Lite slangning = 30 dagsböter...

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Det är enligt ett prejudikat lagligt att slanga om du har kontroll och inte ut sätter andra för fara

IL Ducce

NYFRÄLST
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SuperDuke -06
@Kajilyl

Jag har också "hört " att det skall finnas en friande dom från Högsta domstolen alt. Hovrätten.

Dock aldrig sett ett NJA nummer eller "individnummer"!!

OM det nu är sant så vore det intressant att se domen IRL.
//C

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Kom susandes till jobbet i morse, när jag svänger in på köpmangatan i Östersund står det fyra!!!!! poliser mitt i vägen och stoppar mig, tjena ktm mannen säger en ung aspirant, vi ska kolla bältet, tja kan ju bli lite svårt..... svarar jag. Fick blåsa och visa körkort. Han tar ett varv runt hojen och frågar först om den är regad och jag svarar att det är klart att den är sen frågar han om den går bra, jag svarar att det gör den, sista frågan jag får är om det blir mycket bakhjulsåka och jag hinner knappt svara innan han säger att det ska du ta det jävligt försiktigt med. Nu börjar jag bli ganska trött på honom, då säger den mycket sympatiske polisen att nu kan du åka och jag vill se om du kan........

Och om han fick se...... :rock

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Honung skrev:
Kom susandes till jobbet i morse, när jag svänger in på köpmangatan i Östersund står det fyra!!!!! poliser mitt i vägen och stoppar mig, tjena ktm mannen säger en ung aspirant, vi ska kolla bältet, tja kan ju bli lite svårt..... svarar jag. Fick blåsa och visa körkort. Han tar ett varv runt hojen och frågar först om den är regad och jag svarar att det är klart att den är sen frågar han om den går bra, jag svarar att det gör den, sista frågan jag får är om det blir mycket bakhjulsåka och jag hinner knappt svara innan han säger att det ska du ta det jävligt försiktigt med. Nu börjar jag bli ganska trött på honom, då säger den mycket sympatiske polisen att nu kan du åka och jag vill se om du kan........

Och om han fick se...... :rock

bältet :confused:

Fick han se lite bakhjulåka ? :bow

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Honung skrev:
Yes :cool:

Nu är jag inte någon världsmästare på o slanga men några meter vart det. :tummenupp

Ehhm, efter att dom skrivit ner dina uppgifter och kanske ditt regnr drar du upp hojen på slangen i deras närhet?

Får man fråga varför?

Du lär ju få ett brev på posten, eller en iskall ringning på dörklockan..... Jag väntar fortfarande på mina... :crash

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
då säger den mycket sympatiske polisen att nu kan du åka och jag vill se om du kan ........

Tycker det lät som han ville se lite slangning! :rock
Fan om alla snutj****ar kunde ha den inställningen! :bow

:D

Costanza

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Vespa lx125
Känner mig allt tvungen att berätta när polisen "tog" mig på "slangen" (fan va snuskigt det låter men ni fattar).

Det var en sommarkväll i Alén i Göteborg då jag gasade upp hojen på bakhjulet, vägen var så gott som tom...Stannade till vid rödljuset till Avenyn då jag hörde från sidan..
-Du killen hoppas du har med den stora plånboken idag, för detta kommer bli dyrt!!!!!
Stannade till vid Heden där dom kollade körkortet och i stort sett hela hojen....anmärkte på miniskylten bara( fanns ufo+högljudd trumpet m.m)....
jag var extremt ångerfull....mkt snack från mig.......den ena polisen var sugen på köpa hojen också....20 minuter senare sa den ena.
-Inge mer bakhjulsåka i stan, vi skiter om ni är ute på arken härjar.....
Böter=0kr

Tack Kling och Klang!

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
Måste kanske förtydliga mig, ja han ville se lite slangning men som jag skrev är jag ingen mästare på det. Angående bältet var det så här att de stoppade alla som körde in på Köpmangatan, bilar som mc ,haffa har någon höst drive här i Östersund den här veckan :fakta

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojlös =(
Inte för att ja kör Motard, :rodnar men även om ja jävligt gärna skulle så vill ja ju säga att i somras under Vårfestivalen i eskilstuna drog polarn o jag slangen över köpman bron o snuten låg bakom oss på cykel utan att vi visste.. Men han tog oss framme vid nästa rödljus varvid han drog ett litet tal, Sjysst "gubbe"som inte var nitisk..
Mer sånt! :tummenupp

Sorgligt Linuxs att du fick böter endå.,.. :( Tyckte det var jävligt högt pris för lite bus.. :finger

Last edited:

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
DwD skrev:
förlorade du kortet åxå eller?
fan helt otroligt dyrt att köra på bakhjulet, om man gämför med att åka för fort

Fick behålla kortet iallafall.

Men jag tycker det är värre att köra på en tätbebyggd gata nattetid utan halvljus (800) med 80 km/h på mätaren (2000), utan bälte (600), med dubbdäck (400) och struntat i folk som ska över gatan på övergångsställe (1000).
Men det är ju bara jag som tycker så....

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Linuxs skrev:
Fick behålla kortet iallafall.

Men jag tycker det är värre att köra på en tätbebyggd gata nattetid utan halvljus (800) med 80 km/h på mätaren (2000), utan bälte (600), med dubbdäck (400) och struntat i folk som ska över gatan på övergångsställe (1000).
Men det är ju bara jag som tycker så....

hahah helt sant :fakta

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Jahopp! Då kom det ett brev på posten. Vägverket har bestämt att dom tar mitt kort i 2 månader på grund av att jag blivit dömd för vårdslöshet i trafik och inte för vad jag i själva verket gjorde.
Om ni råkar ut för samma sak som jag, STÅ PÅ ER! Se till att inte bli dömda för vårdslöshet! Då vet man aldrig vad som kan hända...
Jag har lärt mig att aldrig lita på poliser. Ingen sa något om att jag kunde bli av med körkortet!

Mr_Philip

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Nada..
I Uppsala så åker en del poliser på sommaren då så klart runt i svarta enduros..Svårt att se att det är poliser, de har bara ett sånt där grönt polis linne.

Men det är inga tunga enduros utan några smalar och lättare, vet dock inte vilken modell men kan bli jobbigt för de som åker med Enduros och SM's...

Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Jag såg en snut på en DR350, ni vet den lilla gula saken, i Täby Centrum i somras...

Dom jävlarna har smidiga hojar dom också!

Vet iofs inte om det kanske var hand civila fordon, men han hade full polismundering med skinställ och hela faderuttan....

Keep out!

/Z

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mr_Philip skrev:
I Uppsala så åker en del poliser på sommaren då så klart runt i svarta enduros..Svårt att det att det är poliser de har bara ett sånt där grönt polis linne.

Men det är inga tunga enduros utan några smalar och lättare, vet dock inte vilken modell men kan bli jobbigt för de så åker med Enduros och SM's...

Det enda jag sett är en DR650 som jag mötte i en korsning med E4:an. Jag hejade, men det gjorde inte polisen (kanske för att jag kom med en powerwheelie och brakande FP-rör i full kareta ?). Det är den hoj de använder uppe i Årsta t.ex. för att jaga trimmade moppar med.

och gulgröna reflexvästar... hehe, det kör jag också med för att kärringarna ska se mig bättre, så jag kan säkert förväxlas med ordningsmakten vid en hastig syning.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
TomK skrev:
och gulgröna reflexvästar... hehe, det kör jag också med för att kärringarna ska se mig bättre, så jag kan säkert förväxlas med ordningsmakten vid en hastig syning.

Skaffade du blixtljus?

:D

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Linuxs skrev:
Jahopp! Då kom det ett brev på posten. Vägverket har bestämt att dom tar mitt kort i 2 månader på grund av att jag blivit dömd för vårdslöshet i trafik och inte för vad jag i själva verket gjorde.
Om ni råkar ut för samma sak som jag, STÅ PÅ ER! Se till att inte bli dömda för vårdslöshet! Då vet man aldrig vad som kan hända...
Jag har lärt mig att aldrig lita på poliser. Ingen sa något om att jag kunde bli av med körkortet!

Såvitt jag vet så får man i princip alltid ett papper från länsstyrelsen i samband med att man gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Det är ingen skillnad på om det fastställs i domstol eller om man godkänner strafföreläggande. Den rättsliga prövningen av skulden är inte direkt kopplad till länsstyrelsens bedömning, eftersom länsstyrelsens körkortsindragning inte betecknas som ett straff.

Inte för att jag tror att du blir bättre förare för att du är av med kortet i 2 månader, men länsstyrelsen verkar ju tydligen anse detta :)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...