det väl onödigt att ha ihjäl klassen??
Crallan
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Neutral skrev:
2349209 Nu blandar du ihop saker. 250SP har inte slutat tillverkas för det är klassnamnet, däremot har Aprilia slutat tillverka sin RS250 som är den populäraste hojen i klassen. 250SP tillåter dock alla 250cc 2t och 400cc 4t så "massor" av hojar går in i klassen redan nu, det är långt ifrån en entypsklass även om Aprilian visat sig överlägsen.

Allt som behövs göras enligt mig är att utöka reglementet med att tillåta 650cc 4t twin så är man back in business.
Varför kör man då med gamla Aprullor om det finns nyare hojar, dom nya räcker kanske inte till.

anja skrev:
2349212 Om 250sp kör med erf, blir det några tävlingar på Sviesta då?


Jag tycker att classic-argumentet är kasst. Fasa ut gamla förare istället.
Moahahahaha :D

MagnusK skrev:
2349261 Jag håller med neutral, tillåt 650 2cyl. På så sätt skulle klassen inte dö ut utan bara vidarutveklas i framtiden. Detta och att tillåta regndäck skulle enligt min mening vara bra.
Japp men vad ska den klassen heta då?

crallan skrev:
2349437 Jag håller med Torkel!
Och INNAN hojjarna börjar ta slut och bli rariteter är det väl onödigt att ha ihjäl klassen??
Crallan
Brånalt gör iaf sitt bästa för att hålla liv i eran klass.

anja skrev:
2349201 Supermotarder är inte heller räcerhojar.
Inga RR hojar nej men kul underhållning för publiken.
 
Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
GSXR1100R skrev:
2349483 Varför kör man då med gamla Aprullor om det finns nyare hojar, dom nya räcker kanske inte till.

Att Swedie kan köra feta under-minuten-varv på Sviesta med Alicias gammel-lill-ninja är väl bevis nog för att apriliorna inte är omöjliga att konkurrera med. Det är andra orsaker som gör att vi envisas med att köra med apriliorna (som att dom luktar gott, Torkel och Teddy kan allt om dom och att det alltid finns reservdelar i depån).
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
GSXR1100R skrev:
2349483 Varför kör man då med gamla Aprullor om det finns nyare hojar, dom nya räcker kanske inte till.

Japp men vad ska den klassen heta då?
Det står ju i texten du citerade, Aprilian är överlägsen men det beror nog till stor del också på att Sverige inte har tagit in 250 och 400cc 4-taktare på grund av försäkringsprissättningen. Hade det funnits gott om ZXR400, GSX-R400 och RFV400 (?) så hade de nog tävlats med också, nu finns bara någon enstaka importhoj till fantasipris. Swedie körde 59:eek:r på Sviestad med Alicias ZXR, tänk på att A-förare får köra 250SP.

Vad har namnet för betydelse? Det kan väl heta 250SP åtminstone så länge som 250cc 2t är i majoritet.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
GSXR1100R skrev:
2349483 Inga RR hojar nej men kul underhållning för publiken.

Om man slutar framställa 250sp som gammal skåpmat så kommer publiken inte heller tycka att det är det.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
Inga RR hojar nej men kul underhållning för publiken.
Är det bara det vi är ute efter är det väl enklare att hyra in ett par cirkusclowner som får roa publiken. Hur mycket extra publik har motarderna dragit btw?

Fast nu gäller det roadracing. Att plocka bort en RR-klass för att få in en icke-RR-klass på ett RR-mästerskap är en ganska underlig sak att göra. Det är nästan lika underligt att sätta in en sprintklass i ett enduranceevenemang.

Problemet är väl att förarunderlaget inte räcker till för separata A- och B-ERF. Och då måste man leta upp någon annan som får vara med och betala kalaset. Vem är desperat nog att acceptera det? 250 SP.

Kom inte dragande med att det är si och så många serieanmälda team. Hur många kom till Falkenberg? Hur många team är det i snitt på varje ERF? Dela det med två så ser ni hur många team det kommer i verkligheten.

Jag håller i övrigt med Torkel.

Edit: det är inte underligt att sätta in ett sprintrace i ett enduranceevenemang. Men det bör ske på frivillig väg.

Analfabetedit: "dela med två..." -> ...så ser ni hur många team det blir i varje A- respektive B-ERF i framtiden.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Brånalt vill ha 250SP med på ERF:en 2007, att många vill få in klassen i SM kan man förstå men om det nu inte går så borde man vara "glad" över att "någon [tm] " vill ta tag i er klass och låta er fortsätta tävla.

:)

Bingo skrev:
2349549 Är det bara det vi är ute efter är det väl enklare att hyra in ett par cirkusclowner som får roa publiken. Hur mycket extra publik har motarderna dragit btw?

Fast nu gäller det roadracing. Att plocka bort en RR-klass för att få in en icke-RR-klass på ett RR-mästerskap är en ganska underlig sak att göra. Det är nästan lika underligt att sätta in en sprintklass i ett enduranceevenemang.

Problemet är väl att förarunderlaget inte räcker till för separata A- och B-ERF. Och då måste man leta upp någon annan som får vara med och betala kalaset. Vem är desperat nog att acceptera det? 250 SP.

Kom inte dragande med att det är si och så många serieanmälda team. Hur många kom till Falkenberg? Hur många team är det i snitt på varje ERF? Dela det med två så ser ni hur många team det kommer i verkligheten.

Jag håller i övrigt med Torkel.

Edit: det är inte underligt att sätta in ett sprintrace i ett enduranceevenemang. Men det bör ske på frivillig väg.

Analfabetedit: "dela med två..." -> ...så ser ni hur många team det blir i varje A- respektive B-ERF i framtiden.
Enklast är att bara hålla med dig.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
Enklast är att bara hålla med dig.
Enklast är väl att vara tyst om man inte har något vettigt att skriva.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Jag pratade Med Lodnert tidigare ikväll, enligt honom så har det varit uppe till förslag att inkludera 250 SP med ERF, det är dock INGET beslut taget what so ever!
Vad han pointerade var att klassen från hans perspektiv och förhoppningsvis Svemos inte ska fasas ut, utan helt klart skulle finnas kvar framledes, om det sedan innebär 1,2,3 eller massor år vet nog ingen.
Hur det kommer att bli vet man inte, parallellt så diskuterar man seperation av rena SM klasser och supportklasser, vilket skulle innebära tillgänglig tid för t.ex. 250 SP oxå, åtminstone om inte Supermotard blir kvar:rolleyes:
Vidare så bad jag honom att använda sej av deras forum (roadracing.se) för att informera om status, och när vi kan förvänta oss ett svar som inte enbart är rykte.

Så summa sumarum är att ja det det har diskuterats att slå ihop 250 SP och ERF som förslag och inget annat.

Om det är merpartens åsikt av 250 SP piloterna att man inte ska åka med ERF så tror jag att det är viktigt att redan nu skickar in åsikter, utse en talesman, fixa namnlista presentera ett vettigt alternativ för Svemo.
Vänta inte tills bslut redan är taget, då blir det betydligt svårare.

/CL
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Bingo skrev:
2349549

...


Problemet är väl att förarunderlaget inte räcker till för separata A- och B-ERF. Och då måste man leta upp någon annan som får vara med och betala kalaset. Vem är desperat nog att acceptera det? 250 SP.

Kom inte dragande med att det är si och så många serieanmälda team. Hur många kom till Falkenberg? Hur många team är det i snitt på varje ERF? Dela det med två så ser ni hur många team det kommer i verkligheten.

...


Well.... Førsta ERF racet på Anderstorp kom ungefär 70 team. Några krashade och liknande i kvalet, så till slut startade 62 team.

När man så läste att på mindre banor, som Falkenberg, bara 35 får starta då fattar till och med minde smarta att många långsamma team inte körde till Falkenberg bara för att köra 13 minuter kval per man, bli av med 2500 kr och åka snopen hem igen. DÄRFÖR kom inte 70 team till Falkenberg.

Om dom trodde att dom fick köra så skulle 70 team dyka upp. Därför... visst finns det team till två ERF serier om dom flesta banor är begränsade till under 40 cyklar samtidigt.

Orsak och verkan....

Med vänliga hälsningar,
Kris955
(Den gamle långsamme sure gubben.) :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top