Lite mer praktisk Bushoj

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hade en Yamaha MT-09, och den var grymt trevlig tycker jag.
Härlig motor, med ett bra register.
Sedan blev det en KTM SD1290R (ja, jag vet, en mörk tid i mitt liv), men trots allt en brutal maskin, jäkligt bra tryck i motorn!
Ville dock ut på mer touring, och mer grusvägar, så den fick gå vidare efter några år.
Nu har jag inte reflekterat över din budget, eftersom det aldrig har styrt mitt hojval, jag har säkert gjort vettlösa affärer ur mångas synvinkel, men tänker att sista fracken har inga fickor.
Så - två hojar jag varmt kan rekommendera (om man kan leva med KTM, i annat fall är det i alla fall en hoj).
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har haft en vfr 800 -99 med original packväskor + toppbox från Givi. Riktigt trevlig och praktisk hoj. 110 hk och härligt ljud. Ganska bra knuff i mellanregistret. Bättre än Vtech som kanske har lite bättre topend. Tror att den skulle passa dina kriterier ganska bra. Vann ju "alla" tester på sin tid med kommentaren, "inte bäst på något men bra på allt".
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade en Yamaha MT-09, och den var grymt trevlig tycker jag.
Härlig motor, med ett bra register.
Sedan blev det en KTM SD1290R (ja, jag vet, en mörk tid i mitt liv), men trots allt en brutal maskin, jäkligt bra tryck i motorn!
Ville dock ut på mer touring, och mer grusvägar, så den fick gå vidare efter några år.
Nu har jag inte reflekterat över din budget, eftersom det aldrig har styrt mitt hojval, jag har säkert gjort vettlösa affärer ur mångas synvinkel, men tänker att sista fracken har inga fickor.
Så - två hojar jag varmt kan rekommendera (om man kan leva med KTM, i annat fall är det i alla fall en hoj).
Nå, så kan man tänka, om man har möjlighet.
För mig är det nog så illa att med 11% ränta och hög belåningsgrad, så är det hoj som går att casha bort som gäller. Och då finns det en ganska fin gräns för vad det finns pengar till, och vad som det inte finns tillräckligt för.


Och då jag hittat köpare på Tenerén (troligen) så är det nu det gäller, då hinner man inte spara så mycket.

För man kan ju inte lämna sig utan hoj!
Det är ju puckat om något! :7peta
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
En tanke... Om man kan vidga sin definition av bushoj, att den inte behöver ha minst 120 hk.

Min ducce scrambler 800 kör jag bra mkt fortare och busigare med än min Ktm 1290 Gt på roslagsvägarna. Svinkul att köra då den känns som en bmx med motor.
Kostar nada i försäkring också.

Bara en tanke...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En tanke... Om man kan vidga sin definition av bushoj, att den inte behöver ha minst 120 hk.

Min ducce scrambler 800 kör jag bra mkt fortare och busigare med än min Ktm 1290 Gt på roslagsvägarna. Svinkul att köra då den känns som en bmx med motor.
Kostar nada i försäkring också.

Bara en tanke...
Ja, det är ju den balansen som är lite frågeställningen.
Mer vikt behöver mer effekt, mindre vikt behöver inte så mycket effekt.
Vill dock ha stor tank och lastmöjligheter, och då brukar vikten skena lite.

Sen är inte toppeffekten egentligen intressant alls, utan mer botten/mellanregister, men det är ju svårare att läsa sig till...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är ju den balansen som är lite frågeställningen.
Mer vikt behöver mer effekt, mindre vikt behöver inte så mycket effekt.
Vill dock ha stor tank och lastmöjligheter, och då brukar vikten skena lite.

Sen är inte toppeffekten egentligen intressant alls, utan mer botten/mellanregister, men det är ju svårare att läsa sig till...

Lyfter BMW-s F800-modeller i detta sammanhang. Lätt, trevlig hoj med fin motorkaraktär och goda bruksegenskaper, mycket rolig att köra och tammefan nästan gratis att äga. Välutrustad och duger till längre turer. 35’ köper en ST med väskor och hela kitet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Yamahan fick nytt hem i förra helgen, så det kliar i fingrarna att köpa nytt!
Men jag velar fortfarande extremt mycket.
Just nu inom vettigt avstånd från hamnen så finns R1100S & Äventyrshojar - tänker om lite om det skulle vara klokt med stora väskor, man får ju en stor V-twin men mycket mycket vikt.
Eller en Gen 2 Tuono, men då är priset nästan det dubbla innan man löst bagagesituationen.:/

Eller så håller man huvudet kallt, och väntar på _rätt_ objekt.
Men det är ju lite trist... Snart är det ju lång tråkig vinter.... :(
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Pengar ska brännas! Ngn har ju redan nämnt Bandit 1200! Enkel att få bra knuff i! Och oftast utrustad med väskor.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Yamahan fick nytt hem i förra helgen, så det kliar i fingrarna att köpa nytt!
Men jag velar fortfarande extremt mycket.
Just nu inom vettigt avstånd från hamnen så finns R1100S & Äventyrshojar - tänker om lite om det skulle vara klokt med stora väskor, man får ju en stor V-twin men mycket mycket vikt.
Eller en Gen 2 Tuono, men då är priset nästan det dubbla innan man löst bagagesituationen.:/

Eller så håller man huvudet kallt, och väntar på _rätt_ objekt.
Men det är ju lite trist... Snart är det ju lång tråkig vinter.... :(
Intressant.............
Tycker om min GS - perfekt om man skall iväg o hämta prylar eller ha med lite last (o frugan åker bekvämt på den) men det är en rejäl klump (men smidig när den rullar)
S:en är något nättare men ingen hoj att köra i stan med
Funderar därför på något mittemellan och har hamnat i alternativen S1000R o TuonoV4R
Men att hänga på bagageprylar???? Hur mycket hade du tänkt dig? För kortare turer så går det att hänga på en tankväska, men sidofickor???? Har eldat upp sådana tidigare på sporthojar - svårt att få bort dem från avgaserna
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Mina tips är detta:
KTM990 Superduke / SM / SMT. Uppfyller kraven och är kul. Sedan är de lite halvbråkiga med insprutningen.
Touno Gen2. Bättre / starkare / mjukare motor, men klart skarpare knävinkel än ovanstående.
1050 Street triple. Mjukare och snällare än ovan, men känns lite tyngre än ovan.
675 Street triple. Lättare och smidigare än ovan. Motorn upplevs förbluffande stark mot vad man tror. Man bör helt köpa en R, men hittar man en vanlig så är den ok med.
Om du tänker super budget hoj (under 30´) så tror jag det inte finns något som slår en Versys 650. Motorn är kul och lyfter gärna på framhjulet och är lättsvängd.
Har haft typ alla.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Har du tur hittar inga andra mctomtar dit och du får den billigt. :hihi
80k marknadsvärde vetefan dock...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Har du tur hittar inga andra mctomtar dit och du får den billigt. :hihi
80k marknadsvärde vetefan dock...
Undrar varför de är så noga att dölja reg.numret? När det gäller privatägda hojar som står i hemmagaraget kan jag förstå det, men inte på en auktionssida. Ska man inte ha en chans att kolla historik med förra ägarna.
"Servicebok" finns - ja, men är den ifylld? Av vem?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
S:en är något nättare men ingen hoj att köra i stan med
Funderar därför på något mittemellan och har hamnat i alternativen S1000R o TuonoV4R
Kör helst 70-väg modell mindre kommunal, såndär där 80-90 börjar bli modigt. Därav vill jag ha en lätt-ish hoj med motor som känns kul utan att det för dens skull behöver gå så hårt.

Men pga omständigheter så blir det mycket transportsträcka landskapsväg 90km/h modell 10m bred, och där hade Tenerén allt för korta ben.
Men att hänga på bagageprylar???? Hur mycket hade du tänkt dig? För kortare turer så går det att hänga på en tankväska, men sidofickor???? Har eldat upp sådana tidigare på sporthojar - svårt att få bort dem från avgaserna
Kör mest till jobbet, gym/träning och butiken. Pga livssituationen sätter en hel del begränsningar på tid just nu.
Jobbar och bor på landsbygden, och staden som finns är Mariehamn med 11 tusen invånare, så ren stadskörning spelar ingen roll, blir heller inte jättestora etapper så tung koppling vibrationer etc spelar inte så stor roll.

Men jag behöver nästan alltid ha jobbdator & lunchlåda / gymväska / några dagars handling med mig, åtminstone åt ena hållet på en runda.
Får jag inte med mig det så slutar det med att hojen blir stående i garaget, tyvärr.

Och att köra med tung ryggsäck har jag gjort i många år, men det förstör körningen tyvärr när det är för tungt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men jag behöver nästan alltid ha jobbdator & lunchlåda / gymväska / några dagars handling med mig, åtminstone åt ena hållet på en runda.
Får jag inte med mig det så slutar det med att hojen blir stående i garaget, tyvärr.

Och att köra med tung ryggsäck har jag gjort i många år, men det förstör körningen tyvärr när det är för tungt.
Som du beskriver det är en GS onödigt mycket av allt - en lätt nakenhoj med bra vägegenskaper som Monster/Tuono/S1000R m.fl skulle funka - sedan är det lite valfritt om man vill meka själv - då är fyrorna komplicerade. Finns en del Monster till rimliga priser på Blocket. Vill du meka själv så är det äldre 2ventilare som gäller - ganska lättmekad. Alltid svårt att hitta bra väskor till den typen av hoj - ofta får man fixa till en bygel eller öron att fästa remmar i. Jag tycker att SW Motechs utbud på väskor är riktigt bra - en väska (som passar dina behov) att sätta på passagerarplats går nog att hitta där
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Kör helst 70-väg modell mindre kommunal, såndär där 80-90 börjar bli modigt. Därav vill jag ha en lätt-ish hoj med motor som känns kul utan att det för dens skull behöver gå så hårt.

Men pga omständigheter så blir det mycket transportsträcka landskapsväg 90km/h modell 10m bred, och där hade Tenerén allt för korta ben.

Kör mest till jobbet, gym/träning och butiken. Pga livssituationen sätter en hel del begränsningar på tid just nu.
Jobbar och bor på landsbygden, och staden som finns är Mariehamn med 11 tusen invånare, så ren stadskörning spelar ingen roll, blir heller inte jättestora etapper så tung koppling vibrationer etc spelar inte så stor roll.

Men jag behöver nästan alltid ha jobbdator & lunchlåda / gymväska / några dagars handling med mig, åtminstone åt ena hållet på en runda.
Får jag inte med mig det så slutar det med att hojen blir stående i garaget, tyvärr.

Och att köra med tung ryggsäck har jag gjort i många år, men det förstör körningen tyvärr när det är för tungt.
Här har du en hoj som löser dina problem till löjligt låg penning. Den är givetvis inte jättesnabb. Men de toppar 200 i mätarfart och motorn känns faktiskt inte jobbigt stressad i fart. Sen är det kanske inte den snyggaste modellen som byggts kanske...
Köp den snabbt innan jag gör det...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Som du beskriver det är en GS onödigt mycket av allt - en lätt nakenhoj med bra vägegenskaper som Monster/Tuono/S1000R m.fl skulle funka - sedan är det lite valfritt om man vill meka själv - då är fyrorna komplicerade. Finns en del Monster till rimliga priser på Blocket. Vill du meka själv så är det äldre 2ventilare som gäller - ganska lättmekad. Alltid svårt att hitta bra väskor till den typen av hoj - ofta får man fixa till en bygel eller öron att fästa remmar i. Jag tycker att SW Motechs utbud på väskor är riktigt bra - en väska (som passar dina behov) att sätta på passagerarplats går nog att hitta där
Det är ju lite det som är synd, att det verkar finnas gott om saker till nya hojar, men efter 4-5 år verkar eftermarknaden försvinna. Att leta tillbehör till en hoj som är 15-20 år verkar smått hopplöst, fast det fanns när det begav sig.

Då är det lättast att leta ett exemplar som har allt klart. Men då faller utbudet ganska snabbt.

F800 är kanske ett bra tips egentligen. En S i så fall, både lättare och snyggare än ST.
Enda bekymret är att kollegan har en "R" (ful så helvitte) och jag kan ju inte ha en likadan som honom..... egentligen så måste jag ju ha något häftigare.... :Fredde :hihi
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top