Lite om svetsar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kunde tyvär inte testa pinne idag, blir på måndag..

Ulf: Kan man som villaägare ha ett par tuber i källaren?
Gassvets har ju fler användningsområden men kanske inte det lättaste att få de snyggt..
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
MT skrev:
Pratade med Aga så sent som förra veckan ang Mison.

Upp till 5kg så får du äga tuben själv.
En 5kg tub kostar ca 1800:- + moms att köpa.

En 20kg kostar ca 1300-1400 (vet ej om moms var med i det) att hyra per år.
Kostar ca 540:- att fylla.

Har en 20kg som tyvärr är tom och den vägrar Aga att befatta sig med.
Tänkte att jag skulle testa med flussfylld tråd för att se om det kan vara nått att ha.

Ang pinne så går det att sevtsa tun plåt med den med.
Jag har lagat rost på flera av mina gammla bilar med pinne och det har fungerat.
Tyvärr så är den lite känsligare (iaf den Esab och pinnar som jag har) än vad Mig:en är på att det skall vara helt plåtrent och inte rostigt.
Jäkligt lätt att blåsa rakt igenom som vissa skriver då det är lite halvmurket.
En annan nackdel är att det blir mycket varmare än migen (plåten slår sig) då man inte bara kan punkta fast bitarna.

På den migen som jag har så finns det även utag till pinnsvets (mag?) så det finns "kombi" svetsverk.


Snackade också med en kille om det idag.. Han sa precis som han du snackat med att upp till 5kg får man äga, och hyra 20kg. Han sa att 5kg´sflaska kostar ca 300 spänn att fylla på, och en 20kgs ca 400 spänn. Dvs ska man svetsa mycket är det lönt att hyra en 20kgsflaska!
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
cRoC skrev:
Snackade också med en kille om det idag.. Han sa precis som han du snackat med att upp till 5kg får man äga, och hyra 20kg. Han sa att 5kg´sflaska kostar ca 300 spänn att fylla på, och en 20kgs ca 400 spänn. Dvs ska man svetsa mycket är det lönt att hyra en 20kgsflaska!
Har jag fel om hyran på en 20kg tub acetylen kostar som en vettig MIGsvets?
Farsan har beslutat sig för att skita i gasverk då det kostar för mkt i relevans till vad man använder det till.
Jag kan mkt väl ha fått saker och ting om bakfoten nu, men är det inte ganska stora krav på hur man förvarar en 20kg tub?
Har man en MIG så klarar man sig ganska långt med en bra gasolbrännare för att värma loss bultar osv. Inte för att det ersätter ett gasverk fullt ut, mer att man klarar sig hyffsat.
När jag bodde hemma så donade jag med allt möjligt, bilar hojar och egna vansinnesprojekt likt gräsklippargokart, sandloppa av en folkabubbla.
Svetsades väldigt mkt mao, utan tvivel var MIG och vinkelslip det som nöttes friskast på.
//Tobbe
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
tobbeviking skrev:
Har jag fel om hyran på en 20kg tub acetylen kostar som en vettig MIGsvets?
Farsan har beslutat sig för att skita i gasverk då det kostar för mkt i relevans till vad man använder det till.
Jag kan mkt väl ha fått saker och ting om bakfoten nu, men är det inte ganska stora krav på hur man förvarar en 20kg tub?
Har man en MIG så klarar man sig ganska långt med en bra gasolbrännare för att värma loss bultar osv. Inte för att det ersätter ett gasverk fullt ut, mer att man klarar sig hyffsat.
När jag bodde hemma så donade jag med allt möjligt, bilar hojar och egna vansinnesprojekt likt gräsklippargokart, sandloppa av en folkabubbla.
Svetsades väldigt mkt mao, utan tvivel var MIG och vinkelslip det som nöttes friskast på.
//Tobbe

Det är endel krav på 20kgs, ja.. Om jag inte minns fel måste man ha en skylt på huset och ett visst avstånd till närmaste granne. Hur som helst så är väl kanske inte gas det jag söker. Jag vill absolut ha en MIG-svets men dom kostar rätt mycket mer än pinne så jag tänkte testa en sån först :)
 

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Ort
i holken
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
Har en gammal kolsyretub som brandstationen har byggt om till min MIG-svets. den kostar 300:- och fylla eller nåt, men jag svetsar ganska sällan så jag har ju gas i flera år.
:tummenupp
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
cRoC skrev:
Det är endel krav på 20kgs, ja.. Om jag inte minns fel måste man ha en skylt på huset och ett visst avstånd till närmaste granne. Hur som helst så är väl kanske inte gas det jag söker. Jag vill absolut ha en MIG-svets men dom kostar rätt mycket mer än pinne så jag tänkte testa en sån först :)
Jo jag förstår hur du menar, inget fel med pinne om man inte har råd till en MIG.
Men som jag sagt tidigare så är det bra mkt svårare ( iaf tycker jag det ) att svetsa pinne än MIG.

//Tobbe
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
tobbeviking skrev:
Jo jag förstår hur du menar, inget fel med pinne om man inte har råd till en MIG.
Men som jag sagt tidigare så är det bra mkt svårare ( iaf tycker jag det ) att svetsa pinne än MIG.

//Tobbe


Dessutom verkar det svårt att hitta en MIG som som inte är pytteliten och går på 220v och 10A-säkring :/
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
cRoC skrev:
Dessutom verkar det svårt att hitta en MIG som som inte är pytteliten och går på 220v och 10A-säkring :/
Ja det är kanske så att dom pengar du har är bättre att lägga på en vettig pinnsvets än på en kass MIG.
Trefas är manligt, har du inte möjlighet att instalera det ist? :tungan
Btw så är det väl ingen höjdare att höja säkringen från 10-16A utan att öka på ledararean.
Skulle du få för dig att bränna pinne ett bra tag så kan du mkt väl få varmgång i ledningarna.
Allt beror ju klart på vilka förutsättningar din nuvarande anläggning bjuder på, men så vansinnigt dyrt att plocka fram ett 3X16A uttag till ditt garage borde det inte vara.
Fast du har kanske redan kollat upp den möjligheten?
//Tobbe
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
MT skrev:
Jag har kollat lite efter Dillons men hittar inte
www.scandria.se
Ett pistolformat svetshandtag, går på syrgas o acetylen från vanliga gastuber.
Drar lite gas, behöver sällan byta munstycke f olika tjocklek, mycket koncentrerad
låga. Går även svetsa alu o rostfritt med, men rätt svårt, spec. alu...
Jag har mina tuber i garaget, intill huset. Har inte frågat nån...
/u
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
starholk skrev:
Har en gammal kolsyretub som brandstationen har byggt om till min MIG-svets. den kostar 300:- och fylla eller nåt, men jag svetsar ganska sällan så jag har ju gas i flera år.
:tummenupp
Du vet inte vart kan kan få tag i en sådan och vad den kostar på en höft?
Är det brandstationen som har gjort det eller?
Måste ju hitta ett alternativ till mison då jag använder den svetsen så sällan.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
tobbeviking skrev:
Ja det är kanske så att dom pengar du har är bättre att lägga på en vettig pinnsvets än på en kass MIG.
Trefas är manligt, har du inte möjlighet att instalera det ist? :tungan
Btw så är det väl ingen höjdare att höja säkringen från 10-16A utan att öka på ledararean.
Skulle du få för dig att bränna pinne ett bra tag så kan du mkt väl få varmgång i ledningarna.
Allt beror ju klart på vilka förutsättningar din nuvarande anläggning bjuder på, men så vansinnigt dyrt att plocka fram ett 3X16A uttag till ditt garage borde det inte vara.
Fast du har kanske redan kollat upp den möjligheten?
//Tobbe


Nej jag byter inte bara 10A-säkring till 16a utan att kolla arean på kablaget. Snackade förövrigt med morfar om det, han sa att det med stor sannorlikhet inte går utan att byta upp sig i tjocklek på kablaget :/
Har nämnligen bastu mitt i mot rummet som jag då skulle ha svetsen i, och bastun har 16A-säkring.. Vet du om det hjälper nåt?
3-fas går ju givetvis men farsan trodde det gick på några tusen att få ett sådant uttag, det är ju vad en MIG kostar :(

Förresten kikade lite på begagnade MIG´ar och det finns väldigt få på blocket, vet nån annan vart man kan hitta beggade?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
cRoC skrev:
Nej jag byter inte bara 10A-säkring till 16a utan att kolla arean på kablaget. Snackade förövrigt med morfar om det, han sa att det med stor sannorlikhet inte går utan att byta upp sig i tjocklek på kablaget :/
Har nämnligen bastu mitt i mot rummet som jag då skulle ha svetsen i, och bastun har 16A-säkring.. Vet du om det hjälper nåt?
3-fas går ju givetvis men farsan trodde det gick på några tusen att få ett sådant uttag, det är ju vad en MIG kostar :(

Förresten kikade lite på begagnade MIG´ar och det finns väldigt få på blocket, vet nån annan vart man kan hitta beggade?

Jag är ju själv elektriker till yrket, men att säga hur mkt eller lite det kommer kosta er är jättesvårt utan att veta dom riktiga förutsättningarna.
Att byta ledning fram så att man får 1fas 16A ist för 3fas 16A är snudd nog bara korkat, kostnaden lär inte vara mkt större för trefas.
Men du har ju ett till alternativ, 3fas 10A om det nu räcker till svetsen och du har ledningarna fram till uttaget i rör ( infällt i väggen ) så kanske det går att dra i två trådar till utan att gå upp i area, om nu röret är "normalt" dimensionerat till enfas 10A så klarar man knappast att få i tråd till 3fas 16A.
Eventuellt går det att "tjuva" in sig på bastumatningen och helt sonika ge fanken i att svetsa när man bastar.
Handlar det om 1-2timmar och lite kabel och uttag så BORDE det kosta under 2000:- Men som sagt, jättesvårt att säga utan att ha sett hur det ser ut.
Det kan som sagt handla om allt från en timme till en dag i arbetstid.
Upplysningsvis så är dimensionerna:
10A 1,5mm ledning
16A 2,5mm ledning
//Tobbe
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
tobbeviking skrev:
Jag är ju själv elektriker till yrket, men att säga hur mkt eller lite det kommer kosta er är jättesvårt utan att veta dom riktiga förutsättningarna.
Att byta ledning fram så att man får 1fas 16A ist för 3fas 16A är snudd nog bara korkat, kostnaden lär inte vara mkt större för trefas.
Men du har ju ett till alternativ, 3fas 10A om det nu räcker till svetsen och du har ledningarna fram till uttaget i rör ( infällt i väggen ) så kanske det går att dra i två trådar till utan att gå upp i area, om nu röret är "normalt" dimensionerat till enfas 10A så klarar man knappast att få i tråd till 3fas 16A.
Eventuellt går det att "tjuva" in sig på bastumatningen och helt sonika ge fanken i att svetsa när man bastar.
Handlar det om 1-2timmar och lite kabel och uttag så BORDE det kosta under 2000:- Men som sagt, jättesvårt att säga utan att ha sett hur det ser ut.
Det kan som sagt handla om allt från en timme till en dag i arbetstid.
Upplysningsvis så är dimensionerna:
10A 1,5mm ledning
16A 2,5mm ledning
//Tobbe

Okej tack så mycket för infon! :) Tar det som en bekräftelse på att det kostar ett par tusen att få 16A/3fas, och det är pengar jag inte har.. Planerar inte att bo kvar hemma hur länge som helst heller, så jag lägger ner det!
Verkar som om en mindre pinnsvets är det bästa alternativet trots allt. Så kan jag ju köpa mig en rejäl MIG när jag flyttat hemifrån. Men jag hittade ingen på clas ohlson eller Biltema som går på 10A-säkring? 2 pers här sa ju att ni hade köpt sådana där, fast dom kanske inte har med allt på hemsidan.
Nån som kan tipsa om fler företag som finns i de flesta storstäder som kan tänkas sälja mindre och billigare pinnsvetsar?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag har en pinnsvets från Biltema hemma, och det går ju bra att svetsa så länge man inte kör med högsta effekten på den med 10 A säkring.
Men jag rekommenderar inte pinnsvetsen, har aldrig blivit nöjd med resultatet när jag svetsat med den. MIG är en dröm i jämförelse. Fast det kanske beror på att pinnsvetsen den är från Biltema.
 

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
en 20kg tub är svindyr att hyra för ett år, går lös på ca. 10-20.000:- lite beroende, och så ska fylla upp den osv, själva fyllnadskostnaden är ju iofs billigare. Kör själv med en 5kg tub fylld med mison25 (alltså MIG svets, det finns en annan gas som man kan använda och då kallas det MAG).
5kg tuberna räcker ganska bra faktsikt för hemma bruk.
glöm inte som sagt att du ska ha svetshandtag och manometrar m.m. när du köper en.

Mina erfarenheter av elsvets är att det är framförallt till grova material, och det är jobbigt att stå och knacka bort slagget som blir efter man svetsat, både MIG o Elsvets (pinn) lämnar ju ett relativt stressat område runt svetsen som går sönder lite lättare pga den snabba upphättningen, det bästa är ju GAS eller TIG, men TIG är ju tokdyrt + att du ska ha gas där med.
Men MIG är ju det enklaste, och i längden det näst billigaste (borde det bli).

hoppas det löser sig för dig! :tummenupp
 

steffeR1

#59 Rookie 1000
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Markaryd
Hoj
GSXR 1000 k6 race
Med en pinna svets klarar man sig länge. du kan svetsa rosfritt med pinne om du har rätt elektroder. Eftersom du kanske inte är så duktig på mag så kommer du bränna en del kontaktrör och trådledare. Så köp en pinna svets och lite plåt och lär dig svetsa med pinne
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
cRoC skrev:
Okej men det är ju skönt att slippa ha en till faktor som måste ställas in hela tiden beroende på godstjocklek, + att man slipper en kostnad för tråd..
Nykan går din pinne också på 10A säkring?
Någon som kan förklara vad pinnsvets heter när man tittar på biltemas, chlasolssons m.m hemsidor?

om ingen redan sagt det: Vad tror du kostnaden för pinnar är jämfört med tråd?

Inget är gratis
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
steffeR1 skrev:
Med en pinna svets klarar man sig länge. du kan svetsa rosfritt med pinne om du har rätt elektroder. Eftersom du kanske inte är så duktig på mag så kommer du bränna en del kontaktrör och trådledare. Så köp en pinna svets och lite plåt och lär dig svetsa med pinne
Det där har jag inte upplevt trots att jag började utan noll koll.
Vi köpte en handbok om hur man svetsar MIG/MAG, med den som vägledning så har jag lärt mig ganska ok, med åren har man dragit öronen åt sig när man pratat med "smeder" och andra duktiga svetsare som gett råd.
Vi har bytt "skyddsröret" ( det yttersta ) en gång under dessa år vi haft vår svets.
Kontaktröret, är det munstycket där tråden tittar fram så har det väl gått ngr stycken.
Iofs är inte dom svindyra i mitt tycke.
Jag kan garantera att det kommer gå åt en och annan pinne innan han lärt sig hantera den svetsen med.
Detta är ju inget som är gratis att lära sig, men frågan är vad som kommer bli billigast och mest mångsidigt i längden?
Pinne lär förmodligen vara billigast, men hur mkt mer nytta har man inte av en MIG/MAG?
Svetsa fast en tunnplåt på grövre gods tex, det gör sig jäklar inte själv med en pinnsvets, med MIG är ju det skitenkelt i jämförelse.
Som ngn tidigare sa så tycker nog jag med att pinnen är lättast för en amatör om det är grovt gods som ska ihop.
Ju mer ström man har på en pinne desto lättare tycker iaf jag att den är att hantera.
Men som sagt, jag är ju bara en glad amatör.
Kan ju så vara att jag varit för lat att lära mig svetsa pinne när vi haft en fin MIG så länge.
//Tobbe
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top