Lite goda råd skulle göra gott:)

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Ptja, du kan ju inte svänga iaf så en kurs eller 15 för dig vore nog bra.

vadå missade du sista kursen eller?
och med min hoj så går det inte att svänga så bra med hjälp av styret, då det är fördelat 10% styrutslag åt vänster, och 40% åt höger.
så jag svänger inte, jag lutar. :D

och föresten, vart inte du bannad?
varit borta i 4a månader nu?
vad får dig att leta dig tillbaka hit?
trodde du trivdes på zatzy? :D
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Själv svänger jag med motstyrning, sen lutar hojen av sig själv, behöver inte tvinga ner den genom att börja med att luta mig själv först.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Om du vill ha en kåphoj så är dom lite äldre Honda CBR600 otroligt smidiga och lättkörda. Dom går väl att få till ett fördelaktdikt pris numera skulle jag tro.
 

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Första hoj

Välkommen till sporthoj, hoppas du kommer trivas(underligt bra nivå än på den här tråden, skoj att se ).

Har du ingen kompis som kör mc? Om du har så hör om inte du kan åka med och kanske finns det någon avstängd väg eller liknande som du kanske kan få öviningsköra på med den personens hoj. Fasst någon lektion på körskola är nog bäst först(gör mindre att lägga ner deras hoj i asfalten).
Skulle själv tagit mc kortet innan jag skulle köpa första hojen. Med kortet i handen så kan man åka runt och provköra motorcyklar som man tycker verkar intressera en. Som vanligt är ju utseendet det som gör första intrycket plus ljudet då(mc :) ).
Inte specielt skoj att köpa en hoj som man sen märker man inte alls trivs med, har själv provat hojar och har ibland vänt efter 2 kvarter. Ibland vet man bara att man aldrig kommer kunna känna nöje över att köra vissa motorcyklar.

Lyssna inte på de som säger att man inte kan äga en sporthoj som första hoj. Klart en 1000cc av nyare årsm är nog inte rätt hoj för dig. Ex. ER5/ER6 är fina hojar men om man inte gillar utseendet/feelingen man får av bland annat dessa hojar så ska man inte köpa en. Då kan nog en sport 600cc vara riktigt bra. Riktigt balanserade hojar och lätt svängda då det börjar bli kurvigt. Tar ett tag att bygga upp effekten så man fattar lättare när det är dags att släppa gasen. Hade själv en cbr600 som första hoj, enormt lätt körd och lärde mig mycket av den.

Sist så är vi alla olika och gillar inte likadana motorcyklar =) (tur det). Så lycka till med kortet och åk sen å prova en massa motorcyklar ;).
 
Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Ort
STHLM
Hoj
Motard
Välkommen till sporthoj, hoppas du kommer trivas(underligt bra nivå än på den här tråden, skoj att se ).

Har du ingen kompis som kör mc? Om du har så hör om inte du kan åka med och kanske finns det någon avstängd väg eller liknande som du kanske kan få öviningsköra på med den personens hoj. Fasst någon lektion på körskola är nog bäst först(gör mindre att lägga ner deras hoj i asfalten).
Skulle själv tagit mc kortet innan jag skulle köpa första hojen. Med kortet i handen så kan man åka runt och provköra motorcyklar som man tycker verkar intressera en. Som vanligt är ju utseendet det som gör första intrycket plus ljudet då(mc :) ).
Inte specielt skoj att köpa en hoj som man sen märker man inte alls trivs med, har själv provat hojar och har ibland vänt efter 2 kvarter. Ibland vet man bara att man aldrig kommer kunna känna nöje över att köra vissa motorcyklar.

Lyssna inte på de som säger att man inte kan äga en sporthoj som första hoj. Klart en 1000cc av nyare årsm är nog inte rätt hoj för dig. Ex. ER5/ER6 är fina hojar men om man inte gillar utseendet/feelingen man får av bland annat dessa hojar så ska man inte köpa en. Då kan nog en sport 600cc vara riktigt bra. Riktigt balanserade hojar och lätt svängda då det börjar bli kurvigt. Tar ett tag att bygga upp effekten så man fattar lättare när det är dags att släppa gasen. Hade själv en cbr600 som första hoj, enormt lätt körd och lärde mig mycket av den.

Sist så är vi alla olika och gillar inte likadana motorcyklar =) (tur det). Så lycka till med kortet och åk sen å prova en massa motorcyklar ;).

Du skrev en riktig bok
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Bra första hoj är Kawasakis ER6:a eller liknande hojar (dvs. som ser ung. likadana ut (finns flera ex. Honda´s Sevenfifty).

Av sporthojar med fullkåpor skulle kanske Honda CBR600F, Suzuki RF600, Kawasaki GPX600R kunna vara något, visserligen lite äldre hojar men fortfarande bra!

Mvh!
// Niklas
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Börja med något billigt, slött och något du inte behöver vara rädd om. Övningskör en massa och känn att du har stenkoll på krypkörning och att hantera hojen. Ta kortet och kör en sommar. Sen kommer du ändå vilja byta hoj efter ett tag då du vet lite mera vad du vill ha.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hej och välkommen!
Suzuki GSR 600 vore en möjlighet. Nu är jag själv dock 185 lång, men sku tro att då åtm får båda tåspetsarna i.
:filmkväll?
Så kan vi snacka vidare?:)
 

Speedy Gonzalez

Speedy George
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Tillräckligt snabb :)
Hej och välkommen!
Suzuki GSR 600 vore en möjlighet. Nu är jag själv dock 185 lång, men sku tro att då åtm får båda tåspetsarna i.
:filmkväll?
Så kan vi snacka vidare?:)
Hej och välkommen!

Låt mig rekommendera en Triumph Daytona 600/650 eller om du har råd en 675, billiga i försäkring och underbara i alla lägen ;-) Rekommenderas varmt särskilt för en tös som vill dra ifrån dom flesta R6or :)
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Suzuki GSX 750 skulle vara bra förstahoj. Perfekt eftersom du kan köra upp på den (mer än 700cc). Lättkörd, ful som stryk men du kommer lära dig köra på den. Tappar du ned den händer inte så mycket. Finns körskolekit till den där med diverse skydd man kan hänga på.

http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_GSX_750_22619998.htm?ca=11&w=2

Sen när du tagit kortet kan du börja köra plasträsrar. Men som första hoj... mja...

(jag lärde mig köra på en sån där fö, klarar jag av det så....) :)
 

Lala

Livet är en enkelriktad gata.
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Enskede
Hoj
R6
Välkommen till sporthoj, hoppas du kommer trivas(underligt bra nivå än på den här tråden, skoj att se ).

Har du ingen kompis som kör mc? Om du har så hör om inte du kan åka med och kanske finns det någon avstängd väg eller liknande som du kanske kan få öviningsköra på med den personens hoj. Fasst någon lektion på körskola är nog bäst först(gör mindre att lägga ner deras hoj i asfalten).
Skulle själv tagit mc kortet innan jag skulle köpa första hojen. Med kortet i handen så kan man åka runt och provköra motorcyklar som man tycker verkar intressera en. Som vanligt är ju utseendet det som gör första intrycket plus ljudet då(mc :) ).
Inte specielt skoj att köpa en hoj som man sen märker man inte alls trivs med, har själv provat hojar och har ibland vänt efter 2 kvarter. Ibland vet man bara att man aldrig kommer kunna känna nöje över att köra vissa motorcyklar.

Lyssna inte på de som säger att man inte kan äga en sporthoj som första hoj. Klart en 1000cc av nyare årsm är nog inte rätt hoj för dig. Ex. ER5/ER6 är fina hojar men om man inte gillar utseendet/feelingen man får av bland annat dessa hojar så ska man inte köpa en. Då kan nog en sport 600cc vara riktigt bra. Riktigt balanserade hojar och lätt svängda då det börjar bli kurvigt. Tar ett tag att bygga upp effekten så man fattar lättare när det är dags att släppa gasen. Hade själv en cbr600 som första hoj, enormt lätt körd och lärde mig mycket av den.

Sist så är vi alla olika och gillar inte likadana motorcyklar =) (tur det). Så lycka till med kortet och åk sen å prova en massa motorcyklar ;).


Tackar tackar, jo det har vart sjuktbra nivå men nu ska vi då inte ge onda ögat på tråden här så jag får konstiga kommentarer hehe.
Jo problemet är att jag och mitt x åkte väldigt mycket men sist va det ett år sen och efter det hamnade en nära vän till mig i en olycka då han vart förlamad så jag har inte riktigt vågat ta tag i det och inte haft så många vänner som har haft intresse för motorcyklar så som jag har haft... som du själv säger ljudet är ju det finaste ljudet nånsin. så där har jag problemet och saknar verkligen att åka eftersom det va så länge sen också och funderar nu starkt på att fixa det den här gången.

Men jag tackar som sagt för alla tips jag får, ni verkar ju som ett skönt folk här som hjälper till och ger råd så jag är tacksam:)

Av de vi andra redan skrivit :D
Knepigt vad vi blir hjälpsamma såfort det dyker upp en flicktös :D

Hahaa.. är det så att ni är mer hjälpsamma mot en tös? trodde faktiskt att ni skulle skita i att svara just för jag inte va en grabb men kul att se att det inte så som jag trodde :)

Bra första hoj är Kawasakis ER6:a eller liknande hojar (dvs. som ser ung. likadana ut (finns flera ex. Honda´s Sevenfifty).

Av sporthojar med fullkåpor skulle kanske Honda CBR600F, Suzuki RF600, Kawasaki GPX600R kunna vara något, visserligen lite äldre hojar men fortfarande bra!

Mvh!
// Niklas

Tackar för tipsen :) CBR600 har jag blivit rekomenderat av flera och även kawan ER6:an så det kanske är nåt att spana mer på. Själv skulle jag helst av allt vilja äga en daytona 675:a (som va en av de första hojjarna jag satt på) eller en R6a nångång när man väl vet att man inte kommer skada den allt för mycket..
:)

Kommer Tinky Winky, Dipsy och Po också att registrera sig här?

Antar att du har barn hemma eller så gillar du att titta på barnprogram men jag ska försöka få med resten av gänget ska du se:)

Börja med något billigt, slött och något du inte behöver vara rädd om. Övningskör en massa och känn att du har stenkoll på krypkörning och att hantera hojen. Ta kortet och kör en sommar. Sen kommer du ändå vilja byta hoj efter ett tag då du vet lite mera vad du vill ha.

Det stämmer nog med att jag kommer vilja byta hoj så fort jag känner att jag har vana nog med att hantera en häftigare hoj och det ska bli så underbart:)

Hej och välkommen!
Suzuki GSR 600 vore en möjlighet. Nu är jag själv dock 185 lång, men sku tro att då åtm får båda tåspetsarna i.
:filmkväll?
Så kan vi snacka vidare?:)

Ja det kan man ju allafall prova och se om jag når ner... jag verkar nog kortare än va jag är kanske. hmm..
Jasså ska vi snacka vidare när vi ska se på film? då kommer jag inte kunna se filmen ju:p

tack för tipset iallafall :)

Hej och välkommen!

Låt mig rekommendera en Triumph Daytona 600/650 eller om du har råd en 675, billiga i försäkring och underbara i alla lägen ;-) Rekommenderas varmt särskilt för en tös som vill dra ifrån dom flesta R6or :)

Ah nu börjar vi snacka här:) Daytona 675:an har legat nära hjärtat mitt väldigt länge nu och är en absolut drömhoj och den låter väldigt mysig måste jag tillägga men den underbara hojjen ska jag ha nog ha när jag är helt säker på att jag kan hantera den :) Har du själv en sån?

Suzuki GSX 750 skulle vara bra förstahoj. Perfekt eftersom du kan köra upp på den (mer än 700cc). Lättkörd, ful som stryk men du kommer lära dig köra på den. Tappar du ned den händer inte så mycket. Finns körskolekit till den där med diverse skydd man kan hänga på.

http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_GSX_750_22619998.htm?ca=11&w=2

Sen när du tagit kortet kan du börja köra plasträsrar. Men som första hoj... mja...

(jag lärde mig köra på en sån där fö, klarar jag av det så....) :)

Jo du had ehelt rätt, den va verkligen ful som stryk hehe.. men det är säkert en bra hoj med tanken på att den är upprätt och allt. tack tack
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Hej!

Tycker att du fått många bra tips, tror att det är vettigt att börja med en lite mer neutral hoj än en R6a, såsom exempelvis en Kawa ER6, precis som nämnts ovan. Vill du ha något med lite mer kraft men som fortfarande är otroligt lättkört och roligt så kan jag rekommendera en Triumph Street Triple (har själv en Street Triple R). Samma motor som i Daytona 675 men lite annorlunda mappad. Street Triplen har lite mer kraft på lägre varv men är inte fullt (men nästan) lika högvarvig. Cykeln har en väldigt neutral körställning och fungerar i mitt tycke både som förstahoj och som en hoj man kan ha ganska länge utan att tröttna!
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Ja det kan man ju allafall prova och se om jag når ner... jag verkar nog kortare än va jag är kanske. hmm..
Jasså ska vi snacka vidare när vi ska se på film? då kommer jag inte kunna se filmen ju:p

tack för tipset iallafall :)

ja meningen med :filmkväll är väl att man inte ska snacka så mycket, men int behöv vi göra det, vi tar det efter att vi haft :filmkväll! ;)
GSR är relativt billig i inköp, billig att försäkra, SKITSNYGG, nästan lika bra drag som en 600 sporthoj och väldigt lätt att köra i farter under 150, speciellt under 50 är den en pärla jämfört med en äkta SH. Skitbra som första hoj, har kört nu 2 säsonger med min, men nu börjar suger efter nåt annat bli stort, så blir väl att byta upp sig i vinter!
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Fick ett utomordentligt bra råd av en kompis gällande min första sporthoj.
"Köp den som är snyggast och passar din plånbok"

Vill du ha en Daytona 675 för att den är snyggast är det bara att köpa!
Hastigheten reglerar du själv.

Dessutom tror jag att den är relativt lätt att "nå ner från" då sadeln är smal.

Mina 50 cent.

(Köpte en ZX6R-99 som första)
 

Lala

Livet är en enkelriktad gata.
Gick med
5 Aug 2009
Ort
Enskede
Hoj
R6
Hej!

Tycker att du fått många bra tips, tror att det är vettigt att börja med en lite mer neutral hoj än en R6a, såsom exempelvis en Kawa ER6, precis som nämnts ovan. Vill du ha något med lite mer kraft men som fortfarande är otroligt lättkört och roligt så kan jag rekommendera en Triumph Street Triple (har själv en Street Triple R). Samma motor som i Daytona 675 men lite annorlunda mappad. Street Triplen har lite mer kraft på lägre varv men är inte fullt (men nästan) lika högvarvig. Cykeln har en väldigt neutral körställning och fungerar i mitt tycke både som förstahoj och som en hoj man kan ha ganska länge utan att tröttna!

Ja verkligen, grabbsen här är så snälla så som kommer med så mycket bra tips så jag är tacksam. Jaha ok... då kanske det är nåt att se på också. tack för infot:)

Fick ett utomordentligt bra råd av en kompis gällande min första sporthoj.
"Köp den som är snyggast och passar din plånbok"

Vill du ha en Daytona 675 för att den är snyggast är det bara att köpa!
Hastigheten reglerar du själv.

Dessutom tror jag att den är relativt lätt att "nå ner från" då sadeln är smal.

Mina 50 cent.

(Köpte en ZX6R-99 som första)

Ja, vet att det finns de som köper de snyggaste och nyaste ganska så direkt. Tror faktiskt att de å Triumph centret sa att de kunde sänka den lite också och det här kmåste ha vart två somrar sen eller så. Har dock fått för mig att det är svårare att styra när man sänker, kan det stämma?

Bra hoj som första hoj du:) själv blev jag tipsad en Kawa ninja 125:a vette fan asså:S

ja meningen med :filmkväll är väl att man inte ska snacka så mycket, men int behöv vi göra det, vi tar det efter att vi haft :filmkväll! ;)
GSR är relativt billig i inköp, billig att försäkra, SKITSNYGG, nästan lika bra drag som en 600 sporthoj och väldigt lätt att köra i farter under 150, speciellt under 50 är den en pärla jämfört med en äkta SH. Skitbra som första hoj, har kört nu 2 säsonger med min, men nu börjar suger efter nåt annat bli stort, så blir väl att byta upp sig i vinter!

Hahaha vi säger så;)

va är du sugen på att skaffa sen då?
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top