Liten förhandstitt på mitt bygge..

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Start

Idag får räknas som startdatum för projektet, och i sann Britten anda siktar jag på att vara klar om ett år,,, hm...
Jiggen är färdig, blev helt ok, kanske inte så snygg men det spelar ju mindre roll.
Motor är ditskruvad, ramen mest på prov, saknar en del ram-motorbultar som ska fixas fram nu..

Så jävla kul :)
 

Bifogat

  • Img_0004small.jpg
    Img_0004small.jpg
    68.4 KB · Visningar: 149
  • Img_0010small.jpg
    Img_0010small.jpg
    131.4 KB · Visningar: 155
  • Img_0008small.jpg
    Img_0008small.jpg
    53.8 KB · Visningar: 134
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jabben skrev:

tack
motorn väger 26kilo som den är nu, asså tom på allt utom ventiler och fjädrar.. skrämmande mkt, och svårt att göra nått åt
 

Presario

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
sundsvall
Hoj
yamaha r6
Hur har du tänkt att göra, blir det en fighter eller ska du gjuta egna kåpor eller köper du nya?

jag vet att det är lång väg dit men jag ska följa ditt bygge
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nej ingen fighter, då hade den vart färdig redan :)

det blir kåpor i egen design, likaså sving, länkage, system mm...
allt finns att läsa i tråden.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kanske ska lägga till en blänkare om hur jag kom in på detta.
Fiskade mkt en sommar i en sjö som nästan bara har vass, vi lånade polarens systers dåvarande sambos kanot..
Den låg vid hans garage där han bygger bilar, så efterhand kollade jag mer och mer in detta att modellera fram egen design mm..
Att han sen hjälpte mig att göra gjutformar till min racer gjorde ju inte saken sämre.
Detta ledde till att jag under ett års tid spenderade all fritid där och hjälpte honom/lärde mig.
Från bonocell klump till färdig bil i stort sett, mycket lärorikt.
Efter det va jag hyffsat trött på kliande glasfiber och bil-attityden..
Höll ju självklart kontakten med honom, frågade då och då om vi inte skulle bygga en hoj, och efter ett par år så tyckte han att ja visst..
Han hade sålt sin HD chopper och köpt en Buell, den skulle vi göra kåpor till,,, men,,, efter bara ett par veckor insåg jag att det inte skulle funka.
Han hade alltför mycke bil influenser och sa bara att,"det här blir snyggt " när jag sa att nej det blir det inte alls, lita på mig jag kan det där med mc,,
Inte svårt att gissa hur det slutade, det sket sig..
Jag gav mig fan på att få lägga vantarna på ett garage jag sucktat efter länge och lagom som det gick i lås dök denna vurpade blade upp...

så ungefär...
Bilden är på bilen jag jobbade på.
 

Bifogat

  • sensorgtr5small.jpg
    sensorgtr5small.jpg
    101.8 KB · Visningar: 1,558
Last edited:

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Bilden är på bilen jag jobbade på.[/QUOTE]

Ulf Bolumlid, alltså! Förstod det när du nämnde hur du bygger upp formarna.
Good Luck, det här är kreativt :tummenupp .
Kör själv home-made R-stekare.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ZERO-Fighter skrev:
Bilden är på bilen jag jobbade på.

Ulf Bolumlid, alltså! Förstod det när du nämnde hur du bygger upp formarna.
Good Luck, det här är kreativt :tummenupp .
Kör själv home-made R-stekare.[/QUOTE]

jadå, Ulf är det allt..
 

knas81

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Lidingö
Hoj
CBR 1000 RR -04
..

Skitkul med projektet.. men de jag undrar är hur du ser ut efter mötet med vajer räcket..
Ryser bara jag ser skiten längs vägen
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
knas81 skrev:
Skitkul med projektet.. men de jag undrar är hur du ser ut efter mötet med vajer räcket..
Ryser bara jag ser skiten längs vägen

inte jag som vurpade den, killen gjorde det miste nästen ett ben, men han mår bra och kör lika galet igen. :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
vikt mm

Bultarna funna och ramen ditskruvad "på riktigt"
labbade runt lite med orginaldelarna för att få en känsla för utrymme och utväxling på länkaget.
Bild1: ca 20kg väger svingen, bakhjulet +axel men - bakbroms "ofjädrat" när delarna är upphängda i ramen(motorn)
Bild2: så ser ett blade titanrör ut efter möte med vajerräcke..
Bild3: ramen underdel och fjädringen borta, funderar på utrymmet, fast det blir egen underram och sving, men kul att kolla lite..
Bild4: är dom helt tokiga på honda, 1391gram på en startmotor, ska bytas om möjligt eller flyttas.
Bild5: orginalplacering av startmotorn
Bild6: kanske här?
 

Bifogat

  • Img_0017small.jpg
    Img_0017small.jpg
    55.1 KB · Visningar: 120
  • Img_0001small.jpg
    Img_0001small.jpg
    99.4 KB · Visningar: 121
  • Img_0008small.jpg
    Img_0008small.jpg
    53.8 KB · Visningar: 121
  • Img_0015small.jpg
    Img_0015small.jpg
    134.5 KB · Visningar: 125
  • Img_0009small.jpg
    Img_0009small.jpg
    72.3 KB · Visningar: 120
  • Img_0016small.jpg
    Img_0016small.jpg
    60.1 KB · Visningar: 126
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Bild7: eller såhär, 1391 gram som kan sitta 10cm lägre ner, mumma..
Bild8: cad ritningen på nya svingen och länkaget..
 

Bifogat

  • Img_0020small.jpg
    Img_0020small.jpg
    60.2 KB · Visningar: 1,427
  • Img_0018small.jpg
    Img_0018small.jpg
    38.7 KB · Visningar: 647

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
kx 125 -04
Bild 8? Kan du inte köra ett printscreen UTAN winamp ivägen?
Eller spara ritningen i .slddrw eller hella filen från SW så man kan vända och titta?

Ritar du up svingen manuelt :yoparty i SW eller laserscannar du av den?

Jävligt trevligt byggge :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fox 2 skrev:
Bild 8? Kan du inte köra ett printscreen UTAN winamp ivägen?
Eller spara ritningen i .slddrw eller hella filen från SW så man kan vända och titta?

Ritar du up svingen manuelt :yoparty i SW eller laserscannar du av den?

Jävligt trevligt byggge :)

hihi,,, det där med winamp va ju meningen, lösningen på länkage och stötdämparplacering vill jag inte visa, svingen däremot, lite längre fram.
Jag ritar en helt ny sving i solid ja, mäter upp den gamla så jag har data att utgå ifrån. Ska snart börja bygga en sving mockup, så jag kan ändra och fixa allt eftersom.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
sjysst bygge, bra initiativ & vilket förtroende du måste ha för att ro hem detta :tummenupp

Men när man ser ditt tekniska kunnande o fina CAD ritningar då slutar man tveka:)

Den där gixxer600-04 framgaffeln köpte du av en Örebro kille, eller hur??
Skall du rikta den eller bara använda den som mall??
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
maxximus skrev:
sjysst bygge, bra initiativ & vilket förtroende du måste ha för att ro hem detta :tummenupp

Men när man ser ditt tekniska kunnande o fina CAD ritningar då slutar man tveka:)

Den där gixxer600-04 framgaffeln köpte du av en Örebro kille, eller hur??
Skall du rikta den eller bara använda den som mall??


tack tack, gaffeln kommer från han som sålde sin hoj i delar på gelleåsen ja,
ena benet är helt ok, det andra är riktat, dom skall bara användas som mallar ja, sen ska dom säljas, liksom bakfälgen, svingen, dämparen +länkage, under-ramen, spjällhuset, luftburk, databox, mm
det snea benet går dock inte att använda, blev rakt men inte snyggt.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
R2 skrev:
inte jag som vurpade den, killen gjorde det miste nästen ett ben, men han mår bra och kör lika galet igen. :tummenupp


Dom ärren snubben fick efter olyckan är så groose att man nästan spyr av o bara kolla på dom, tur iaf att han blev bra till slut.
Trevlig kille förövrigt som kör en likadan hoj nu som den kraschade!
//D
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Räven skrev:
Spännande! Ett sånt här bygge måste väl förtjäna egen hemsida? :tummenupp Kul!
jo kanske det, har funderat på det.
men som rubriken säger, "en liten förhandstitt", och som jag skrivit ett par gånger, jag kommer inte att visa alltför mycket av en del tekniska lösningar eller på designen, tyvärr
inte för att jag tycker mig vara så jävla duktig eller så, utan jag har dragit lärdom av andras misstag
vill ju presentara den med buller och bång en vacker dag
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Idag har jag börjar bygga så smått på bakdelen, till att börja med blir det en hyffast rå form på den.
När denna är gjuten ska jag bygga vidare på ramen, stötdämpar placering och framför allt dragning av avgassystemet.
Först när jag vet hyffast säkert vilken volym ljuddämparna måste vara och längden på rören kan hitta en mer slutgiltig form.
Och så måste jag mäta ut mitten på hojen, vilket är lite lurigt.

Först skruvade jag ihop nåra träbitar som gör att jag kan ta av och på bakdelen sen, och den ska även agera "sadel", det går att sitta på "hojen" nu utan att stativet böjer sig allt för mkt, men en liten förstärkning måste nog till..
En plankbit bakåt och pappskivor på den, ritade på en grovskiss för att kunna se om propotionerna stämmer...
Utanpå detta sätter jag fast bonocell med hjälp av fogskum, sen e de bara att börja såga och slipa fram formen..
 

Bifogat

  • Img_0019small.jpg
    Img_0019small.jpg
    88.7 KB · Visningar: 1,115
  • Img_0022small.jpg
    Img_0022small.jpg
    103.4 KB · Visningar: 490
  • Img_0020small.jpg
    Img_0020small.jpg
    128.3 KB · Visningar: 526
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top