Lite goda råd skulle göra gott:)

Lala

Livet är en enkelriktad gata.
Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6
En busa är rätt hoj om man är rätt person för den så att säga.

Det man kan göra med lite mer info om dig, längd vikt osv ;).. nej fan nu spåra de ut mot dedär "ligga" skiten :p
Nej men seriöst, det många av tjejerna kollar efter är ju en hoj de når ner på, så om du är kort så kan man ju tipsa om ett gäng cyklar som är lite lägre som du kan börja med att prova.
Dumt att åka o prova en hoj som det fysiskt inte går att åka på.

Hahaha ja nu blev det som "ligga" snacket men jodå det är absolut nåt jag har tänkt på. Jag är 158 och 57 kg om det har nån betydelse är små stark dock:) (glad och stolt när jag säger det) inte för jag tror att det skulle hjälpa nåt.

Det känns ju smått skrämmande om man inte kan nå ner när man behöver det och behöver glida hela sin kropp till ena sidan för att hålla upp den jäveln.

På Sviestad hur du 3 trafikövningar kvar denna säsong.
http://www.lmsroadracing.se/trafiksaekerhetsutbildning

Ja det låter bra, ska ta och kolla på det:)

Jag skulle nog hellre rekommendera att åka själv, fast det beror nog på hur man är som människa. Jag åker alltid snabbare i grupp än när jag kör själv. Det var iaf. stor skillnad precis i början när man var superfärsk. Nu börjar jag inse mina begränsningar något iaf. och låter andra köra i sitt tempo och jag i mitt. :)

Ja sånt är jag smått orolig för, jag är nog ganska fartblind också så jag får nog se upp för att inte köra fort.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Hahaha ja nu blev det som "ligga" snacket men jodå det är absolut nåt jag har tänkt på. Jag är 158 och 57 kg om det har nån betydelse är små stark dock:) (glad och stolt när jag säger det) inte för jag tror att det skulle hjälpa nåt.

Det känns ju smått skrämmande om man inte kan nå ner när man behöver det och behöver glida hela sin kropp till ena sidan för att hålla upp den jäveln.

Ja det låter bra, ska ta och kolla på det:)

Rätt kort alltså, har inga hojar nu på rak arm att tipsa om, men har för mig att hornet 600 brukar vara poppis för den inte är så hög.
Utifrån vad jag märkt så är det iaf en av de saker tjejer lägger mest vikt på i början att se till så de når ner ordentligt eftersom en hoj lätt blir väldigt tung om man inte är beredd.
Sen brukar de flesta lära sig det där efter ett tag o inte bry sig längre men i början så.

Tommy.exe

Guest
Ja sånt är jag smått orolig för, jag är nog ganska fartblind också så jag får nog se upp för att inte köra fort.

Ja, du kan ju köra ihjäl dig direkt! :hihi

Vet du. Börja med att skriva in dig på en körskola. Kör ett par lektioner. Kör upp. Få kortet (för de flesta tjejer som reggar sig här som inte redan har kort så verkar detta ta mellan 3år och för evigt).
Sen så kan du fundera på vad du ska köpa för hoj. Men R6 är en bra tjejhoj.
Lite sådär lagom mesig.

Lala

Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6
Rätt kort alltså, har inga hojar nu på rak arm att tipsa om, men har för mig att hornet 600 brukar vara poppis för den inte är så hög.
Utifrån vad jag märkt så är det iaf en av de saker tjejer lägger mest vikt på i början att se till så de når ner ordentligt eftersom en hoj lätt blir väldigt tung om man inte är beredd.
Sen brukar de flesta lära sig det där efter ett tag o inte bry sig längre men i början så.

Jaha va är det för märke? inte hört talas om det förr. Ja det är ju så, man vill kunna få ner fötterna när man är så liten för att kunna känna att man har kontroll över hojjen.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Tack för länken :) ska kolla in den och hoppas på att jag hinner med allt det här innan vädret skiter sig.

Jaha som vilka då? tänkte att en R6a måste va lite lättare eller? :S
Men ska absolut åka men en sansad en :) Tack snälla

Köp en hoj med mer upprätt sittställning. Liknande Kawasaki ER5/ER6. Det är inte för inte man ej har sporthojar på körskolorna. Man får en bättre överblick i trafiken, blir inte lika trött, hojen blir mer lätthanterlig.

När man lärt sig köra kan man skaffa sig en effektstarkare maskin med lite mer sportig körställning (om man gillar det).

Det är vad jag tycker, andra tycker säkert annorlunda! :)

Det absolut viktigaste är tillslut vad du själv tycker! Vi är många experter här! :D

// Johan

Lala

Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6
Ja, du kan ju köra ihjäl dig direkt! :hihi

Vet du. Börja med att skriva in dig på en körskola. Kör ett par lektioner. Kör upp. Få kortet (för de flesta tjejer som reggar sig här som inte redan har kort så verkar detta ta mellan 3år och för evigt).
Sen så kan du fundera på vad du ska köpa för hoj. Men R6 är en bra tjejhoj.
Lite sådär lagom mesig.

Jo då alla papper är inskickade om borde väl komma tillbaka till nästa vecka och så har jag körskolan nedanför mig så det går inte att undvika kan jag säga. Tänker att det är väl ganska bra att övningsköra med en egen hoj också på sidan av körskolan, det är därför jag börjat kolla på hojjar redan nu.

Lala

Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6
Köp en hoj med mer upprätt sittställning. Liknande Kawasaki ER5/ER6. Det är inte för inte man ej har sporthojar på körskolorna. Man får en bättre överblick i trafiken, blir inte lika trött, hojen blir mer lätthanterlig.

När man lärt sig köra kan man skaffa sig en effektstarkare maskin med lite mer sportig körställning (om man gillar det).

Det är vad jag tycker, andra tycker säkert annorlunda! :)

Det absolut viktigaste är tillslut vad du själv tycker! Vi är många experter här! :D

// Johan

Ja så är det säkert, men jag är nog som alla andra som tycker ju mer plast desstu snyggare och ju mer hukande rygg desstu härligare. Men det stämmer nog att jag borde kanske börja med nåt så att man får koll ute i trafiken och allt det som är med den.
Jodå jag har märkt det, man känner sig små mesig när man kommer och ska fråga massa saker när alla andra är vana åkare :)

Den va ju inte vacker direkt:( men säker bra som första hoj.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Körde de första åren av mitt MC-liv omkring på en off-road. Är nu mycket glad för att jag började med en dylik hoj.

De är lättkörda och det kostar inte mega-multum när man lägger omkull dem. Lägga omkull cykeln gör nog 90% av motorcyklisterna under läro-perioden, d.v.s. de 3-5 första åren som motorcyklist.

BMW-s 650-off-roadare kan man köpa sänkningssatser till ifall det är knappt så att benen räcker från rumpan ner till marken.

Bland det absolut dumaste intro-hojarna jag kan tänka mig är allsköns olika plastraketer. Köp INTE en renodlad sporthoj som första hoj!!! Det är korkat ur alla möjliga olika perspektiv. De är svårare att köra, vansinnigt mycket dyrare att äga och försäkra och fartresurserna är oftast skrämmande mycket mer än vad en nybörjare överhuvudtaget bör ha mellan benen.

Att köra på grusvägar och stigar då och då är en mycket nyttig körskola. Då lär man sig att köra på olika underlag och balansera på motorcykel. Ifall man är ett betongbarn så kan ju dock förståss en super-motard vara ett vettigt alternativ för en nybörjare.

Men som sagt... köp INTE en ren sporthoj som nybörjarhoj.

Lycka till och tänk på att ett körkort inte innebär att man är en bra förare. Det betyder BARA att man uppfyller MINIMIKRAVEN som samhället ställer på de som vill vistas på vägen.

Lala

Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6
Hej och välkommen!

Några hojar du kan titta närmare på och provköra, förutom R6:an du redan känner till.

Kawasakin har, tror jag, blivit utnämnd till årets hoj ett par gånger.

http://www.kawasaki.se/ER-6f

http://www.kawasaki.se/ER-6n

http://www.suzukicycles.com/en/Product Lines/Cycles/Products/SV650.aspx

http://www.hondamc.com/homc/templates/Model____9224.aspx

Tack snälla:)

Ja de här såg ju helt ok ut och tack för all tips :) jätte snällt

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ja så är det säkert, men jag är nog som alla andra som tycker ju mer plast desstu snyggare och ju mer hukande rygg desstu härligare. Men det stämmer nog att jag borde kanske börja med nåt så att man får koll ute i trafiken och allt det som är med den.
Jodå jag har märkt det, man känner sig små mesig när man kommer och ska fråga massa saker när alla andra är vana åkare :)

Den va ju inte vacker direkt:( men säker bra som första hoj.

Bara tog första bästa på blocket, finns faktiskt endel som är lite snyggare av nyare årsm.
Men vill du prompt ha en supersnygg hoj så kan du får köpa min..

Lala

Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6
Körde de första åren av mitt MC-liv omkring på en off-road. Är nu mycket glad för att jag började med en dylik hoj.

De är lättkörda och det kostar inte mega-multum när man lägger omkull dem. Lägga omkull cykeln gör nog 90% av motorcyklisterna under läro-perioden, d.v.s. de 3-5 första åren som motorcyklist.

BMW-s 650-off-roadare kan man köpa sänkningssatser till ifall det är knappt så att benen räcker från rumpan ner till marken.

Bland det absolut dumaste intro-hojarna jag kan tänka mig är allsköns olika plastraketer. Köp INTE en renodlad sporthoj som första hoj!!! Det är korkat ur alla möjliga olika perspektiv. De är svårare att köra, vansinnigt mycket dyrare att äga och försäkra och fartresurserna är oftast skrämmande mycket mer än vad en nybörjare överhuvudtaget bör ha mellan benen.

Att köra på grusvägar och stigar då och då är en mycket nyttig körskola. Då lär man sig att köra på olika underlag och balansera på motorcykel. Ifall man är ett betongbarn så kan ju dock förståss en super-motard vara ett vettigt alternativ för en nybörjare.

Men som sagt... köp INTE en ren sporthoj som nybörjarhoj.

Lycka till och tänk på att ett körkort inte innebär att man är en bra förare. Det betyder BARA att man uppfyller MINIMIKRAVEN som samhället ställer på de som vill vistas på vägen.

Ja så är det säkert att bara för man har fått korten betyder inte det att man är en bra förare men jag ska göra mitt bästa och köra mycket innan jag ger mig ut på för mycket äventyr. Också helt sant att köra på grusvägar kan tänka mig att det är svårare. Tack för all tips. Uppskattas

Bara tog första bästa på blocket, finns faktiskt endel som är lite snyggare av nyare årsm.
Men vill du prompt ha en supersnygg hoj så kan du får köpa min..

Ja det är ju det jag vill men den smarta sidan av mig säger att jag ska skaffa mig en som jag inte behöver va allt för rädd om. men tack erbjudandet. :)

Last edited:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
jävla kärringar hit och dit..

här ska man gå kurser blahabla för att lära sig att köra/svänga...

kan man inte svänga på en hoj utan att gå en jävla massa kurser, då ska man fan inte ha hoj.

och som många säger, en hoj är individuellt.
prova, och välj den som passar dig.

Lala

Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6

kan man inte svänga på en hoj utan att gå en jävla massa kurser, då ska man fan inte ha hoj.

Åh tack för de fina orden... nu börjar man märka av att det är fullmåne :)

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Som redan sagts här ovan: R6:an är ingen bra nybörjarhoj. Den är hetsig och kräver rejält varvande för att komma till sin rätt=inget du behöver som ny på vägen. Jag ska ta resonemangen här ovan ett snäpp lämgre...Köp dig en hyffsad mellanklasshoj, typ er5, er6 gsx 600, etc, etc, gärna en äldre för så lite pengar som möjligt. Gör nybörjarmisstagen på den, och framför allt: lär dig!

Lycka till, och välkommen hit!

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09

Ptja, du kan ju inte svänga iaf så en kurs eller 15 för dig vore nog bra.

Lala

Gick med
5 Aug 2009
Hoj
R6
Som redan sagts här ovan: R6:an är ingen bra nybörjarhoj. Den är hetsig och kräver rejält varvande för att komma till sin rätt=inget du behöver som ny på vägen. Jag ska ta resonemangen här ovan ett snäpp lämgre...Köp dig en hyffsad mellanklasshoj, typ er5, er6 gsx 600, etc, etc, gärna en äldre för så lite pengar som möjligt. Gör nybörjarmisstagen på den, och framför allt: lär dig!

Lycka till, och välkommen hit!

Tusen tack :)
Det bästa är väl att höra samma sak från så många som möjligt som en nervös nybörjare så tack för alla tips :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...