SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gen 5, eller Vtec?Ägt en sådan, kanonfin och kan lättas. Ljudet = kärlek
Gen 5, eller Vtec?Ägt en sådan, kanonfin och kan lättas. Ljudet = kärlek
Jag köpte min i princip för att den är lite trött.Yepp, den tyckte jag var trött vid demo
Jag har en Gen 5, så lite partisk men tycker att det är bra "bang for bucket". Billig i försäkringen också, jag ger 1300/helår hos Svedea.Gen 5, eller Vtec?
Nå, så kan man tänka, om man har möjlighet.Hade en Yamaha MT-09, och den var grymt trevlig tycker jag.
Härlig motor, med ett bra register.
Sedan blev det en KTM SD1290R (ja, jag vet, en mörk tid i mitt liv), men trots allt en brutal maskin, jäkligt bra tryck i motorn!
Ville dock ut på mer touring, och mer grusvägar, så den fick gå vidare efter några år.
Nu har jag inte reflekterat över din budget, eftersom det aldrig har styrt mitt hojval, jag har säkert gjort vettlösa affärer ur mångas synvinkel, men tänker att sista fracken har inga fickor.
Så - två hojar jag varmt kan rekommendera (om man kan leva med KTM, i annat fall är det i alla fall en hoj).
Ja, det är ju den balansen som är lite frågeställningen.En tanke... Om man kan vidga sin definition av bushoj, att den inte behöver ha minst 120 hk.
Min ducce scrambler 800 kör jag bra mkt fortare och busigare med än min Ktm 1290 Gt på roslagsvägarna. Svinkul att köra då den känns som en bmx med motor.
Kostar nada i försäkring också.
Bara en tanke...
Ja, det är ju den balansen som är lite frågeställningen.
Mer vikt behöver mer effekt, mindre vikt behöver inte så mycket effekt.
Vill dock ha stor tank och lastmöjligheter, och då brukar vikten skena lite.
Sen är inte toppeffekten egentligen intressant alls, utan mer botten/mellanregister, men det är ju svårare att läsa sig till...
Intressant.............Yamahan fick nytt hem i förra helgen, så det kliar i fingrarna att köpa nytt!
Men jag velar fortfarande extremt mycket.
Just nu inom vettigt avstånd från hamnen så finns R1100S & Äventyrshojar - tänker om lite om det skulle vara klokt med stora väskor, man får ju en stor V-twin men mycket mycket vikt.
Eller en Gen 2 Tuono, men då är priset nästan det dubbla innan man löst bagagesituationen.:/
Eller så håller man huvudet kallt, och väntar på _rätt_ objekt.
Men det är ju lite trist... Snart är det ju lång tråkig vinter....
Undrar varför de är så noga att dölja reg.numret? När det gäller privatägda hojar som står i hemmagaraget kan jag förstå det, men inte på en auktionssida. Ska man inte ha en chans att kolla historik med förra ägarna.Slag1 - MV Agusta Brutale 910
Försäljning av MV Agusta Brutale 910 Års: 2007 Mil 3300 4 cyl, 136 hk. Inkl 2 nycklar, instruktionsbok, service bok mm.www.slag1.se
Har du tur hittar inga andra mctomtar dit och du får den billigt.
80k marknadsvärde vetefan dock...
Kör helst 70-väg modell mindre kommunal, såndär där 80-90 börjar bli modigt. Därav vill jag ha en lätt-ish hoj med motor som känns kul utan att det för dens skull behöver gå så hårt.S:en är något nättare men ingen hoj att köra i stan med
Funderar därför på något mittemellan och har hamnat i alternativen S1000R o TuonoV4R
Kör mest till jobbet, gym/träning och butiken. Pga livssituationen sätter en hel del begränsningar på tid just nu.Men att hänga på bagageprylar???? Hur mycket hade du tänkt dig? För kortare turer så går det att hänga på en tankväska, men sidofickor???? Har eldat upp sådana tidigare på sporthojar - svårt att få bort dem från avgaserna
Som du beskriver det är en GS onödigt mycket av allt - en lätt nakenhoj med bra vägegenskaper som Monster/Tuono/S1000R m.fl skulle funka - sedan är det lite valfritt om man vill meka själv - då är fyrorna komplicerade. Finns en del Monster till rimliga priser på Blocket. Vill du meka själv så är det äldre 2ventilare som gäller - ganska lättmekad. Alltid svårt att hitta bra väskor till den typen av hoj - ofta får man fixa till en bygel eller öron att fästa remmar i. Jag tycker att SW Motechs utbud på väskor är riktigt bra - en väska (som passar dina behov) att sätta på passagerarplats går nog att hitta därMen jag behöver nästan alltid ha jobbdator & lunchlåda / gymväska / några dagars handling med mig, åtminstone åt ena hållet på en runda.
Får jag inte med mig det så slutar det med att hojen blir stående i garaget, tyvärr.
Och att köra med tung ryggsäck har jag gjort i många år, men det förstör körningen tyvärr när det är för tungt.
Här har du en hoj som löser dina problem till löjligt låg penning. Den är givetvis inte jättesnabb. Men de toppar 200 i mätarfart och motorn känns faktiskt inte jobbigt stressad i fart. Sen är det kanske inte den snyggaste modellen som byggts kanske...Kör helst 70-väg modell mindre kommunal, såndär där 80-90 börjar bli modigt. Därav vill jag ha en lätt-ish hoj med motor som känns kul utan att det för dens skull behöver gå så hårt.
Men pga omständigheter så blir det mycket transportsträcka landskapsväg 90km/h modell 10m bred, och där hade Tenerén allt för korta ben.
Kör mest till jobbet, gym/träning och butiken. Pga livssituationen sätter en hel del begränsningar på tid just nu.
Jobbar och bor på landsbygden, och staden som finns är Mariehamn med 11 tusen invånare, så ren stadskörning spelar ingen roll, blir heller inte jättestora etapper så tung koppling vibrationer etc spelar inte så stor roll.
Men jag behöver nästan alltid ha jobbdator & lunchlåda / gymväska / några dagars handling med mig, åtminstone åt ena hållet på en runda.
Får jag inte med mig det så slutar det med att hojen blir stående i garaget, tyvärr.
Och att köra med tung ryggsäck har jag gjort i många år, men det förstör körningen tyvärr när det är för tungt.
Det är ju lite det som är synd, att det verkar finnas gott om saker till nya hojar, men efter 4-5 år verkar eftermarknaden försvinna. Att leta tillbehör till en hoj som är 15-20 år verkar smått hopplöst, fast det fanns när det begav sig.Som du beskriver det är en GS onödigt mycket av allt - en lätt nakenhoj med bra vägegenskaper som Monster/Tuono/S1000R m.fl skulle funka - sedan är det lite valfritt om man vill meka själv - då är fyrorna komplicerade. Finns en del Monster till rimliga priser på Blocket. Vill du meka själv så är det äldre 2ventilare som gäller - ganska lättmekad. Alltid svårt att hitta bra väskor till den typen av hoj - ofta får man fixa till en bygel eller öron att fästa remmar i. Jag tycker att SW Motechs utbud på väskor är riktigt bra - en väska (som passar dina behov) att sätta på passagerarplats går nog att hitta där
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |