Ptja, du kan ju inte svänga iaf så en kurs eller 15 för dig vore nog bra.
![HIHI :hihi :hihi](/img/smilies/hihi.gif)
Tusen tack
Det bästa är väl att höra samma sak från så många som möjligt som en nervös nybörjare så tack för alla tips![]()
No probs!
Ptja, du kan ju inte svänga iaf så en kurs eller 15 för dig vore nog bra.
Tusen tack
Det bästa är väl att höra samma sak från så många som möjligt som en nervös nybörjare så tack för alla tips![]()
Ptja, du kan ju inte svänga iaf så en kurs eller 15 för dig vore nog bra.
No probs!![]()
Ptja, du kan ju inte svänga iaf så en kurs eller 15 för dig vore nog bra.
Välkommen till sporthoj, hoppas du kommer trivas(underligt bra nivå än på den här tråden, skoj att se ).
Har du ingen kompis som kör mc? Om du har så hör om inte du kan åka med och kanske finns det någon avstängd väg eller liknande som du kanske kan få öviningsköra på med den personens hoj. Fasst någon lektion på körskola är nog bäst först(gör mindre att lägga ner deras hoj i asfalten).
Skulle själv tagit mc kortet innan jag skulle köpa första hojen. Med kortet i handen så kan man åka runt och provköra motorcyklar som man tycker verkar intressera en. Som vanligt är ju utseendet det som gör första intrycket plus ljudet då(mc).
Inte specielt skoj att köpa en hoj som man sen märker man inte alls trivs med, har själv provat hojar och har ibland vänt efter 2 kvarter. Ibland vet man bara att man aldrig kommer kunna känna nöje över att köra vissa motorcyklar.
Lyssna inte på de som säger att man inte kan äga en sporthoj som första hoj. Klart en 1000cc av nyare årsm är nog inte rätt hoj för dig. Ex. ER5/ER6 är fina hojar men om man inte gillar utseendet/feelingen man får av bland annat dessa hojar så ska man inte köpa en. Då kan nog en sport 600cc vara riktigt bra. Riktigt balanserade hojar och lätt svängda då det börjar bli kurvigt. Tar ett tag att bygga upp effekten så man fattar lättare när det är dags att släppa gasen. Hade själv en cbr600 som första hoj, enormt lätt körd och lärde mig mycket av den.
Sist så är vi alla olika och gillar inte likadana motorcyklar =) (tur det). Så lycka till med kortet och åk sen å prova en massa motorcyklar.
Du skrev en riktig bok
Hej och välkommen!Hej och välkommen!
Suzuki GSR 600 vore en möjlighet. Nu är jag själv dock 185 lång, men sku tro att då åtm får båda tåspetsarna i.
:filmkväll?
Så kan vi snacka vidare?![]()
Välkommen till sporthoj, hoppas du kommer trivas(underligt bra nivå än på den här tråden, skoj att se ).
Har du ingen kompis som kör mc? Om du har så hör om inte du kan åka med och kanske finns det någon avstängd väg eller liknande som du kanske kan få öviningsköra på med den personens hoj. Fasst någon lektion på körskola är nog bäst först(gör mindre att lägga ner deras hoj i asfalten).
Skulle själv tagit mc kortet innan jag skulle köpa första hojen. Med kortet i handen så kan man åka runt och provköra motorcyklar som man tycker verkar intressera en. Som vanligt är ju utseendet det som gör första intrycket plus ljudet då(mc).
Inte specielt skoj att köpa en hoj som man sen märker man inte alls trivs med, har själv provat hojar och har ibland vänt efter 2 kvarter. Ibland vet man bara att man aldrig kommer kunna känna nöje över att köra vissa motorcyklar.
Lyssna inte på de som säger att man inte kan äga en sporthoj som första hoj. Klart en 1000cc av nyare årsm är nog inte rätt hoj för dig. Ex. ER5/ER6 är fina hojar men om man inte gillar utseendet/feelingen man får av bland annat dessa hojar så ska man inte köpa en. Då kan nog en sport 600cc vara riktigt bra. Riktigt balanserade hojar och lätt svängda då det börjar bli kurvigt. Tar ett tag att bygga upp effekten så man fattar lättare när det är dags att släppa gasen. Hade själv en cbr600 som första hoj, enormt lätt körd och lärde mig mycket av den.
Sist så är vi alla olika och gillar inte likadana motorcyklar =) (tur det). Så lycka till med kortet och åk sen å prova en massa motorcyklar.
Av de vi andra redan skrivit
Knepigt vad vi blir hjälpsamma såfort det dyker upp en flicktös![]()
Bra första hoj är Kawasakis ER6:a eller liknande hojar (dvs. som ser ung. likadana ut (finns flera ex. Honda´s Sevenfifty).
Av sporthojar med fullkåpor skulle kanske Honda CBR600F, Suzuki RF600, Kawasaki GPX600R kunna vara något, visserligen lite äldre hojar men fortfarande bra!
Mvh!
// Niklas
Kommer Tinky Winky, Dipsy och Po också att registrera sig här?
Börja med något billigt, slött och något du inte behöver vara rädd om. Övningskör en massa och känn att du har stenkoll på krypkörning och att hantera hojen. Ta kortet och kör en sommar. Sen kommer du ändå vilja byta hoj efter ett tag då du vet lite mera vad du vill ha.
Hej och välkommen!
Suzuki GSR 600 vore en möjlighet. Nu är jag själv dock 185 lång, men sku tro att då åtm får båda tåspetsarna i.
:filmkväll?
Så kan vi snacka vidare?![]()
Hej och välkommen!
Låt mig rekommendera en Triumph Daytona 600/650 eller om du har råd en 675, billiga i försäkring och underbara i alla lägen ;-) Rekommenderas varmt särskilt för en tös som vill dra ifrån dom flesta R6or![]()
Suzuki GSX 750 skulle vara bra förstahoj. Perfekt eftersom du kan köra upp på den (mer än 700cc). Lättkörd, ful som stryk men du kommer lära dig köra på den. Tappar du ned den händer inte så mycket. Finns körskolekit till den där med diverse skydd man kan hänga på.
http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_GSX_750_22619998.htm?ca=11&w=2
Sen när du tagit kortet kan du börja köra plasträsrar. Men som första hoj... mja...
(jag lärde mig köra på en sån där fö, klarar jag av det så....)![]()
Ja det kan man ju allafall prova och se om jag når ner... jag verkar nog kortare än va jag är kanske. hmm..
Jasså ska vi snacka vidare när vi ska se på film? då kommer jag inte kunna se filmen ju
tack för tipset iallafall![]()
Hej!
Tycker att du fått många bra tips, tror att det är vettigt att börja med en lite mer neutral hoj än en R6a, såsom exempelvis en Kawa ER6, precis som nämnts ovan. Vill du ha något med lite mer kraft men som fortfarande är otroligt lättkört och roligt så kan jag rekommendera en Triumph Street Triple (har själv en Street Triple R). Samma motor som i Daytona 675 men lite annorlunda mappad. Street Triplen har lite mer kraft på lägre varv men är inte fullt (men nästan) lika högvarvig. Cykeln har en väldigt neutral körställning och fungerar i mitt tycke både som förstahoj och som en hoj man kan ha ganska länge utan att tröttna!
Fick ett utomordentligt bra råd av en kompis gällande min första sporthoj.
"Köp den som är snyggast och passar din plånbok"
Vill du ha en Daytona 675 för att den är snyggast är det bara att köpa!
Hastigheten reglerar du själv.
Dessutom tror jag att den är relativt lätt att "nå ner från" då sadeln är smal.
Mina 50 cent.
(Köpte en ZX6R-99 som första)
ja meningen med :filmkväll är väl att man inte ska snacka så mycket, men int behöv vi göra det, vi tar det efter att vi haft :filmkväll!
GSR är relativt billig i inköp, billig att försäkra, SKITSNYGG, nästan lika bra drag som en 600 sporthoj och väldigt lätt att köra i farter under 150, speciellt under 50 är den en pärla jämfört med en äkta SH. Skitbra som första hoj, har kört nu 2 säsonger med min, men nu börjar suger efter nåt annat bli stort, så blir väl att byta upp sig i vinter!
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |